Projek Hiburan Mega Saudi Bersama Islamkah




Putera Mahkota Saudi mendedahkan perincian projek hiburan mega, Qiddiya bernilai kira-kira AS$2.7 bilion (RM12.6 juta). (FOTO: Arab News)
Saudi bangunkan projek hiburan mega, Qiddiya
RIYADH: Putera Mahkota Arab Saudi Mohammed bin Salman mendedahkan butiran terpernci tentang  perancangan bandar dan penjenamaan global untuk Qiddiya City, sebuah projek hiburan besar-besaran yang sedang dalam pembinaan di pinggir Riyadh.

Putera Mahkota, yang mempengerusikan lembaga pengarah Syarikat Pelaburan Qiddiya, berkata  pada Khamis (7 Dis), bandar raya  itu menyasarkan untuk segera diperkasakan sebagai destinasi global terkemuka untuk hiburan, sukan dan budaya, yang akan memberi manfaat kepada kerajaan Saudi dengan membantu meningkatkan pertumbuhan ekonomi dan kedudukan strateginya di peringkat antarabangsa.
Ia juga direka untuk meningkatkan kualiti hidup, tambah Putera Mohammed, dan meletakkan Riyadh sebagai salah satu daripada 10 ekonomi teratas di dunia, lapor Agensi Akhbar Saudi (SPA).
“Pelaburan dalam projek Qiddiya merupakan asas Wawasan Saudi 2030  yang bertujuan untuk membangunkan dan mempelbagaikan ekonomi Arab Saudi, mengurangkan pergantungan negara kepada hasil minyak dan mewujudkan beribu-ribu peluang pekerjaan untuk belia Saudi,” titahnya.
Qiddiya, tambah baginda, merupakan salah satu projek utama yang diselia oleh Dana Pelaburan Awam, dibayangkan sebagai sumber sokongan penting untuk matlamat pelancongan dan ekonomi kerajaan Saudi  yang bercita-cita tinggi, selain meningkatkan kualiti hidup penduduk dan pelawat. Ia dijangka membantu menarik pelabur tempatan, serantau dan antarabangsa, yang seterusnya akan memberikan sokongan kepada Riyadh.
“Kerja-kerja projek Qiddiya, dalam bentuk kira-kira AS$2.7 bilion (RM12.6 juta) yang dilaburkan dalam projek pembinaan, bermula pada 2019.
“Penjenamaan untuk Qiddiya akan menerima pakai konsep ‘permainan’ sebagai motif utamanya, berdasarkan penyelidikan berdekad-dekad yang menunjukkan ini penting untuk perkembangan kognitif, ekspresi emosi, kemahiran sosial, kreativiti dan kesihatan fizikal.
“Kajian juga menunjukkan kesan positif aktiviti rekreasi terhadap masyarakat, termasuk keupayaan mereka untuk membantu mengatasi perbezaan dan merapatkan perpecahan antara individu, dan meningkatkan empati dan perpaduan sosial,” titah Putera Mahkota lagi.

Projek Qiddiya bakal menjadi sumber sokongan penting untuk matlamat pelancongan dan ekonomi masa depan kerajaan Arab Saudi.

Bandar Qiddiya, yang digambarkan sebagai destinasi satu-satunya yang menjanjikan untuk memberikan keseronokan yang tidak berkesudahan untuk penduduk dan pelawat melalui hiburan, acara dan aktiviti sukan, budaya dan kehidupan bandar yang luar biasa yang tiada tandingannya itu  akhirnya akan merangkumi 600,000 penduduk dan 60,000 bangunan di kawasan seluas 360 kilometer persegi.
Ia dijangka mewujudkan lebih 325,000 pekerjaan, menjana keluaran dalam negara kasar nominal sebanyak SR135 bilion setahun, dan menarik 48 juta pelawat setiap tahun.
Terletak kira-kira 40 minit dari pusat Riyadh, menghadap ke pemandangan pergunungan Tuwaiq yang menakjubkan, tarikan Bandar Qiddiya termasuk daerah permainan dan sukan, litar lumba sukan permotoran, padang golf, taman air yang besar dan taman tema Six Flags Qiddiya. 


Ia juga akan menjadi rumah kepada stadium sukan yang merangkumi muzium Olimpik terbesar di dunia. Kemudahan pertamanya dijangka dibuka dalam tempoh dua tahun. – HARAKAHDAILY 8/12/2023 
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Projek hiburan mega Saudi, bersama Islamkah? 
Sila lihat komen ini..
(i) Al-hamdulillah, garis panduan program hiburan di M'sia akan diselaraskan – Na’im (JKIM)


Oleh Wartawan MalaysiaGazette - 2 December 2023 

KUALA LUMPUR – Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) akan membuat penyelarasan berkaitan garis panduan penganjuran program hiburan di negara ini.
Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Mohd Na’im Mokhtar, perbincangan akan diadakan bersama-sama dengan Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia (MKI)
“Garis panduan ini nanti tentunya akan menerima pandangan mereka yang pakar daripada sudut hukum. Kita berharap agar garis panduan ini nanti diberi perhatian oleh kerajaan negeri dan kita berharap tiada lagi pelanggaran garis panduan pada masa akan datang,” katanya.
Terdahulu, tular di media sosial satu konsert yang memaparkan kumpulan penyanyi wanita dikenali sebagai Thungpang yang berasal dari Thailand, dalam satu konsert Kampung Balai, Bachok.
Kerajaan Negeri Kelantan mengesahkan konsert berkenaan mempunyai permit namun mengakui pihak penganjur gagal mematuhi sebahagian peraturan yang ditetapkan.
Pengerusi Kerajaan Tempatan, Perumahan, Kesihatan dan Alam Sekitar, Hilmi Abdullah berkata, antara kesalahan yang dikenal pasti adalah menampilkan penyanyi dari Thailand yang tidak mematuhi etika pemakaian selain membenarkan pengunjung Muslim ke konsert berkenaan.
Menurut beliau, konsert itu tidak melanggar Enakmen Kawalan Hiburan Kelantan sebagaimana yang didakwa pihak tertentu memandangkan ianya mempunyai permit.-MalaysiaGazette
(ii) Di M'sia, lanjut sila lihat Enekmen Kawalan Hiburan 

Konsert Jom Heboh di Kelantan didakwa tidak mematuhi Enakmen Kawalan Hiburan 1998..
a. Negeri Kelantan
https://jkr.kelantan.gov.my/images/PDF/enakmenkawalanhiburan.pdf
b. Negeri Terengganu 
https://suk.terengganu.gov.my/files/FINAL%20Garis%20Panduan%20Negeri%20Terengganu%20(Dokumen%20Penuh)%20(2)%20TERKINI.pdf
Akhirnya, di M'sia, hanya tinggal pemimpin-pemimpin ekstrem mentadbir negara seperti DAP-madani yang masih bodoh sombong, degil tak mahu mengikut perkembangan keadilan dan kemanusiaan sejagat.
Sekian.






Kesimpulan:
Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.
Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 
Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.
Sekian. Wassalam. 
Maaf zahir batin, dari rakan Islammu Ibnu Hasyim.

Ikutilah siri keganasan Israel di Palestin, tanda hayatnya sudah dekat..1.Ada kapal terkait Israel, serang! Ranapkan..2.Tel Aiv diserang HAMAS, Iran, Yaman & +++3. Israel kalah perang di Gaza. & kesan di M'sia..4. AS Tiba-Tiba 'Bela' Hamas, mengapa?5. Gencatan senjata, Israel/HAMAS awal kemenangan Is...6. Rahsia kekuatan HAMAS. & Misteri wanitanya..7. Ini, Mossad Israel, buru HAMAS hingga ke M'sia, ki...8. Ini, Abu Ubaidah jadi hujung tombak Al-Qassam HAMAS.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2023/12/projek-hiburan-mega-saudi-bersama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Fatin Menipu Cakap Mak Ayah Dah Mati Acah Acah Trauma Tuduh Bapa Saudara Raba Abang Ipar Fatin Umaidah

Hiburan Fatin Menipu Cakap Mak Ayah Dah Mati Acah Acah Trauma Tuduh Bapa Saudara Raba Abang Ipar Fatin Umaidah

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 302 hits
Lelaki yang pernah mendakwa dirinya merupakan abang ipar kepada isteri kedua Alif Teega iaitu Fatin Umaidah kembali menjadi bualan selepas dirinya memuat naik satu kenyataan baru Dalam kenyataan tersebut lelaki terbabit menggesa agar Fatin ...
Hiburan Puteri Sarah Tunai Umrah Seorang Diri Ibu Syamsul Yusof Pesan Berdoalah Untuk Jodoh Yang Terbaik

Hiburan Puteri Sarah Tunai Umrah Seorang Diri Ibu Syamsul Yusof Pesan Berdoalah Untuk Jodoh Yang Terbaik

papar berkaitan - pada 1/12/2023 - jumlah : 103 hits
Sehari yang lalu pelakon nbsp berkulit gebu Puteri Sarah Liyana telah pun berangkat ke kota suci bagi menunaikan umrah dan katanya ini adalah kali pertama dia bergerak sendiri dengan agensi pelacongan dipilih nbsp View this post on Instag
Hiburan Nanti Teman Aku Bersalin Kalau Aku Bersalin Sorang Komen Aisyah Hijanah Buat Netizen Sedih

Hiburan Nanti Teman Aku Bersalin Kalau Aku Bersalin Sorang Komen Aisyah Hijanah Buat Netizen Sedih

papar berkaitan - pada 1/12/2023 - jumlah : 226 hits
Dari minggu lalu hingga hari ini isu yang melanda dalam rumah tangga pempengaruh Aisyah Hijanah dan suami Alif Teega masih menjadi topik utama bualan warganet Terbaru di TikTok tular video memaparkan nbsp screenshot komen Aisyah pada 10 Nov...
Hiburan Ramai Tertipu Dengan Luaran Carilah Yang Lebih Baik Posting Isteri Abang Viva Luah Rasa Kecewa Undang Perhatian

Hiburan Ramai Tertipu Dengan Luaran Carilah Yang Lebih Baik Posting Isteri Abang Viva Luah Rasa Kecewa Undang Perhatian

papar berkaitan - pada 3/12/2023 - jumlah : 164 hits
Hantaran yang di muat naik oleh isteri Abang Viva atau nama sebenarnya Azwan Omar baru baru ini telah mengundang perhatian warganet Melalui hantaran berkenaan wanita itu seolah olah meluahkan rasa kecewa dan menyatakan isu pengorbanan yang ...
Hiburan Jangan Agungkan Muka Pretty Boys Kalau Kau Maki Melayu Siapa Lagi Nak Sokong Melayu Amir Ahnaf

Hiburan Jangan Agungkan Muka Pretty Boys Kalau Kau Maki Melayu Siapa Lagi Nak Sokong Melayu Amir Ahnaf

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 144 hits
Seperti diketahui ramai bakat serta lakonan Amir Ahnaf semakin lama semakin mendapat perhatian penerbit serta pengarah drama tempatan Demi menjiwai watak dalam drama terbarunya Amir telah menurunkan berat badan supaya kelihatan lebih susut ...
Hiburan Kami Kena Dengar Arahan Tak Kecil Hati Dikecam Mierul Aiman Ambil Kritikan Sebagai Nasihat

Hiburan Kami Kena Dengar Arahan Tak Kecil Hati Dikecam Mierul Aiman Ambil Kritikan Sebagai Nasihat

papar berkaitan - pada 7/12/2023 - jumlah : 171 hits
Baru baru ini pelakon muda Mierul Aiman yang baru ingin membina nama dalam dunia lakonan ini tampil memberi respon berkenaan pendapat yang dilontarkan oleh netizen tentang video dirinya semasa sesi fotografi itu tular di media sosial Apabil...
Hiburan Kenapa Lagi Berlagak Dari Selebriti Uyaina Arshad Bidas Influencer Berkelakuan Mengalahkan Artis

Hiburan Kenapa Lagi Berlagak Dari Selebriti Uyaina Arshad Bidas Influencer Berkelakuan Mengalahkan Artis

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 173 hits
Di zaman media sosial kini lebih ramai pengguna yang menggelar diri mereka sebagai pempengaruh media sosial atau lebih dikenali sebagai influencer Baru baru ini juga pelakon Uyaina Arshad telah menyelar seorang influencer yang dikatakan ber...
Hiburan Berat Tanggungan Bapa Dia Kasih Iris Leona Dikecam Berpakaian Terlalu Seksi Netizen Kasihankan Azhar Sulaiman

Hiburan Berat Tanggungan Bapa Dia Kasih Iris Leona Dikecam Berpakaian Terlalu Seksi Netizen Kasihankan Azhar Sulaiman

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 152 hits
Pensohor media sosial Kasih Iris Leona sekali lagi menjadi tumpuan gara gara gaya pemakaiannya ketika berada di luar negara selain dikatakan menari dengan aksi yang cukup ghairah Dalam video TikTok itu Leona dilihat memakai baju ala berkemb...
Hiburan Harini Abang Akan Masuk Lokap Tular Voice Note Aisyah Hijanah Kecewa Dikasari Alif Teega

Hiburan Harini Abang Akan Masuk Lokap Tular Voice Note Aisyah Hijanah Kecewa Dikasari Alif Teega

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 127 hits
Terbaru mengenai isu Alif Teega dan Aisyah Hijanah di platform TikTok sedang tular rakaman suara yang didakwa milik pempengaruh yang bernama Aisyah Dalam nbsp voice note tersebut jelas kedengaran suara Aisyah yang marah serta kecewa terhada...
Drama Genesis

Keir Staurmtrooper Says War Against Russia Will Continue

Dissatisfied Chinese Reluctant To Vote Says Analyst

Survei Indikator Politik Kaesang Lebih Populer Dibanding Irjen Ahmad Luthfi Di Pilkada Jateng

The J Seri Alam Bawa Konsep Kontainer Food Court Santai Ke Johor Bahru

Program Madani Rakyat Zon Timur Julai 2024

Kegagalan Yang Bukan Untuk Ditangisi

Baru Nak Muhasabah Diri Hahahaha



Biodata Terkini Datin Che Puan Norjuma Habib Mohamed Bekas Isteri Nazim Razak Yang Selepas Bercerai Katanya Dah Kahwin Dan Bersuami Tapi Dengan Siapa

8 Fakta Biodata Scha Elinnea Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Jazmy Juma Khan

Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia


12th Anniversary Buda Blogger Merayakan Eksistensi Dari Sebuah Komunitas

Main Bowling Di Daiman Bowl

Pucuk Ubi Masak Lemak Putih

Baiki Loket Arwah Emak

Dedicated Teachers Inspiring Environment Why Choose North End Montessori

Keputusan Prk Sg Bakap Tunjuk Umno Hilang Tempat Di P Pinang