Pusing Pusing Naik Kereta Pun Dah Cukup Isteri Kita Bukan Robot Suami Layanlah


Penat! Satu perkataan yang menggambarkan kehidupan seorang isteri dan ibu dalam menguruskan rumah tangga dan anak-anak. Malah tak pernah berhenti.
Sesekali bila isteri mahukan waktu rehatnya, suami layankanlah. Biar isteri lepaskan lelahnya. Perkongsian deep Zaim Zin ini pastinya membuka mata suami. Gembirakanlah hati isteri, itu sebaiknya.

Saya balik kerja, isteri cakap, “Abang, jom keluar jalan-jalan. Stress la”
Banyak kali macam tu. Pelik betul. Stress apa, duduk rumah jaga anak-anak tercinta yang comel-comel tu. Kalau ikutkan, keluar rumah, lagi la stress dan penat.
Bila fikir semula, saya bawa juga pusing-pusing naik kereta. Kadang-kadang, singgah pasaraya. Selalunya tak beli apa pun, window shopping je. Tapi dia punya teruja, macam anak kecil diajak pergi Disneyland.
“Terima kasih abang, bawa jalan-jalan!”, isteri saya akan ucap ini setiap kali dapat berjalan.
Saya teringat satu pesanan, “Emosi perempuan ni macam belon kecil, tak boleh tampung banyak sangat tekanan. Nanti meletus. Beza dengan kita orang lelaki”

Dulu isteri saya lemah lembut je, sejak ada anak ni, kalau tak kena masa, kalah raja rimba. Macam nak makan orang. Pelik juga. Kemana perginya kelembutan dan kemanjaan beliau yang dulu?
Kita baru pegang handphone pun, tiba-tiba boleh kena serang. Mengejut je. Tiba-tiba meletus. Saya cuba untuk faham situasi ini. Ya, kami para suami susah nak faham. Rupanya, tak sama penat seorang suami dan penat seorang isteri.
Anak menangis nak susu, anak yang lain berkelahi menjerit-jerit, sorang lagi mendesak nak tengok kartun, rumah dah macam tongkang pecah. Tak masuk lagi bab masak, bisnes, kurang tidur, lapar, basuh baju, kemas, layan perangai customer barang tak sampai. Ini berlaku setiap hari, hampir setiap masa.

Tengok la gambar ni, nak tidur pun, nak dengan mama dia sahaja. Tak ada ruang mama dia bersendiri. Terpaksa saya sarung tudung isteri untuk kelirukan budak ni.
Asakan-asakan ni mendesak isteri secara fizikal, mental dan emosi. Siapa lagi tempat isteri nak mengadu dan harapkan? Kita la, partner dia. Sebab tu kalau emosi mereka tidak ditenangkan, boleh meletop!
Jadi, nasihat ini untuk diri saya dan suami-suami sekalian. Isteri adalah amanah Allah pada kita.
1. Dengar cerita dia. Jika isteri mahu bercerita, dengar dengan cara pandang muka dia, atau peluk dia. Tunjuk yang kita prihatin dan sokong dia. Apabila kita abaikan dia nak luah kepenatan dia, dia makan hati. Tau-tau dah merajuk acik tu. Lagi teruk kalau kita sinis dan rendah-rendahkan pula perasaan dia. Jangan pelik kalau isteri pandai melawan.
2. Urus rumah adalah kerja kita juga. Tak ada istilah ‘tolong isteri buat kerja rumah’. Kalau ikutkan, itu memang kerja kita juga. Kita masak sebab nak makan, kita basuh baju dan pinggan sebab dah pakai. Itu rumah kita dan itu anak kita. Kita ada tanggungjawab. Ringankan tulang.

3. Kerja isteri tiada office hour. Dia bukan robot, jadi, bagi masa untuk dia berehat dan ‘me time’. Dia pun memang kurang rehat, sejak mengandungkan anak pertama.
Pada saya, mengurus rumah tangga ni ada dua school of thought. Satu, isteri kena layan suami macam raja. Kedua, urus rumah bersama-sama. Dua-dua betul. Sesuaikan lah dengan cara kita.
Para isteri sekalian, maaf ya, jika tidak memahami kalian, bagi para suami peluang. Kita jaga kita. Benda boleh bincang. Mulakan dengan bercakap baik-baik dengan pasangan.
Maafkan, jika ada kesilapan dan kesalahan. Kita manusia biasa. Kenapa suami ada kekurangan? Sebab awak adalah pelengkap dia. Kita bukan terbaik, tetapi izinkan kita berusaha jadi yang terbaik.
Menarik: Saya Masih Jaga Pantang, Belum Habis Pantang Wawa Zainal Redah Banjir Hulur Bantuan

Memang betul-betul seram ke sampai Faiz Dickie boleh panik tengok adik-adik Bintang Kecil kita menangis dalam Scream Park Sunway Lagoon ni? Kalau tak percaya korang kena layan sampai habis episod pertama Scream Park Challenge ni.
Follow dan subscribe Youtube Channel Bintang Kecil

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
Kredit: Zaim zin
The post “Pusing-Pusing Naik Kereta Pun Dah Cukup” Isteri Kita Bukan Robot, Suami Layanlah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pusing-pusing-naik-kereta-pun-dah-cukup-isteri-kita-bukan-robot-suami-layanlah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isteri Gagah Heret Suami Curang

Isteri Gagah Heret Suami Curang

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 201 hits
Wanita itu mendapati bahawa suaminya berlaku curang setelah dimaklumkan oleh saudaranya Instagram JAKARTA Sebuah video tular di media sosial yang memperlihatkan seorang wanita bertindak mengheret suaminya yang berlaku curang dari sebuah pan...
Lawat Hulu Langat Anwar Naik Motor Pm Ismail Naik Kereta Mewah

Lawat Hulu Langat Anwar Naik Motor Pm Ismail Naik Kereta Mewah

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 203 hits
Lawatan dua pemimpin utama negara ke Daerah Hulu Langat semalam dan hari ini jelas terlihat perbezaannya Semalam Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim melawat mangsa banjir di Taman Sri Nanding Hulu Langat menggunakan...
Isteri Maut Suami Parah Dalam Nahas

Isteri Maut Suami Parah Dalam Nahas

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 191 hits
SEORANG wanita maut manakala suaminya parah selepas van dinaiki mereka terbabit kemalangan dengan sebuah lori pasir di Kilometer 23 Jalan Klang Banting Port Dickson di Kuala Langat hari ini Dalam kejadian jam 8 30 pagi mangsa Zurina Aini Ay...
Mewah Potret Andre Taulany Dan Keluarga Liburan Ke Yogyakarta Naik Kereta Sultan

Mewah Potret Andre Taulany Dan Keluarga Liburan Ke Yogyakarta Naik Kereta Sultan

papar berkaitan - pada 3/1/2022 - jumlah : 145 hits
Andre Taulany menikmati momen liburan bersama keluarga Andre Taulany memilih Yogyakarta sebagai destinasi liburan kali ini Uniknya dalam perjalanan liburan ini Andre memilih naik kereta api Tak hanya bersama keluarga Andre turut serta menga...
Isteri Hamil Tapi Suami Meloya Mengada Ngada Atau Realiti Ini Penjelasannya

Isteri Hamil Tapi Suami Meloya Mengada Ngada Atau Realiti Ini Penjelasannya

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 234 hits
Apabila anda disahkan berbadan dua adakah berlaku perubahan pada pasangan seperti cepat letih atau loya Jika ya suami mungkin mengalami alahan mengandung yang disebut sebagai sindrom Couvade Teruskan membaca artikel ini untuk mengetahui sam...
Jalan Sehelai Sepinggang Elak Banjir Si Ayah Gembira Bila Ditawar Naik Kereta

Jalan Sehelai Sepinggang Elak Banjir Si Ayah Gembira Bila Ditawar Naik Kereta

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 164 hits
Susulan daripada banjir yang sudah melanda ibu negeri iaitu Kuala Lumpur dan selangor ramai keluarga yang telah berpindah mula balik ke rumah masing2 memandangkan air sudah mula surut dan m4ngsa2 banjir sudah mula membersihkan rumah mereka ...
Baru Selamat Diijab Kabul Muka Reda Suami Ditep1s Tangan Isteri Jadi Perhatian

Baru Selamat Diijab Kabul Muka Reda Suami Ditep1s Tangan Isteri Jadi Perhatian

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 190 hits
Menjaga batas pergaulan adalah apa yang dituntut oleh agama kita jika kita menjaga batas pergaulan kita dengan sendirinya kita akan malu bila nak bersentuhan atau bermesra dengan lelaki yang bukan suami kita Tetapi tidak ramai yang menjaga ...
Suami Nak Tegur Isteri Jangan Depan Anak Risau Mereka Tak Hormat Ibunya

Suami Nak Tegur Isteri Jangan Depan Anak Risau Mereka Tak Hormat Ibunya

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 388 hits
Bila dah berkahwin suami atau isteri ada hak untuk menegur satu sama lain Cuma bagaimana teguran itu ada caranya Tambah lagi bila ada anak anak tunjuklah yang elok depan mereka Sebab itu ramai yang berpendapat jika suami atau isteri nak teg...
Isteri Pertama Minta Suami Carikan Seorang Madu Sebagai Peneman Reda Akhirnya Dapat 3 Orang Wife Kedua Bff Saya

Isteri Pertama Minta Suami Carikan Seorang Madu Sebagai Peneman Reda Akhirnya Dapat 3 Orang Wife Kedua Bff Saya

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 225 hits
POLIGAMI merupakan antara perkataan yang paling dig3runi dan amat sens1tif terutama sekali buat golongan wanita Realitinya seandainya barang pun kadangkala kita tidak gemar untuk berkongsi apatah lagi apabila ia melibatkan seorang suami Nam...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Wee Mca Not A Hypocrite

In Kuala Kubu Baharu Support From The Other Side A Distant Dream For Pn Ph

Menu Tengahari Tomyam Bebola Seafood Sawi Goreng Sos Tiram

Understanding The Benefits Of Search As A Service For Business Leaders

Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy