Pokok Rumbia Hasilkan Sagu Banyak Kegunaan


 Pokok rumbia atau dipanggil sebagai pokok sagu adalah sejenis pokok palma. Pokok rumbia tumbuh subur di kawasan tanah lembab dan gambut.
Pokok rumbia tumbuh meliar tanpa ditanam. Di sesetengah tempat ia dimanfaatkan sebagai makanan untuk haiwan khususnya itik.
Namun, di Sarawak pokok rumbia telah dikomersilkan dan ditanam secara ladang untuk menghasilkan sagu. Disebabkan pokok rumbia menghasilkan sagu, maka ramai menamakan pokok rumbia sebagai pokok sagu.
Indonesia merupakan antara negara yang banyak mempunyai pokok rumbia dan dikomersilkan sehingga menghasilkan produk sagu yang digunakan untuk keperluan domestik dan ekspot.
Pokok sagu di Sarawak juga dipanggil pokok mulong. Terdapat ulat yang hidup di dalam batang pokok mulong yang dipanggil ulat mulong atau ulat sagu. Ulat sagu menjadi hidangan lazat masyarakat di Sarawak.
Kerajaan Sarawak menubuhkan Lembaga Pembangunan Industri Rumbia Sarawak untuk pembangunan industri rumbia, Dengan tertubuhnya (Lembaga Pembangunan Industri Rumbia Sarawak) ia membantu melonjakkan taraf hidup khususnya buat rakyat pesisir dan luar bandar yang menjadikan rumbia sumber pendapatan utama.
Menerusi penubuhan lembaga tersebut membolehkannya menjadi satu organisasi yang fokus kepada pembangunan industri rumbia di Sarawak.
Sehuhungan itu, satu kajian perlu dilaksanakan bagi mengenal pasti kaedah yang lebih efisien dalam membantu pengeluaran dan penanaman (rumbia).
Sesungguhnya industri rumbia berpotensi dikomersialkan di pasaran luar negara. Ini kerana jika diusaha secara sistematik dan profesional serta pelbagaikan penghasilan produk berasaskan rumbia, ia mampu merangsang industri berkenaan.
Rumbia mempunyai banyak kegunaan iaitu tepung sagu rumbia boleh digunakan untuk memproses serbuk perasa (MSG), sirap glukosa, alkohol, makanan bayi, gula-gula, tekstil, kertas, pelekat, gam, bahan pembeku, plastik dan lain-lain.
Sesungguhnya dengan wujudnya Lembaga Pembangunan Industri Rumbia akan membantu mengembangkan industri rumbia sekali gus menjadikan Sarawak antara pengeksport utama.
Pokok rumbia mempunyai batang yang bersaiz besar dan tegap dengan tumbuh menegak sehingga mencapai ketinggian antara 10–12 meter.
Batangnya dilihat mempunyai isi yang lembut dan mengandungi kandungan kanji yang tinggi. Daun pokok rumbia yang keras dan boleh tahan lama turut dijadikan atap.
Fakta menarik mengenai usia pokok rumbia ialah pokok matang akan berbunga yang mengambil masa kira-kira dua tahun. Selepas itu pokok itu akan mati. Dengan kata lain, kita dapat mengetahui pokok itu akan mati apabila tamat masa berbunga dan mengeluarkan buah yang akan menjadi benih.
Bagaimanapun tempoh ia matang bergantung kepada kesuburan tanah. Secara purata, pokok rumbia boleh dituai apabila menjangkau umur 12 hingga 13 tahun di tanah mineral dan 15 hingga 18 tahun di tanah gambut.
Pokok rumbia yang ditebang perlu diproses secepat mungkin bagi mengelak kemerosotan kandungan kanji, biasanya tidak melebihi dua hari selepas ditebang.
Pokok rumbia mempunyai batang yang besar, tegap, mencapai ketinggian antara 10 hingga 12 meter, mempunyai isi yang lembut dan mengandungi kandungan kanji yang tinggi.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://hwaliman.blogspot.com/2021/10/dws_16.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
John Wick 4 Akan Dedahkan Lebih Banyak Tentang Dunia Pembunuh Upahan

John Wick 4 Akan Dedahkan Lebih Banyak Tentang Dunia Pembunuh Upahan

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 221 hits
Pelakon utama filem John Wick mendedahkan yang filem John Wick 4 akan menampilkan lebih banyak maklumat berkenaan dunia pembunuhan dalam filem tersebut Filem yang mana pernah tampil dalam filem The Matrix Speed dan Point Break itu juga meny...
Butuh Banyak Pertimbangan Itulah Praktik Hikmah Dalam Berbicara

Butuh Banyak Pertimbangan Itulah Praktik Hikmah Dalam Berbicara

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 278 hits
Berbicara itu butuh banyak pertimbangan itulah praktik hikmah dalam berkomunikasi Coba baca bahasan menarik berikut
Berkah Pon Xx Papua 2021 Makanan Khas Papua Ini Banyak Diburu

Berkah Pon Xx Papua 2021 Makanan Khas Papua Ini Banyak Diburu

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 216 hits
Menteri Pariwisata dan Ekonomi Kreatif Kepala Badan Pariwisata dan Ekonomi Kreatif Sandiaga Salahuddin Uno berharap PON XX Papua 2021 dapat sekaligus menjadi momentum kebangkitan ekonomi dan meningkatkan secara masif penjualan produk produk...
Elok Sangat La Bertanding Mana Tau Boleh Menang Banyak Lagi Aset Boleh Juai Kelentong Melayu

Elok Sangat La Bertanding Mana Tau Boleh Menang Banyak Lagi Aset Boleh Juai Kelentong Melayu

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 168 hits
Panas PN umum tanding semua kerusi Dun Parlimen Cameron Highlands sedia langgar BNOctober 11 2021 Perikatan Nasional Cameron Highlands sedia bertanding di semua kerusi Dewan Undangan Negeri dan Parlimen di kawasan tersebut dalam Pilihan Ray...
Vaksin Moderna Dilihat Lebih Banyak Dihantar Ke Negara Negara Kaya

Vaksin Moderna Dilihat Lebih Banyak Dihantar Ke Negara Negara Kaya

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 183 hits
Vaksin Moderna NEW YORK Moderna antara vaksin paling berkesan dalam melawan Covid 19 dilihat sebagai lebih banyak membekalkan suntikan kepada negara negara kaya sehingga negara negara lebih miskin terpaksa menunggu lebih lama untuk mendapat...
Banyak Yang Tertinggal

Banyak Yang Tertinggal

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 174 hits
assalammualaikum Setelah sekian lamanya bersua saya Kembali di blog tersayang saya ini Merasa la blog saya hilang dari radar sekejap disebabkan tak ingat tarikh domain expired Walaupun dah tak berapa nak update blog ni sayang juga rasanya k...
Hiburan Banyak Lagi Perkara Perlu Saya Belajar Firdaus Gufran Tak Sangka Lakonan Diterima Penonton

Hiburan Banyak Lagi Perkara Perlu Saya Belajar Firdaus Gufran Tak Sangka Lakonan Diterima Penonton

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 266 hits
Pelakon remaja Firdaus Ghufran yang mula bertapak di dunia glamor seawal usia enam tahun menerusi bidang lakonan dan pengiklanan mengakui minatnya dalam bidang lakonan tidak pernah terhenti malah semakin bertambah seiring dengan usianya yan...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mengopi Buttercream Latte Di Simpol Cafe Alor Setar

Happy Birthday

The Power Of Ai In Cybersecurity Cyrebro S Mdr With A Brain

Tahanan Rumah Adakah Peruntukan Seumpama Itu

Kkb By Election Boycott By Mca Mic A Walk In A Slippery Park For Ph Dap

Titah Adendum Tengku Zafrul Enggan Dedah Kesilapan Afidavit Difailkan Zahid