Pusat Olah Perang Tentera Darat Kem Syed Sirajuddin Gemas


 Sejarah penubuhan Pusat Oleh Perang Tentera Darat (POP TD) bermula dengan penubuhan Tim Projek Simulasi Tentera Darat pada 15 Sep 1982 di Shah Alam, Selangor dengan menggunakan buku panduan `First Forray’ sebagai sistem permainan olah perang secara manual dan ianya adalah atas pemberian Tentera Darat New Zealand. 
Pada 15 Dis 1982 telah berpindah ke Kem Sungai Besi, Kuala Lumpur di bawah pentadbiran MK Kor TD dan pada 1 Jan 1983 telah dinamakan sebagai Tim Simulasi Peperangan Tentera Darat. Pada 14 Dis 1986 Tim ini telah berpindah ke Kem Segenting, Port Dickson dan dinamakan Tim Simulasi Tempur Tentera Darat (Tim Simpur TD).
Pada awal Julai 1987, Projek Simulasi Peperangan (PSP) ditubuhkan di Kem Batu Uban, Pulau Pinang bertujuan untuk membuat penyelidikan dan pembangunan Sistem Olah Perang Bantuan Komputer secara usaha sama dengan pihak Universiti Sains Malaysia (USM) Pulau Pinang.     
Pada 1 Jan 1990 Projek Simulasi Peperangan dipindahkan ke Kem Segenting, Port Dickson dinamakan Cawangan Penyelidikan & Pembangunan dan digabungkan dengan Tim Simpur TD dinamakan Cawangan Gerak secara rasminya hasil gabungan tersebut POP TD telah ditubuhkan pada 1 Ogos 1990 melalui FED(M)/4060/1/90. 
Sistem Olah Perang Bantuan Komputer berpandukan model Tempur Pertama telah siap dibangunkan dinamakan Tempur Utama  dan beroperasi  pada penghujung tahun 1993 hingga 1996.POP TD telah berpindah dari Kem Segenting, Port Dickson ke Kem Syed Sirajuddin Gemas pada 16 Dis 2008 dan menumpang di Kem 14 RAMD. 
Tapak Kem POP TD telah dibangunkan untuk dijadikan Kem Kolej Tentera Darat. Pada 22 Jul 2013 POP TD telah berpindah secara rasminya ke kem sendiri yang terletak di hadapan Hospital Tentera Darat (HTD) Gemas. 
Konsep pembinaan kem baru adalah untuk menyediakan kemudahan yang serba lengkap meliputi aspek latihan olah perang dan simulasi untuk membantu  formasi TD, ATM dalam latihan termasuk latihan bilateral serta multilateral. Infrastruktur baru kem POP TD di atas tanah seluas 94 ekar yang melibatkan kos sebanyak RM 73 juta.
Pembinaan Kem ini berkonsepkan lengkap sendiri (self contained) di mana ia menyediakan segala keperluan asas seperti penginapan, sajian dan tempat eksesais untuk menampung keperluan pelaku-pelaku eksesais. Pembinaan kem ini melibatkan keluasan binaan seluas 23,016.94 meter persegi.
Tentera Darat Malaysia menjadi pasukan keselamatan pertama di Asia menggunakan Simulator Arena Realiti Maya 3D (Sistem VIRTSIM) untuk latihan peperangan.
Teknologi itu membolehkan anggota tentera darat menjalani latihan pertempuran seperti dalam situasi pertempuran sebenar.
VIRTSIM membolehkan anggota tentera berlatih dalam semua keadaan iklim, bentuk muka bumi dan kekangan logistik, sekali gus mengasah kemahiran taktikal ketenteraan serta meningkatkan kesesuaian terhadap suasana pertempuran.
Semua latihan ini dijalankan di arena realiti maya bersaiz gelanggang bola keranjang di Pusat Simulasi Visual, Pusat Olah Perang Tentera Darat, Kem Syed Sirajuddin, Gemas.
Anggota memakai sistem pengesahan khas (tracking system) dan Head Mointed Display (HMD) supaya mereka boleh berada dalam persekitaran latihan realiti maya simulasi tiga dimensi.
Antara kelebihan VIRTISM ialah boleh membuat senario pertempuran tanpa had dan latihan yang selamat dengan mengurangkan kecederaan kepada anggota.
Biarpun ada teknologi VIRTSIM, latihan secara realiti tetap diadakan bagi mendedahkan anggota dengan keadaan sebenar di medan tempur.
Penggunaan VIRTISM sangat bersesuaian dengan anggota yang bakal menyertai misi pengaman bangsa-bangsa bersatu dan bertugas di luar negara kerana mereka boleh berlatih mengikut kesesuaian lokasi dan situasi negara terbabit.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sambungtitik.blogspot.com/2022/08/fin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Kecam Tentera Myanmar Hukum Mati 4 Aktivis Pro Demokrasi

Anwar Kecam Tentera Myanmar Hukum Mati 4 Aktivis Pro Demokrasi

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 113 hits
Anwar kecam tentera Myanmar hukum mati 4 aktivis pro demokrasiPosted By on July 28 2022Hukuman mati ke atas empat aktivis pro demokrasi Myanmar oleh junta tentera yang merampas kuasa awal tahun lalu menggelapkan masa hadapan demokrasi di ne...
Najib Syed Saddiq Lampoons Katak Four Years Late

Najib Syed Saddiq Lampoons Katak Four Years Late

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 118 hits
Former prime minister Najib Abdul Razak today took a dig at Muda president Syed Saddiq Syed Abdul Rahman accusing him of being hypocritical when it came to political frogs This was in reaction to Syed Saddiq s guest appearance in Namewee s ...
Activist Decries Hypocrisy Over Syed Saddiq S Cameo In Katak

Activist Decries Hypocrisy Over Syed Saddiq S Cameo In Katak

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 120 hits
The Muar MP Syed Saddiq Syed Abdul Rahman s cameo in the rapper Namewee s latest music video Katak has drawn criticism Human rights activist Ng Yap Hwa noted that Syed Saddiq once welcomed political defectors into his former party Bersatu a...
Filipina Kerah Tentera Sertai Operasi Menyelamat Di Kawasan Gempa

Filipina Kerah Tentera Sertai Operasi Menyelamat Di Kawasan Gempa

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 207 hits
Filipina kerah tentera sertai operasi menyelamat di kawasan gempa Dikemas kini 18 minit yang lalu Diterbitkan pada 28 Jul 202
Perghh Tentera Jadi Penghendap Wanita Gila Bayang Cintakan Isteri Rakan Sendiri

Perghh Tentera Jadi Penghendap Wanita Gila Bayang Cintakan Isteri Rakan Sendiri

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 194 hits
Lumba telah dikenakan perintah larangan kerana mengganggu isteri rakan sekerjanya Solent NewsTentera gila bayang cintakan isteri rakan sendiriOLONDON Seorang anggota tentera Gurkha British dikenakan perintah sekatan kerana taksub dengan ist...
Masa Pendaftaran Bts Ke Khidmat Tentera Belum Ditentukan Hybe Labels

Masa Pendaftaran Bts Ke Khidmat Tentera Belum Ditentukan Hybe Labels

papar berkaitan - pada 3/8/2022 - jumlah : 193 hits
Umur ahli tertua sudah pun mencecah 30 tahun pasti ramai yang menantikan maklumat mengenai khidmat ketenteraan BTS ARTIKEL BERKAITAN Sebelum ini seorang pegawai dari Kementerian Pertahanan Negara telah membuat satu kenyataan yang mengatakan...
Ltat Perlu Pengurusan Lebih Baik Elak Ketirisan Pastikan Veteran Tentera Dapat Manfaat

Ltat Perlu Pengurusan Lebih Baik Elak Ketirisan Pastikan Veteran Tentera Dapat Manfaat

papar berkaitan - pada 2/8/2022 - jumlah : 194 hits
Pindaan undang undang yang memberi Lembaga Tabung Angkatan Tentera kuasa pelaburan yang lebih luas perlukan kawal selia lebih baik daripada pihak Kementerian Pertahanan Ahli Parlimen Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pengurusan LTAT mesti le...
Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay

Bimbang Tentang Keselamatan Anak Anda Ketika Naik Motorsikal Dapatkan Helmet Ltd J

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Drama Nuh Dan Nayla

Ita Medin Wai Setak Nyin Chord

Anneth Pandai Bicara Chord

Himpunan Soal Jawab Qurban Sempena Hari Raya Aidiladha

Hijau Biru Purple Mata Hitamku

What S Behind The Security Warnings For Pride Events