Proses Refinery Minyak Kelapa Sawit



Uraian MateriMinyak kelapa sawit banyak mengandung impurits - impuritis seperti yang telah dijelaskan pada modul III. Impuritis ini harus dihilangkan terlebih dahulu sebelum digunakan menjadi produk - produk yang bernilai eknomi lebih tinggi atau sebelum digunakan sebagai bahan baku industri hilir, seperti industri fraksinasi, hidrolisis, dan lain sebagainya.. Upaya untuk menghilangkan impuritis yang terkandung dalam minyak kelapa sawit ini dilakukan dengan proses refiinery dalam industri.

Tahap - tahap yang dilakukan dalam proses refinery minyak kelapa sawit ini adalah :DegumingNetralisasi BleachingDeodorizing 1.  Degumming 
 Tahap paling awal pada proses refinery minyak kelapa sawit ialah proses degumming. Proses degumming adalah proses penghilangan lendir atau gum yang ada dalam minyak kelapa sawit. Gum ini merupakan senyawa organik non fat yang terkandung sebagai impuritis didalam minyak kelapa sawit. Proses degumming dapat dilakukan dengan air yang disebut dengan water degumming. Dengan water degumming semua phospolipida yang hydratable dapat dihilangkan. Selanjutnya diproses dengan menggunakan asam yang disebut proses acid degumming. Dimana dengan cara ini sebagian senyawa phospolipida yang non hydratable dapat dihilang kan. Selama proses degumming juga dapat dihilangkan sebagian besar garam Ca dan Mg, asam phospotida maupun garamnya.
2. Netralisasi
Proses netralisasi adalah untuk menghilangkan senyawa-senyawa asam yang terbentuk pada proses acid degumming Untuk proses netralisasi ini digunakan alkali sebagi penetral. Setelah penetralan beralngsung dimana pH dari minyak naik selanjutnya dikirm ke yahap pemucatan.

3. BleachingProses bleaching adalah proses pemucatan yang dilakukan dengan tujuan untuk menghilangkan impuritis-impuritis berupa senyawa - senayawa tidak tersabunkan dan senyawa - senyawa penyebab warna yang ada pada minyak kelapa sawit. Proses bleaching pada umumnya di industri menggunakan bleaching earth.

Bleaching earth atau tanah pemucat merupakan campuran dari :
tanah bentonit (fuller earth)lempung aktif (activated clay)arang aktif (activated carbon) 
Komposisi terbesar dari bleaching earth adalah tanah bentonit. Tanah bentonit itu sendiri ada dua jenis yaitu Na-bentonit dan Ca-bentonit. Na-bentonit memiliki kandungan ion Na+ dan Ca2+ yang cukup besar. Sifat dari tanah bentonit jenis ini adalah mengambang bila terkena air dan membentuk suspensi. Sedangkan jenis lainnya adalah Ca-bentonit yang memiliki kandungan Ca2+ dan Mg2+ lebih besar. Sifat dari jenis ini adalah tidak menyerap air terlalu besar sehingga tidak membentuk suspensi bila didispersikan didalam air. Jenis Ca-bentonit inilah karena sifatnya itu banayak digunakan dalam proses bleaching.

Tahap-tahap yang dilakukam dalam proses bleaching adalah :

a. Penyerapan (adsorbsi)

Pada tahap ini bleaching ear menyerap zat-zat penyebab warna dan senyawa - senyawa tak tersabunkan. Suhu operasi optimum pada tahap ini adalah 1200C.


b. Penyaringan (Filtrasi)

Pemisahan bleaching earth yang telah menyerap impuritis - impuritis yang ada didalam minyak kelapa sawit dengan minyak kelapa sawit itu sendiri.

4. DeodorizingDeodorizing bertujuan untuk menghilangkan impuritis pada minyak kelapa sawit yang berupa asam lemak bebas. Tahap ini tidak mesti dilakukan untuk setiap minyak kelapa sawit. Ada industri yang tidak membutuhkan proses deodorizing dalam pre treatment minyak kelapa sawit yang akan digunakan. Proses yang tidak membutuhkan tahap deodorizing adalah proses hidrolisa.

Minyak kelapa sawit yang telah melewati tahap bleachingakan meleawati suatu alat yang namanya deodoriser yang gunanaya untuk memisahkan asam lemak bebas yang terkandung didalamnya. Minyak kelapa sawit dipertemukan denagn steam pada suatu tabung dengan aliran counter current. Steam masuk dari aliran bawah sedangkan minyak dari atas tabung. Pertemuan minyak dan steam mengakibatkan terjadinya perpindahan massa asam lemak bebas dari minyak ke steam.

Faktor yang sangat mempengaruhi proses deodorizing ini adalah :
Tekanan uap Laju alir Minyak Tinggi tabungWaktu sentuh 






























Tahap akhir dari proses refinery adalah pada proses deodorizing ini. Minyak kelapa sawit secara umum sudah dapat digunakan dalam proses lanjutan. Yang disebut dengan proses hilir seperti fraksinasi, hidrogenasi dan lain sebagainya. Untuk proses-proses lanjutan yang lebih khusus diperlukan pre treatment tambahan sesuai dengan standard proses yang digunakan masing-masing industri.

Pada beberapa pabrik pengolahan, proses refinery ini sering dijadikan satu jalur proses dengan tahap pengolahan. Salah satu contohnya adalah industri fraksinasi minyak kelapa sawit.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.zonanesia.com/2017/03/proses-refinery-minyak-kelapa-sawit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Proses Bersepadu Pengekstraksi Dan Pengayaan Flavonoid Daripada Daun Kelapa Sawit

Proses Bersepadu Pengekstraksi Dan Pengayaan Flavonoid Daripada Daun Kelapa Sawit

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 326 hits
Pasukan penyelidik dari Institut Biosains Universiti Putra Malaysia diketuai oleh Prof Dr Khozirah Shaari telah memenangi pingat perak dalam Malaysia Technology Expo 2020 menerusi kajian Proses Pengekstrasi dan Pengayaan Flavonoid daripada ...
Proses Pengolahan Inti Sawit Di Industri

Proses Pengolahan Inti Sawit Di Industri

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 193 hits
Setelah sebelumnya membahas mengenai sekarang ane akan membahas mengenai Proses Pengolahan Inti Sawit di Industri mau tau bagaimana prosesnya berjalan yuk baca selengkapnya di bawahPengolahan Inti Sawit1 CAKE BREAKER CONVEYOR Ampas pess yan...
Menko Luhut Minta Bantuan Kerajaan Belanda Hadapi Gugatan Di Wto Soal Kelapa Sawit

Menko Luhut Minta Bantuan Kerajaan Belanda Hadapi Gugatan Di Wto Soal Kelapa Sawit

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 157 hits
Kepada pemerintah Belanda dia mengutarakan keinginan Indonesia untuk menjadi negara maju Presiden Joko Widodo menginginkan barang komoditas ekspor Indonesia harus memiliki nilai tambah
Hari Pertama Khairuddin Ikrar Buka Pasaran Baru Minyak Sawit

Hari Pertama Khairuddin Ikrar Buka Pasaran Baru Minyak Sawit

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 270 hits
PUTRAJAYA Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali yang memulakan hari pertama di kementerian itu berikrar akan memastikan pihaknya membuka pasaran baru dalam bidang itu Ahli Parlimen Kuala Nerus itu ...
Limbah Cair Kelapa Sawit Ptpn V Diubah Jadi Sumber Listrik Terbarukan

Limbah Cair Kelapa Sawit Ptpn V Diubah Jadi Sumber Listrik Terbarukan

papar berkaitan - pada 7/3/2020 - jumlah : 299 hits
Limbah cair kelapa sawit dari PT Perkebunan Nusantara V dimanfaatkan dan diolah untuk dijadikan sumber energi listrik terbarukan Operasional Pembangkit Listrik Tenaga Biogas dilakukan di Pabrik Kelapa Sawit Terantam di Desa Kasikan Kampar R...
Cukai Eksport 5 Dikenakan Ke Atas Minyak Sawit Mentah Pada April

Cukai Eksport 5 Dikenakan Ke Atas Minyak Sawit Mentah Pada April

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 253 hits
Malaysia adalah pengeluar kedua terbesar dan pengeksport terbesar minyak sawit dunia KUALA LUMPUR Malaysia akan mengenakan cukai eksport sebanyak 5 ke atas minyak sawit mentah bagi April 2020 Lembaga Minyak Sawit Malaysia berkata cukai bagi...
Kerajaan Baru Sasar 1 Bulan Selesai Isu Minyak Sawit Dengan India

Kerajaan Baru Sasar 1 Bulan Selesai Isu Minyak Sawit Dengan India

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 229 hits
KUALA LUMPUR Malaysia menyasarkan untuk menyelesaikan isu minyak sawit dengan India dalam masa sebulan kata Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi yang baru Mohd Khairuddin Aman Razali Katanya beliau mahu menghantar sepasukan delegasi ...
Pantai Di Balikpapan Diduga Tercemar Limbah Minyak Mentah

Pantai Di Balikpapan Diduga Tercemar Limbah Minyak Mentah

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 212 hits
Tumpahan minyak pertama kali terlihat Minggu sore kemarin Saat ini kasus tumpahan minyak ini sedang diselidiki
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000