Rakaman Mesyuarat Majlis Presiden Ph Pada 21 Februari Lalu Tular


Astro Awani  Menerusi rakaman audio yang tular itu, Presiden Amanah, Mohamad Sabu membayangkan PH akan kembali menjadi pembangkang akibat dari perpecahan dalam gabungan tersebut. - Gambar fail

KUALA LUMPUR: Satu rakaman dipercayai dirakam semasa mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) pada 21 Februari lalu tersebar di media sosial lewat malam tadi.

Rakaman berjudul ‘Pendedahan Eksklusif Mesyuarat Majlis Presiden pada 21 Februari 2020’ itu disiarkan di Facebook Bersatu sokong Tun Mahathir.
Dalam audio lebih dua jam itu, rata-rata semua kepimpinan PH ketika itu bertegang leher tentang peralihan kuasa antara Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad dengan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menerusi rakaman itu juga, Presiden Amanah, Mohamad Sabu membayangkan PH akan kembali menjadi pembangkang akibat daripada perpecahan dalam gabungan tersebut.
Mohamad berkata demikian sebaik sahaja Setiausaha Agung Bersatu ketika itu, Datuk Marzuki Yahya menegaskan partinya akan membuat satu keputusan sekiranya Dr Mahathir terus didesak meletak jawatan.

“Kalau Bersatu buat keputusan, Amanah buat keputusan, DAP buat keputusan berpecahlah, kita akan jadi pembangkang balik, celaru nanti,” kata rakaman berkenaan dipercayai suara Mohamad.

Dalam mesyuarat itu ada beberapa pemimpin yang mahu satu tarikh ditetapkan selepas persidangan Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) untuk Dr Mahathir menyerahkan kuasa kepada Anwar.

Manakala beberapa pemipin lain pula dipercayai mendesak agar Dr Mahathir dibenarkan meneruskan tugas sebagai Perdana Menteri selama satu penggal.

Dalam rakaman berkenaan turut dipercayai suara Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang ketika itu merupakan Timbalan Presiden PKR dan Ketua Pemuda PH, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mahu Dr Mahathir kekal hingga habis penggal dan mahu desakan meletakan jawatan harus dihentikan.

Azmin menegaskan tiada konsensus peralihan kuasa selepas Sidang APEC, malah menganggap peralihan kuasa yang mahu dilakukan tidak mengikut Perlembagaan.

“Tidak ada konsensus, bukan saya seorang sahaja tidak setuju ada banyak lagi pihak lagi. Jangan tuding jari kepada saya. Di sini banyak pandangan yang berbeza, kenapa tuding jari kepada saya,” katanya.

Syedd Saddiq pula dalam kecewa meluahkan rasa tidak puas hatinya kerana banyak pihak mendesak agar disegerakan peralihan kuasa biarpun satu keputusan telah dibuat sebelum ini.

“Kita telah buat keputusan pada 23 haribulan dan ada pihak yang terlalu mendesak untuk beliau letak jawatan," tegas Syed Saddiq pula.

Audio berkenaan turut merakamkan dipercayai suara pemimpin PKR dan Bersatu seperti Datuk Seri Mukhriz Mahathir, Radzi Jidin, Marzuki, Zuraida Kamaruddin dan, Tian Chua turut mahu Dr Mahathir terus menerajui kerajaan selama satu penggal.

Mereka mahu Dr Mahathir yang membuat keputusan sendiri tentang peralihan kuasa antara beliau dengan Anwar.

Sementara pandangan yang dipercaya disuarakan oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng pula berkata; “Kita tidak pernah desak Tun untuk letak jawatan.”

Pertikaman lihat berterusan sehinggalah Dr Mahathir berkata, beliau akan membuat keputusan untuk tempoh peralihan kuasa antara beliau dengan Anwar selepas APEC.

“Saya akan buat keputusan selepas APEC,” kata Dr Mahathir dalam nada tegas.

Dua minggu selepas mesyuarat tersebut, Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri dan membentuk kerajaan melalui kerjasama Bersatu, UMNO, Pas, GPS, PBS dan STAR.

Manakala Pakatan Harapan yang terdiri daripada PKR, Amanah dan DAP kembali menjadi pembangkang seperti sebelum PRU-14.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/05/rakaman-mesyuarat-majlis-presiden-ph.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mesyuarat Majlis Kewangan Negara Yang Diadakan Secara Sidang Video

Mesyuarat Majlis Kewangan Negara Yang Diadakan Secara Sidang Video

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 371 hits
Hari ini saya telah mempengerusikan Mesyuarat Majlis Kewangan Negara yang diadakan secara sidang video dari pejabat saya di bangunan Perdana Putra Mesyuarat yang disertai oleh Menteri Kewangan Menteri menteri Besar Ketua ketua Menteri dan p...
Putuskan Keluar Ph Lagi Audio Mesyuarat Mpt Bersatu Tular

Putuskan Keluar Ph Lagi Audio Mesyuarat Mpt Bersatu Tular

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 317 hits
KUALA LUMPUR Dua hari selepas tersebarnya audio Mesyuarat Pimpinan Tertinggi 23 Februari hari ini tular lagi sebahagian lagi audio mesyuarat berkenaan Audio berdurasi 56 saat itu memaparkan bahawa dalam mesyuarat itu jelas menunjukkan bahaw...
Keluarkan Rakaman Penuh Mesyuarat Mpt Tun M

Keluarkan Rakaman Penuh Mesyuarat Mpt Tun M

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 287 hits
SHAH ALAM Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mencabar pihak yang menyunting klip audio yang dikaitkan dengan Mesyuarat Majlis Tertinggi Bersatu pada 23 Februari lalu untuk menyiarkan rakaman penuh audio tersebut Jelas Ahli Parlim...
Naib Presiden Pas Terkena Pukauan Mca Tertelan Kail Umno

Naib Presiden Pas Terkena Pukauan Mca Tertelan Kail Umno

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 281 hits
ARIF ATAN Pemimpin kanan sebuah parti berlabel Islam sepatutnya membawa idea idea keharmonian dalam kehidupan masyarakat berbilang kaum dan agama tegas Pengarah Hal Ehwal Syariah AMANAH Ustaz Zolkharnain Abidin Walau bagaimanapun katanya ap...
Presiden Apresiasi Konser Solidaritas Bersama Jaga Indonesia

Presiden Apresiasi Konser Solidaritas Bersama Jaga Indonesia

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 232 hits
Presiden Joko Widodo turut memeriahkan dan mengapresiasi Konser Solidaritas Bersama Jaga Indonesia Pertunjukan itu digelar secara virtual sebagai upaya menumbuhkan solidaritas dan menggalang donasi untuk mereka yang terdampak Covid 19 Semog...
Presiden Jokowi Beri Tenggat Waktu Pengendalian Covid 19 Hingga Lebaran

Presiden Jokowi Beri Tenggat Waktu Pengendalian Covid 19 Hingga Lebaran

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 186 hits
Presiden Joko Widodo memerintahkan jajarannya mengendalikan penularan virus corona sampai hari hari raya Lebaran Idul Fitri 2020 Tenggat waktu itu diberikan kepada Gugus Tugas Percepatan Penanganan Covid 19 di Pulau Jawa Saya minta gugus tu...
Ini Maksudnya Mudik Digital Ala Presiden Jokowi

Ini Maksudnya Mudik Digital Ala Presiden Jokowi

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 197 hits
Presiden Joko Widodo kembali mengingatkan seluruh elemen masyarakat untuk tidak melakukan perjalanan mudik ke kampung halaman Jalan tengahnya pilih mudik digital saja Imbauan tersebut kali ini disampaikan melalui unggahan di berbagai akun m...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran