Prestasi Kewangan Nestl 1h Tidak Memenuhi Jangkaan




Nestlé (Malaysia) Berhad menghadapi cabaran berterusan dengan jualan domestik yang lemah dan kos operasi yang lebih tinggi, mengikut laporan oleh MIDF Amanah Investment Bank (MIDF), Maybank Investment Bank (Maybank), Kenanga Investment Bank (Kenanga), dan CGS International Stock Broking House (CGS) hari ini. Walaupun usaha untuk menangani cabaran ini, termasuk penyesuaian harga yang berpotensi dan inisiatif strategik yang sedang berjalan, prestasi kewangan syarikat untuk separuh pertama FY24 tidak memenuhi jangkaan.
MIDF mengekalkan pendapat NEUTRAL terhadap Nestlé dengan harga sasaran (TP) sebanyak RM126.00, dengan mengambil kira tekanan geopolitik dan inflasi yang dijangka akan memberi kesan kepada prestasi syarikat dalam jangka pendek. Laporan itu menekankan bahawa hasil 1HFY24 sedikit di bawah jangkaan, dengan keuntungan teras selepas cukai dan kepentingan minoriti (PATANCI) menurun disebabkan oleh jualan domestik yang lemah dan kos yang meningkat.
Maybank memegang penarafan HOLD dengan TP yang dikurangkan kepada RM120.00, mencerminkan margin keuntungan yang lebih rendah dari yang dijangka dan kesan kenaikan kos bahan mentah. Anggaran pendapatan semula oleh Maybank mengambil kira kemungkinan perlambatan dalam perbelanjaan pengguna, walaupun mereka menjangkakan beberapa pemulihan melalui kenaikan harga produk dan peningkatan belanja luar.
Kenanga mengambil penarafan UNDERPERFORM dengan TP yang dikurangkan kepada RM114.90, disebabkan oleh penurunan ketara dalam keuntungan bersih dan kebimbangan berterusan tentang penurunan pengguna di tengah-tengah inflasi yang tinggi. Laporan Kenanga menunjukkan bahawa keuntungan bersih Nestlé untuk 1HFY24 menurun sebanyak 24% YoY disebabkan oleh peningkatan dalam perbelanjaan pemasaran dan kesan inflasi yang sedang berterusan terhadap daya beli pengguna.
CGS melaporkan 2Q24 yang lemah dengan keuntungan bersih teras menurun 48% YoY kepada RM94 juta, membawa keuntungan bersih teras 1H24 kepada RM300 juta, iaitu 38% daripada anggaran FY24 mereka. Penurunan itu disebabkan oleh penurunan 12.5% YoY dalam pendapatan dan margin keuntungan kasar yang lebih rendah. Walau bagaimanapun, CGS menjangka pemulihan pendapatan dalam 2H24F, yang dipacu oleh pemberian tunai generos di bawah inisiatif penyesuaian subsidi RON95. Walaupun begitu, CGS mengekalkan panggilan HOLD, dengan menyebut penilaian P/E FY25F sebanyak 35.3x yang tinggi dapat mengehadkan sebarang potensi kenaikan hasil daripada permintaan yang lebih baik.
MIDF melaporkan bahawa pendapatan 1HFY24 Nestlé menurun sebanyak 8% YoY, dipengaruhi oleh sentimen pengguna yang suram semasa musim perayaan besar, walaupun margin keuntungan kasar kekal stabil. PATANCI asas syarikat menurun sebanyak 19.5% YoY, mencerminkan kedua-dua penjualan yang berkurang dan kos operasi yang lebih tinggi.
Maybank mencatat penurunan yang ketara sebanyak 21% YoY dalam keuntungan kasar disebabkan oleh kenaikan kos bahan mentah dan jualan domestik yang lemah, membawa kepada pengurangan anggaran keuntungan sebanyak 11%-28% untuk FY24-FY26.
Kenanga menonjolkan bahawa keuntungan bersih 1HFY24 Nestlé menurun sebanyak 24% YoY disebabkan oleh peningkatan dalam perbelanjaan pemasaran dan kesan inflasi yang berterusan terhadap daya beli pengguna. Laporan itu juga menunjukkan penurunan dalam pendapatan atas garisan sebanyak 8% YoY dan 15% QoQ.
CGS mengekalkan harga sasaran berdasarkan model aliran tunai yang digdiscount, mencerminkan pandangan berhati-hati dengan pengurangan TP dari RM122 kepada RM119.50. Mereka menjangka peningkatan keuntungan dalam 2H24F tetapi mempertimbangkan penilaian semasa untuk mengehadkan potensi kenaikan hasil.


Source link
The post Prestasi Kewangan Nestlé 1H Tidak Memenuhi Jangkaan appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/prestasi-kewangan-nestle-1h-tidak-memenuhi-jangkaan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lakonan Rain Dikritik Red Swan Gagal Capai Jangkaan Tapi Kenapa

Lakonan Rain Dikritik Red Swan Gagal Capai Jangkaan Tapi Kenapa

papar berkaitan - pada 27/7/2024 - jumlah : 128 hits
Adakah Red Swan tidak mendapat perhatian ramai Artikel Berkaitan Walaupun dibarisi pelakon hebat seperti Kim Ha neul dan Rain namun drama siri ini sepertinya tidak memenuhi jangkaan ramai Banyak pengkritik telah mengkritik Red Swan dengan m...
Versi Beta Android 15 Mungkin Dapat Didapati Lebih Awal Daripada Jangkaan

Versi Beta Android 15 Mungkin Dapat Didapati Lebih Awal Daripada Jangkaan

papar berkaitan - pada 25/7/2024 - jumlah : 142 hits
Samsung sedang mempertimbangkan untuk melancarkan versi beta Android 15 One UI 7 0 tidak lama lagi antara hujung Julai dan awal Ogos Mengikut Ice Galaxy S24 series akan menjadi yang pertama menjalani kemas kini sistem operasi ini jika segal...
Despicable Me 4 Menepati Jangkaan Peminat

Despicable Me 4 Menepati Jangkaan Peminat

papar berkaitan - pada 25/7/2024 - jumlah : 77 hits
Ulasan Despicable Me 4 3 5 5 Penilaian Review Pelakon Utama Steve Carell Will Ferrell Pierre Coffin Kristen Wiig Joey King Pengarah Chris Renaud Ulasan Sinopsis Filem Despicable Me 4 DESPICABLE ME 4 mengisahkan seorang lelaki yang cuba meli...
Keuntungan Bersih Tsmc Di Kuartal Kedua Meningkat 36 Melebihi Jangkaan

Keuntungan Bersih Tsmc Di Kuartal Kedua Meningkat 36 Melebihi Jangkaan

papar berkaitan - pada 18/7/2024 - jumlah : 111 hits
Gergasi chip Taiwan TSMC berkata pada hari Khamis bahawa keuntungan bersih melonjak 36 peratus dalam suku kedua tahun 2024 dipacu oleh permintaan global untuk produk kecerdasan tiruan generatif Syarikat Pembuatan Semikonduktor Taiwan yang p...
Hiburan Pemandu E Hailing Ditemui Selamat Di Klang Hilangkan Diri Kerana Tertekan Masalah Kewangan Kritikal

Hiburan Pemandu E Hailing Ditemui Selamat Di Klang Hilangkan Diri Kerana Tertekan Masalah Kewangan Kritikal

papar berkaitan - pada 20/7/2024 - jumlah : 114 hits
Pemandu e hailing yang dilaporkan hilang sejak 12 Julai lalu sudah selamat oleh pihak polis semalam Syahrul Asyraf Dahlan 33 dijumpai di tepi jalan Pandamaran Klang pada jam 5 40 petang dan tidak mengalami sebarang kecederaan fizikal Advert...
Rating Tinggi The Auditors Terus Papar Prestasi Mengagumkan

Rating Tinggi The Auditors Terus Papar Prestasi Mengagumkan

papar berkaitan - pada 28/7/2024 - jumlah : 65 hits
The Auditors terus menunjukkan taring Artikel Berkaitan Terbaru The Auditors mencapai rating tertingginya setakat ini untuk hari Sabtu Menurut Nielsen Korea episod terkini drama tersebut menduduki tempat pertama dalam slot waktunya di semua...
Memperkenalkan Logitech G515 Papan Kekunci Tkl Generasi Seterusnya Berprofil Rendah Untuk Permainan Prestasi Tinggi

Memperkenalkan Logitech G515 Papan Kekunci Tkl Generasi Seterusnya Berprofil Rendah Untuk Permainan Prestasi Tinggi

papar berkaitan - pada 20/7/2024 - jumlah : 150 hits
Reka Bentuk Langsing Set Ciri Moden dan Fungsi Prestasi Tinggi adalah Ciri Utama Papan Kekunci Permainan Siri 500 yang Baharu KUALA LUMPUR Malaysia 19 Julai 2024 Hari ini Logitech G sebuah jenama Logitech dan peneraju inovasi teknologi dan ...
Filem Reeza Gtr

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Expert Malaysians Deeply Involved In Online Scams Human Trafficking

Kl Bird Park

Optimizing Gold Trading With The Moving Average Convergence Divergence Indicator

Zus Coffee With Ceo Latte

4 Resipi Sarapan Mudah Boleh Masak Guna Air Fryer Je

Generate Unique Brand Names


echo '';
Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral


Baru Draf La Benggong Rupanya

Macam Orang Tak Ngaji

Business Card Kreatif Menonjolkan Identiti Jenama Anda Dengan Cara Unik

Meningkatkan Penjenamaan Produk Dengan Wrapping Paper Yang Kreatif Dan Menarik

Jana Pendapatan Bersama Al Ard Dan Bantu Ekonomi Para Petani Di Palestine

Bufet Hari Ahad Dengan Harga Bawah Rm100 Di Hotel Lima Bintang Parkroyal Collection Kuala Lumpur