Putrajaya Digesa Bantu Sarawak Laksana P P Sains Dan Matematik Dalam Bi


Gambar hiasan via http://faizaleda.blogspot.comKUCHING: Seorang ahli akademik menggesa Putrajaya memberi peruntukan yang mencukupi bagi melaksanakan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris di Sarawak.

Beliau juga berkata kerajaan Pakatan Harapan (PH) harus mengetepikan perbezaan politik bagi memastikan dasar itu berjaya dilaksanakan.
Jeniri Amir dari Universiti Malaysia Sarawak berkata, kerajaan negeri memerlukan sokongan kewangan bagi melatih guru dan meningkatkan kecekapan mereka berbahasa Inggeris.

“Kerajaan negeri Sarawak telah bermurah hati menerima cadangan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris di sekolah rendah, selain menyumbang dana untuk tujuan itu,” katanya kepada FMT, selain menambah bahawa pendidikan seharusnya melampaui kepentingan politik.

Ketua Menteri Sarawak Abang Johari Openg baru-baru ini berkata, semua buku teks bagi subjek Sains dan Matematik hendaklah dalam bahasa Inggeris, dan guru juga perlu diberikan latihan bagi meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris mereka.

“Dua perkara itu memerlukan peruntukan yang agak besar,” katanya.

“Ia seharusnya menjadi tanggungjawab bersama antara kerajaan Sarawak dan persekutuan, tetapi Kementerian Pendidikan (persekutuan) berkata ia mungkin berdepan masalah.”
Dalam pada itu Menteri Pendidikan, Sains dan Penyelidikan Teknologi negeri, Michael Manyin berkata, Sarawak berhadapan cabaran dalam melaksanakan dasar itu dengan jaya, termasuk dalam melatih guru dan menyediakan sumber serta bahan yang diperlukan.

Persatuan Pengajaran Bahasa Inggeris Malaysia (Meta) berkata, ia bersedia membantu kerajaan negeri melatih guru, selain menambah bahawa usaha sebelum ini untuk mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris gagal antara lain kerana ramai guru tidak bersedia.

Presiden Meta, Ganakumaran Subramaniam berkata, kekurangan sumber juga memainkan peranannya, selain mengakui kebimbangan mengenai kurang kemampuan guru mengajar subjek berkenaan dalam bahasa Inggeris.

Beliau mencadangkan supaya kerajaan Sarawak mengambil pendekatan berperingkat bagi memulakan inisiatif itu dan tidak melakukannya secara sekali gus.

“Barangkali untuk fasa pertama, mereka boleh laksanakannya di beberapa sekolah perintis dan lihat bagaimana ia berjalan. Pada waktu sama guru diberikan latihan dan masalah asas lain diatasi,” katanya.

Beliau juga mencadangkan pilihan untuk mengajar Sains dan Matematik dalam kedua-dua bahawa Melayu dan Inggeris supaya pelajar boleh membiasakan diri dengan terminologi serta konsep dalam subjek tersebut.

Sumber: Free Malaysia Today

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2019/05/putrajaya-digesa-bantu-sarawak-laksana.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
What Have We Gained Since Ph Took Putrajaya Ask Sarawak Mps

What Have We Gained Since Ph Took Putrajaya Ask Sarawak Mps

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 168 hits
A year after Pakatan Harapan took over Putrajaya Sarawak leaders are discontented over what they call the coalition s constant U turns and unfulfilled promises They also said the PH government appears more preoccupied with finding fault wit...
Program Pemimpin Bersama Rakyat Di Bintulu Sarawak Dibatalkan

Program Pemimpin Bersama Rakyat Di Bintulu Sarawak Dibatalkan

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 230 hits
PENJELASAN Tular di media sosial dakwaan bahawa Program Pemimpin Bersama Rakyat di Lapangan Terbang Lama Bintulu Sarawak yang akan dirasmikan oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia YB Tuan Gobind Singh Deo dibatalkan atau ditun
Dakwaan Rtm Tidak Buat Liputan Program Kerajaan Sarawak Adalah Tidak Benar

Dakwaan Rtm Tidak Buat Liputan Program Kerajaan Sarawak Adalah Tidak Benar

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 257 hits
SHAH ALAM 16 Mei Kementerian Komunikasi dan Multimedia menyifatkan Radio Televisyen Malaysia Sarawak telah melaksanakan tanggungjawabnya dengan adil dalam memberikan liputan kepada semua pihak termasuk jemaah menteri dan Kerajaan Negeri Sar...
Majlis Berbuka Puasa Di Puzzle Restaurant Di Pullman Hotel Kuching Sarawak 15 05 2019

Majlis Berbuka Puasa Di Puzzle Restaurant Di Pullman Hotel Kuching Sarawak 15 05 2019

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 808 hits
MAJLIS BERBUKA PUASA DI PUZZLE RESTAURANT DI PULLMAN HOTEL KUCHING SARAWAK 15 05 2019Late Post giteww Alhamdulillah pada Rabu yang lepas 15 05 2019 telah Majlis berlangsung berbuka puasa dengan rakan sekerja Bos Belanja Terima kasih dan sem...
Umum Tarikh Bonus Hari Raya 2019 Negeri Sarawak Jadi Yang Pertama

Umum Tarikh Bonus Hari Raya 2019 Negeri Sarawak Jadi Yang Pertama

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 997 hits
Seperti tahun sebelum ini sudah pasti menjelang Hari Raya Aidilfitri harapan tinggi setiap penjawat awam daripada kerajaan adalah bonus raya BACA Sebelum ini CUEPACS ada menyuarakan kepada kerajaan agar bonus raya diberi kepada semua penjaw...
Tarikh Bonus Raya 2019 Penjawat Awam Perak Pulau Pinang Dan Sarawak

Tarikh Bonus Raya 2019 Penjawat Awam Perak Pulau Pinang Dan Sarawak

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 758 hits
Tarikh Bonus Raya 2019 Penjawat Awam Perak Pulau Pinang dan Sarawak Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Haa den tahu sekarang tengah panas tentang berita Aliff Aziz curang untuk kali KETIGA tapi kita abaikan jelah Dan doakan moga Al...
Sarawak Wants To Take Over Education Health From Federal Govt

Sarawak Wants To Take Over Education Health From Federal Govt

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 292 hits
Abang Johari Openg KUCHING Sarawak Chief Minister Abang Johari Openg said the Gabungan Parti Sarawak government will seek decentralisation or devolution of authority over education and health matters due to the federal government s unsatisf...
Sarawak Report Funder Launches Anti Mulu Campaign In Europe

Sarawak Report Funder Launches Anti Mulu Campaign In Europe

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 172 hits
A documentary on the massive forest clearing happening on land adjacent to Mulu National Park in northern Sarawak have been released to the public in Europe It premiered in the European Union office in Brussels The Star on Friday received a...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst