Pujangga Harus Cipta Masa Depan Dunia


Oleh Shazreen Abdullah
LEWAT bukunya Waqt bayn al-ramad wa al-ward, Adonis atau nama sebenar Ali Ahmad Asbar menganggap peranan sasterawan, penyair mahupun pujangga adalah membuang kebodohan massa dan menekuni pembaharuan bertunjangkan prinsip kebebasan.
Beliau yang terkenal sebagai simbol moden syair Arab menggesa golongan tersebut supaya memiliki kesedaran dan mengupayakan diri bagi menyelamatkan peradaban dan kebudayaan.
Calon penerima Hadiah Nobel kategori kesusasteraaan pada 2016 berpendapat pujangga harus menciptakan dunia baharu masa depan sekali gus menolak nilai-nilai statik yang membungkus tradisi sastera dan budaya. Peranan mereka penting dalam mencipta peradaban. Ia harus dilontarkan dengan nilai kebebasan dan kejujuran tanpa dibelenggu atau disekat dengan apa-apa pun.
Kata Adonis, sastera bukan sekadar politik kebahasaan yang melahirkan berbagai-bagai ekspresi sebaliknya praktik yang terarah kepada meningkatkan darjat kemanusiaan. Justeru, karyanya banyak seputar persoalan humanisme, kebebasan dan politik sebagaimana penelitiannya terhadap sisi at-tsabit (mapan) dan mutahawwil (dinamik) dalam kebudayaan Islam-Arab.
Cabarannya tidak mudah. Adonis sendiri terpaksa mengharungi kehidupan terasing sebelum berhijrah ke Lubnan dan Paris. Beliau berdepan masyarakat agama yang disadur budaya dan politik konservatif. Akibat kemunduran pemikiran masyarakat yang mengepung sastera dengan tembok agama, akhirnya sastera terbatas dan sempit. Kebebasan sastera dihadkan dalam ruang lingkup norma agama.
Dogma mundur
Adonis tegas mahu sastera dibebaskan dan tidak jumud, bukan menjadi perisai kekuasaan yang zalim atas nama agama. Beliau memandang hina sastera yang bertenggek di dahan kekuasaan yang korup. Bagi beliau, mereka yang bungkam terhadap kezaliman sebagai tidak bermoral. Pujangga sebaliknya harus menginterpretasi agama dan kebudayaan secara rasional, bukan mendukung despotisme.
Pasca Perang Enam Hari, Adonis menyeru bangsa Arab menolak kejumudan dengan merombak dasar pemikiran agama sebaliknya menggunakan wadah sastera. Beliau berpendapat sesebuah bangsa tidak akan maju sekadar kembali kepada kitab suci – tanpa sikap kritis. Sekadar meratapi kesan kezaliman dengan menyerah kepada slogan muluk agama – kembali kepada Quran dan sunnah.
Beliau percaya sesebuah bangsa tidak akan maju sekadar menyalin pemikiran yang bukan diterokainya sendiri. Di sinilah peranan pujangga, harus berani menggali dan keluar dari keselesaan kepompong masa lampau. Wacana masa depan yang dinamik tidak akan muncul tanpa kreativiti pemikiran hari ini. Bak kata Adonis, wa laysa al-fikr aba’ah bal huwa al-jasad dzatah yakni pemikiran bukan jubah, melainkan tubuh itu sendiri. Ia harus dibangunkan melalui ikhtiar kecerdasan akal rasional.
Ternyata, Adonis mahu menganjakkan sastera menuju ke dunia transformatif – mengubat krisis kemanusiaan yang tidak kunjung selesai, seterusnya mencipta pengetahuan baharu dan dinamik.
Justeru, karya Waqt bayn al-ramad wa al-ward tajam mengkritik kebudayaan Arab. Beliau memilih untuk mengubah kemerosotan budaya dan nalar pemikiran melalui lensa sastera dan pendekatan fenomenologi.
Adonis melaungkan betapa pemikiran Arab Islam tidak akan maju tanpa didekontruksi hingga perubahan terjadi. Justeru, beliau mengkritik sastera yang disalut dengan adab Islamik. Beliau juga menyebut sastera tidak akan pernah mencapai kesempurnaan melainkan pencarian tanpa pernah henti.
Beliau tidak mahu sastera tergoda dengan dogma agama yang mundur. Malah, Adonis yakin pembaharuan dalam sastera termasuk penulisan inovatif yang membuka pemaknaan baharu mampu memberi sinar kepada peradaban dan kebudayaan.
Justeru, beliau selalu mengingatkan masyarakat sastera agar jangan mudah terbuai dengan sejarah lampau. Jangan terikat dengan acuan lapuk yang tidak seiring peredaran zaman. Sastera perlu bersifat inovatif, membuka pemaknaan baharu; harus ada pembaharuan mengiringi ruang dan masa.
Dinamik
Adonis percaya sastera yang dinamik bukan muncul daripada wahyu tetapi hubungannya sesama manusia dan perubahan sosial. Yang mencipta budaya bukan wahyu tetapi manusia. Maka, manusialah yang harus menggerakkan perubahan, bukan menunggu wahyu turun.
Pandangan Adonis ada benarnya. Pujangga ialah pemikir. Mereka dikurnia akal dan kreativiti untuk melawan kebodohan mahupun kezaliman. Mereka harus berani menerobos kebodohan dan kejumudan massa.
Pujangga besar ialah pengubah masa depan. Bukan hanyut dengan keheningan kesusasteraan bersifat politik. Bukan juga tunduk beradab dengan menunggang slogan nilai murni agama. Tiap ekspresi sastera mesti membela kemanusiaan.
Demikian gerakan Adonis dalam mengeluti rejim konservatif dan penyakit sosial masyarakat Arab. Justeru, beliau digelar penyair revolusioner yang lantang melawan keterpurukan bangsa berkenaan.

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/11/pujangga-harus-cipta-masa-depan-dunia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kemahiran Masa Depan

Kemahiran Masa Depan

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 276 hits
Sekali lagi World Economic Forum keluarkan laporan terkini tentang keperluan kemahiran bagi pekerjaan masa depan Kalau dulu kemahiran seperti complex problem solving critical thinking creativity dan people management diberi perhatian kali i...
Sukarkah Atau Itu Benar Untuk Masa Depan

Sukarkah Atau Itu Benar Untuk Masa Depan

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 246 hits
MOHD AFFENDI ABASKenapa sukar Itukan simpanan Rakyat Kami bukan minta keluarkan semua cuma sebahagiank secara one off boleh kami marhaen ni bertahan makan minum setidaknya 8 10 bulan Ada yang boleh buat modal berniaga kecil kecilan Ni masan...
Menabung Itu Wajib Cari Tambahan Untuk Investasi Masa Depan

Menabung Itu Wajib Cari Tambahan Untuk Investasi Masa Depan

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 234 hits
Meski dalam kondisi perlambatan ekonomi karena pandemi Eko Priyo Pratomo menganjurkan agar setiap orang memiliki tabungan rutin
Jack Wilshere Prospek Masa Depan England Kini Sekadar Penganggur Terhormat

Jack Wilshere Prospek Masa Depan England Kini Sekadar Penganggur Terhormat

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 269 hits
Langit tak selalu cerah awan pula tak selalu mendung Mungkin itulah nasib Jack Wilshere pemain yang pernah dicanang sebagai prospek masa depan England tetapi kini terkapai kapai tanpa pasukan selepas kontraknya bersama West Ham United ditam...
Cerita Jamaah Umroh Di Masa Pandemi Lebih Khusyuk Meski Harus Keluar Biaya Tambahan

Cerita Jamaah Umroh Di Masa Pandemi Lebih Khusyuk Meski Harus Keluar Biaya Tambahan

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 177 hits
Pemerintah Arab Saudi telah membuka kembali ibadah umrah untuk warga negara asing Salah satu jamaah asal Indonesia pun membagikan pengalaman mereka umroh di tengah pandemi Covid 19 Direktur Utama biro haji dan umrah PT Hajar Aswad Retno Anu...
Cabaran Terbesar Politik Malaysia Masa Depan Negara Bagai Telur Di Hujung Tanduk

Cabaran Terbesar Politik Malaysia Masa Depan Negara Bagai Telur Di Hujung Tanduk

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 377 hits
LIEW CHIN TONGMasa depan negara bagai telur di hujung tanduk dan cadangan pemerintahan darurat oleh pentadbiran Muhyiddin adalah bermulanya kehancuran yang entah bila penghujungnya Ada banyak cara lain yang lebih baik untuk menangani wabak ...
Lontaran Najib Untuk Menyokong Anwar Adalah Demi Masa Depan Umno

Lontaran Najib Untuk Menyokong Anwar Adalah Demi Masa Depan Umno

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 252 hits
Daripada sudut logika apabila Najib Razak mencadangkan agar UMNO bekerjasama dengan Anwar Ibrahim bagi membentuk kerajaan baru dan meninggalkan PN ia memang sesuatu yang sukar untuk diterima akal Lebih lebih lagi bagi pemimpin UMNO yang aga...
Drama Navillera Ungkap Dilema Lelaki 70 Tahun 23 Tahun Baru Berjinak Dalam Dunia Tarian Ballet

Drama Navillera Ungkap Dilema Lelaki 70 Tahun 23 Tahun Baru Berjinak Dalam Dunia Tarian Ballet

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 289 hits
Khabarnya sebuah drama baru mengenai tarian ballet bertajuk Navillera sudah pun mengesahkan barisan pelakonnya Bakal ditayangkan pada tahun 2021 berdasarkan webtoon dengan tajuk yang sama Navillera membawa kisah Duk chool yang mula menari b...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin

Menginap Di Swiss Garden Hotel Melaka