Pn Khianat Rakyat Dulu Lompat Ke Parti Amanah Tak Khianat Ke Soal Adun Pas


 Mohd Faizul

Saari Sungib SHAH ALAM – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Hulu Kelang, Saari Sungib tidak reda dengan pertukaran kerajaan Persekutuan sekarang kerana menganggap Perikatan Nasional (PN) telah mengkhianati mandat rakyat.
Kata Ketua Parti Amanah Negara (Amanah) Gombak itu, amat jelas pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) kira-kira dua tahun lalu, rakyat telah memberi kepercayaan kepada Pakatan Harapan (PH) sebagai kerajaan bagi menumbangkan Barisan Nasional (BN).
“Saya rayu kepada Tuanku (Yang di-Pertuan Agong), fahamilah hati budi rakyat. Apa yang berlaku (pertukaran PH kepada PN sebagai kerajaan Persekutuan) itu tidak betul.
Dr Mahathir Tekad Letak Jawatan Walaupun Diminta Tidak Melepaskannya – AgongMahathir Tolak Tawaran Anwar, Tetap Mahu Jadi PM & Enggan Jadi Menteri Mentor“Kita kena faham, (sistem) demokrasi ini bukan saja proses, ia ada adabnya,” katanya membahas usul Pakej Pelan Pemulihan Ekonomi Selangor pada Mesyuarat Kedua Persidangan Penggal Ketiga Dewan Negeri Selangor ke-14 hari ini.
Bagaimanapun, ADUN Sijangkang dari Pas, Datuk Dr. Ahmad Yunus Hairi bangun mencelah mengemukakan pertanyaan kepada Saari, adakah tindakannya yang sebelum ini bertanding atas tiket Pas kemudian melompat ke parti Amanah tidak mengkhianati mandat rakyat?


Dr. Ahmad Yunus Hairi
“Dahulu YB (Saari) menang pilihan raya umum di kerusi DUN Hulu Kelang atas tiket Pas selepas itu lompat ke parti Amanah ketika itu. Tidakkah itu dinamakan mengkhianati mandat rakyat?” soal Dr. Ahmad Yunus.
Namun, Saari dengan tegas mengakui beliau bertanding atas tiket Pas tetapi hatinya ketika itu membawa aspirasi PR.
Katanya, tindakannya tidak salah kerana Presiden Pas pada waktu itu pun cenderung kepada PR sehingga membawa kepada gabungan parti berkenaan dengan PKR dan DAP.
DAP Dakwa Kekeliruan dan Lambat Tindak Balas Punca Kerajaan PH TumbangKerajaan PH Tumbang Kerana Dr Mahathir, Kata Pemimpin DAPSesi perbahasan yang lari dari topik asal itu kemudian tegang apabila Ketua Pembangkang, Rozam Ismail memberitahu, pembentukan kerajaan PN bukan mengkhianati mandat rakyat sebaliknya disebabkan tindakan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad meletak jawatan.
Ujar beliau, selepas peletakan jawatan itu, Yang di-Pertuan Agong memanggil setiap Ahli Parlimen untuk mendapatkan sokongan sama ada Tan Sri Muhyiddin Yassin atau Datuk Seri Anwar Ibrahim.
“Selepas Tuanku selesai menemuduga setiap Ahli Parlimen dan mendapat yang menyokong Muhyiddin mendapat majoriti, maka Yang di-Pertuan Agong memperkenankan Presiden Parti Pribumi Bersatu (Bersatu) itu sebagai Perdana Menteri kelapan.
“Tidak adil kalau PH menuduh PN kerajaan pintu belakang atau kerajaan mengkhianati rakyat. Kerana kalau Tun Dr. Mahathir tidak meletak jawatan, pertukaran kerajaan tidak berlaku. Kenapa tiba-tiba salahkan UMNO?” soalnya.
Kata Rizam, kalau PH mahu bercakap mengenai mandat, BN paling banyak memenangi kerusi berbanding semua parti yang bertanding.
“Kalau ikut mandat, BN paling banyak dapat kerusi, PH bentuk kerajaan kerana gabungan antara PKR, DAP, Amanah, Warisan dan Bersatu,” ujar beliau.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/07/pn-khianat-rakyat-dulu-lompat-ke-parti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kj Sambut Baik Akta Anti Lompat Parti Jika Wakil Rakyat Juga Dilarang Bertanding Selama 5 Tahun

Kj Sambut Baik Akta Anti Lompat Parti Jika Wakil Rakyat Juga Dilarang Bertanding Selama 5 Tahun

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 239 hits
Isu lompat parti oleh ahli politik menjadi satu topik yang agak hangat dibincangkan dan ia tidak boleh dibiarkan berlaku begitu sahaja Lompat parti sesuka hati ini juga dilihat seperti mengkhianati undi rakyat yang akhirnya boleh memberi ke...
Biar Betul Pelajar Buat Parti Covid Bagi Duit Siapa Jatuh Sakit Dulu

Biar Betul Pelajar Buat Parti Covid Bagi Duit Siapa Jatuh Sakit Dulu

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 225 hits
July 5 2020 Orang pertama yang positif bila buat ujian Covid 19 dalam parti itu akan dapat sejumlah wang hasil pertaruhan Pelajar pelajar di Alabama dikatakan menganjurkan parti bersama pesakit pesakit Covid 19 dan akan berikan duit kepada ...
Adun Serom Tidak Lagi Berminat Wakili Amanah

Adun Serom Tidak Lagi Berminat Wakili Amanah

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 394 hits
Adun Serom Faizul Amri Adnan dikatakan melepaskan jawatan sebagai pengerusi jawatan pendidikan dan ahli jawatankuasa parti Amanah Johor Faizul memberi alasan melepaskan jawatan itu kerana hilang kepercayaan terhadap kepimpinan parti itu dip...
Adun Sg Acheh Akan Sertai Pn Parti Mana Belum Tentu

Adun Sg Acheh Akan Sertai Pn Parti Mana Belum Tentu

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 335 hits
Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Acheh Zulkifli Ibrahim yang ternyata kecewa dengan PKR bakal menyertai parti gabungan Perikatan Nasional Katanya beliau langsung tidak diberi peluang untuk membela diri atau rayuan dan terkejut menerima sur...
Respon Rakyat Kelantan Pas Pandai Janji Selesai Air Dan Ruu355 Tipu Bohong Pelawok Dusta

Respon Rakyat Kelantan Pas Pandai Janji Selesai Air Dan Ruu355 Tipu Bohong Pelawok Dusta

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 358 hits
Menteri Mewa menyatakan masalah air Kelantan akan selesai 30 40 tahun lagi Penyokong PAS menafikan kenyataan tersebut Kononnya kenyataan Menteri Mewa itu dipusing Penyokong PAS menyatakan maksud sebenar Menteri Mewa ialah masalah air Kelant...
Adun Amanah Johor Letak Jawatan

Adun Amanah Johor Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 257 hits
Adun AMANAH Johor Letak Jawatan Adun Serom Faizul Amri Adnan melepaskan jawatan sebagai pengerusi jawatan pendidikan dan ahli jawatankuasa parti Amanah Johor Melalui salinan surat peletakan jawatan yang dilihat Malaysiakini Faizul memberi a...
Pas Hanya Tunggang Agama Kata Amanah

Pas Hanya Tunggang Agama Kata Amanah

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 256 hits
Naib Presiden AMANAH Ustaz Hasanuddin berkata beliau boleh bersabar dengan tingkah laku buruk itu Tetapi saya terlalu sedih melihat beberapa Ahli Parlimen Melayu Islam yang kononnya banyak ilmu tersengih melihat teguran teguran yang cuba di...
Amanah Terus Subur Di Bumi Kelantan Selepas Pas Dan Umno Nikah Gantung

Amanah Terus Subur Di Bumi Kelantan Selepas Pas Dan Umno Nikah Gantung

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 303 hits
Program Ziarah Cawangan AMANAH dalam Dun Apam Putra peringkat Parlimen Rantau Panjang untuk penerangan isu isu semasa dan persiapan untuk PRU15 malam ni Malam tadi di kampung lain InsyaAllah akan diteruskan hingga selesai semua 68 cawangan ...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Overcoming Funding Challenges

Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon