Rajin Suap Anak Makan Salah Satu Cara Anak Mudah Dengar Kata


Kehebatan air tangan ibu bukan sekadar memasak makanan atau mengemas rumah tetapi hal menguruskan anak termasuk mandi dan memakaikan anak pakaian.
Bagi ibu yang tidak bekerja ia memang rutin harian. Berbeza dengan ibu yang bekerjaya. Memang penat setelah seharian di pejabat, balik rumah pula perlu menguruskan rumah tangga. Lebih lagi jika ada anak yang masih kecil.
Tetapi ibu kena ingat, pesanan nenek moyang dulu, ‘air tangan’ isteri atau ibu adalah pengikat kasih sayang suami dan anak-anak.’ Nyata, jika ibu sibuk mana pun kena cari masa untuk melakukan tugasan itu.
Justeru Dato’ Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood telah menyentuh mengenai kehebatan air tangan ibu yang  merupakan rahsia yang akan membuat anak mendengar kata-kata anda dan mudah dibentuk. Ikuti perkongsian beliau dalam majlis ilmu baru-baru ini.

Air tangan ibu bukan memasak sahaja
Walaupun ibu itu seorang yang sibuk dengan kerjayanya, seharusnya kita menambat hati melalui air tangan ibu. Ini kerana, air tangan ibu ini adalah penuh dengan kasih sayang. Kita masak bermakna, kita sayang anak-anak dan suami walaupun kita penat.
Apa yang dikatakan kurang air tangan ibu pula kerana kemungkinan segala persiapan anak diuruskan oleh pembantu rumah atau bibik seperti makan minum, mandi atau pakai baju anak-anak. Berbeza dengan air tangan ibu yang memasak, air tangan ibu yang suap makanan dan minuman serta air tangan ibu yang memandikan anak.
Saya sendiri, semasa anak kecil, saya akan mandikan anak, basuh rambut dan syampu rambut anak-anak. Sambil itu, saya akan berdoa, “Ya Allah haramkan rambut anak ku ni daripada dibakar oleh api neraka. Moga anakku menutup aurat dengan sempurna. Saya sebegini sejak mereka bayi lagi.
Jika basuh tangan anak-anak, saya akan niat, “Ya Allah, bagilah tangan anakku ini melakukan perkara yang baik-baik saje, nanti diakhirat dapat ‘buku’ ditangan kanan. Basuh tangan kiri pula niat, “Janganlah bagi anakku dengan tangan kiri, janganlah bagi anakku mencuri, buat benda yang tak elok. Ketika mandikan anak, jangan lupa basuh kaki kanan dan kiri anak niatlah kaki ni tetap ke titian siratul mustaqim dan melangkah ke tempat-tempat baik.

Ibu perlu luangkan masa untuk menguruskan keluarga
Ini semua adalah air tangan ibu. Bukannya memasak sahaja. Air tangan ibu termasuk kita mandikan anak, pakaikan baju, sikatkan rambut dan suapkan makan minum anak. Semua perkara-perkara Ini dilakukan dengan niat semta-mata untuk mendapat keredhaan Allah. Malah kasih sayang antara anak dengan ibu semakin kuat apabila anak itu membesar. Anak akan ingat momen ini.
Apa yang Ustazah kongsi ini, Ustazah buat pada anak-anak, sekarang pada cucu pula.  Jadi air tangan ibu ini penting. Apapun kena dilakukan dengan perasaan tenang bukannya dalam keadaan marah. Jika kita memasak dalam keadaan marah, orang yang makan mungkin akan dalam keadaan beremosi.
Apa yang pasti, seorang ibu itu perlu meluangkan masa untuk memasak, menyuapkan makanan dan minuman, mandikan serta pakaian baju anak. Malah apa sahaja yang ibu lakukan perlu disertai dengan doa seperti  doakan keselamatan anak semasa memandikannya.
Semua yang dilakukan ini adalah air tangan ibu untuk memberikan kesejahteraan buat anak-anak. Kurangnya air tangan ibu, bermakna akan menjejaskan kasih anak kepada diri kita.
The post Rajin Suap Anak Makan Salah Satu Cara Anak Mudah Dengar Kata appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/rajin-suap-anak-makan-salah-satu-cara-anak-mudah-dengar-kata/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ada Cara Mudah Nak Beri Anak Makan Ubat Tak Perlu Berperang Lagi Lepas Ni

Ada Cara Mudah Nak Beri Anak Makan Ubat Tak Perlu Berperang Lagi Lepas Ni

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 435 hits
Berperang nak beri anak makan ubat supaya cepat sembuh situasi yang biasa yang perlu ibubapa hadapi Sampaikan ada anak meraung raung macam kena dera semata mata terpaksa makan ubat Mungkin kita sebagai ibu bapa boleh ikuti perkongsian dari ...
Hebatnya Kuasa Peluk Cium Mak Ayah Ia Salah Satu Cara Nak Anak Jadi Pintar Punya Keperibadian Baik

Hebatnya Kuasa Peluk Cium Mak Ayah Ia Salah Satu Cara Nak Anak Jadi Pintar Punya Keperibadian Baik

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 336 hits
Nak membina keperibadian anak anak sememangnya perlu bermula dari awal usia Apabila mempunyai keperibadian yang baik perkembangan minda mereka juga akan lebih baik Dalam hal ini ibu dan ayah memainkan peranan dalam membentuk peribadi si kec...
Cara Masak Nasi Mudah Dan Menjimatkan Untuk Seorang Dua Makan Serta Elak Pembaziran Basi

Cara Masak Nasi Mudah Dan Menjimatkan Untuk Seorang Dua Makan Serta Elak Pembaziran Basi

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 673 hits
Assalamualaikum Hi Semua Cara Masak Nasi Mudah Dan Menjimatkan Untuk Seorang Dua Makan Serta Elak Pembaziran BasiPening kepala rasanya bila tiap kali masak nasi nasi tak tahan lama walaupun guna periuk nasi eletrik Lagi lagi yang makan tu s...
7 Cara Mendapatkan Anak Laki Laki Pola Makan Menentukan

7 Cara Mendapatkan Anak Laki Laki Pola Makan Menentukan

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 344 hits
Untuk anak laki laki bentuk sperma yang dikeluarkan dari calon ayah biasanya cenderung kecil dan gesit serta menyukai suasana basa Untuk itu jika ingin mendapatkan anak laki laki bisa mengatur suasana rahim menjadi basa
Amalkan Suap Anak Dan Isteri Makan Dan Lihatlah Bagaimana Rezeki Datang Mencurah Curah

Amalkan Suap Anak Dan Isteri Makan Dan Lihatlah Bagaimana Rezeki Datang Mencurah Curah

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 272 hits
Gambar sekadar hiasan Sumber kabarmakkah comPerasan tak sekarang Dah banyak orang kita tak makan sekali dengan keluarga Kalau ada pun time makan tu masing masing leka main henset atau pun sibuk melayan tv AllahuSemasa saya di taman petang t...
Kisah Pilu Sumarsih Diusir Anak Menantu Hingga Tidur Di Emperan Tetangga Diam Diam Beri Makan

Kisah Pilu Sumarsih Diusir Anak Menantu Hingga Tidur Di Emperan Tetangga Diam Diam Beri Makan

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 207 hits
Kisah pilu bak sinetron yang dialami seorang nenek bernama Sumarsih viral di media sosial facebook Nenek tua renta itu mengaku diusir oleh anak dan menantunya hingga tidur di emperan Melansir dari Tribun Solo dalam artikel Kisah Pilu Nenek ...
Potong Roti Kecil Bakar Sampai Rangup Resipi Awesome Ibu Ni Buat Anak Makan Tak Berhenti

Potong Roti Kecil Bakar Sampai Rangup Resipi Awesome Ibu Ni Buat Anak Makan Tak Berhenti

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 635 hits
Roti yang sudah hampir expirednya jangan terus dibuang sebaliknya cuba hasilkan sesuatu yang mampu menarik perhatian anak anak kecil kita Bosan dengan roti bakar sandwich dan sebagainya apa kata mama cuba resipi mudah ini Punyalah rangup sa...
Cara Mudah Solat Dhuha

Cara Mudah Solat Dhuha

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 822 hits
Solat Dhuha adalah solat yang dilakukan pada waktu dhuha sehingga 15 minit sebelum masuk waktu Zohor Paling afdhal antara pukul 8 hingga 9 pagi Caranya mudah saja Boleh buat minimum dua rakaat dan maksimum 12 rakaat Biasanya orang solat Dhu...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment