Rakyat Malaysia Ramai Terpaksa Ukur Perut Di Zaman Najib



Pembangkang selalu mengatakan sekarang ini negara kita susah. Negara hendak bankrup dan muflis. Pembangkang cakap lagi, rakyat negara ini sedang ikat perut dan sedang menderita. Itulah cerita yang dibawa oleh pembangkang.

Sejauh mana benarnya cerita itu belum pun diselidiki, tetapi ramai sudah percaya dan termakan dengan hujah itu. Benarkah rakyat Malaysia ini sedang ikat bata di perut dan menderita?

Hujah mengenai negara hendak bankrap dan muflis ternyata bohong semata mata. Statistik sudah membuktikan bahawa perkembangan ekonomi di Malaysia adalah antara yang terbaik di dunia ketika ini. Ringgit pun semakin mengukuh, Bloomberg dan World Bank telah iktiraf kestabilan ekonomi Malaysia ini.

Semalam viral di media sosial, gambar ribuan orang beratur di KLIA, Sepang. Bersesak sesak hendak menaiki kapal terbang. Zaman dulu dulu, gambar sesak begini hanya boleh dilihat di stesen bas Puduraya, tetapi kini rakyat Malaysia beratur di lapangan terbang. Ini bermakna pendapatan rakyat bertambah, ada duit lebih boleh beli tiket kapal terbang.

Semalam juga, ramai orang ke kaunter ATM untuk menyemak baki dalam akaun masing masing. Ada yang bersyukur bila melihat baki di bank sudah bertambah. Ini kerana semalam duit BR1M sudah pun masuk mulai semalam hingga 31 Disember 2017 untuk pembayaran sehingga RM1,200.

Berapa ramai yang dapat manfaat BR1M ini? Sejumlah 7 juta orang menikmati BR1M. Kira kira 22.5% rakyat negara ini menikmati pembayaran BR1M semalam. BR1M inilah yang dulu dikatakan rasuah dan dedak oleh pemimpin itu. Namun kini BR1M ini tidak kata begitu lagi, DAP pun sudah mahu beri BR1M kalau mereka memerintah.

Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Food and Agriculture Organization, Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu, rakyat Malaysia membuang 33,000 tan sampah setiap hari pada tahun 2015. Sampah yang dibuang itu kalau dikumpulkan melibatkan kawasan seluas 0.18 kilometer persegi.

8,000 tan daripada sampah harian yang dibuang oleh rakyat Malaysia  itu adalah sampah berjenis makanan. 8,000 tan makanan yang dibuang ini boleh dinikmati hidangannya oleh 7 juta orang. Jika dihimpunkan dalam masa 18 hari, sampah makanan ini boleh jadi setinggi bangunan KLCC.

Berbanding dengan negara negara lain, sampah makanan yagn dibuang oleh rakyat Malaysia adalah 0.54 per kilogram. Jumlah yang tinggi berbanding Hong Kong (0. 5 per kilogram), Singapura (0.36 per kilogram), Taiwan (0.35 per kilogram), Amerika Syarikat (0.30 per kilogram) dan Korea Selatan (0.29 per kilogram).

Bermaksud, orang Malaysia tidak lah ikat perut. Orang Malaysia banyak buang makanan sebagai sampah. Orang Malaysia ini mewah, makanan pun dibuang sebagai sampah berbanding negara negara lain yang disebutkan tadi.

Orang Malaysia juga tidak ikat perut kerana mengikut statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan menunjukkan seramai 5.5 juta orang Malaysia mengalami obesiti. Orang Putrajaya paling ramai obesiti dengan 43%, Melaka dan Perlis 36%, Negeri Sembilan 35.6% dan Kedah 33.2%.

Menurut statistik World Obesity 2015, Malaysia adalah antara negara tertinggi obesiti di Asia bersama sama dengan negara Kazakhstan, Arab Saudi, Uzbekistan, Iran dan Iraq. 15% lelaki dewasa obesiti dan 20.6% wanita dewasa mengalami obesiti. Di Asia Tenggara, Malaysia adalah negara yang tertinggi sekali.

Di Venezuela harganya minyak adalah RM0.04 sen seliter  tetapi di sana sejumlah 26.4% rakyatnya tidak bekerja atau sejumlah 8.4 juta orang tidak tiada pekerjaan. Negara yang paling murah harga minyak tetapi tiada pekerjaan untuk rakyatnya.

Ada rakyat Venezuela hidup senang dan makin baik bila minyaknya murah? Sedozen telur ayam berharga RM650 di Venezuela. Kenapa harga telur ayam di sana mahal sedangkan harga minyaknya murah? Sepatutnya jadi murah sebab Rafizi kata kalau harga minyak turun maka harga barang akan turun. Ini bermakna teori Rafizi ini mengarut sama sekali. 

Sampai bertan tan makanan dibuang sebegitu sahaja oleh rakyat Malaysia. Ada yang makan lebih hingga buncit dan obesiti di Malaysia. Ada yang ada duit lebih melancong lagi ke luar negara menaiki kapal terbang. Itu belum dikira mereka yang mengganggur tiada kerja tetapi sanggup bertumbuk beli kasut Adidas berharga RM1,000 sepasang.

Jadi, pembangkang tidak usahlah guna hujah bahawa di negara ini ramai rakyatnya ikat perut. Yang turun berdemonstrasi dengan pembangkang pun perutnya sihat sihat belaka. Itu pun hendak sebar cerita kononnya rakyat Malaysia hidup susah dan menderita lagi?  Hentikanlah cerita itu, mari kita kekalkan keamanan negara kita. Jauhilah cerita cerita fitnah ini.

Tulisan : Beruang Biru

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ulatdankulat.blogspot.com/2017/12/rakyat-malaysia-ramai-terpaksa-ukur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tahniah Rakyat Malaysia Tahniah Najib

Tahniah Rakyat Malaysia Tahniah Najib

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 167 hits
Besok dah tua lagi susah Cari Najib minta penyelesaian
Hiburan Dah Bantu Lebih 25 000 Rakyat Malaysia Tya Arifin Tolak Tepi Kerjaya Seni Utamakan Perniagaan

Hiburan Dah Bantu Lebih 25 000 Rakyat Malaysia Tya Arifin Tolak Tepi Kerjaya Seni Utamakan Perniagaan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 226 hits
Sejak bergelar sebagai seorang usahawan empat tahun lalu Tya Arifin yang juga merupakan seorang pelakon serta penyanyi ungkap rasa syukur kerana dapat membantu lebih 25 000 rakyat Malaysia ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementMenurut Tya atau nam...
Rentasan 1005 Gempar Ternyata Malaysia Bakal Kembali Ke Zaman Klept

Rentasan 1005 Gempar Ternyata Malaysia Bakal Kembali Ke Zaman Klept

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 183 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 10051 1MDB DIKENDALI SEPERTI KEDAI KOPI CINA 2 PAS MEMANG PARTI SUKA MEMFITNAH KE 3 MENGAPA ANAK MUDA PERLU FASIH BAHASA MELAYU
Apa Pencapaian Kj Dan Masalah Bekalan Air Di Besut Terengganu

Apa Pencapaian Kj Dan Masalah Bekalan Air Di Besut Terengganu

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 314 hits
Apa pencapaian KJ dan masalah bekalan air di Besut TerengganuOleh yieMEGAMUNGKIN pemimpin tertinggi Barisan Nasional yang juga UMNO sudah biasa bersikap kurang ajar mungkin sebab itu kita tidak hairanlah ramai pemimpin yang berada di bawah ...
Pru14 Rakyat Malaysia Pilih Dedak Atau Maruah

Pru14 Rakyat Malaysia Pilih Dedak Atau Maruah

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 130 hits
PRU14 RAKYAT MALAYSIA PILIH DEDAK ATAU MARUAH Oleh yieMEGAPARLIMEN baru sahaja dibubarkan pada Sabtu lalu ini menandakan bahawa bahang Pilihan Raya Umum Ke 14 semakin panas dan kini hanya membilang hari untuk ke hari yang penuh bersejarah i...
12 988 Rakyat Malaysia Menyertai Walk A Million Miles 2021 Nestl Omega Plus

12 988 Rakyat Malaysia Menyertai Walk A Million Miles 2021 Nestl Omega Plus

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 369 hits
12 988 Rakyat Malaysia Menyertai Walk a Million Miles 2021 NESTL OMEGA PLUS Assalammualaikum semua Tahniah buat kita semua yang berjaya melaksanakan Walk a Million Miles 202 Tepuk bahu anda tiga kali Alhamdulillah program tahunan ini adalah...
Malaysia Finance Minister Says He Was Unaware Najib Picked As State Adviser

Malaysia Finance Minister Says He Was Unaware Najib Picked As State Adviser

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 292 hits
Malaysia s Finance Minister Zafrul Abdul Aziz said he isn t aware that Najib Razak has been appointed as an adviser to the government after a report said the former prime minister was offered a role to consult on the economy I m not aware t...
Politik Rakyat Semakin Keliru Pendirian Najib

Politik Rakyat Semakin Keliru Pendirian Najib

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 127 hits
KUALA LUMPUR 12 Sept Sesiapa yang nak mengadakan perjanjian persefahaman dengan mana mana kumpulan parti yang dianggap komunis kena tanya Umno dahulu kerana hanya Umno dapat membezakan mana komunis baik mana komunis yang bahaya Itu adalah s...
Timeline Summary For Mh370 Missing Malaysia Airlines Plane Source From Straitstimes

Timeline Summary For Mh370 Missing Malaysia Airlines Plane Source From Straitstimes

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 268 hits
Malaysia Airlines flight MH370 carrying 239 people lost contact with air traffic control some two hours after leaving Kuala Lumpur It is still missing hours after it had been scheduled to land in Beijing early Saturday morning Based on curr...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit