Polis Terima 1 Laporan Persenda Pakaian Wanita Muslim



“Orang ramai juga dinasihatkan tidak menjadikan isu 3R (agama, kaum dan raja) sebagai satu sentimen politik, gurauan serta usikan dan tindakan tegas akan diambil kepada mana-mana pihak yang berbuat demikian”
(Harian Metro) – Polis mengesahkan menerima satu laporan berhubung hantaran di Facebook yang didakwa mempersendakan pakaian yang menjadi syariat wanita Muslim.
Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu Asisten Komisioner Azli Mohd Noor berkata, laporan yang dibuat Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Terengganu di Balai Polis Kuala Terengganu itu diterima pihaknya jam 3.35 petang semalam.
Beliau berkata, setakat ini, tiada laporan berkait isu sama dibuat di daerah lain dan pihaknya akan membuat permohonan segera kepada Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) bagi mendapatkan pemilik sebenar akaun Facebook yang bernama ‘Ryan Azzaro’ itu.
“Siasatan sedang dijalankan dan kes disiasat mengikut Seksyen 504 Kanun Keseksaan iaitu sengaja mengaibkan dengan niat membangkitkan pecah keamanan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.
“Orang ramai juga dinasihatkan tidak menjadikan isu 3R (agama, kaum dan raja) sebagai satu sentimen politik, gurauan serta usikan dan tindakan tegas akan diambil kepada mana-mana pihak yang berbuat demikian,” katanya.
Azli berkata, berdasarkan laporan diterima pihaknya sebelum ini, pengadu melihat satu hantaran di Facebook yang menggunakan nama ‘Ryan Azzaro’ yang mengandungi imej dihasilkan menggunakan teknologi AI menunjukkan seorang wanita berpurdah sedang melakukan aksi melompat ke dalam kolam renang dengan kapsyen ” Wellcome to Afganu ” kira-kira jam 3 petang kelmarin.
Beliau berkata, pengadu merasakan kiriman itu memperlekehkan simbol agama Islam dan dasar kerajaan Terengganu yang tegas mempertahankan pematuhan syariat khusus berkaitan aurat dalam sukan.
Menerusi laporan itu, katanya, pengadu mengatakan hantaran itu berbaur penghinaan terhadap agama Islam yang secara tidak langsung menjejaskan keharmonian masyarakat negara ini.
“Pengadu beranggapan hantaran itu dibuat ekoran larangan tegas Kerajaan Negeri Terengganu yang melarang atlet wanita menyertai acara terjun dalam Sukan Malaysia (SUKMA) 2024 kerana pakaian tidak mematuhi syariah .
“Pengadu memaklumkan tindakan suspek bukan saja mencabar keputusan kerajaan negeri malahan menyentuh sensitiviti agama yang bertentangan dengan kempen 3R yang sedang ditekankan kerajaan Persekutuan.
“Hantaran dibuat suspek iaitu wanita memakai purdah sedang membuat terjunan ke dalam kolam, melanggar prinsip kempen 3R kerana ia menyentuh isu agama dengan menghina simbol keagamaan yang dipakai wanita Islam,” katanya.
Sebelum ini, tular di media sosial sebuah hantaran memaparkan wanita mengenakan burqa iaitu pakaian berwarna hitam yang menutup seluruh badan sedang membuat aksi terjunan.
Hantaran itu dipercayai mengaitkan kontroversi penyertaan dua penerjun wanita beragama Islam mewakili Terengganu pada Sukma di Sarawak yang tidak mendapat kebenaran kerajaan negeri.
The post Polis terima 1 laporan persenda pakaian wanita Muslim appeared first on Malaysia Today.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2024/08/30/polis-terima-1-laporan-persenda-pakaian-wanita-muslim/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Persenda Pakaian Muslimah Imej Wanita Berpurdah Terjun Tiruk Polis Cari Rayn Azzaro

Persenda Pakaian Muslimah Imej Wanita Berpurdah Terjun Tiruk Polis Cari Rayn Azzaro

papar berkaitan - pada 31/8/2024 - jumlah : 53 hits
Zatul Iffah Zolkiplyzatuliffah bh com myHantaran dimuat naik pemilik akaun Ryan Azzaro yang memaparkan wanita mengenakan burqa iaitu pakaian berwarna hitam terjun ke kolam Foto tularKUALA TERENGGANU Polis mengesahkan menerima satu laporan b...
Polis Terima Laporan Kes Liwat Dera Pelajar Tahfiz Di Merbok

Polis Terima Laporan Kes Liwat Dera Pelajar Tahfiz Di Merbok

papar berkaitan - pada 23/8/2024 - jumlah : 71 hits
Noorazura Abdul Rahmanam hmetro com mySungai Petani Polis mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian pelajar sebuah maahad tahfiz di Merbok dekat sini mendakwa didera dan diliwat ketika berada di pusat pengajian itu Ketua Polis Daerah ...
Laporan Polis Ke Atas Tun Faisal Pemimpin Wanita Pas Ada Lv Sebar Fitna

Laporan Polis Ke Atas Tun Faisal Pemimpin Wanita Pas Ada Lv Sebar Fitna

papar berkaitan - pada 1/9/2024 - jumlah : 79 hits
Penerangan Pergerakan Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan telah membuat laporan polis ke atas Datuk Tun Faisal Ismail Aziz kerana memuat naik artikel berbaur fitnah di laman Facebooknya Ketua Penerangan Pergerakan Pemuda UMNO WP Nasrun Nasarudd...
Muhyiddin Dipanggil Polis Isu 3r Kebiadapannya Polis Terima 29 Laporan

Muhyiddin Dipanggil Polis Isu 3r Kebiadapannya Polis Terima 29 Laporan

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 83 hits
Polis akan memanggil Pengerusi PN Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk memberi keterangan pada Selasa ini berhubung ucapannya yang didakwa menyentuh isu 3R ketika berkempen bagi PRK DUN Nenggiri baru baru ini Ketua Polis Negara Tan Sri Razarudin ...
Sentuh Isu Agama Raja Dan Kaum Ketika Kempen Prk Polis Terima 28 Laporan Terhadap Muhyiddin

Sentuh Isu Agama Raja Dan Kaum Ketika Kempen Prk Polis Terima 28 Laporan Terhadap Muhyiddin

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 76 hits
KUANTAN Polis Pahang menerima sebanyak 28 laporan terhadap Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyentuh isu agama raja dan kaum ketika berkempen pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Nenggiri di Gu...
Sindiket Perdagang Manusia Bekas Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Buat Laporan Polis Nafi Terlibat

Sindiket Perdagang Manusia Bekas Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Buat Laporan Polis Nafi Terlibat

papar berkaitan - pada 29/8/2024 - jumlah : 58 hits
FMT ReportersBekas timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata beliau tidak teragak agak ambil tindakan mahkamah terhadap pihak cuba mengaitkannya dengan fitnah itu Bekas timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri Mashitah Ibrahim ...
Mayat Bayi Bawah Lantai Simen Polis Kesan Penyewa Wanita Indonesia

Mayat Bayi Bawah Lantai Simen Polis Kesan Penyewa Wanita Indonesia

papar berkaitan - pada 29/8/2024 - jumlah : 90 hits
IPOH 28 Ogos Polis sedang mengesan seorang wanita warga Indonesia yang pernah menyewa di rumah tempat penemuan mayat bayi di bawah lantai simen di Taman Sri Rokam Jalan Pasar di sini tengah hari tadi Ketua Polis Daerah Ipoh ACP Abang Zainal...
Laporan Polis Penyalahgunaan Peruntukan Kerajaan Hari Ini

Laporan Polis Penyalahgunaan Peruntukan Kerajaan Hari Ini

papar berkaitan - pada 30/8/2024 - jumlah : 102 hits
harakahdaily netAugust 30 2024Meor Naqiuddin dalam sidang media di Kuala Lumpur pada hari ini 30 Ogos 2024 KUALA LUMPUR Kerajaan secara jelas cuba menyalahgunakan peruntukan kewangan untuk diberikan kepada Skuad Sabil Umno Setiausaha Kerja ...
Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Ribuan Pager Hizbullah Meledak Begini Cara Mossad Melakukannya

Demam Denggi Demam Panas Yang Tiba Tiba

Unlocking The Power Of Crypto How Fokawa Simplifies Digital Asset Trading


echo '';
Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral


Ini Pelan Damai Pas Pn Teresa Kok Rakyat

Dia Introvert Tak Reti Berparti Individu Dedah Sikap Fattah Amin Lebih Suka Duduk Rumah Layan Anak

Finding The Right Contractor Design And Build Your Dream Home

4 373 Mangsa Banjir Di 32 Pps Kedah

Video Of Woman Crying Out For Gratitude For Man Who Changed Her Car Tyres Goes Viral

Generate Unique Brand Names