Politik Perkauman Menangguhkan Kemajuan Malaysia



Politik perkauman terus dijadikan bahan penarik sokongan kepada parti-parti yang membentuk kerajaan ‘tebuk atap’ Perikatan Nasional (PN).
Walaupun sebelum ini banyak orang Melayu percaya PN akan membela mereka namun setelah 6 bulan memerintah, terbukti tidak banyak retorik pro-Melayu yang menjadi dasar kerajaan.
Rang Undang-undang 355 misalnya masih gagal diteruskan, pembelaan ke atas kematian anggota bomba Mohamad Adib masih tertangguh, kedai judi dan arak juga tidak berkurangan terutama di negeri-negeri yang ditadbir PN.
Bagi Ahli Parlimen Alor Setar, Chan Ming Kai, isu perkauman hanyalah siri pembodohan yang dilaksanakan sejak era pentadbiran BN. Isu tersebut muncul menjelang pilihan raya umum (PRU) dan kemunculan berterusan isu tersebut hari ini, menurut Chan, memungkinkan negara akan menghampiri satu lagi PRU.
Katanya, retorik perkauman sebenarnya telah menangguhkan kemajuan Malaysia, berikutan sukarnya membentuk ekonomi yang lebih berdaya saing sebagaimana diamalkan di negara lebih maju.
“Sudah tiba masanya rakyat membuat keputusan untuk memilih yang jernih dan buang yang keruh. Untuk negara ini mencapai kemajuan dalam era baru, politik perkauman harus dibakulsampahkan.
“Sepatutnya retorik perkauman tidak ada tempat dalam negara kita. Sebagai contoh, lihat apa yang sedang berlaku dalam zaman wabak Covid-19 ini. Semua kaum bekerjasama dengan pihak kerajaan untuk melawan gejala tersebut dan kerana itu kita dapat mengawal penularan wabak.
“Oleh yang demikian, untuk memajukan Malaysia agar semua dapat hidup senang dan selesa, rakyat berbilang kaum mesti mengikis fahaman atau ideologi perkauman yang hanya memundurkan negara,” katanya.
Justeru itu, Chan menyeru agar rakyat Malaysia berani membebaskan diri daripada ‘lingkaran setan’ pembodohan yang dilakukan BN dan kini PN.
Rakyat, katanya, harus realistik bahawa mereka hidup berbilang kaum buat selama-lamanya dan tidak mungkin kerajaan boleh dibentuk dengan hanya mengutamakan satu kaum.
Jika kerajaan tersebut berlaku, sebagaimana PN hari ini, maka sosio-ekonomi Malaysia akan bermasalah dan mungkin negara huru-hara.
“Walaupun ramai pemerhati politik berkata Malaysia belum bersedia keluar dari genggaman politik perkauman, saya berpendapat era Covid-19 memberi peluang kepada kita menyaksikan semua orang saling bantu-membantu.
“Kami dalam Pakatan Harapan (PH) telah menghulurkan bantuan kepada semua yang memerlukannya tanpa mengira bangsa atau agama. Saya yakin rakyat Malaysia akan mengorak langkah ke depan dengan memberi mandat kepada parti berbilang kaum untuk mengurus-tadbir negara.
“Kalau kita masih mengamalkan sikap perkauman dan syak-wasangka maka kita sengaja melemahkan perpaduan. Tanpa semangat muhibbah di antara kaum, kita tentu tertinggal jauh di belakang,” katanya lagi.
Oleh itu, Chan menyeru rakyat memberi satu lagi peluang kepada PH menjadi pemerintah dalam PRU ke 15. Beliau memberi jaminan bahawa PH akan melakukan reformasi total sekiranya Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim diangkat sebagai perdana menteri ke 9.
“Untuk ke hadapan, semua pemimpin dalam PH memberi sokongan padu kepada Anwar sebagai perdana menteri. Beliau akan melaksanakan visi dan misi perubahan yang lebih bermakna. Malaysia akan mempunyai masa depan yang cerah jika rakyat bijak memilih dalam PRU15 nanti,” katanya.
Menjelang Pilihan Raya Negeri Sabah, tersebar spekulasi bahawa PRU 15 akan diadakan serentak bagi menjimatkan kos dan mengakhiri ketidaktentuan politik dalam negara.
Bagaimanapun, parti-parti dalam PN masih bercakaran soal pembahagian kerusi menyebabkan kesukaran untuk Parlimen dibubarkan dalam masa terdekat.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/29243

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Politik Malaysia Untuk Isi Perut Persetan Pengisian Minda

Politik Malaysia Untuk Isi Perut Persetan Pengisian Minda

papar berkaitan - pada 16/8/2020 - jumlah : 217 hits
Setelah 60 tahun Malaysia merdeka persoalan yang membelenggu rakyat masih lagi seputar ketidak puasan hati antara kaum Bagi Profesor Dr Razali Nawawi ada sesuatu yang tidak kena dalam gerakan politik di negara ini apabila setelah 6 dekad be...
Politik Konservatif Kaedah Penyelesaian Compang Camping Politik Malaysia

Politik Konservatif Kaedah Penyelesaian Compang Camping Politik Malaysia

papar berkaitan - pada 4/8/2020 - jumlah : 139 hits
Malaysia pasca Malaysia Baru1 Apabila PH menang sentimen agama dan bangsa dimainkan dengan pelbagai hatred speech Isu kuil pemandu mabuk UEC dan apa saja isu yang boleh dibuat modal akan digunakan Tak lain tak bukan hanya untuk keuntungan p...
Palestin Berterima Kasih Kepada Malaysia Bantu Tangani Covid 19

Palestin Berterima Kasih Kepada Malaysia Bantu Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 11/8/2020 - jumlah : 200 hits
Hubungan akrab Malaysia Palestin akan terus diperkukuh KUALA LUMPUR Kerajaan Palestin berterima kasih kepada Malaysia atas kerjasama yang diberikan Kementerian Kesihatan negara ini dalam membantu mencari kaedah terbaik menangani pandemik CO...
Geran Roh Victim Mewakili Malaysia Di 19th New York Asian Film Festival

Geran Roh Victim Mewakili Malaysia Di 19th New York Asian Film Festival

papar berkaitan - pada 11/8/2020 - jumlah : 265 hits
Walaupun industri filem tempatan sedang bergelut dengan isu kualiti masih terdapat filem yang masih boleh dibanggakan Ini dibuktikan dengan pemilihan tiga filem tempatan ini untuk bersaing di peringkat antarabangsa Filem yang dimaksudkan ad...
Baby Carrie Malaysia Best Sangat

Baby Carrie Malaysia Best Sangat

papar berkaitan - pada 12/8/2020 - jumlah : 422 hits
Baby Carrie in da house Bestnya Baby Carrie dah keluarkan produk berasaskan bahan organik dan bahan aktif semula jadi hokay Dhia Zahra suka sangat barangan Baby CarrieRasa selamat bila pakai ke Dhia Korang tak perlu risau sebab Carrie Malay...
Panglima Perang Kembali Dr Rohaizat Sanggup Korbankan Persaraannya Demi Berbakti Kepada Malaysia

Panglima Perang Kembali Dr Rohaizat Sanggup Korbankan Persaraannya Demi Berbakti Kepada Malaysia

papar berkaitan - pada 11/8/2020 - jumlah : 225 hits
Panglina perang kembali guys Beberapa bulan lepas Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan iaitu Datuk Dr Rohaizat Yon telah bersara wajib dari KKM dan semalam beliau kembali berkhidmat di KKM BACA Menerusi akaun Twitter rasmi KKM Dr Rohaizat tela...
Harga Terkini Siri Oppo Reno 4 Dan Oppo Reno 4 Pro Mula Dijual Di Malaysia

Harga Terkini Siri Oppo Reno 4 Dan Oppo Reno 4 Pro Mula Dijual Di Malaysia

papar berkaitan - pada 11/8/2020 - jumlah : 559 hits
Harga Terkini Siri Oppo Reno 4 Dan Oppo Reno 4 Pro Mula DiJual Di Malaysia Salam semua zaman sekarang ini semua mudah di hujung jari Nak mudah di hujung jari jawabnya kena ada smartphone sebiji Kalau nak bercakap pasal smartphone terbaik si...
Malaysia Boleh Lagi

Malaysia Boleh Lagi

papar berkaitan - pada 11/8/2020 - jumlah : 233 hits
Menteri Kewangan perlu jawab dengan terang jelas di Dewan Rakyat Ini kerja kamu Mengapa terpinga pinga bila ditanya oleh bekas Menteri Kewangan Bagan Bukan tugas Speaker untuk jawab Di luar Negara nama Malaysia tercalar lagi sekali
5792 Jangan Jadi Modal Caci Maki Polis Asri Janggut Malaysia Gazette 10 08 2020

5792 Jangan Jadi Modal Caci Maki Polis Asri Janggut Malaysia Gazette 10 08 2020

papar berkaitan - pada 11/8/2020 - jumlah : 343 hits
RAUDHAH CITY Dakwaan Majlis Bandaraya Shah Alam dan Polis Diraja Malaysia melindungi aktiviti perjudian dan perniagaan haram di Sungai Buloh tidak sepatutnya dijadikan modal untuk orang ramaimencaci maki pihak berkuasa itu Pengasas Hot Burg...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Ayam Percik Kelantan Yang Sedap Original And Authentic

Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang