Rakyat Bengang Curi Milo Masuk Penjara Curi Berbilion Lepas



Tokoh kewangan negara Tun Daim Zainuddin membayangkan Perikatan Nasional akan menghadapi tentangan rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke 15.
Menurutnya, rakyat menuntut penjelasan mengapa Putrajaya bersetuju dengan perjanjian penyelesaian dalam kes mahkamah Riza Aziz baru-baru ini.
“Rakyat mahu tahu mengapa bila kamu curi Milo kamu kena penjara, tetapi bila kamu curi berbilion ringgit, kamu boleh terlepas?
“Rakyat fikir ini adalah perjanjian yang bagus untuk dia (Reza). Dia tak perlu habiskan masa dalam penjara dan dibenarkan untuk simpan lebih RM500 juta yang dicurinya,” kata Daim dipetik TMI.
Kata Daim, perjanjian Putrajaya dan Riza adalah berat sebelah.
“Sudah tentu rakyat marah. Dia tak beri pun sebarang bayaran semula tambahan – semua hartanah itu sudah disita dan memang akan dipulangkan kembali kepada Malaysia.
“Lagipun, jumlah yang mereka tawarkan adalah jumlah nilaian hartanah itu.
“Ia tidak bermaksud yang inilah jumlah nilai yang akan dilelong. Rakyat mahu tahu mengapa dia tidak dipenjara, dan mengapa dia dibenarkan menyimpan lebih separuh daripada wang yang dituduh dicurinya,” kata bekas menteri kewangan itu.
Riza, anak tiri bekas perdana menteri Najib Razak, sebelum ini didakwa dengan lima tuduhan pengubahan wang haram berjumlah AS$248 juta (RM1.08 bilion) yang dikaitkan dengan 1MDB antara April 2011 dan November 2012.
Pada 14 Mei, Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur melepaskan tanpa membebaskan (DNAA) Riza daripada semua pertuduhan, dengan syarat Riza memulangkan aset asing dikaitkan dengan jenayah itu yang dianggarkan berjumlah AS$107.3 juta (RM465.3 juta).
Susulan itu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata kerajaan dijangka mendapatkan kembali aset luar negara yang dianggarkan bernilai AS$107.3 juta sebagai sebahagian daripada perjanjian itu.
Utamakan ECRL berbanding HSR
Sementara itu, Daim berkata projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) harus diutamakan berbanding projek kereta api berkelajuan tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura bernilai RM110 bilion.
Menurutnya, pembayaran pinjaman untuk projek ECRL hanya akan bermula sebaik sahaja landasan kereta api mula beroperasi pada tahun 2027.
Projek ini sudah siap dan kontraktor dan perniagaan tempatan akan mendapat pekerjaan.
“Sekiranya kita meneruskan projek HSR nanti dan sesuai dengan keadaan asalnya, saya khuatir Malaysia akan menyerahkan kedaulatannya kepada Singapura,” katanya.
“Ramai yang tidak sedar bahawa berdasarkan perjanjian asal, Singapura akan memiliki kuasa yang sama dengan Malaysia mengenai penggunaan jalur kereta api di dalam sempadan Malaysia.
“Sebagai contoh, jika Malaysia ingin menghubungkan HSR dengan ECRL, Singapura boleh dan akan bantah kerana mereka tahu rangkaian seperti itu akan mempengaruhi industri pelabuhan mereka,” kata Daim.
Di bawah pentadbiran Pakatan Harapan (PH) sebelum ini, Daim diberi kepercayaan untuk mengkaji semula projek mega yang diluluskan semasa era BN dan beliau bertanggungjawab untuk melakukan rundingan semula dengan China untuk mendapatkan perjanjian yang lebih baik untuk Malaysa mengenai ECRL.
“Ia bukan hanya menjimatkan negara berbilion-bilion ringgit tetapi juga lebih baik dan lebih aman bagi negara dalam jangka panjang.
“Isu seperti pembelian minyak sawit, pelaburan, operasi bersama dan penyelenggaraan, peningkatan komponen tempatan dan pelaburan koridor lain semuanya memberi keuntungan,” katanya.
Tidak seperti HSR, kata Daim, ECRL sudah siap dan pembinaannya akan memacu perdagangan dan industri sepanjang penjajarannya.
“Syarat pembiayaan dan jangka masa pembayaran yang panjang menjadikan ECRL sebagai contoh utama bagaimana menggunakan pembiayaan asing yang murah untuk membantu pemulihan ekonomi negara.
“Ini harus dianggap sebagai projek utama kerana kita masih harus membayar bunga dari jumlah yang diturunkan oleh kerajaan BN sebelum ini.
“Sama ada teruskan atau tidak, faedah masih perlu dibayar. Oleh itu, lebih baik kita memulakan projek ini kerana sebarang kelewatan akan menambah kos,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28325

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Curi Petai Kena 15 Bulan Curi Berbilion Lepas

Curi Petai Kena 15 Bulan Curi Berbilion Lepas

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 239 hits
Asalkan kerajaan tiada DAP Semua salah DAP Apa telah terjadi Malaysiaku yang tercinta ini Berjuta juta dan berbillion billion ringgit wang Malaysia boleh terlepas atau pulangkan wang sahaja atau tiba tiba pula jadi mangsa scammer Mengikut l...
Rentas Negeri Tanpa Syarat Lepas 9 Jun Tak Sangka Akhirnya Terbongkar Keputusan Akhir Undian Mkn Buat Untuk Rakyat

Rentas Negeri Tanpa Syarat Lepas 9 Jun Tak Sangka Akhirnya Terbongkar Keputusan Akhir Undian Mkn Buat Untuk Rakyat

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 881 hits
Fasa Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat yang dilaksanakan kini banyak memberi kelonggaran kepada rakyat berbanding PKP yang dilaksanankan sebelum ini Namun apakah yang diharapkan akan diputuskan selepas berakhirkan fasa ini selepas 9 Jun...
Ingatkan 50 Rupa Rupanya 269 Etnik Rohingya Ditahan Lepas Berjaya Masuk Langkawi

Ingatkan 50 Rupa Rupanya 269 Etnik Rohingya Ditahan Lepas Berjaya Masuk Langkawi

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 379 hits
Malaysia ini bukanlah negara yang kejam sesiapa sahaja berpeluang mencari rezeki di bumi kita ini Tetapi janganlah mengambil kesempatan dengan tidak mengikut prosedur yang betul untuk datang ke negara ini Terbaru pihak berkuasa telah berjay...
Shafie Apdal Bengang Dengan Perikatan Nasional Dakwa Cuba Berkawan Wakil Rakyat Warisan

Shafie Apdal Bengang Dengan Perikatan Nasional Dakwa Cuba Berkawan Wakil Rakyat Warisan

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 384 hits
Jangan ganggu Sabah atau kami lawan Shafie beritahu PN Ketua Menteri Sabah Shafie Apdal bercakap kepada media selepas bermesyuarat denga ahli Parlimen dan Adun di Kota Kinabalu hari ini KOTA KINABALU Ketua Menteri Sabah Shafie Apdal menunju...
Heboh Rombongan Pesepeda Masuk Cafe Sembari Menaiki Sepedanya Akhirnya Mereka Minta Maaf

Heboh Rombongan Pesepeda Masuk Cafe Sembari Menaiki Sepedanya Akhirnya Mereka Minta Maaf

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 316 hits
Takut sepedanya hilang rombongan pesepeda Brompton masuk ke cafe sambil menaiki sepedanya Keterlaluan sih ini
Tips Aman Masuk Rumah Usai Bepergian Tanpa Membawa Virus Corona

Tips Aman Masuk Rumah Usai Bepergian Tanpa Membawa Virus Corona

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 196 hits
Barang digunakan di luar dengan disinfektan agar virus yang kemungkinan telah menempel pada permukaan barang barang tersebut lumpuh dan mati
Tuan Rumah Terkejut Pencuri Tertidur Atas Sofa Ketika Pecah Masuk Rumahnya

Tuan Rumah Terkejut Pencuri Tertidur Atas Sofa Ketika Pecah Masuk Rumahnya

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 309 hits
Seorang pencuri bernasib malang apabila ditemui tertidur di atas sofa di sebuah rumah yang dipecah masuknya Perkara ini telah didedahkan oleh pihak polis Suspek lelaki berusia 35 tahun dari New Malden di London United Kingdom itu ditangkap ...
Beraninya Mca Cadang Buka Masuk Pelancong Dari China Siapa Boleh Pastikan Pelancong China Sedia Ada Akan Pulang

Beraninya Mca Cadang Buka Masuk Pelancong Dari China Siapa Boleh Pastikan Pelancong China Sedia Ada Akan Pulang

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 239 hits
Siapa boleh pastikan pelancong China sedia ada akan pulang BANGI 17 Syawal 1441H Selasa Tatkala rakyat runsing dan sangsi dengan masalah ratusan ribu pelancong asing yang tidak pulang ke negara mereka pemimpin MCA dengan berani menggesa pen...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri