Pn Sebagai Kerajaangagal Bukan Saja Membuatkan Rakyat Sengsara Tapi Juga Memalukan Agong Selaku Ketua Negara


 
Dua hari lalu saya telah menulis berkenaan perlunya ketua-ketua parti yang dijemput mengadap Yang Dipertuan Agong agar menggunakan peluang tersebut untuk berterus-terang mengenai kegagalan kerajaan PN mentadbir negara ini.
Kegagalan PN dalam mengurus negara bukan saja harus ditekankan dalam konteks gagal menangani Covid19 dan menjadikan proklamasi darurat sebagai sia-sia, tetapi juga berkaitan kegagalan memulihkan ekonomi dan memberi kesejahteraan kepada rakyat.
Yang lebih buruk, proklamasi darurat yang pada mulanya diwar-warkan agar usaha lebih berkesan dapat diambil untuk menangani Covid19, yang terjadi akhirnya ia lebih dipergunakan untuk mempertahankan kuasa semata-mata.
Sebab itu, walaupun Agong ada bertitah tiada masalah Parlimen dibenarkan bersidang ketika tempoh darurat berkuatkuasa, kerajaan langsung tidak memperdulikannya seolah-olah cuba menderhaka dalam diam terhadap baginda.
Ini sesuatu yang sungguh memalukan dan menyerlahkan tujuan dan maksud sebenar darurat dicadangkan oleh Mahiaddin Md Yasin untuk diperkenankan oleh Agong.
Dalam hal berkaitan, ketua-ketua parti dalam PH yang mengadap Agong semalam diberitakan dengan jelas dan sepakat telah mengangkat maklum tentang gagalnya kerajaan PN selama ini.
Baik Anwar Ibrahim, Mohamad Sabu atau Lim Guan Eng, mereka telah menyampaikan pandangan tentang kesuraman ekonomi, Covid19 yang masih membelenggu, bantuan untuk rakyat yang susah, keperluan bantuan ekonomi yang lebih besar, proses vaksinasi yang perlahan serta pentingnya Parlimen dibenarkan bersidang.
Semua yang ditekankan itu adalah merupakan faktor kegagalan PN dalam mengurus negara sehingga rakyat jadi sengsara dan terbelenggu kehidupan tanpa kesudahan yang pasti.
Meskipun tidak diletakkan harapan yang terlalu tinggi, adalah menjadi harapan dengan kesepakatan dan bersatu hati ketua-ketua parti bercakap tentang kegagalan PN itu akhirnya akan membuka jalan untuk Agong melakukan sesuatu yang terbaik untuk negara ini.
Dengan kegagalan yang berterusan dan berpanjangan itu, tiada lain penyelesaian yang munasabah melainkan melakukan perubahan dalam pentadbiran negara.
Tanpa perubahan, kerajaan gagal ini akan terus menompokkan lagi kegagalannya dan akhirnya rakyat juga yang akan menanggung sengsara yang tiada kesudahan.
Sudahnya, apabila rakyat sengsara, negara akan jadi musnah dan ia sudah tentu akan memalukan Agong sendiri sebagai ketua negara yang memayungi rakyat seluruhnya.
Begitu pun, jika kita memahami mengapa Agong mengambil pendekatan ingin bertemu dengan ketua-ketua parti dan kemudian membawa semua hasil pertemuan itu dalam mesyuarat khas Majlis Raja-Raja pada 16 Jun akan datang, ia dengan sendirinya bermakna PN dan Mahiaddin memang telah gagal mengurus negara ini.
Jika tidak kerana kegagalan PN, untuk apa Agong perlu bertemu dengan ketua-ketua parti meminta pandangan?
Bukankah Agong sepatutnya hanya berurusan dengan kerajaan yang sedang mengurus negara saja?
Apa pun, pendekatan Agong yang luar biasa itu sebenarnya lebih menyerlahkan keprihatinan dan ambil berat baginda tentang keadaan negara serta nasib rakyat yang sedang susah serta sengsara akibat kegagalan kerajaan sejak lebih setahun yang lalu.
Usaha baginda itu bukan saja harus dipuji dan disanjung, malah wajib disertai dengan pengharapan serta doa agar muncul sesuatu perubahan yang menggembirakan rakyat, seterusnya mengeluarkan negara daripada kegagalan ini.
Harapan rakyat hanya mahu keluar daripada kesengsaraan dan Agong tidak terus dimalukan dengan kegagalan PN yang sepatutnya boleh dielakkan jika Mahiaddin berlapang dada berundur lebih awal lantaran beliau sebenarnya tidak mampu dan tiada keupayaan sama sekali sebagai Perdana Menteri. 
(ShahbudinHusin 10/06/2021)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/pn-sebagai-kerajaangagal-bukan-saja.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Memalukan Negara Dimata Dunia Jika Masih Mengharapkan Lelaki Berusia 96 Tahun

Memalukan Negara Dimata Dunia Jika Masih Mengharapkan Lelaki Berusia 96 Tahun

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 237 hits
NORMAN RADZUAN HARAPKAN LELAKI 96 TAHUN URUSKAN NEGARA Mana2 individu pemimpin atau mereka yg mengharapkan seorang lelaki tua berumur 96 tahun menjaga negara individu tersebut telah memalukan maruah negara di mata dunia penganiayaan kpd war...
Ahli Pkr Jika Ingin Membantu Boleh Dapatkan T Shirt Atau Terus Saja Ke Tabung Usaha Rakyat Marhaen

Ahli Pkr Jika Ingin Membantu Boleh Dapatkan T Shirt Atau Terus Saja Ke Tabung Usaha Rakyat Marhaen

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 208 hits
NORMAN RADZUANSaya sgt simpati melihat live Iswardy Morni duduk di lantai dan diakhiri live tersebut dia ada menjual t shirt utk mencari dana membeli kembali HP komputer meja dan kerusi Kita tidak perlu menyalahkan pegawai PDRM kerana ia ad...
Baru Saja Anak Kau Kata Rakyat Sampah Kini Adun Akan Tolak Bapak Kau Macam Sampah

Baru Saja Anak Kau Kata Rakyat Sampah Kini Adun Akan Tolak Bapak Kau Macam Sampah

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 203 hits
Panas Tular surat akuan berkanun ADUN Terengganu tolak Samsuri sebagai MB June 8 2021 Kedudukan Menteri Besar Terengganu kini tersepit antara masalahnya dengan pihak istana dan juga usaha pimpinan lain dalam Pas untuk mengambil alih tempat ...
Dr M Enters Istana Negara For Audience With Agong

Dr M Enters Istana Negara For Audience With Agong

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 374 hits
For the second day a number of senior politicians are scheduled to meet the Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah at the Istana Negara Yesterday the Agong met with Prime Minister Muhyiddin Yassin as part of a weekly pre ca...
Negara Lebih Cepat Musnah Kerana Rakyat Nya

Negara Lebih Cepat Musnah Kerana Rakyat Nya

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 187 hits
Indonesia Singapura dan Thailand terus kekal maju kerana rakyat nya tolak pemimpin yang ada isu akhlak dan rasuah Hari ini majoriti yang positif dan mati kerana covid 19 adalah rakyat bukan pemimpin Yang kena compound dan saman adalah rakya...
Pm Mula Mula Tiba Menghadap Agong Di Istana Negara

Pm Mula Mula Tiba Menghadap Agong Di Istana Negara

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 181 hits
KUALA LUMPUR 9 Jun Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tiba di Istana Negara hari ini bagi menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Kenderaan rasmi Muhyiddin dilihat memasuki pintu utama Is...
Negara Dah Tak Ada Maruah Di Bawah Kerajaan Tebuk Atap Kenyataan Media Ketua Pembangkang

Negara Dah Tak Ada Maruah Di Bawah Kerajaan Tebuk Atap Kenyataan Media Ketua Pembangkang

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 131 hits
W FAUDZINBawah kerajaan tebuk atap ni negara dah takde maruah nampaknya Bayangkan pesawat israel selamba je dapat lesen masuk di ruang udara kita Tak beberapa hari masuk pulak pesawat dari china Menteri luar dan menteri pertahanan buat apa ...
Dr M Hantar Surat Kepada Agong Minta Campur Tangan Keluhan Rakyat

Dr M Hantar Surat Kepada Agong Minta Campur Tangan Keluhan Rakyat

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 178 hits
Mohamad FadliPETALING JAYA Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata beliau menulis surat secara peribadi kepada Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah pada Isnin lalu meminta campur tangan dalam menangani keluhan d...
Agong Tanya Bila Waktu Sesuai Buat Pru 15 Lepas 80 Peratus Rakyat Divaksin Jawab Tun M

Agong Tanya Bila Waktu Sesuai Buat Pru 15 Lepas 80 Peratus Rakyat Divaksin Jawab Tun M

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 176 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan dalam sesi sembah maklum yang berlangsung di Istana Negara hari ini Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah bertanya waktu sesuai bagi negara mengadakan Pilihan Raya U...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16