Potensi Industri Buluh Di Malaysia



Berikutan kejatuhan harga minyak sawit hujung tahun lalu yang menyaksikan ramai pekebun kecil menderita dan terkesan berbanding syarikat besar yang dilihat masih mampu meraih keuntu­ngan, rakyat negara ini disaran beralih kepada tanaman buluh selaras dengan cadangan kerajaan menghentikan peluasan penanaman kelapa sawit di kawasan baharu di seluruh negara. Menteri Industri Utama, Teresa Kok Suh Sim berkata, langkah itu penting memandangkan tanaman baharu seperti buluh dilihat amat berpotensi dan mendapat permintaan baik. Persoalannya adakah industri menanam buluh mempunyai potensi yang baik sebagai komoditi yang menguntungkan?


Buluh Bukan Sekadar Untuk Lemang Dan Meriam Buluh

Terdapat kira-kira 1,500 spesis pokok buluh daripada yang jenis renek untuk tanaman hiasan sehingga yang tumbuh besar di hutan belantara. Adalah dianggarkan terdapat 70 spesies buluh di Malaysia. Secara keseluruhannya buluh-buluh ini dijadikan sumber pendapatan sampingan dan utama bagi sesetengah penduduk.

Antara kegunaan dan produk yang dihasilkan dari buluh adalah kayu penyepit, perabot, peralatan muzik, pencungkil gigi dan mempunyai rebung yang boleh dimakan. Selain itu buluh juga dijadikan galah, bingkai gambar, pencucuk sate, bahan anyaman, bidai dan kraftangan. Rumpun buluh juga dijadikan landskap di taman-taman rekreasi awam dan kawasan persendirian.

Buluh terbukti boleh dijadikan lantai yang lebih menarik dan selamat berbanding jubin. Selain itu ia boleh dijadikan bahan mencetak konkrit. Ia boleh menjimatkan kos pembinaan kerana harga kayu pada masa ini terlalu mahal


Wajarkah Buluh Jadi Tanaman Komoditi Alternatif?
Projek penanaman buluh adalah satu usaha pihak Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia (JPSM) dalam memperkenalkan hasil sumber bukan kayu yang berpotensi untuk dikomersilkan. Buluh merupakan sumber hutan bukan kayu yang berpotensi besar untuk diketengahkan sebagai alternatif kepada balak. Ia merupakan sumber bukan kayu yang penting sebagai penyumbang pendapatan eksport negara selain bertindak sebagai sumber pendapatan untuk penduduk luar bandar.  
Walau bagaimanapun potensi industri buluh di negara ini masih belum diteroka secara besar-besaran berikutan kurangnya pengetahuan dan pendedahan berkenaan tumbuhan tersebut. Selain itu, buluh di negara ini hanya digunakan secara tradisional menyebabkan kadar penembusan ke peringkat antarabangsa amat kurang. Malaysia ketika ini masih tidak memiliki ladang buluh secara besar-besaran untuk tujuan komersial dan eksport. 

Buluh Sebagai Sumber Pendapatan 
China, India dan Taiwan adalah pengeluar utama buluh dunia manakala Amerika adalah pengguna terbesar produk buluh. Ketika ini terdapat lebih 100 buah kilang pemprosesan buluh di Malaysia dan kebanyakannya merupakan industri kecil dan sederhana. Dengan mengambil 5 hingga 10 peratus sahaja pasaran dunia buluh, ia akan dapat menyumbang kepada ekonomi tempatan dan meningkatkan industri buluh tempatan. Industri buluh yang masih baru di negara ini dijangka mampu menyumbang pendapatan sehingga RM53 bilion pada tahun 2020 berbanding RM22.8 bilion pada masa ini.

Saiz pasaran eksport keluaran buluh di Malaysia pada masa ini adalah masih rendah berbanding dengan produk keluaran hutan lain. Secara purata, eksport produk buluh untuk tempoh 10 tahun kebelakangan ini adalah bernilai RM350,000 setiap tahun sahaja berbanding dengan pengimportan produk buluh ke Malaysia yang dianggarkan secara purata dari RM1.5 juta sehingga RM 2.0 juta setahun.


Strategi Pembangunan Perusahaan Tanaman Buluh

Industri buluh di Malaysia mempunyai potensi untuk dimajukan dengan pengeksportan produk­produk nilai tambah ke pasaran antarabangsa. Bagi memudahkan pertumbuhan industri ini, MTIB telahpun melaksanakan strategi­- strategi yang digariskan di bawah Pelan Tindakan Pembangunan Industri Buluh Malaysia, 2011­2020. Di bawah pelan tindakan, teras strategi meliputi penubuhan ladang buluh dan melestarikan sumber asli sedia ada, pembangunan modal insan, pembangunan aktiviti hiliran, penyelidikan dan pembangunan dan promosi. Jika syarikat perusahaan buluh ingin mencapai pembangunan yang lebih besar, mereka mesti melakukan tiga tugas berikut:

1) Berikan penting kepada inovasi produk dan memperkayakan kem produk
Oleh kerana produk buluh digunakan secara meluas di pasaran, perusahaan produk buluh tidak boleh dibatasi dengan pengeluaran satu jenis produk buluh, mereka harus secara aktif menginovasi kategori produk, dari makanan menembak buluh tradisional, keperluan buluh untuk kerajinan buluh , lantai buluh, serat buluh, buluh Bekalan kimia, kemudian semua rumah buluh, terus memenuhi permintaan pasaran.

2) Penting untuk membangun jenama dan mewujudkan jenama yang kukuh
Strategi jenama adalah kunci kepada perusahaan moden untuk memenangi pertandingan. Untuk menghilangkan pasaran kacau semasa, perusahaan produk buluh mesti menubuhkan jenama besar dengan keupayaan untuk membimbing pasaran. Melalui susun atur perindustrian yang munasabah, barisan produk yang unggul, perancangan dan pemasaran yang sangat baik, dan promosi luaran berskala besar, membina jenama cemerlang dalam industri buluh domestik!

3) Pentingkan pembinaan jalan masuk dan meningkatkan saluran jualan
Dengan produk yang baik, bagaimana memilih platform yang betul untuk melepaskan produk baru telah menjadi langkah penting bagi syarikat-syarikat produk buluh untuk menjalankan pemasaran. Pameran industri, e-dagang, dan lain-lain menyediakan pelbagai platform untuk promosi pelaburan perniagaan, promosi jenama, dan paparan imej, dan semakin disukai oleh syarikat.


Kerugian Sekiranya Industri Buluh Tidak Dimanfaatkan

Malaysia mempunyai potensi cukup besar memajukan industri buluh kerana iklim dan tanah negara ini sesuai untuk tanaman berkenaan. Justeru, adalah satu kerugian sekiranya ia tidak dimanfaatkan kerana buluh boleh dijadikan antara satu sumber komoditi yang menguntungkan negara. Ini kerana, kos penanaman serta penjagaannya rendah dan tidak rumit selain menjanjikan pulangan lumayan kepada sesiapa sahaja yang terlibat.

Untuk memastikan industri berasaskan buluh terus berkembang seiring dengan industri perkayuan lainnya, sesuatu perlu dilakukan terutamanya kempen kesedaran dalam kalangan orang ramai sebagai pengguna dan juga pengusaha tentang potensi buluh



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.yunfila.com/2019/03/potensi-industri-buluh-di-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Teresa Kok Menteri Jabatan Buluh Malaysia

Teresa Kok Menteri Jabatan Buluh Malaysia

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 1287 hits
A file has been shared using Link Sharing https s amsu ng ZT5bSZFrIZzN
Cubaan Razer Dalam Merentasi Industri Fintech Malaysia

Cubaan Razer Dalam Merentasi Industri Fintech Malaysia

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 250 hits
Pada tahun lalu Razer telahpun melancarkan aplikasi dompet digital mereka Razer Pay di Malaysia Anggaran menunjukkan aplikasi ini telah memperolehi seramai 500 000 pengguna dalam masa tidak kurang daripada seminggu Berikutan itu bulan ini R...
Malaysia Bimbang Dengan Ketegangan India Pakistan

Malaysia Bimbang Dengan Ketegangan India Pakistan

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 227 hits
Malaysia bimbang dengan ketegangan India Pakistan nbsp Dikemas kini 1 jam yang lalu middot Diterbitkan pada 27 Feb 2019 6 5
Adakah Malaysia Akan Melancarkan Kereta Terbang Pada Tahun Ini

Adakah Malaysia Akan Melancarkan Kereta Terbang Pada Tahun Ini

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 1057 hits
Malaysia akan lancar kereta terbang tahun ini Ya anda telah baca statement itu dengan betul Menurut Menteri Pembangunan Usahawan Datuk Seri Mohd Redzuan Md Yusoff kereta terbang pertama keluaran Malaysia akan bakal diperkenalkan secara umum...
Klarifikasi Mahathir Soal Gratiskan Jalan Tol Di Malaysia

Klarifikasi Mahathir Soal Gratiskan Jalan Tol Di Malaysia

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 301 hits
Dilaporkan Malay Mail Mahathir menyebut menggratiskan jalan tol sama saja mengurangi anggaran negara untuk proyek lainnya Sebab tol gratis ujung ujungnya harus dibayar pemerintah untuk membayar pengelolaan
Vivo V15pro Dilancarkan Di Malaysia Bersama Duta Dato Sri Siti Nurhaliza Dan Janna Nick

Vivo V15pro Dilancarkan Di Malaysia Bersama Duta Dato Sri Siti Nurhaliza Dan Janna Nick

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 624 hits
VIVO hari ini melancarkan telefon pintar V15Pro yang baru di Malaysia V15Pro adalah model pertama Vivo selepas NEX untuk menggabungkan peningkatan pada Kamera Depan Pertama Ia mengemas kini teknologi AI membawa pengguna telefon pintar skrin...
Comment On Hartabumi Com Solusi Hartanah Bumiputera Di Malaysia By Ummi

Comment On Hartabumi Com Solusi Hartanah Bumiputera Di Malaysia By Ummi

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 351 hits
Terima kasih tuan atas perkongsian ini Sangat bermanfaat buat saya Begitu juga artikel tuan berkaitan hosting review saya dahulu sekitar tahun 2008 2011 ada website perniagaan online dan blog peribadi tetapi disebabkan masalah syarikat host...
Kereta Terbang Pertama Malaysia Di Pacu Teknologi Tempatan

Kereta Terbang Pertama Malaysia Di Pacu Teknologi Tempatan

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 854 hits
KUALA LUMPUR Kereta terbang pertama Malaysia akan dipacu oleh teknologi tempatan kata Menteri Pembangunan Usahawan Datuk Seri Mohd Redzuan Md Yusof Beliau berkata prototaip kereta itu sudah ada dan dijangka diperkenalkan kepada awam tahun i...
218 Fibonaci

Pentingnya Muhasabah Diri

Persediaan Awal Haji

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Cerita Awan

Jangan Pandang Belakang 2

Bukan Sekadar Penyeri Masakan Ini Potensi Daun Sup Untuk Kesihatan