Pn Perlu Henti Jual Aset Negara Dpim




By Mohd Zaini Samsu Hadi - 7 May 2021Shahir AdnanKUALA LUMPUR – Kerajaan Perikatan Nasional (PN) digesa agar tidak mengikut corak pentadbiran Pakatan Harapan yang terkenal dengan modus operandi menjual aset-aset negara secara lambak kepada negara asing.
Ketua Dewan Pemuda Ikatan Malaysia (DPIM), Shahir Adnan berkata, kerajaan PN seolah-olah mengulangi corak penjualan lambak aset negara apabila Mitsui sudah membuat tawaran untuk membeli baki saham yang dimiliki oleh Khazanah dengan harga RM13 bilion.
Kini, secara rasminya syarikat pegangan milik Malaysia sudah bertukar tangan kepada negara Jepun, katanya.
“Khazanah diamanahkan untuk menyimpan dan menguruskan aset komersial Kerajaan dan melaksanakan pelaburan strategik untuk negara.
“Khazanah memainkan peranan sebagai pemangkin dalam memacu pelbagai industri strategik dan inisiatif negara, memupuk pembangunan industri tersebut dalam usaha memenuhi kepentingan ekonomi jangka panjang Malaysia.
“Khazanah juga memacu pembentukan nilai pemegang saham, meningkatkan keuntungan kecekapan dan meningkatkan tadbir urus korporat dalam syarikat-syarikat yang dikawal oleh kerajaan, yang dikenali sebagai Syarikat Berkaitan Kerajaan atau GLC.
“Syarikat-syarikat utama yang tersenarai dalam portfolio Khazanah terdiri daripada beberapa syarikat terbesar dan terpenting di Malaysia, termasuk Axiata Group Berhad, CIMB Group Holdings Berhad, Tenaga Nasional Berhad, Telekom Malaysia Berhad, Malaysia Airports Holdings Berhad, IHH Healthcare Berhad dan UEM Sunrise Berhad,” katanya menerusi kenyataan hari ini.
Shahir menambah, pada November 2018, Khazanah bersetuju untuk menjual 16 peratus pegangan saham IHH Healthcare Berhad kepada Mitsui & Co Ltd untuk RM8.42 billion (US$2 billion) secara tunai.
Ujarnya, sebelum ini, Khazanah merupakan pemegang saham terbesar IHH Healthcare Berhad melalui Pulau Memutik Ventures Sdn Bhd dengan nilai pegangan saham sebanyak 40.8 pertus. Pemegang saham kedua terbesar adalah Mitsui & Co Ltd dengan nilai pegangan saham sebanyak 18.3 peratus.
Jelas beliau, keadaan itu berubah selepas penjualan 16 peratus pegangan saham di mana Mitsui & Co Ltd bakal menjadi pemegang saham terbesar sebanyak 34.3 peratus manakala, Pulau Memutik Ventures Sdn Bhd menyusut kepada 24.8 peratus.
“Pada September 2019, IHH yang kini pemegang saham terbesarnya adalah Mitsui & Co Ltd dilaporkan telah menandatangani perjanjian untuk membeli keseluruhan saham Pulau Memutik Ventures untuk mengambil alih kepentingan Prince Court Medical Center Sdn Bhd (PCMC) pada harga RM 1.02 billion.
“Pengambilalihan ini menunjukkan kerajaan Pakatan Harapan menerusi Khazanah terus mencairkan aset-aset penting pelaburan negara,” jelasnya.
Katanya lagi, persoalan lain yang wajar diterangkan kepada rakyat dan anak muda selaku pewaris negara adalah mengapa hutang negara makin bertambah walaupun aset-aset negara dijual.
“Ke manakah perginya duit hasil jualan lambak aset-aset negara ini? soalnya. 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/05/pn-perlu-henti-jual-aset-negara-dpim.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jual Aset Mana Pejuang Melayu

Jual Aset Mana Pejuang Melayu

papar berkaitan - pada 8/5/2021 - jumlah : 452 hits
Media melaporkan ahli perniagaan Tan Sri Desmond Lim dikatakan merancang untuk mengambilalih Lapangan Terbang Subang membabitkan nilai RM3 7 bilion DEWA WEE KA SIONG adalah Menteri Pengangkutan sekarang Apa nak hairan kalau Lapangan Terbang...
Penjarakan Sahaja Mereka Ini Supaya Sedar Negara Ini Bukan Mak Bapak Dia Punya

Penjarakan Sahaja Mereka Ini Supaya Sedar Negara Ini Bukan Mak Bapak Dia Punya

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 202 hits
Kes Neelofa beli karpet di Nilai 3 sudah dirujuk pendakwa raya kata polis May 6 2021 Noor Neelofa Mohd Noor dan suaminya Haris Ismail baru baru ini mencetuskan kontroversi terbaharu susulan video menunjukkan mereka mengunjungi sebuah kedai ...
Kita Mesti Erani Kita Bukanlah Pendatang Tanpa Izin Di Negara Ini

Kita Mesti Erani Kita Bukanlah Pendatang Tanpa Izin Di Negara Ini

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 336 hits
Jika UMNO selalu berasakan mereka dibuli oleh Bersatu dalam kerajaan PN yang dibina secara bersama malah dengan kedudukan Ahli Parlimen UMNO adalah paling ramai jumlahnya rakyat juga tidak kurang berperasaan yang sama Kegagalan kerajaan mem...
Parti Kemakmuran Negara

Parti Kemakmuran Negara

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 346 hits
APABILA SUARA KAMI TIDAK DIPEDULIKAN KAMI TIADA PILIHAN LAIN MELAINKAN MEMBELA NASIB SENDIRI SETELAH LEBIH DARI 6 TAHUN MERAYU TERNYATA RAYUAN KAMI SEOLAH OLAH TELAH DIBAKUL SAMPAHKAN YANG IKHLAS BERJUANG UNTUK RAKYAT AGAMA DAN NEGARA
Rentasan 882 Panas Bekas Ketua Polis Negara Beri Amaran Keras Kepad

Rentasan 882 Panas Bekas Ketua Polis Negara Beri Amaran Keras Kepad

papar berkaitan - pada 6/5/2021 - jumlah : 223 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 882 1 LOMPAT PARTI BUKAN KESALAHAN NETIZEN BERANG 2 ULAMA PAS BERHENTI JADI LEBAI MALANG 3 RESTORAN MAMAK SELAMAT 4 LAPORAN SUDAH DIBUAT SILA SIASAT
Video Sidang Media Pkr Dakwaan Hamid Bador Kalau Sprm Pilih Berdiam Diri Malang Buat Negara

Video Sidang Media Pkr Dakwaan Hamid Bador Kalau Sprm Pilih Berdiam Diri Malang Buat Negara

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 193 hits
PKR hari ini mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menyiasat unsur rasuah di sebalik tindakan sejumlah ahli parlimen yang melompat parti yang dibangkitkan Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador Jumaat lalu Setiausaha Agung PKR Saifu...
Bekas Ketua Polis Negara Buat Pendedahan Lagi

Bekas Ketua Polis Negara Buat Pendedahan Lagi

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 1016 hits
Bekas Ketua Polis Negara Buat Pendedahan Lagi Bekas ketua polis negara Abdul Hamid Bador mendedahkan kisah di sebalik dakwaan bahawa Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin melakukan campur tangan terhadap pelantikan pegawai kanan polis Hamid ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku