Rajin Solat Berjemaah Tapi Di Akhirat Kepalanya Bertukar Jadi Keldai Siapa Sangka Inilah Sebabnya Rileks Media


Untuk seorang lelaki Islam, adalah disunnahkan untuk melakukan solat berjemaah di masjid.
Bukan sahaja kerana pahalanya 27 kali ganda, sesetengah imam mazhab tertentu juga mengharuskan hukumnya untuk melakukan solat berjemaah di masjid untuk setiap lelaki Islam.
Kerana dengan berjemaah seperti itu kita dapat mengiktiraf keteguhan umat Islam. kerana cara mudah mengira kekuatan umat Islam bukan dari barisan kalangan muslimin tapi dari jumlah saf solat jemaah di dalam masjid.
Sehingga terdapat ungkapan: kemuliaan dan kejayaan pada agama ini, apabila saf solat subuh sama jumlah seperti saf solat jumaat.
Walaupun kita mempunyai begitu banyak keutamaan, tetapi itu tidak bermakna kita bebas daripada kewajipan untuk mematuhi semua suruhan agama.
Rasulullah SAW adalah seperti dasar agama Islam sendiri yang sangat ketat ketika masuk bab solat. Sehingga baginda sempat melihat seorang teman sedang solat, selepas itu dia diberitahu untuk mengulangi solat hingga 3 kali.
Temannya juga berputus asa kerana dia tidak boleh bersolat lebih baik daripada yang telah dilakukannya. Selepas itu Rasulullah SAW mengarahkan, dan juga mengeluarkan perintah untuk melakukan solat seperti yang dilakukan utusan itu.
Termasuk dalam satu masalah ini, dimana satu keadaan yang banyak terjadi dengan orang ramai disekeliling. atau ia mungkin terjadi kepada diri sendiri. Apabila solat secara berjemaah,ia pastinya terdiri daripada imam dan para makmum.
Imam mempunyai tanggungjawab yang besar untuk mengetuai jemaah solat, yang merangkumi semua aspek. Manakal makmum diberi tugas untuk mengikuti apa yang dilakukan imam.
Apabila menjadi makmum, tentulah tugas kita untuk melakukan apa yang dilakukan imam. Seperti yang dijelaskan oleh Imam Abu Dawud dalam riwayatnya,
“Sesungguhnya imam cuma buat diiringi. apabila dia bertakbir, hingga bertakbirlah, dan juga kamu jangan bertakbir hingga dia bertakbir. apabila dia ruku’, hingga ruku’lah, dan juga kamu jangan ruku’ hingga dia ruku’. apabila dia berkata “sami’allahu liman hamidah”, hingga katakanlah “rabbana walakal hamdu”. apabila dia sujud, hingga sujudlah, dan juga kamu jangan sujud hingga dia sujud.”
Tugas makmum adalah untuk mengikuti pergerakan imam. Adalah tidak dibenarkan bagi seorang makmum untuk bergerak ataupun mengerjakan sesuatu mendahului imam.
Jika mendahului imam, apakah fungsi dan kedudukan imam yang dianggap seperti pemimpin? Bukankah dia dilantik untuk mengetuai gerakan solat kita? Walaupun sebenarnya kita telah menghafal keseluruhan gerakan solat.
Seringkali terdapat sesetengah orang, atas sebab apa pun, mungkin kerana ia merasa sudah tangkas dan juga sangat pandai dengan pergerakan solat, mendahului imam ketika imam belum memulakan pergerakan solat.
Lebih-lebih lagi ada yang sangat jauh mendahului imam. Imam belum sujud, kepalanya telah sujud ke lantai. Imam belum bangkit, dia sudah duduk antara dua sujud.
Imam belum berdiri, dia sudah tegak berdiri. Entah sebab apa dia berbuat sedemikian, adakah kerana dia tidak biasa menjadi makmum? atau tidak sanggup untuk diketuai oleh seorang imam?
Sikap seperti itu sebenarnya bukan hanya terjadi dengan orang-orang masa kini, sejak zaman Rasulullah SAW juga telah diuji. Mengandungi kisah dalam riwayat Imam Muslim, dari Anas radiallahu ‘anhu,
“Pada suatu hari Rasulullah SAW mengimami kami bersolat. ketika dia selesai solat, dia menghadap kami dengan wajahnya, lalu berkata: “Wahai manusia, sesungguhnya Aku adalah imam kamu, dan tidaklah kamu mendahuluiku dengan ruku’, sujud, berdiri ataupun selesai.”
Dalam hadis, Imam Muslim meriwayatkan, “tidakkah orang yang mengangkat kepalanya saat sebelum imam, Allah ubah kepalanya jadi kepala himar (keledai) ”.
Naudzubillah min dzalik.
Sumber: yesmuslim
Jika anda suka dengan kisah ini. Sila berikan sokongan dengan KONGSI bersama rakan anda supaya kami dapat terus berusaha menyediakan kandungan berkualiti buat tatapan komuniti semua. Ribuan Terima Kasih.
Source link
The post Rajin Solat Berjemaah, Tapi Di Akhirat Kepalanya Bertukar Jadi “KELDAI”!! Siapa Sangka Inilah Sebabnya!! – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/rajin-solat-berjemaah-tapi-di-akhirat-kepalanya-bertukar-jadi-keldai-siapa-sangka-inilah-sebabnya-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baca 7 Kali Surah Ini Selesai Solat Dijamin Allah Melepaskan Kesusahanmu Dan Melancarkan Rezekimu Rileks Media

Baca 7 Kali Surah Ini Selesai Solat Dijamin Allah Melepaskan Kesusahanmu Dan Melancarkan Rezekimu Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 392 hits
Dijamin Allah akan melepaskan kesusahanmu dan melancarkan rezekimu Hidup dirundung kesusahan disempitkan rezeki sudahkah Menyemak diri anda Mungkin ada yang salah dalam hidupmu ada yang kurang yang belum kamu lakukan sudahkah selalu membaca...
Bacalah Surah Al Insan 7 Kali Selepas Solat Besar Ganjarannya Rileks Media

Bacalah Surah Al Insan 7 Kali Selepas Solat Besar Ganjarannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 344 hits
Sabda Rasulullah S A W Barangsiapa membaca surah Al Insan maka balasannya ialah syurga Harir Surah ini jika dibaca selalu dapat menenangkan hati dan menguatkan jiwa Jika ditulis surah ini kemudian dihapuskan dengan air yang suci Berilah air...
Kenapa Solat Atas Kerusi Boleh Menjadi Haram Inilah Penjelasannya Mesti Baca Rileks Media

Kenapa Solat Atas Kerusi Boleh Menjadi Haram Inilah Penjelasannya Mesti Baca Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 551 hits
Sejak kebelakangan ini semakin ramai penduduk di Malaysia umumnya mempunyai pelbagai masalah penyakit Hal ini seterusnya sedikit sebanyak telah menjejaskan kualiti ibadah terutamanya yang ingin meraih banyak pahala di bulan Ramadan Terdapat...
Panduan Solat Jamak Taqdim Ta Khir Yang Betul Rileks Media

Panduan Solat Jamak Taqdim Ta Khir Yang Betul Rileks Media

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 701 hits
CARA SOLAT JAMAK Selalunya di hentian R R Lebuh Raya Utara Selatan kita biasa nampak tatacara panduan dan cara solat jamak dan qasar di dinding surau Bila mahu solat kita baca Lepas itu lupa Jika singgah lagi di R R baca lagi Selepas itu lu...
Tiba Tiba Menguap Ketika Membaca Al Fatihah Dalam Solat Adakah Perlu Dibaca Semula Dari Awal Bacaan Tadi Rileks Media

Tiba Tiba Menguap Ketika Membaca Al Fatihah Dalam Solat Adakah Perlu Dibaca Semula Dari Awal Bacaan Tadi Rileks Media

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 446 hits
Segala puji bagi Allah Rabb sekelian alam Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat Apabila sedang membaca surah al Fatihah dan ...
Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Mesti Baca Rileks Media

Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Mesti Baca Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 571 hits
Solat Hajat adalah solat yang didirikan untuk memohon sesuatu hajat daripada Allah s w t Solat ini dilakukan bagi mengharapkan pertolongan daripada Allah s w t dalam meminta sesuatu yang dihajati atau menolak sesuatu yang tidak diingini Ras...
Doa Selepas Solat Sunat Dhuha Rileks Media

Doa Selepas Solat Sunat Dhuha Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 535 hits
ALLAHUMMA INNADH DHUHA A DHUHA UKA WAL BAHAA A BAHAA UKA WAL JAMAALA JAMAALUKA WAL QUWWATA QUWWATUKA WAL QUDRATA QUDRATUKA WAL ISHMATA ISHMATUKA ALLAHUMMA INKAANA RIZQI FISSAMA I FA ANZILHU WA INKAANA FIL ARDHI FA AKHRIJHU WA INKAANA MU ASS...
Kenapa Martabat Tahajud Lebih Tinggi Daripada Solat Sunat Yang Lain Ini Sebabnya Rileks Media

Kenapa Martabat Tahajud Lebih Tinggi Daripada Solat Sunat Yang Lain Ini Sebabnya Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 430 hits
SATU cara paling berkesan untuk berhubung dengan Allah s w t ialah dengan bangun mengerjakan ibadat khususnya sembahyang Tahajud atau sembahyang di tengah malam Tetapi kenapa Allah meletakkan masa untuk sembahyang tahajud pada tengah malam ...
Adakah Solat Kita Sah Mari Kita Kaji Syarat Sah Solat Rileks Media

Adakah Solat Kita Sah Mari Kita Kaji Syarat Sah Solat Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 374 hits
Bukan bermakna syarat sah solat ini untuk orang yang mudah lupa sahaja Ia adalah untuk semua orang Islam Anggap pengetahuan basic itu sebagai ulangkaji untuk kita semua Kita selalu mengerjakan solat Kita seronok bersolat Tapi sedarkah kita ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Ayam Percik Kelantan Yang Sedap Original And Authentic

Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang