Rakam Video Guru Terbaik Di Malaysia Apa Lagi Pilihan Kita


Baru-baru nih semasa lawatan Tun Mahathir ke Jepun, beliau ada menyarankan bahawa selepas ini kita akan rakamkan pengajaran guru-guru terbaik di Malaysia untuk dijadikan inspirasi dan contoh kepada guru-guru lain, terutamanya guru yang kualiti rendah. 


Rakam Video Guru Terbaik di Malaysia; Apa Lagi Pilihan Kita?
Ada yang sambut baik, ada juga yang katakan ini bakal jadi projek gajah putih, yang nampak elok pada awalnya, tapi akhirnya tak banyak impak yang kita dapat. Silap haribulan, boleh dapat rugi pulak. So nih saya nak respon sket kepada perkara tersebut seperti yang saya kongsi di laman Facebook saya. 


Saya setuju separuh. Beserta separuh lagi kena ada mekanisme lain yang boleh membantu meningkatkan kualiti guru kita.

Separuh pertama, sebab ya kadang-kadang ada kalangan guru kita, (meskipun semuanya terlatih) yang perlukan motivasi dan inspirasi untuk jadi guru yang lebih baik. Tak semua orang dilahirkan kreatif. Tapi boleh jadi Kreatif jika di bantu dan di bimbing.

Separuh kedua sebab kita dah ada banyak bahan sedia ada seperti EduWebTV, Video STEM KPM etc. Semua tu contoh terbaik dari kumpulan guru bagus yang dipilih rapi. Guru yang tak berkualiti tu boleh jer pegi Google cari dari sana. 

 Antara guru aktif berkongsi pengajaran di Youtube bersama Dr Amin Senin. Cg Safuan, Cg Hailmi dan Cg Romie

Malah ramai juga guru kita yang ambil inisiatif sendiri buat perkongsian pasal pdpc menerusi video di YouTube macam Matematik kita ada Cikgu Romie, dan Sains kita ada Cikgu Hailmi (eheemmm 😂) etc. Bezanya tak viral sangat ler berbanding yang dok kongsi pasal cerita-cerita sendu. Yer lah benda-benda pedagogi nih mana lah orang nak highlight sangat.

Yang perlu difikirkan oleh kita bersama, adalah mekanisme bagi mengawal atau menguruskan guru-guru kualiti rendah seperti yang dikatakan oleh Tun M.

Sebagai contoh, dalam menjaga kualiti guru, negara-negara seperti Korea, Singapura dan banyak negara lagi, guru-guru mereka perlu ada lesen mengajar. Ini perlu diperbaharui setiap 1 atau 2 tahun dengan beberapa keperluan.

 Contoh video penuh Pdpc STEM oleh Cikgu Hailmi dirakam dan diupload Youtube

Prestasi guru dan pentadbir pula di nilai secara 360 (pentadbir, rakan sekerja, murid, ibubapa) dan penilaian holistik termasuk komitmen kerja, sumbangan luar, bilangan hari berkursus bagi meningkat Profesionalisme juga di ambil kira untuk markah prestasi.

Yang lepas markah, akan diperbaharui. Yang tak lepas diberi peluang untuk tambahbaik. Jika tak meningkat jugak akan disingkirkan dari sistem.

Saya juga pernah usulkan cadangan ini semasa menghadiri bengkel bersama Jawatan Kuasa Dasar Pendidikan Negara bagi Pendidikan STEM bersama Dr Yunos. Sekali pun ada yang 'meloncat' tapi niat saya hanya lah bagi menjaga kebajikan guru-guru kompeten, daripada terus terusan 'dibuli' guru bawah prestasi. Dan sebenarnya, jika anda guru yang mencapai kualiti seperti yang dihasratkan KPM, maka anda tak perlu risau pun!  


Bengkel bersama JK Dasar Pendidikan Negara bagi Pendidikan STEM bersama Dr Yunos
Nampak macam kejam dan tak bertimbangrasa. Tapi tidak kah kita terpikir, ketidakcekapan guru tersebut mungkin hanya menyebabkan guru yang lain juga terbeban, tak dapat perform sebab tanggung kerja dia. Sekaligus meruntun semua daripada menunjukkan potensi sebenar. Setuju tak?

Dan jika ditanya, sudah pasti mana-mana organisasi (lagi lagi swasta weyh..) pun tak mahu pekerja yang tidak kompeten dan bawah prestasi.

Sudah sudah lah kita simpan guru dan pegawai yang bermasalah dalam sistem kita. Kalau nak pegi jauh, dah tiba masa untuk kita semua sederap, berlari sama laju! 

 So apa komen anda pulak?



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikguhailmi.com/2019/09/rakam-video-guru-terbaik-di-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Pilihan Terbaik 2019 Jom Nonton Ya

Video Pilihan Terbaik 2019 Jom Nonton Ya

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 320 hits
Jom tonton video video terbaik dari Youtube Jangan lupa subscribe terus ya nanti terima kasih Link untuk subscribe Batman kereta yang pernah diguna oleh superhero ini Animasi lama Sang Kancil dan monyet jangan monyet jangan kita tak boleh m...
Video Ikuti Rangkuman Gol Gol Terbaik Chelsea Di Pertandingan Liga Juara Juara Eropah

Video Ikuti Rangkuman Gol Gol Terbaik Chelsea Di Pertandingan Liga Juara Juara Eropah

papar berkaitan - pada 29/8/2019 - jumlah : 166 hits
Chelsea mempunyai sejarah penyertaan tersendiri di pertandingan Liga Juara Juara Eropah Muncul juara Liga Inggeris pada 1955 kelab London ini layak bertanding pada kejohanan musim seterusnya Namun Chelsea terpaksa menolak selepas penyertaan...
Kaedah Pengajaran Secara Rakaman Video Guru Terpilih Akan Diperkenalkan Pm

Kaedah Pengajaran Secara Rakaman Video Guru Terpilih Akan Diperkenalkan Pm

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 280 hits
KYOTO Kaedah pengajaran secara rakaman video oleh guru terpilih akan diperkenalkan di sekolah tidak lama lagi bagi memudah dan mempertingkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia kata Tun Dr Mahathir Mohamad Perdana Menteri berkata kaedah itu...
Jenama Bantal Taraf Hotel Yang Terbaik Di Malaysia Semestinya Dag

Jenama Bantal Taraf Hotel Yang Terbaik Di Malaysia Semestinya Dag

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 476 hits
Jenama Bantal Taraf Hotel Yang Terbaik Di Malaysia Semestinya DAG Excitednya nak masuk rumah baru Sementara nak siapkan apa yang patut cik en dah mula survey barangan rumah Ruang yang paling cik en suka adalah bilik tidur diatas katil dan m...
Video Youtube Terbaik 2019

Video Youtube Terbaik 2019

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 383 hits
Great youtube video 2019 by mePlease watch and subscribe to my channelBrutal mom see how cool she drove a motorcycle Mekah caught by storm The famous ghost in the world Hantu hantu yang femes di dunia Man kidal kickboxing vs muaythai first ...
Pilihan Raya Umum Baharu Mungkin Jalan Terbaik Buat Negara

Pilihan Raya Umum Baharu Mungkin Jalan Terbaik Buat Negara

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 448 hits
oleh Ab Jalil Backer Tun Dr Mahathir berpandangan PH tidak akan kalah jika PRU diadakan hari ini Hari ini kerajaan berhadapan krisis kepercayaan di kalangan rakyat dan pelabur Ekonomi merosot pengangguran bertambah dan kos sara hidup tetap ...
Viral Video Murid Main Sepeda Saat Guru Sedang Mengajar Di Kelas

Viral Video Murid Main Sepeda Saat Guru Sedang Mengajar Di Kelas

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 180 hits
Kelakuan seorang siswa saat tengah belajar di sekolah membuat warganet geram setelah videonya menjadi viral Siswa tersebut menaiki sepeda di dalam kelas saat sang guru tengah mengajar di dalam kelas Video ini diunggah oleh akun Instagram ma...
Policystreet Menawarkan Insurans Terbaik Di Malaysia Serendah Rm5 Sebulan

Policystreet Menawarkan Insurans Terbaik Di Malaysia Serendah Rm5 Sebulan

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 389 hits
Siapa Nak Join Contest Ini Sila Tekan Banner Diatas PolicyStreet Menawarkan Insurans Terbaik di Malaysia Serendah RM5 Sebulan PolicyStreet merupakan syarikat insurans yang menawarkan perkhidmatan insurans untuk sesiapa sahaja yang berkemamp...
Cuckoo Water Filter Air Filter Adakah Ia Pilihan Terbaik

Cuckoo Water Filter Air Filter Adakah Ia Pilihan Terbaik

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 903 hits
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini ramai rakyat Malaysia yang sudah menyedari akan kepentingan mendapatkan air dan udara yang bersih Ia sangat berbeza dengan dahulu Jika nak dibandingkan dengan zaman tok nenek kita dahulu kualiti air dan...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024



Beli Dulu Fikir Kemudian Shopee Perkenal Ciri Baru Sempena Raya 15 Hari Pemulangan Percuma Tanpa Soal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3


Dok Tunggu Lama Daaaah

Mga Rush Gaming

Stokin Tertera Kalimah Allah Pula Hina Islam

Kuih Sagu Merah Tanpa Kukus Yang Terpaling Sedap

Egoisme Dalam Beribadah Sekelumit Kisah Dari Tanah Suci

Pakej Berpantang Suraya Mothercare Di Oversea Rasai Pengalaman Terbaik Berpantang Tradisional Meskipun Di Luar Negara