Polis Kelantan Guna Pendekatan Baru Sempena Kempen Op Selamat



KOTA BHARU - Pengguna jalan raya dinasihatkan agar lebih menghormati peraturan berbanding takut kepada undang-undang kerana sikap itu boleh membantu mengurangkan kadar kesalahan serta kemalangan di jalan raya.

Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Kelantan, Superintendan S Markandan berkata, orang ramai sebenarnya keliru dengan keadaan itu dan dilihat hanya mematuhi peraturan sekiranya berhadapan dengan pihak berkuasa.

Loading...
Katanya sebagai contoh, ada pengguna jalan raya hanya akan patuh kepada undang-undang seperti memakai tali pinggang keledar atau memandu mengikut had laju apabila berhadapan dengan pihak berkuasa.

"Daripada kesalahan yang biasa dikesan dilakukan pengguna jalan raya termasuklah memandu laju, memotong di garisan berkembar, tidak mematuhi lampu isyarat serta memandu sambil menggunakan telefon tangan.

"Walaupun sudah banyak tindakan diambil namun pengguna jalan raya dilihat masih belum serik malah ada yang mengulangi kesalahan serupa," katanya kepada pemberita selepas selesai menjalankan kempen keselamatan jalan raya sempena Op Selamat Tahun Baharu Cina di sini, hari ini.

Markandan berkata, sempena Op Selamat yang dilancarkan pada 29 Januari lalu pihaknya membuat pendekatan baharu dalam mendidik masyarakat mengenai peraturan jalan raya.

Menurutnya untuk musim Op Selamat ini kempen atau syarahan mengenai keselamatan dan peraturan jalan raya telah dijalankan di 10 buah sekolah dan masjid iaitu satu pendekatan yang belum pernah dibuat sebelum ini.

"Sasaran kami adalah pelajar sekolah serta institut pengajian tinggi yang pulang bercuti yang kebanyakannya adalah penunggang motosikal. 

Kita tidak mahu mereka menghabiskan cuti semester dengan merempit sahaja tanpa memperdulikan keselamatan.

"Bagi di masjid kita juga mahu supaya orang ramai lebih berhati-hati ketika pulang daripada masjid khususnya selepas solat Jumaat atau Subuh. Ada sesetengah mereka tidak memakai topi keledar dan hanya membawanya di dalam raga motosikal sahaja," katanya.

Mengulas mengenai Op Selamat, sebanyak 2,961 saman dikeluarkan polis negeri ini dalam tempoh empat hari bermula 29 Januari hingga 1 Februari 2019.

Menurutnya pada tahun lepas sebanyak 1,285 saman dikeluarkan dan ini menunjukkan peningkatan sebanyak 1,676 saman.

"Dalam operasi yang dijalankan selama empat hari, memandu melebihi had laju mencatat pengeluaran saman tertinggi iaitu sebanyak 1,255 yang kebanyakannya di laluan Gua Musang, Kuala Krai dan Kota Bharu," katanya.


Dalam perkembangan sama, Markandan berkata, orang dari luar Kelantan juga perlu memahami cara pemanduan penduduk di sini supaya tidak terlibat dengan kemalangan dan perlu bersabar serta jangan mudah hilang pertimbangan.

Katanya sekiranya ada pemandu yang tidak sabar dan cuba memotong kemungkinan akan berlaku kemalangan yang biasanya berlaku dari arah bertentangan. 

- Bernama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysianupdate.com/2019/02/polis-kelantan-guna-pendekatan-baru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4802 Majlis Pelancaran Kempen Keselamatan Kebakaran Sempena Musim Perayaan Tahun Baru Cina 2019 Tol Sg Besi 31 1 19

4802 Majlis Pelancaran Kempen Keselamatan Kebakaran Sempena Musim Perayaan Tahun Baru Cina 2019 Tol Sg Besi 31 1 19

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 615 hits
Majlis Pelancaran Kempen Keselamatan Kebakaran sempena Musim Perayaan Tahun baru Cina 2019 di Plaza Tol Sungai Besi Kuala Lumpur yang di sempurnakan oleh YS PKPjB Haji Nordin Bin Pauzi Pengarah JBPM Kuala Lumpur Ketua Aktivis PPIM Nadzim Jo...
Selamat Pengantin Baru Ruzalia Faisal 2 February 2019

Selamat Pengantin Baru Ruzalia Faisal 2 February 2019

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 321 hits
Hi korang Sekejap aje aje kita dh di bulan February 2019 kan rasanya macam baru je sambut tahun baru permulaan Feb 2019 SA sempat menghadirkan diri ke majlis perkahwinan kawan office SA dan kebetulan majlis diadakan betul2 kat dewan area ru...
Informasi Tambang Bas Naik 10 Sempena T Baru Cina

Informasi Tambang Bas Naik 10 Sempena T Baru Cina

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 282 hits
KUALA LUMPUR 23 Jan Sempena perayaan Tahun Baharu Cina syarikat bas ekspres didakwa dibenarkan menaikkan tambang mereka sebanyak 10 peratus Perkara tersebut didedahkan Presiden Persatuan Pengusaha Bas Seluruh Malaysia Datuk Mohamad Ashfar A...
Jualan Steam Sempena Tahun Baru Cina Kini Berlangsung Sehingga 12 Februari

Jualan Steam Sempena Tahun Baru Cina Kini Berlangsung Sehingga 12 Februari

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 302 hits
Selamat Tahun Baru Cina kami ucapkan kepada pembaca yang berketurunan cina dan selamat bercuti kepada mereka yang ingin melepaskan lelah Sempena dua hari bercuti yang panjang pasti ramai yang mencari ruang untuk beriadah Tetapi sekiranya an...
Diy Playdoh Guna 5 Bahan Dapur Tahan Lama Dan Selamat Untuk Anak

Diy Playdoh Guna 5 Bahan Dapur Tahan Lama Dan Selamat Untuk Anak

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 736 hits
Anak suka main playdoh Sekarang anda boleh buat sendiri homemade play dough di rumah Guna tepung je boleh buat play dough Boleh juga jadikan projek DIY ini sebagai aktiviti bersama anak anak Bancuh sendiri pilih warna kegemaran kemudian bol...
Google Shadow Art Ialah Permainan Interaktif Bekecerdasan Buatan Sempena Tahun Baru Cina

Google Shadow Art Ialah Permainan Interaktif Bekecerdasan Buatan Sempena Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 283 hits
Minggu lalu Google melancarkan Doodle sempena Hari Nasi Lemak Dunia Sebuah animasi tentang proses penghasilan nasi lemak telah dihasilkan untuk makanan kegemaran negara Terkini sempena Tahun Baru Cina Google melancarkan pula Doodle interakt...
Salah Guna Kereta Jabatan Lapor Polis Bukan Spr Kj

Salah Guna Kereta Jabatan Lapor Polis Bukan Spr Kj

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 396 hits
Khairy Jamaluddin KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin Abu Bakar minta pihak yang mempunyai bukti rakaman video berhubung penyalahgunaan kenderaan jabatan kerajaan untuk kempen Pilihan Raya Kecil Cameron Highlands membuat lap...
Aussie Summerfruits Kini Di Village Grocer Sempena Kempen Sweeter When Shared

Aussie Summerfruits Kini Di Village Grocer Sempena Kempen Sweeter When Shared

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 264 hits
Hi Korang Siapa penggemar buah buahan dari luar negara ni Angkat tangan lekasss Ni kak lily nak kongsi dengan korang mengenai buah buahan musim summer dari Australia ni tau Adakah korang tahu Peaches nectarines aprikot dan plum berada dalam...
Membina Cita Cita Sempena Tahun Baru 2019

Membina Cita Cita Sempena Tahun Baru 2019

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 319 hits
BAYAN LINNAS SIRI KE 160 MEMBINA CITA CITA SEMPENA TAHUN BARU 2019MukadimahAlhamdulillah pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua Selawat dan salam ke atas Nabi SAW keluarga s...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars