Pulangkan Harta Yang Dipunggah


 
Oleh: SHAHBUDIN EMBUN
Semasa menyampaikan perutusan dalam Majlis Munajat Ambang Tahun Baharu 2023 di Masjid Putra baru-baru ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menarik perhatian kita apabila menegaskan bahawa beliau akan menamatkan amalan rasuah yang didakwanya menggunakan kepimpinan politik dan kedudukan dalam kerajaan sebagai “kesempatan untuk memunggah
kekayaan”.
Anwar terus menegaskan bahawa….kerajaan ini akan pastikan sekurang-kurangnya sebahagian daripada dana yang dipunggah itu dipulangkan semula kepada rakyat. Ini bukan kecil jumlahnya”.
Apa yang menarik tentang kenyataan ini ialah walaupun Anwar tidak menyentuh secara langsung pentadbiran atau nama individu yang dimaksudkannya, namun beliau telah menyebut pihak itu sebagai “pernah menjadi menteri kewangan” dan “bekas perdana menteri”.
Biarlah teka teki itu menjadi perbincangan di kalangan kita semua.
Kenyataan tegas Anwar ini sangat konsisten dengan apa yang diperjuangkan selama ini. Bahkan sebaik sahaja beliau memegang jawatan perdana menteri, beliau telah menegaskan akan memecat mana-mana menteri dalam Kerajaan Perpaduan yang terlibat dengan rasuah atau salah guna kuasa. Ini jelas menunjukkan bahawa Anwar begitu serius dan komited memerangi rasuah .
Ketegasan ini pastinya akan menambahkan lagi keyakinan para pelabur asing untk membuat pelaburan di negara kita dan sekali gus dapat membantu memulih dan memperbaiki kedudukan ekonomi negara yang semakin meruncing sejak beberapa tahun kebelakangan ini.
Hal Ini perlu diberikan perhatian, kerana Malaysia merupakan negara perdagangan yang selama ini mencatat kadar pertumbuhan ekonomi berdasarkan usaha kita menerima pelaburan domestik dan luar negara.
Sebenarnya rakyat Malaysia sudah lama sedar yang masalah rasuah sememangnya boleh diibaratkan seperti barah yang merosakkkan kehidupan dan ekonomi di negara kita ini.
Perkataan seperti nepotisme, kronisme dan ketirisan sering dikaitkan dengan masalah rasuah dan salah guna kuasa di Malaysia.
Apatah lagi, masalah ini sering juga dikaitkan dengan nama-nama mereka yang terlibat dalam dunia politik dan pentadbiran. Rakyat sudah muak dan mahukan kerajaan terus memerangi musuh negara ini.
Majlis Perundingan Melayu (MPM) juga secara konsisten telah lama melaungkan agenda yang sama. Bahkan pada tahun 2021, MPM pernah menggesa menggesa Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuhkan bagi meneliti isu pendedahan dalam ‘Kertas Pandora’ berhubung transaksi kewangan yang menyalahi undang-undang negara membabitkan beberapa individu berpengaruh.
MPM merasakan yang penubuhan RCI dijangka dapat memberikan pencerahan kepada segala kekeliruan di kalangan rakyat tentang isu tersebut.
Sila layari kenyataan MPM tersebut – https://www.astroawani.com/berita-malaysia/pandora-papers-mpm-gesa-pm-tubuh-jawatankuasa-khas-siasatan-rci-324895
Kertas Pandora bukanlah satu isu baru. Bahkan semasa Anwar menjadi ketua Pembangkang, beliau pernah meminta kerajaan ketika itu, untuk segera menyiasat segala pendedahan dalam Pandora Papers.
Gesaan Anwar itu boleh dibaca di sini – https://m.malaysiakini.com/news/595090
Untuk imbas kembali, beberapa pihak media sebelum ini telah memetik Pandora Papers yang mendedahkan ratusan pemimpin dunia, ahli politik, hartawan, selebriti, dan ramai lagi individu yang dilaporkan menyembunyikan wang dan pelaburan mereka dalam hartanah, kapal persiaran dan aset lain, sepanjang 25 tahun lepas.
Ini didedahkan menerusi 12 juta fail yang dimiliki 14 firma di serata dunia.
Menurut pendedahan itu, dua individu daripada Malaysia didakwa antara 336 ahli politik yang memiliki akaun luar pesisir dan terdapat 118 syarikat luar pesisir dengan pemilik berasal dari Malaysia.
Sekarang sudah sampai masanya untuk kita menyiasat dengan lebih terperinci akan masalah ini.
Nota – Shahbuddin Embun adalah Penganalisis Politik merangkap Pengerusi Biro Politik Dan Kepimpinan MPM ( Majlis Perundingan Melayu)
0

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/01/pulangkan-harta-yang-dipunggah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pm Anwar Pertegas Usaha Pulangkan Semula Kekayaan Negara Yang Dipunggah Kepada Rakyat

Pm Anwar Pertegas Usaha Pulangkan Semula Kekayaan Negara Yang Dipunggah Kepada Rakyat

papar berkaitan - pada 1/1/2023 - jumlah : 125 hits
ARIF ATANMenjelang beberapa jam lagi Tahun Baharu 2023 Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan bahawa pentingnya berbilion ringgit kekayaan negara yang dipunggah dipulangkan semula kepada rakyat Dalam amanat khas yang disiarka...
Potret Rumah Mewah Peninggalan Milyarder Desa Harta Si Gadis Bisa Sampai 7 Turunan

Potret Rumah Mewah Peninggalan Milyarder Desa Harta Si Gadis Bisa Sampai 7 Turunan

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 128 hits
Sebuah rumah mewah milik milyarder desa terbengkalai hingga dipenuhi tanaman hijau Bahkan diketahui harta si gadis ahli waris bisa sampai 7 turunan Melansir dari akun YouTube Aziz Nurahman Selasa berikut potretnya
Agenda Awani Harta Intelek Kenapa Perlu Ambil Peduli

Agenda Awani Harta Intelek Kenapa Perlu Ambil Peduli

papar berkaitan - pada 29/12/2022 - jumlah : 132 hits
Usaha kerajaan dalam memperkasakan harta intelek di negara ini dilihat mampu melonjak ekonomi rakyat melalui pengkomersialan idea dan ciptaan di pasaran dalam dan luar negara SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub ...
Dprd Dki Soal Kabar Harta Puluhan Miliar Kasatpol Pp Mungkin Warisan Orang Tua

Dprd Dki Soal Kabar Harta Puluhan Miliar Kasatpol Pp Mungkin Warisan Orang Tua

papar berkaitan - pada 21/12/2022 - jumlah : 87 hits
Gembong menegaskan gaji seorang pegawai Pemprov tidak akan membuat orang memiliki harta sampai Rp24 miliar
Misteri Pencarian Harta Karun Di Alam Ghaib

Misteri Pencarian Harta Karun Di Alam Ghaib

papar berkaitan - pada 4/1/2023 - jumlah : 343 hits
Pertama perlu ditegaskan bahawa tulisan ini bukan bermaksud memancing apatah lagi menganjurkan para pembaca untuk mencari dan memburu harta karun Ia sekadar untuk berkongsi pelbagai kejadian dan kecenderungan ramai orang dalam memburu harta...
Jawatan Kosong Di Perbadanan Harta Intelek Malaysia Ambilan Januari

Jawatan Kosong Di Perbadanan Harta Intelek Malaysia Ambilan Januari

papar berkaitan - pada 7/1/2023 - jumlah : 136 hits
Jawatan Kosong Di Perbadanan Harta Intelek Malaysia Ambilan Januari Assalamualaikum wbt Salam sejahtera kepada anda semua disini ada pengambilan jawatan kosong Di Perbadanan Harta Intelek Malaysia Tahun 2023 Peluang pekerjaan telah dibuka k...
Penganalisa Politik Pulangkan Paku Buah Keras Wan Saiful

Penganalisa Politik Pulangkan Paku Buah Keras Wan Saiful

papar berkaitan - pada 27/12/2022 - jumlah : 88 hits
K PRAGALATHPenganalisa politik Dr Awang Azman Awang Pawi menangkis serangan Ahli Parlimen Tasek Gelugor Datuk Wan Saiful Wan Jan yang mengkritik pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim kononnya gagal menangani kos sara hidup ra...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges