Prk Tg Piai Bn Menang Besar Ph Tersungkur Bunga Semakin Layu




Setelah berjaya mencipta hatrik di Cameron Highlands, Semenyih dan Rantau, Barisan Nasional (BN) sekali lagi mencipta kemenangan di Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Tanjung Piai dengan menumbangkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) dan empat yang lain.
Wakil BN, Datuk Seri Dr Wee Jeck Seng memperoleh undi dengan majoriti sebanyak 15,086 undi berbanding lima yang lain.
Keputusan tersebut diumumkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) PRK Tanjung Piai, Zulikifly Mohd Tahir di Pusat Penjumlahan Undi Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim, Pontian.
Ini merupakan kemenangan buat kali kedua BN ke atas Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang mewakili PH, diketuai oleh pengerusinya yang juga Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.
Sebelum ini BN merampas kembali kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih dari PPBM dengan majoriti 1,914 undi setelah tewas dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) lalu dengan majoriti 8,964 undi.
Karmaine Sardini dari PH-PPBM memperolehi 10,380 undi; Gerakan Wendy Subramaniam 1,707 undi dan Berjasa Datuk Dr Badhrulhisham Abdul Aziz 850 undi.
Manakala dua calon Bebas iaitu Dr Ang Chuan Lok mendapat 380 undi dan Faridah Aryani Abdul Ghaffar 32 undi.
Ketika pengumuman dibuat, Dr Wee turut berada di dalam dewan sambil diiringi pemimpin-pemimpin BN dan rakan-rakan parti serta PAS.
Pengumuman kemenangan beliau turut dirai dengan sorakan kegembiraan penyokong dan jentera yang berada di dalam dan luar dewan mahupun yang berada di Bilik Gerakan Utama BN.
Kemenangan BN juga sebagai tanda Muafakat Nasional diterima oleh rakyat khususnya di Tanjung Piai di mana komposisi kaum antara Melayu dan Cina serta lain-lain di kawasan tersebut tidak jauh berbeza.
Dr Wee merupakan Ketua MCA Bahagian Tanjung Piai yang berpengalaman sebagai Ahli Parlimen di kawasan yang sama sebelum ini pada tahun 2008 hingga 2018 dan sebelumnya sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pekan Nenas.
Dr Wee juga merupakan graduan Ijazah Doktor Falsafah Pengurusan Awam dari Universiti Utara Malaysia dan pernah menjawat beberapa jawatan dalam kabinet BN.
Seramai 52,986 orang pengundi terlibat proses demokrasi tersebut, yang terdiri daripada 52,698 pengundi biasa, 280 pengundi awal dan 8 orang pengundi tidak hadir (luar negara) berdasarkan Daftar Pemilih Suku Tahun Kedua 2019 yang dikemaskini sehingga 23 September.
Hari ini, sebanyak 27 pusat mengundi dibuka bermula pukul 8 pagi dengan 125 saluran disediakan bagi memudahkan proses pengundian dan ditutup pada jam 5.30 petang.
Selasa lalu, 12 Nov sebanyak 91 peratus daripada 280 pengundi awal menunaikan hak mereka di Bangunan Persatuan Keluarga Polis (Perkep), Ibu Pejabat Polis Daerah Pontian di sini.
Zulikifly juga mengumumkan sebanyak … peratus keluar mengundi.
PRK Parlimen Tanjung Piai diadakan berikutan penyandangnya Datuk Dr. Md Farid Md Rafik, 42, dari PPBM yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri meninggal dunia di Hospital Pontian akibat serangan jantung pada Sept lalu.
PRK Tanjung Piai adalah PRK kelapan diadakan selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) dengan yang pertama diadakan di DUN Sungai Kandis pada 4 Ogos 2018; DUN Balakong dan DUN Seri Setia (8 September 2018); Parlimen Port Dickson (13 Oktober 2018); DUN Semenyih (2 Mac 2019); DUN Rantau (14 April 2019); dan Parlimen Sandakan (11 Mei 2019).
Terima kasih tidak terhingga kepada pengundi dan rakyat Tanjung Piai yang memberi kepercayaan kepada BN dan tidak lupa juga kepada semua jentera parti termasuk rakan Muafakat Nasional, PAS dan lain-lain. #TanjungPiaiTolakPakatan – UMNO ONLINE




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/11/16/prk-tg-piai-bn-menang-besar-ph-tersungkur-bunga-semakin-layu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prk Tanjung Piai Ph Yakin Menang Besar

Prk Tanjung Piai Ph Yakin Menang Besar

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 438 hits
JOHOR BAHRU 12 Nov Pakatan Harapan yakin boleh memenangi kerusi parlimen Tanjung Piai sekali gus meraih majoriti lebih besar ketika Pilihan Raya Kecil Sabtu ni berbanding kemenangan ketika Pilihan Raya Umum ke 14 Menteri Besar Johor Datuk D...
Tanjung Piai Bn Dijangka Menang Besar Sebelum Penamaan Calon Lagi

Tanjung Piai Bn Dijangka Menang Besar Sebelum Penamaan Calon Lagi

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 838 hits
PRK Tanjung Piai Badan pemikir MCA Institut Analisis Strategik dan Penyelidikan Dasar meramalkan BN menang dengan majoriti 7181 undi berdasarkan anggaran 70 keluar mengundi Sokongan kaum Cina kepada BN di Tanjung Piai 32 peratus pada piliha...
Menang Prk Tg Piai Tak Semestinya Bn Menang Pru 15

Menang Prk Tg Piai Tak Semestinya Bn Menang Pru 15

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 223 hits
Menang dalam pilihan raya kecil di Parlimen Tanjung Piai Sabtu lalu bukan petanda BN akan menang dalam pilihan raya umum ke 15 Ketua Penyelidik Ilham Centre Mohd Yusri Ibrahim berkata kedua dua situasi bagi PRU dan PRK adalah berbeza serta ...
Tinjauan Peratusan Menunjukkan Ph Mampu Menang Prk Tanjung Piai

Tinjauan Peratusan Menunjukkan Ph Mampu Menang Prk Tanjung Piai

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 402 hits
AMNI JAGAT Tinjauan terakhir bertarikh 14 November 2019 menunjukkan calon PH Haji Karmaine Sardini mendahului calon dari BN Wee Jeck Seng dengan perbezaan peratusan yang tipis Dalam tinjauan tersebut seramai 1031 pengundi memberikan respon ...
Prk Tg Piai Menang Berprinsip Kalah Bermaruah

Prk Tg Piai Menang Berprinsip Kalah Bermaruah

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 276 hits
Oleh Siti Hafidah Abd Ghaffar Teruskan agenda kembalikan dominasi kuasa politik MelayuBANGI Kegagalan merebut kerusi Parlimen Tanjung Piai tidak melemahkan semangat parti Barisan Jemaah Islamiah Se Malaysia untuk meneruskan agenda mengembal...
Kejutan Bn Menang Besar Tanjung Piai Kekalahan Terburuk Ph

Kejutan Bn Menang Besar Tanjung Piai Kekalahan Terburuk Ph

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 1140 hits
Ramai penyelidik pemerhati dan think thank kerajaan PH terpaku dengan kemenangan besar Barisan Nasional di PRK Tanjung Piai iaitu sebanyak 15 086 undi yang mana peratusan keluar mengundi hanya 70 sahaja Tan Sri Muhyiddin Yassin PH menjangka...
Tg Piai Bn Menang Majoriti Besar 15 086 Undi

Tg Piai Bn Menang Majoriti Besar 15 086 Undi

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 490 hits
Reaksi calon Barisan Nasional Datuk Seri Dr Wee Jeck Seng yang memenangi kerusi Ahli Parlimen Tanjung Piai selepas pengumuman keputusan rasmi PRK Parlimen Tanjung Piai di pusat penjumlahan rasmi undi di Dewan Jubli Intan Pontian NSTP Hairul...
Barisan Nasional Menang Prk Tanjung Piai

Barisan Nasional Menang Prk Tanjung Piai

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 624 hits
Keputusan adalah seperti berikut BN 25 466 PH 10 380 Gerakan 1 707 Berjasa 850 Ang Chuan Lock 380 Faridah Aryani Abd Ghaffar 32 Terdapat 565 undi rosak dan peratusan keluar mengundi sebanyak 74 5 peratus BN menang dengan majoriti besar 15 0...
Prk Tanjung Piai Kesihan Dianiaya Kerajaan Ph

Prk Tanjung Piai Kesihan Dianiaya Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 446 hits
Kita simpati dengan penganiayaan ke atas rakyat seperti para nelayan 4 11 19 800 nelayan di parlimen Tanjung Piai kecewa apabila wang bantuan yang mereka terima sebelum ini masih belum diterima sehingga kini https malaysiagazette com 2019 1...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air