Prestasi Perdagangan Melonjak Bukti Prestasi Ekonomi Tak Meruncing Mustafa


Nizam Zain Ketika negara digambarkan kritikal kerana lonjakan kes positif Covid-19 di Lembah Klang - prestasi ekonomi sebenarnya masih berjalan dengan lancar.- Gambar hiasan. KUALA LUMPUR – Ketika negara digambarkan kritikal kerana lonjakan kes positif Covid-19 di Lembah Klang – prestasi ekonomi sebenarnya masih berjalan dengan lancar.
Pengarah Komunikasi PKN Negeri Sembilan, Mustafa Kamal Abdul Rahman berkata, gambaran negatif itu acapkali dimainkan pembangkang kononnya keadaan ekonomi negara meruncing dan sangat kritikal.
Sebaliknya, Malaysia sebenarnya masih berada pada landasan betul malah berlaku telah peningkatan prestasi perdagangan dengan catatan sebanyak 48.7 peratus bagi keseluruhan jumlah dagangan pada Mei lalu.
“Nilai eksport dilaporkan melebihi nilai import dengan lebihan dagangan sejumlah RM13.74 bilion. Apa maksudnya? Itu bermakna perdagangan Malaysia lebih banyak aktiviti eksport ke luar negara. Ia petanda positif, duit untuk negara masuk melalui aktiviti perdagangan eksport,” katanya kepada MalaysiaGazette hari ini.
Mustafa Kamal Abdul Rahman.Menurut Mustafa Kamal, nilai eksport ke Negara Kesatuan Eropah adalah RM7.50 bilion dan meningkat 33.5 peratus, Amerika Syarikat (RM10.39 bilion) meningkat 46.5 peratus dan China (RM13.87 bilion) meningkat 17.7 peratus.
Sebelum ini, keputusan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang membenarkan sektor perkilangan dalam senarai perkhidmatan perlu dibenarkan beroperasi sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 mendapat kecaman pelbagai pihak.
Malah banyak pihak mendesak kerajaan mengkaji semula keputusan itu dan mahu sektor perkilangan ditutup susulan peningkatan kes Covid-19 membabitkan kluster tempat kerja sejak Mei 2021.
Menurut Mustafa Kamal, peningkatan kadar perdagangan negara antara faktor utama yang diambil kira kerajaan apabila membuat keputusan untuk membenarkan sektor perkilangan beroperasi sehingga kini.
“Kebetulan negara-negara ini sudah pun membuka keseluruhan sektor utama ekonomi masing-masing dan situasi kehidupan komuniti telah kembali normal.
“Negara-negara ini juga sudah berjaya menanggani wabak Covid-19 dan mengisytihar ia adalah selsema biasa kerana seluruh rakyat mereka telah divaksinasi.
“Jangan terlalu negatif bahawa kerajaan tak bertindak serius kepada kilang-kilang yang melanggar prosedur operasi standard (SOP) PKP 3.0 dan Pelan Pemulihan Negara (PPN) ketika ini,” katanya.
Dalam pada itu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainuddin dan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hampir setiap hari membuat pengemaskinian operasi tindakan terhadap pengilang yang ingkar.
“Kita harus tenang dan bersabar. Setiap warganegara punya hak untuk kritik kerajaan tetapi jangan keterlaluan. Perlu ada pro dan kontra tiap hal. Usaha vaksinasi telah giat digerakkan.
“Sudah ada peningkatan angka vaksinasi setiap hari. Malah Malaysia juga telah menerima bekalan vaksin daripada negara-negara pengeluar vaksin,” katanya.
Beliau juga tidak menafikan tekanan daripada pembangkang yang mengambil kesempatan dengan menjana gerakan menjatuhkan pemerintah sangat ketara ketika ini.
“Sidang Parlimen digesa dilangsungkan awalnya bermotif untuk kepentingan rakyat tetapi kini lebih menyerlah keperluan politik individu untuk mengejar cita-cita menjadi Perdana Menteri.
“Kalau tidak benar, takkanlah berulang kali beberapa pimpinan utama UMNO menafikan gerakan berkaitan. Jelas ada usaha untuk manuver pemerintahan negara dalam situasi kritikal yang disemarakkan oleh aktivis-aktivis pembangkang,” ulasnya.
Katanya, kemarahan rakyat mungkin reda sekiranya kerajaan giat mempertingkatkan kadar pemberian vaksin kerana jaminan keselamatan kesihatan itu akan lebih diyakini rakyat.
“Setelah kadar imuniti dicapai lebih awal daripada sasaran atau peratusan lebih tinggi, ekonomi kembali dibuka maka seluruh rakyat sudah boleh kembali bekerja seperti biasa.
“Malaysia menyasarkan 80 peratus imunisasi kelompok menjelang Oktober ini, tetapi ia berupaya mencapai lebih cepat jika bekalan vaksin terus ditambah,” katanya lagi . – MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/07/prestasi-perdagangan-melonjak-bukti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saham As Melonjak Tinggi Didorong Oleh Pertumbuhan Ekonomi Yang Pesat

Saham As Melonjak Tinggi Didorong Oleh Pertumbuhan Ekonomi Yang Pesat

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 210 hits
Saham AS mencapai kemuncak lain pada Jumaat sementara bon Perbendaharaan sebaliknya melanjutkan kenaikan selama lapan hari di tengah tengah ketakutan terhadap peningkatan jangkitan COVID 19 disebabkan oleh strain virus baru Untuk lebih spes...
11 Potret Kerja Sama Tak Lazim Bukti Bahwa Otak Manusia Bisa Digunakan Lebih Dari 100

11 Potret Kerja Sama Tak Lazim Bukti Bahwa Otak Manusia Bisa Digunakan Lebih Dari 100

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 172 hits
Setinggi apa level kerja sama yang pernah kamu lakukan sama orang lain Dijamin belum bisa begini sih
Tiada Bukti Rawatan Alternatif Sembuhkan Kanser

Tiada Bukti Rawatan Alternatif Sembuhkan Kanser

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 126 hits
Masyarakat Melayu Paling Ramai Tertipu Oleh Pengamal Ilmu GhaibSetiap kali apabila mendengar perkataan kanser yang keluar daripada mulut seorang doktor pasti kita berasa seakan akan dunia menjadi gelap seketika dan masa ibarat terhenti Pelb...
Selangor E Bazar Bukti Perniagaan Dalam Talian Jana Keuntungan Lumayan

Selangor E Bazar Bukti Perniagaan Dalam Talian Jana Keuntungan Lumayan

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 108 hits
Oleh ABDUL RAZAK IDRIS AMIRUDIN Shari ketika sidang akhbar secara maya pengumuman keputusan E Bazar Raya 2021 dan pelancaran Perbadanan Teknologi Maklumat dan Ekonomi Digital Selangor TV SHAH ALAM Kempen Selangor E Bazar membuktikan peniaga...
Tips Pengurusan Ekonomi Semasa Pkp

Tips Pengurusan Ekonomi Semasa Pkp

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 282 hits
Dalam keadaan sekarang perlu ada dua semangat iaitu MENYERANG dan BERTAHAN Jika kita tidak mampu menyerang Kita harus memiliki semangat untuk bertahan Jangan sesekali MENYERAH kalah pada keadaan ekonomi perlahan begini Cuba bertahan dengan ...
Pemikir Cadang Pendekatan Baharu Kawal Jangkitan Secara Bersasaran Bolehkan Ekonomi Berfungsi

Pemikir Cadang Pendekatan Baharu Kawal Jangkitan Secara Bersasaran Bolehkan Ekonomi Berfungsi

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 214 hits
Kajian CME mendapati golongan paling terkesan dengan sekatan secara menyeluruh adalah golongan miskin PETALING JAYA Badan pemikir dasar ekonomi membentangkan suatu rancangan yang mencadangkan lockdown ditarik balik dan dalam masa sama menga...
Keh Keh Sampai Tudung Boleh Jadi Bukti

Keh Keh Sampai Tudung Boleh Jadi Bukti

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 302 hits
HAMZAH RIE NAAmbek ko Sah kenduri durian tak ikut sop adalah kejadian baharu Mohon siasat Dan hukum dengan hukuman yang sama marhaen kena hadap
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura