Rakam Rahsia Pembunuhan J Khashonggi Memerangkap Putera Saudi



Amaran: Gambar di bawah boleh mengganggu keselesaan anda

IHKL: Disaring dari BBC.
Saya berjalan di jalan di kawasan yang sunyi di Istanbul, Turki, dan mendekati sebuah villa berwarna krim yang dilengkapi dengan kamera CCTV.

Setahun yang lalu, seorang wartawan dari Arab Saudi yang berada di pengasingan mengembara perjalanan yang sama. Jamal Khashoggi - wartawan Arab Saudi - ditangkap di kamera CCTV. Itulah gambar terakhir yang menunjukkan dia.

Dia memasuki Konsulat Saudi dan dibunuh oleh sekumpulan pembunuh.
Sosok Jamal Khashoggi tertangkap kamera CCTV
Walau bagaimanapun, gedung konsulat telah ditoreh oleh perisikan Turki - semua perancangan dan pelaksanaan telah direkodkan. Rakaman hanya didengar oleh beberapa orang. Dua daripada mereka kini telah bercakap dengan program BBC Panorama secara eksklusif.

Salah seorang daripada mereka adalah peguam Inggeris, Baroness Helena Kennedy. Dia mendakwa telah mendengar rakaman suara ketika Jamal Khashoggi berada di dalam gedung konsulat sehingga saat kematiannya.

"Kengerian mendengar suara seseorang, takut suara seseorang, dan anda mendengarnya secara langsung. Ia menjadikan badan saya terasa jengkel."
Baroness Helena Kennedy
Kennedy membuat laporan terperinci tentang perbincangan yang dia dengar antara anggota pembunuhan Arab Saudi.

"Anda boleh mendengar mereka ketawa, ini perniagaan yang dahsyat, mereka menunggu di sana, mengetahui bahawa orang ini akan masuk dan dia akan dibunuh dan dismembered."

Kennedy telah dijemput untuk menyertai pasukan yang diketuai oleh Agnès Callamard, pelapor khas PBB mengenai pembunuhan yang tidak adil.

Callamard, pakar hak asasi manusia, memberitahu saya tentang keazamannya untuk menggunakan mandatnya sendiri untuk menyiasat pembunuhan itu, apabila Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu terbukti enggan melakukan siasatan jenayah antarabangsa.

Agnès Callamard, pelapor khusus PBB untuk kasus pembunuhan di luar proses hukum


Ia mengambil masa seminggu untuk meyakinkan kecerdasan Turki bahawa dia dan AgnèKennedy, bersama-sama dengan penterjemah Arabnya, dibenarkan untuk mendengar rakaman itu.


"Hasrat jelas pihak Turki untuk memberi saya akses, adalah untuk membantu saya membuktikan kewujudan perancangan dan pemikiran terlebih dahulu," katanya.
Mereka boleh mendengar rakaman 45 minit, yang diambil dari rakaman yang berlangsung selama dua hari penting.


Jamal Khashoggi sudah berada di Istanbul - sebuah bandar di mana musuh-musuh pelbagai rejim di seluruh Timur Tengah telah lama dilindungi - selama beberapa minggu sebelum akhirnya dibunuh.


Bapa dari empat bapa berusia 59 tahun itu baru-baru ini terlibat dengan Hatice Cengiz, seorang penyelidik akademik dari Turki.


Mereka berharap dapat membina kehidupan bersama di bandar kosmopolitan. Walau bagaimanapun, untuk berkahwin semula, Khashoggi memerlukan dokumen perceraiannya.


Pada 28 September, dia dan Cengiz melawat pejabat perbandaran Turki, tetapi diberitahu bahawa mereka perlu mengambil dokumen dari Konsulat Saudi.


"Ini adalah usaha terakhir, dia perlu pergi dan mendapatkan dokumen-dokumen dari pejabat konsulat supaya kami secara rasmi dapat berkahwin kerana dia tidak boleh kembali ke negaranya sendiri," kata Cengiz ketika bertemu di kafe.



Hatice Cengiz
Khashoggi bukan orang asing dari negaranya. Saya pertama kali bertemu dengannya 15 tahun lalu di kedutaan Saudi di Mayfair London. Pada masa itu dia betul-betul di tengah-tengah kerajaan Arab Saudi - seorang pembantu duta besar yang mahir dalam bercakap.


Osama bin Laden 
Kami membincangkan serangan pengganas terkini yang dilakukan oleh al-Qaeda pada masa itu. Khashoggi telah mengetahui pemimpin kumpulan yang juga berasal dari Saudi, Osama bin Laden, selama beberapa dekad.

Pada mulanya Khashoggi bersimpati atas matlamat al-Qaeda untuk melemahkan rejim autokratik Timur Tengah.

Tetapi kemudian, dia bercakap menentang kekejaman kumpulan apabila pandangannya menjadi lebih liberal dan dia berjuang untuk demokrasi.

Jamal Khashoggi dengan Jane Corbin tahun 2004

Pada 2007, beliau kembali ke Arab Saudi untuk menyunting akhbar pro-kerajaan, al-Watan. Tetapi dia dipecat tiga tahun kemudian kerana apa yang beliau nyatakan "menolak perbatasan perbahasan dalam masyarakat Saudi.
".Pada tahun 2011, yang diilhamkan oleh Spring Arab, Khashoggi menyuarakan penentangan terhadap apa yang dilihatnya sebagai rejim Arab yang menindas dan autokratik. Pada tahun 2017, dia dilarang menulis dan masuk ke AS. Isterinya dipaksa untuk menceraikannya.

Khashoggi adalah penyumbang kepada Washington Post, di mana beliau menulis 20 lajur keras tahun sebelum dia meninggal dunia.

"Apabila dia seorang editor di Kerajaan, dia akan menyeberangi garis merah," kata rakannya David Ignatius, kolumnis kanan mengenai hal ehwal luar negara dan wartawan penyiasat untuk The Post.

"Apa yang saya lihat dengan Jamal adalah bahawa dia terus mengalami masalah kerana suaranya."
Banyak kritikan Khashoggi yang diarahkan diarahkan kepada putera mahkota yang baru, Mohammed bin Salman.MBS, singkatan yang digunakan untuk namanya, dikagumi oleh ramai orang Barat. Dia dianggap seorang reformis dan membawa gelombang pemodenan dengan visi baru untuk negaranya.Tetapi di kampung halamannya, di Arab Saudi, dia berselisih pendapat dan Khashoggi menyerlahkan kes itu di halaman Pos.
Putera Mahkota Mohammed bin Salman

Itu bukan imej yang dia mahu paparkan.
"Saya fikir ia sangat menjengkelkan putera mahkota, dan dia terus bertanya kepada pembantunya untuk melakukan sesuatu mengenai masalah Jamal ini," kata Ignatius, yang sering melawat Saudis dan menulis tentang keadaan politik di sana.


Di Istanbul, kerajaan Saudi diberi peluang untuk "melakukan sesuatu" dengan Khashoggi. Pada hari pertamanya yang melawat bangunan konsulat, tunangnya, Cengiz, terpaksa tinggal di luar bangunan.


Dia teringat Khashoggi keluar dari bangunan dengan wajah gembira. Dia memberitahunya bahawa para pegawai konsulat terkejut melihatnya dan menawarkan kopi dan teh kepadanya.


"Dia berkata tidak ada apa-apa yang perlu ditakuti, dia benar-benar merindui negaranya dan menghirup udara akrab yang membuatnya sangat gembira."


Khashoggi diminta pulang ke sana beberapa hari lagi.Walau bagaimanapun, sebaik sahaja dia pergi, beberapa panggilan telefon ke Riyadh, Arab Saudi direkodkan - semua direkodkan oleh perisik Turki.


"Apa yang menarik dengan panggilan telefon ini ialah mereka merujuk kepada Khashoggi sebagai salah satu daripada orang yang dicari," kata Callamard.


Panggilan telefon pertama dipercayai telah menjadikan pembantu paling berkuasa yang mengendalikan pejabat komunikasi MBS - Saud al-Qathani, berjaga-jaga.


"Seseorang di pejabat komunikasi telah membenarkan misi itu. Adalah masuk akal untuk melihat rujukan kepada pejabat komunikasi sebagai rujukan kepada tokoh Saud al-Qathani," katanya.


"Dia telah dilantik secara langsung dalam pelbagai kempen menentang orang lain."


Saud al-Qathani
Al-Qathani sendiri didakwa terlibat dalam kes-kes penahanan dan penyeksaan pemberontak Saudi, seperti aktivis wanita yang berani memandu sebelum larangan itu diangkat, dan orang penting yang disyaki tidak setia.


Dalam tulisannya, Khashoggi menuduh Qathani menjalankan "senarai hitam" untuk putera mahkota.


"Qathani mula menjalankan perkhidmatan luar biasa - operasi hitam rahsia," kata Ignatius, yang telah menyelidiki pembantu diraja.

"Ia menjadi sebahagian daripada portfolionya dan dia melakukannya dengan bentuk kekejaman tertentu."


Terdapat rekod sekurang-kurangnya empat panggilan telefon pada 28 September di antara pejabat konsulat dan Riyadh. Termasuk perbualan antara konsulat jeneral dan ketua keselamatan kementerian luar negeri, yang memberitahunya misi yang sangat diklasifikasikan - "tugas nasional" - telah dirancang.


"Tidak ada keraguan di dalam kepala saya bahawa ini adalah misi yang serius, teratur dari atas," kata Kennedy.
"Ini bukan operasi sampingan yang rapuh dan tidak dikenali."


Pada petang 1 Oktober, tiga pegawai perisikan Arab Saudi terbang ke Istanbul. Adalah diketahui bahawa dua daripada mereka bekerja untuk pejabat putera mahkota. Callamard yakin mereka berada dalam misi peninjauan.


"Mereka mungkin menilai bangunan konsulat, menentukan apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan."

Di atas teres yang menghadap ke Bosphorus yang tenang dan tenang di Istanbul, saya bertemu seorang pegawai perisik Turki yang telah mengantongi pengalaman selama 27 tahun di sana.
Metin Ersöz adalah pakar dalam isu Arab Saudi dan pelbagai misi operasi khas mereka. Beliau berkata bahawa perkhidmatan perisikan negara menjadi lebih agresif selepas Mohammed bin Salman menjadi putera mahkota.
Metin Ersöz
"Mereka telah memulakan operasi untuk menculik dan menindas pembangkang," katanya.

"Khashoggi terlambat mengenali ancaman dan mengambil tindakan pencegahan, dan dia perlu membayar mahal untuk itu."

Pada awal 2 Oktober, jet peribadi mendarat di lapangan terbang Istanbul.

Terdapat sembilan orang Saudis - termasuk ahli patologi forensik bernama Dr. Salah al-Tubaigy.

dr Salah al-Tubaigy


Selepas memeriksa identiti dan latar belakang mereka, Callamard percaya ini adalah skuad pembunuh Khashoggi.

"Operasi itu dijalankan oleh pegawai negeri, (di mana) mereka bertindak dalam kapasiti rasmi mereka," 
katanya.


"Dua daripadanya mempunyai pasport diplomatik."Ersöz berkata bahawa misi itu - satu operasi khas - memerlukan kelulusan Raja Arab Saudi atau putera mahkota.

Skuad pembunuh Saudi tinggal di Hotel Mövenpick yang besar tetapi tetap terbuka kepada orang ramai. Lokasi hanya beberapa minit dari bangunan konsulat dengan berjalan kaki.



Sebelum jam 10, video CCTV menunjukkan seorang ahli skuad pembunuhan memasuki bangunan konsulat Arab Saudi.Daripada apa yang dia dengar di pita, Kennedy yakin bahawa Maher Abdulaziz Mutreb adalah orang yang menjalankan operasi itu.

Mutreb kerap dilihat menemani putera mahkota semasa bepergian, secara diam-diam di belakang, melihat dekat dengan putera mahkota kerana ia adalah sebahagian daripada butiran keselamatan."Dalam panggilan telefon antara konsulat jeneral dan Mutreb, terdapat rujukan kepada hakikat bahawa 'kami mendengar berita Khashoggi akan datang pada hari Selasa," kata Kennedy.


Kemudian, pada waktu pagi 2 Oktober, Khashoggi menerima panggilan memberitahunya bahawa dia boleh datang ke konsulat untuk mendapatkan dokumennya.Semasa dia dan tunangnya, Cengiz, berjalan ke arah bangunan konsulat, perbualan telefon yang mengejutkan dan mengejutkan berlaku di dalam bangunan antara Mutreb dan ahli patologi forensik, Dr. al-Tubaigy.

"Dia bercakap tentang cara dia menjalani proses autopsi. Anda boleh mendengar mereka ketawa," kata Kennedy."Dia berkata, 'Saya sering menghidupkan muzik sambil memotong mayat dan kadangkala saya juga menikmati kopi dan cerutu.'"Kemudian kandungan pita itu mendedahkan bahawa doktor tahu apa yang diharapkannya dilakukan, menurut Kennedy."Ini adalah kali pertama dalam hidup saya, saya perlu memotong (mayat) di atas tanah," kata Kennedy lagi sambil mengingati perbualan yang telah dia dengar. 

"Walaupun anda seorang tukang daging, anda menggantung haiwan untuk melakukannya."

Bilik pejabat di tingkat atas bangunan konsulat telah disediakan. Lantai telah dilapisi dengan plastik. Kakitangan dari Turki ditutup."Mereka bercakap tentang ... apabila Khashoggi akan tiba, dan mereka berkata, 'Adakah haiwan pengorbanan tiba?' 

Itulah cara mereka memanggil diri mereka, "tambah Kennedy.Dia membaca isi catatannya kepada saya. Suaranya penuh dengan ketakutan.

Pada 13.15, CCTV menunjukkan Khashoggi memasuki bangunan konsulat."Saya ingat berjalan kaki di sana, dan ketika kami tiba di hadapan konsulat, Jamal memberiku telefon bimbitnya dan berkata, 'Lihatlah anda kemudian sayang, tunggu saya di sini,'" kata Cengiz.

Khashoggi tahu telefon bimbitnya akan diambil di pintu masuk dan dia tidak mahu kerajaan Arab Saudi mengakses maklumat peribadi pada peranti itu. Rekod perisikan Turki mendedahkan bahawa dia dipenuhi oleh seorang penyambut tetamu yang memberitahunya bahawa sebuah waran Interpol telah memerintahkan penangkapan dan dia harus kembali ke Arab Saudi.

Dia terdengar tidak mahu menghantar mesej kepada anaknya untuk memastikan keluarganya dengan baik. Pembunuhan Jamal Khashoggi kemudian dimulakan.
"Ada satu titik di mana anda boleh mendengar perubahan Khashoggi dari seorang lelaki yang yakin, menjadi terdengar dalam ketakutan - kegelisahan dan peningkatan ketakutan - dan kemudian tahu bahawa sesuatu yang membawa maut akan berlaku," jelas Kennedy.

Beliau meneruskan: "Terdapat sesuatu yang sangat menakutkan tentang perubahan bunyi. Kekejaman itu timbul dengan mendengar rakaman."Callamard tidak pasti berapa banyak Khashoggi tahu mengenai rancangan Saudi: "Saya tidak tahu jika dia fikir dia akan dibunuh, tetapi dengan jelas dia fikir mereka boleh cuba menculiknya. Dia berkata," Adakah anda akan menyuntik saya? yang kemudian dijawab 'Ya'. "

Kennedy berkata dia mendengar Khashoggi bertanya dua kali jika dia ditawan, kemudian berkata, 'Bagaimana mungkin ini berlaku di sebuah kedutaan?'"Bunyi terdengar selepas itu mungkin menunjukkan bahawa dia dicekik. Mungkin dengan membungkus kepalanya dalam beg plastik," kata Callamard. "Mulutnya juga ditutup - kejam - mungkin dengan tangan atau sesuatu."

Kennedy percaya bahawa pada masa itu ahli patologi forensik mengambil alih tugas itu atas arahan ketua pasukan."Anda mendengar suara yang mengatakan, 'Biarkan ia dipotong,' dan bunyi seperti suara Mutreb.

"Kemudian seseorang yang terdengar berseru," Sudah selesai, "dan orang lain berseru:" Baiklah, marilah pergi, letakkan di atas kepalanya. Saya hanya boleh mengandaikan bahawa mereka telah memotong kepala mereka. "
Bagi Cengiz, hanya setengah jam yang berlalu sejak Khashoggi meninggalkannya di luar bangunan konsulat."Semasa menunggu, saya bermimpi tentang masa depan kita - perkahwinan kita akan seperti, kita merancang majlis perkahwinan kecil," katanya.Pada jam 3:00 petang, CCTV menunjukkan beberapa kenderaan konsul meninggalkan gedung konsulat dan tiba di kediaman rasmi konsulat yang hanya dua jalan.

Tiga lelaki memasuki sambil membawa beg pakaian dan beg plastik. Callamard percaya bahawa beg beg dan plastik mengandungi badan Khashoggi.

Kemudian kereta meninggalkan tempat itu. Tubuh Khashoggi tidak pernah dijumpai. Bagaimana dengan butiran yang paling mengganggu yang dilaporkan pada masa pembunuhan - saw tulang yang digunakan untuk mencincang badan?

Kennedy berkata dia tidak mendengar jenis bar bergerigi yang dia akan mengaitkan dengan jenis peralatan pembedahan itu dalam suara yang dirakam. Tetapi dia berkata bahawa terdapat hum yang rendah. Pegawai-pegawai risikan Turki percaya ia adalah bunyi gergaji.

Pada jam 3:55 petang, CCTV menunjukkan dua anggota skuad pembunuhan meninggalkan gedung konsulat. Saya menjejaki jejak mereka di jalan, melewati kamera yang memperincikan laluan mereka di antara bangunan konsulat dan pusat bandar lama Istanbul.

Seorang lelaki berpakaian seperti pakaian Khashoggi memakai, tetapi memakai kasut yang berbeza. Lelaki yang lain, mukanya yang diliputi oleh hoodie, membawa beg plastik.

Mereka menuju ke Masjid Biru Istanbul yang terkenal. Apabila mereka muncul semula, lelaki yang pernah memakai pakaian seperti Khashoggi telah berubah.

Mereka menelefon teksi untuk kembali ke hotel, kemudian membuang beg plastik - dikatakan meletakkan pakaian Khashoggi - dalam sampah yang terdekat, sebelum turun naik kereta bawah tanah untuk kembali ke Hotel Mövenpick.

"Terdapat tahap perancangan besar-besaran yang digunakan untuk memberi gambaran bahawa tidak ada yang buruk berlaku kepada Khashoggi," kata Callamard.

Pada masa itu, Cengiz masih menunggu di luar gedung konsulat."Saya menunggu dan menunggu dan menunggu di sana sehingga lebih dari 3:30 Kemudian, apabila saya menyedari bahawa bangunan konsulat ditutup, saya mula berjalan ke arah bangunan, saya bertanya mengapa Jamal tidak keluar. Seorang pengawal memberitahu saya bahawa dia tidak faham apa Saya bercakap tentang. "

Pada 16.41, Cengiz terdesak dan memanggil sahabat lama Khashoggi. Dia telah memberikan nombor telefon Cengiz jika ada yang berlaku kepadanya.

Dr. Yasin Aktay adalah ahli parti pemerintah di Turki yang mempunyai hubungan dengan pegawai tinggi.

"Saya menerima panggilan daripada nombor yang tidak diketahui, dengan suara penuh kebimbangan dari seorang wanita yang saya tidak kenal," katanya. "Dia berkata, 'Tunangan saya Jamal Khashoggi pergi ke konsulat Saudi dan tidak keluar.'"
Dr Yasin Aktay
Yasin segera memanggil ketua perisikan Turki dan memaklumkan pejabat Presiden Tayyip Erdogan.

Pada pukul 6:30 petang, ahli skuad pembunuhan itu telah melakukan perjalanan jet peribadi ke Riyadh, kurang dari 24 jam sejak kedatangan mereka ke Istanbul.

Keesokan harinya, kerajaan Arab Saudi dan Turki mengeluarkan kenyataan menentang mengenai apa yang telah berlaku di dalam gedung konsulat. Arab Saudi menegaskan bahawa Khashoggi telah meninggalkan bangunan konsulat, manakala Turki berkata dia masih berada di dalamnya.

Perisikan Turki telah memulakan penyelidikan rekod konsular - termasuk panggilan telefon dibuat empat hari sebelum kehilangan Khashoggi.

Begitu juga mereka pada masa itu tahu bahawa kehidupan Khashoggi berada dalam bahaya dan jika ya, mengapa mereka tidak memberi amaran kepadanya?

"Saya tidak fikir mereka tahu, tidak ada bukti bahawa mereka mendengarnya secara langsung apabila kejadian itu berlaku," kata Callamard."Kegiatan perisikan seperti ini dilakukan secara teratur, dan hanya kerana ada pencetus yang kemudian mereka dengar rakaman. Hanya kerana Khashoggi terbunuh dan hilang, mereka mendengarkan kandungan pita itu."

Ersöz memberitahu saya bahawa bekas rakan perisikannya mengkaji semula rekod secara retrospektif dan mendengar sekitar 4,000 hingga 5,000 jam rakaman untuk mencari hari-hari utama dan rakaman 45-minit yang dimainkan oleh Callamard dan Kennedy.Empat hari selepas Khashoggi terbunuh, satu lagi pasukan Saudi tiba - mereka mendakwa datang untuk mengetahui apa yang berlaku.

Callamard percaya bahawa mereka adalah pasukan pembersihan. Bangunan konsulat adalah wilayah kedaulatan Arab Saudi di bawah undang-undang antarabangsa, dan selama dua minggu kerajaan Saudi tidak membenarkan pasukan penyiasat Turki masuk."Apabila mereka dapat mengumpul bukti, tidak ada apa-apa di sana, malah bukti DNA bahawa Khashoggi berada di sana, sama ada," kata Callamard.

"Satu-satunya kesimpulan logik ialah tempat itu telah dibersihkan dengan teliti secara forensik."
Polisi Turki di gedung Konsulat Arab Saudi


Pada malam itu, pihak berkuasa Turki memberitahu media bahawa Khashoggi telah dibunuh di konsulat Saudi.

"Jamal benar-benar tidak layak menerima rawatan ini, dia lebih berharga," kata Cengiz. 

"Cara mereka membunuhnya, ia membunuh semua harapan saya dalam kehidupan."

Pembunuhan di Istanbum, di dalam sebuah kedutaan dengan kekebalan diplomatik, meletakkan pihak berkuasa Turki dalam masalah.

Selama berminggu-minggu, meskipun terdapat tekanan dari Turki, kerajaan Arab Saudi enggan mengakui pembunuhan itu, pada mulanya mengatakan terdapat "pergaduhan pemikiran" di dalam konsulat itu dan kemudian mendakwa ia adalah "operasi kejam".
Unjuk rasa di luar Kedutaan Besar Arab Saudi di AS, enam hari setelah hilangnya Jamal Khashoggi


Strategi pemerintah Turki adalah untuk membocorkan beberapa perkara yang mereka tahu kepada media tempatan dan antarabangsa. Mereka kemudian menjemput wakil-wakil dari CIA dan beberapa ejen perisikan terpilih, termasuk MI6, untuk mendengar pita itu, membuktikan bahawa Khashoggi dibunuh oleh operasi Arab Saudi.


CIA dilaporkan pada kesimpulan bahawa terdapat "kepastian sederhana hingga tinggi" yang Mohammad bin Salman telah memerintahkan pembunuhan itu. Mereka kemudian memberi arahan kepada ahli-ahli Kongres yang kemudiannya meyakinkan penemuan.


Pada bulan Januari, kerajaan Arab Saudi akhirnya mencuba 11 orang di Riyadh dalam kes pembunuhan Khashoggi, termasuk Mutreb dan Dr. al-Tubaigy, tetapi bukan dalang didakwa di belakang pembunuhan - Saud al-Qahtani.


Dia tidak dituduh atau dipanggil ke mahkamah untuk memberi keterangan. Saya diberitahu bahawa dia telah diasingkan dari semua orang, termasuk keluarganya sendiri, tetapi terus berkomunikasi dengan putera mahkota.


Laporan Callamard ke Majlis Hak Asasi Manusia PBB telah mencapai kesimpulan yang tegas.


"Tidak ada petunjuk di bawah undang-undang antarabangsa bahawa jenayah ini boleh diterima dalam mana-mana kategori selain sebagai pembunuhan oleh kerajaan," katanya.
Kennedy berkata pendedahan rakaman pembunuhan Khashoggi mesti diikuti.
"Sesuatu yang berbahaya dan dahsyat berlaku di kedutaan. Masyarakat antarabangsa mempunyai tanggungjawab untuk meneruskan siasatan peringkat tinggi," katanya.


Turki telah menuntut ekstradisi mereka yang terlibat untuk dibicarakan di Istanbul. Tetapi Arab Saudi enggan.
Kerajaan Arab Saudi enggan memberikan wawancara BBC Panorama, tetapi mengatakan bahawa mereka menghantar "pembunuhan yang menjijikkan" dan komited untuk menanggung pelaku bertanggungjawab.


Mereka mengatakan bahawa putera mahkota "sama sekali tidak melakukan apa-apa" dengan apa yang dia sebut sebagai "kejahatan kejam".

Putera Mahkota Mohammad bin Salman


Setahun kemudian, ketika kami meninggalkan kafe di mana kami bercakap, saya masih dapat melihat kesakitan yang dialami Cengiz ketika tunangnya dibunuh secara kejam.


Dalam kata-kata perpisahannya kepada saya, Hatice Cengiz mengingatkan pentingnya kes pembunuhan Jamal Khashoggi.
"Ini bukan hanya satu tragedi untuk saya - tetapi untuk semua manusia, semua orang yang berfikir seperti Jamal dan berdiri seperti dia."



Jamal Khashoggi
1 Oktober 2019


Semua gambar di atas tunduk pada hak cipta.
(BBC)


Lihat sebelum ini..
Siri pembunuhan J/Jamal Khashoggi.Pembunuhan Melibatkan P/Mahkota Saudi Dibongkar.. ...Bakal Senasib Seperti J/Khashoggi, 9 Pengkritik Sa...Rakam Rahsia Pembunuhan J/Khashonggi, Memerangkap ...E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/12/rakam-rahsia-pembunuhan-jkhashonggi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pembunuhan Melibatkan P Mahkota Saudi Dibongkar Tunang J Khashoggi

Pembunuhan Melibatkan P Mahkota Saudi Dibongkar Tunang J Khashoggi

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 219 hits
Hatice Cengiz tunang dari Jamal Khashoggi IHKL Brussels 3 Disember 2019 Kes siasat wartawan Saudi yang dibunuh Jamal Khashogg dikritik mengenai kelalaian masyarakat antarabangsa terhadap Arab Saudi Hal ini berlaku pada 14 bulan selepas pemb...
Saudi Dan Rusia Pangkas Produksi Harga Minyak Dunia Diramal Naik Di 2020

Saudi Dan Rusia Pangkas Produksi Harga Minyak Dunia Diramal Naik Di 2020

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 272 hits
Bank merevisi perkiraan harga spot minyak Brent menjadi USD 63 per barel untuk 2020 naik dari perkiraan sebelumnya USD 60 Sementara itu juga meningkatkan prospek harga spot West Texas Intermediate menjadi USD 58 5 per barel dari USD 55 5
Did Iran Pullout Of Mahathir Led Islamic Coalition Ex Saudi

Did Iran Pullout Of Mahathir Led Islamic Coalition Ex Saudi

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 307 hits
Last year Tun Dr Mahathir was included in a On December 16th Kuala Lumpur will play host to a summit meeting of Islamic countries The issue of NST obviously the now Tun Dr Mahathir and his PPBM party official media It is dubbed as the new m...
Kini Lelaki Wanita Tak Lagi Terpisah Makan Di Restoran Saudi Termasuk Di Mekah

Kini Lelaki Wanita Tak Lagi Terpisah Makan Di Restoran Saudi Termasuk Di Mekah

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 389 hits
Wanita duduk di kalangan lelaki di sebuah kafe yang baru dibuka di Khobar Arab Saudi 2 Ogos 2019 REUTERS Hamad I Mohammed IHKL Jeddah Kerajaan ultra konservatif Arab Saudi kembali ke pembaharuan sosial Demi menyokong pelaburan sekarang lela...
Saya Rasa Lega Zeti Tahu Tentang Wang Derma Dari Arab Saudi Najib

Saya Rasa Lega Zeti Tahu Tentang Wang Derma Dari Arab Saudi Najib

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 254 hits
KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mendedahkan Bank Negara Malaysia serta gabenornya ketika itu Tan Sri Zeti Akhtar Aziz sedia maklum tentang derma bilion dolar dari Arab Saudi Kata Najib ketika perbicaraan SRC In...
Restoran Di Saudi Tidak Lagi Pisahkan Pintu Masuk Untuk Perempuan Dan Laki Laki

Restoran Di Saudi Tidak Lagi Pisahkan Pintu Masuk Untuk Perempuan Dan Laki Laki

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 125 hits
Di masa lalu kafe dan restoran dipisahkan beberapa tempat bagian keluarga digunakan untuk wanita yang sendiri atau bagi mereka yang ditemani oleh saudara laki laki Ada juga bagian lajang yang terpisah hanya untuk laki laki
Saudi Aramco Shares Rocket On Debut After Record Ipo

Saudi Aramco Shares Rocket On Debut After Record Ipo

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 182 hits
Saudi Aramco s shares soared on their debut on the domestic stock exchange today becoming the world s biggest listed company worth US 1 88 trillion after a record breaking IPO Aramco had priced the initial public offering at 32 riyals per s...
Penjara Aktivis Dan Tapol Di Saudi Kebakaran Tiga Napi Tewas Dan 21 Luka

Penjara Aktivis Dan Tapol Di Saudi Kebakaran Tiga Napi Tewas Dan 21 Luka

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 158 hits
Media Saudi mengutip para pejabat melaporkan kebakaran terjadi pukul 05 00 pagi di Bangsal 7 Penjara Al Malaz
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


5 Rekomendasi Laptop Untuk Mahasiswa Akuntansi Terbaru

Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance