Portal Sahih Untuk Rujukan Maklumat Terkini Covid 19



Memandangkan banyak maklumat yang salah mengenai pandemik COVID-19 yang semakin berleluasa sejak kebelakangan ini, penyelidik di seluruh dunia berusaha untuk menyalurkan fakta yang tepat mengenai wabak baharu ini.

Masih ramai yang belum mengetahui bahawa terdapat pasukan penyelidikan yang diketuai Malaysia, diiktiraf Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) untuk hasil kerja mereka mengenai CoronaTracker iaitu platform sehenti untuk data dan berita berkaitan COVID-19.

Tracker adalah projek berasaskan komuniti bermula dengan pembabitan seramai 400 sukarelawan di seluruh dunia terdiri daripada saintis data, pengamal perubatan profesional, pereka user interface/user experience (UI/UX), full stack developers (pembangun web) serta orang awam dan sehingga kini mempunyai lebih 1800 sukarelawan.

Laman webnya, https://www.coronatracker.com, bertindak sebagai portal untuk orang ramai mengetahui perkembangan berita terkini mengenai COVID-19 serta mengumpul data untuk analisis lanjut.

Pasukan yang diketuai Fairoza Amira Hamzah, 29, menghasilkan kertas penyelidikan bertajuk “CoronaTracker: Analisis Data dan Ramalan Wabak COVID-19 di seluruh dunia”, bertujuan untuk membuat ramalan mengenai kes COVID-19, kematian dan pemulihan melalui model ramalan dan menguraikan pola mengenai sentimen orang awam berkaitan penyebaran maklumat kesihatan.

Selain Fairoza, pasukan itu turut dianggotai penyelidik berbakat iaitu Lau Cher Han, Hafeez Nazri, Dominic Vincent Ligot, Lee Guanhua, Tan Cheng Liang, Mohammad Khursani Mohd Shaib, Ummi Hasanah Zaidon, Adina Abdullah, Chung Ming Hong, Ong Chin Hwee, Chew Pei Ying dan Roland Emmanuel Salunga.

Anak kelahiran Tangkak itu menyatakan sejak hari pertama, pasukan tersebut melakukan semuanya secara online, menggunakan pelbagai platform seperti Trello untuk menjejaki setiap tugas, Slack untuk berkomunikasi antara satu sama lain, Telegram untuk berkomunikasi dengan orang awam, GitHub untuk berkongsi kod, Google Drive untuk berkongsi dan menyimpan data, Zoom untuk mesyuarat dalam talian serta Amazon Web Services (AWS) dan Netlify untuk menyimpan data.

“Maklumat kami boleh dipercayai kerana sumber disahkan sebelum dimasukkan ke dalam laman web dan dikongsi dengan orang ramai.


“Dalam fasa pertama, kami bermula dengan mengumpulkan berita dari Malaysia, CNN, BBC dan Tencent, diikuti mendapatkan data dari Johns Hopkins University, WHO dan berita pelbagai bahasa dari Jepun, China, Malaysia, Vietnam, Itali dan lain-lain,” katanya kepada Bernama baru-baru ini.

Pemegang ijazah kedoktoran (PhD) dalam bidang Sains Maklumat dan Kejuruteraan Kawalan dari Universiti Teknologi Nagaoka, Jepun, berkata kerja keras selama dua bulan bermula 25 Jan lepas berbaloi apabila kertas penyelidikan mereka diterbitkan dalam buletin online WHO di https://www.who.int/bulletin/online_first/20-255695.pdf pada 19 Mac 2020.

Fairoza berkata pasukan itu akan meneruskan fasa kedua penyelidikan iaitu mereka merancang untuk mengkaji cara membendung penularan pandemik itu dengan mengkaji pelaksanaan pemulihan setiap negara dan faktor yang mempengaruhi penularan wabak tersebut.

Memandangkan COVID-19 terus merebak ke seluruh dunia, pasukan itu meramalkan penyelidikan mereka akan memasuki fasa ketiga dan keempat.

Mengimbau kembali, Fairoza berkata ia bermula dengan hantaran Lau di Facebook pada Januari yang memulakan usaha pasukan itu untuk menyediakan data yang boleh dipercayai untuk disalurkan kepada orang ramai.

“Saya lihat hantaran Lau dalam Facebook untuk kumpulan pereka UI/UX dan saya memutuskan untuk menyertai beliau.

“Pada mulanya saya begitu teruja untuk mengetahui apakah yang beliau cuba bangunkan dan apakah situasi semasa dalam data komuniti sains Malaysia. Kemudian dia minta saya mengetuai pasukan penyelidikan di sini, dan bermula dari situlah saya terlibat secara aktif,” katanya.

Ditanya mengenai pandangan peribadi beliau mengenai pandemik ini, Fairoza berharap orang ramai dapat memainkan peranan mereka untuk memerangi COVID-19 bersama-sama, supaya wabak ini dapat berakhir secepat mungkin.

-- BERNAMA



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ahmadzaki82.blogspot.com/2020/03/portal-sahih-untuk-rujukan-maklumat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Maklumat Terkini Covid 19 25 March 2020

Maklumat Terkini Covid 19 25 March 2020

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 327 hits
TERKINI 172 kes baru dilaporkan menjadikan 1 796 kes seluruhan termasuk 199 yang telah sembuh 45 pesakit dirawat di ICU termasuk 34 menggunakan alat bantuan pernafasan Drpd 172 kes baru 71 dari kluster perhimpunan di Sri Petaling selebihnya...
Update Terkini 7 Kematian Baru Pesakit Covid 19 Dilaporkan Jumlah Terkini 34 Kematian

Update Terkini 7 Kematian Baru Pesakit Covid 19 Dilaporkan Jumlah Terkini 34 Kematian

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 249 hits
KEMENTERIAN Kesihatan Malaysia melaporkan terdapat tujuh kematian baharu setakat hari ini menjadikan kes keseluruhan kematian berjumlah 34 kes SUMBER KKM
Update Terkini 68 Pesakit Covid 19 Sembuh Discaj Jumlah Sembuh Paling Tinggi Setakat Ini

Update Terkini 68 Pesakit Covid 19 Sembuh Discaj Jumlah Sembuh Paling Tinggi Setakat Ini

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 272 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dalam satu sidang media sebentar tadi memaklumkan seramai 68 pesakit COVID 19 telah sembuh dan discaj hari ini Jumlah berkenaan merupakan jumlah pesakit sembuh paling tinggi setakat ini...
Terkini Negara Catat 130 Kes Terbaru Covid 19 54 Pesakit Di Icu

Terkini Negara Catat 130 Kes Terbaru Covid 19 54 Pesakit Di Icu

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 207 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia Dr Noor Hisham Abdullah mengesahkan bahawa sebanyak 130 kes positif baru dilaporkan setakat 27 Mac 2020 Menerusi sidang media yang dilakukan sebentar tadi pertambahan kes positif terbaru itu menjadikan juml...
Covid 19 Kes Kematian Terkini

Covid 19 Kes Kematian Terkini

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 329 hits
Dukacita dimaklumkan kes kematian COVID 19 hari ini bertambah sebanyak 7 kematian Ini menjadikan keseluruhan kematian setakat ini 34 orang 1 Kes kematian ke 28 wanita tempatan 91 tahun Beliau mempunyai latar belakang penyakit kencing manis ...
Terkini Warga Emas 61 Tahun Korban Terbaru Covid 19 27 Kematian Keseluruhan Setakat Ini

Terkini Warga Emas 61 Tahun Korban Terbaru Covid 19 27 Kematian Keseluruhan Setakat Ini

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 252 hits
Putrajaya 28 Mac Kementerian Kesihatan Malaysia mengumumkan satu lagi kes kematian melibatkan pesakit COVID 19 di Malaysia Pesakit merupakan kes ke 2162 merupakan seorang lelaki warganegara Malaysia berusia 61 tahun Pesakit dilaporkan mempu...
Covid 19 Terkini Covid 19 Di Malaysia 29 Mac 2020

Covid 19 Terkini Covid 19 Di Malaysia 29 Mac 2020

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 313 hits
Bilangan pesakit sembuh dan telah discaj hospita 68 Paling tinggi setakat ini Jumlah keseluruhan telah sembuh dan discaj 388 Terima kasih kepada semua We you so much TERKINI COVID 19 di Malaysia 29 Mac 2020 Bilangan kes baru 152 Keseluruhan...
Dapatkan Maklumat Shahih Tentang Covid 19

Dapatkan Maklumat Shahih Tentang Covid 19

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 162 hits
Assalamualaikum dan selamat pagi kepada anda semua Naim harap semua baik baik belaka bersama sama keluarga tercinta Semoga bumi Malaysia akan terhindar virus Covid 19 ini Insha Allah Jangan di lupa untuk berselawat kepada Nabi Muhammad semo...
Tolong Jujur Jangan Sembunyi Maklumat Covid 19

Tolong Jujur Jangan Sembunyi Maklumat Covid 19

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 317 hits
Masyarakat Malaysia yang track rekod seperti sejarah perjalanan kontak terdekat dan tanda dan gejala di sarankan pergi ke hospital untuk saringan COVID 19 Dengan kejujuran anda dapat menyelamatkan ribuan nyawa di bumi Malaysia Jangan kita s...
Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Apa Itu Wang What Is Money

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Duit Dalam Akaun Bank Arwah Hilang Sebelum Tuntutan Pusaka Selesai

Makanan Kucing Terbaik Kenapa Kucing Perlukannya

Al Ikhsan Sports Spend And Win

Cuci Karpet

Lambstongues The Benefits Of Plastic Downspouts Over Metal Alternatives

Beyond The High Exploring The Therapeutic Uses Of Thca Flower In Houston