Pss Antara Punca Warisan Tewas Di Kimanis Kata Wan Azizah


Adam Abu BakarWan Azizah Wan Ismail memberi limau mandarin kepada pengunjung ketika melawat Pasar Pagi Taman Muda hari ini. KUALA LUMPUR: Timbalan Perdana Menteri, Dr Wan Azizah Wan Ismail tidak menolak kemungkinan pelaksanaan Pas Sementara Sabah (PSS) pada Jun ini antara faktor Warisan kalah dalam Pilihan Raya Kecil Kimanis semalam.

Katanya, wujud persepsi salah berkaitan isu itu kerana Barisan Nasional (BN) menyalahkan kerajaan pimpinan Pakatan Harapan (PH) dalam pelaksanaan PSS.

“Adalah analisa-analisanya (faktor kekalahan), tetapi yang penting untuk kita melihat sendiri apa yang kita perlu perbaiki.

“Memang ada cakap pasal PSS, itu kita bincang juga, tetapi BN sekarang mengatakan itu kesalahan kita, sebenarnya tidak,” katanya sewaktu ditemui di Pasar Pagi Taman Muda hari ini.

Pada 7 Sept lalu, Menteri Dalam Negeri, Muhyiddin Yassin mengumumkan Jawatankuasa Induk Pengurusan Warga Asing bersetuju mengeluarkan PPS kepada 136,055 warga asing di Sabah yang merupakan pemegang IMM13, Sijil Banci dan Kad Burung-Burung, mulai 1 Jun 2020.

Tiga dokumen itu kebanyakannya dikeluarkan kepada warganegara Filipina, iaitu IMM13 kepada warga asing berstatus pelarian, sijil banci ketika program pemutihan Pasukan Petugas Khas Persekutuan dan kad burung-burung yang dikeluarkan pada 1970 hingga 1990-an.

Katanya, PSS diharap dapat menyelesaikan isu kepelbagaian dokumen serta memudahkan penguatkuasaan dan pemantauan pergerakan warga asing oleh pihak berkuasa.

Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan ketika berkempen untuk PRK Kimanis berkata, pelaksanaan PSS akan menimbulkan malapetaka kerana pendatang asing diberikan kerakyatan dan bilangan mereka melebihi penduduk tempatan.

Semalam, calon BN, Mohamad Alamin menang dengan majoriti 2,029 undi mengalahkan Karim Bujang daripada Warisan yang mendapat 10,677 undi.

Sementara itu, Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Azmin Ali yakin Sabah yang diterajui Warisan selama 20 bulan sudah memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat, namun parti itu memerlukan lebih banyak masa untuk mendapat kepercayaan mereka.

“Ketua Menteri Sabah, Shafie Apdal sudah melakukan terbaik dalam tempoh 20 bulan lalu, namun isu legasi terlalu besar, mereka perlukan masa meyakinkan rakyat Sabah bahawa masa depan Sabah dan rakyatnya pada kerajaan Warisan.”

Katanya, beliau melihat sokongan rakyat di Kimanis tidak banyak berubah berbanding jumlah undi yang diperoleh calon Warisan pada pilihan raya umum 2 tahun lalu.

“Jadi, tidak timbul soal kemerosotan undi. Namun, kerana ini adalah kawasan di luar bandar, kita perlukan masa untuk meyakinkan mereka bahawa usaha-usaha dijalankan ini adalah untuk merapatkan jurang bandar dan luar bandar.

“Usaha ini akan diteruskan lagi kerajaan pimpinan Warisan dengan kerjasama baik kerajaan persekutuan.”



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/01/pss-antara-punca-warisan-tewas-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Warisan Didesak Batal Pss Selepas Tewas Prk Kimanis

Warisan Didesak Batal Pss Selepas Tewas Prk Kimanis

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 281 hits
Ahli Parlimen Kimanis Datuk Mohamad Alamin beramah mesra dan mengucapkan terima kasih kepada peniaga dan penduduk pada hari pertama sebagai Ahli Parlimen Kimanis selepas menang Pilihan Raya Kecil P 176 Kimanis di Pasar Tamu Pekan Membakut K...
Pss Umpama Bola Salji Meranapkan Warisan Di Kimanis

Pss Umpama Bola Salji Meranapkan Warisan Di Kimanis

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 270 hits
Flashmob menolak PSS semasa kempen Pilihan Raya Kecil P 176 Kimanis di sekitar Pekan Membakut Kimanis Sabah foto FAREEZ FADZIL KUALA LUMPUR Ilham Centre yang sebelum ini meramalkan Parti Warisan Sabah akan menang bergaya di Kimanis melihat ...
Ramal Warisan Ph Menang Bergaya Kini Ilham Centre Salahkan Isu Pss Punca Kalah Suara Tv

Ramal Warisan Ph Menang Bergaya Kini Ilham Centre Salahkan Isu Pss Punca Kalah Suara Tv

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 440 hits
KUALA LUMPUR Ilham Centre yang sebelum ini meramalkan Parti Warisan Sabah akan menang bergaya di Kimanis melihat isu berkaitan Pas Sementera Sabah sebagai punca ramalan mereka tersasar Menurut Ketua Penyelidiknya Dr Mohd Yusri Ibrahim darip...
Wan Azizah Pakatan Accepts Results Of Kimanis By Election As A Lesson

Wan Azizah Pakatan Accepts Results Of Kimanis By Election As A Lesson

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 247 hits
KUALA LUMPUR Pakatan Harapan will learn from the outcome of the Kimanis parliamentary by election and will make changes to win the support of the people says Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail We have heard and will take this as a lesson t...
Prkkimanis Warisan Tipu Pengundi Cara Pintu Belakang Pss Bukan Manifesto Pru 14

Prkkimanis Warisan Tipu Pengundi Cara Pintu Belakang Pss Bukan Manifesto Pru 14

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 379 hits
Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan menjelaskan bahawa isu sebesar Pas Sementara Sabah tidak ada dalam manifesto Warisan semasa Pilihan Raya Umum ke 14 Katanya rakyat telah mengundi Warisan tanpa mengetahui Waris...
Flu Won T Stop Shafie From Leading Warisan S Charge In Kimanis

Flu Won T Stop Shafie From Leading Warisan S Charge In Kimanis

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 235 hits
Mohd Shafie Apdal recovering from the flu speaking to Bongawan voters last night KIMANIS His voice has grown hoarse from all the speeches he has been making in front of hundreds of Kimanis folks over the past week The cough is getting worse...
Warisan Mahu Majukan Sektor Pelancongan Kimanis

Warisan Mahu Majukan Sektor Pelancongan Kimanis

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 258 hits
Calon Parti Warisan Sabah Datuk Karim Bujang mempunyai visi untuk menjadikan Kimanis sebagai kawasan eko pelancongan Katanya kawasan seperti Membakut dan Bongawan mempunyai potensi besar untuk menjadi tumpuan pelancongan kerana memiliki lan...
Kimanis By Election Warisan Information Chief Denies Threatening Gov T Officials

Kimanis By Election Warisan Information Chief Denies Threatening Gov T Officials

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 276 hits
KIMANIS POLLS Parti Warisan Sabah information chief Yusof Yacob has denied threatening government officials who support the opposition Yusof who is also Sabah Education and Innovation Minister said Warisan does not adopt such an approach I ...
Prkkimanis Undi Bn Di Kimanis Hantar Isyarat Bantah Pss

Prkkimanis Undi Bn Di Kimanis Hantar Isyarat Bantah Pss

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 386 hits
BN menyeru pengundi supaya menolak calon Warisan di Kimanis sebagai bantahan terhadap keputusan kerajaan negeri Sabah untuk memperkenalkan Pas Sementara Sabah Jun nanti Anggota Majlis Tertinggi Umno Rahmad Dahlan berkata PSS adalah satu anc...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar