Pm Pengerusikan Mesyuarat Kabinet Pertama Pasca Rombakan






 Datuk Seri Anwar Ibrahim mempengerusikan mesyuarat khas Kabinet yang pertama selepas beliau melakukan rombakan ke atas barisan Jemaah Menteri semalam di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya hari ini.

Dalam mesyuarat bermula pada pukul 10 pagi itu, Perdana Menteri difahamkan memberikan taklimat berhubung peraturan, naratif dan hala tuju baharu Kerajaan Perpaduan, lapor Astro AWANI.

Terdahulu kesemua menteri dan timbalan menteri yang baru dilantik atau bertukar portfolio susulan rombakan itu memulakan tugas masing-masing pada hari ini.

Kesemua mereka meluangkan masa beramah mesra bersama kakitangan kementerian masing-masing selain diberikan taklimat tugasan.

Semalam Anwar mengumumkan pelantikan masing-masing lima menteri dan timbalan menteri termasuk empat muka baharu dan penampilan semula lima bekas menteri dalam rombakan Kabinet Kerajaan Perpaduan.

Perdana Menteri yang mengekalkan portfolionya sebagai Menteri Kewangan turut mengumumkan pelantikan Menteri Kewangan II, Datuk Seri Amir Hamzah Azizan untuk memperkukuhkan pasukan di perbendaharaan.

Beliau turut memecahkan Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar kepada Kementerian Peralihan Tenaga dan Daya Guna Awam yang diterajui oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof serta Kementerian Sumber Asli dan Kelestarian Alam di bawah Nik Nazmi Nik Ahmad.

Kementerian Komunikasi dan Digital pula dipecahkan masing-masing kepada Kementerian Komunikasi yang kekal di bawah Fahmi Fadzil dan Kementerian Digital diterajui oleh Gobind Singh Deo yang sebelum ini pernah menerajui kementerian terbabit pada era Kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Seorang lagi mantan era PH, Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Zulkefly Ahmad dikembalikan semula ke portfolio itu menggantikan Dr Zaliha Mustafa yang kini memegang jawatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan).

Rombakan itu menyaksikan jumlah Ahli Jemaah Menteri meningkat daripada 28 kepada 31 manakala Timbalan Menteri meningkat daripada 27 kepada 29 sekali gus jumlah keseluruhan anggota pentadbiran Kerajaan Perpaduan kini adalah 60 orang.

*Kredit foto: Afiq Hambali/PMO




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/12/pm-pengerusikan-mesyuarat-kabinet.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pm Umum Rombakan Kabinet 11 Pagi Ini Angkat Sumpah 2 30 Petang

Pm Umum Rombakan Kabinet 11 Pagi Ini Angkat Sumpah 2 30 Petang

papar berkaitan - pada 12/12/2023 - jumlah : 99 hits
Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau akan mengumumkan rombakan Kabinet pada 11 pagi ini yang antara lain melibatkan pertambahan jumlah anggota Jemaah Menteri Perdana Menteri ditanya sama ada rombakan itu akan melibatkan pertambahan anggo...
Rombakan Kabinet 2023 Dan Senarai Menteri Malaysia

Rombakan Kabinet 2023 Dan Senarai Menteri Malaysia

papar berkaitan - pada 12/12/2023 - jumlah : 197 hits
Terkini Perdana Menteri umum rombakan kabinet 2023 yang mana melibatkan senarai jemaah menteri baru dan menteri yang dikekalkan untuk tahun 2023 2024 dalam rombakan kabinet yang berlangsung pada hari ini pukul 11 00 pagi Anwar juga menjelas...
Saya Pun Panas Juga Rafizi Ulas Berita Rombakan Kabinet

Saya Pun Panas Juga Rafizi Ulas Berita Rombakan Kabinet

papar berkaitan - pada 13/12/2023 - jumlah : 141 hits
Malaysiakini nbsp Rafizi Ramli yang kekal dalam barisan kabinet selepas rombakan Perdana Menteri Anwar Ibrahim meneruskan tugasnya sebagai menteri ekonomi seperti biasa hari ini Berita paling panas hari ini ialah rombakan jemaah menteri Say...
Rombakan Menteri Kabinet Kerajaan Perpaduan 2023

Rombakan Menteri Kabinet Kerajaan Perpaduan 2023

papar berkaitan - pada 13/12/2023 - jumlah : 310 hits
12 Disember Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan pelantikan masing masing lima menteri dan timbalan menteri termasuk empat muka baharu dan penampilan semula lima bekas menteri dalam rombakan Kabinet Kerajaan Perpaduan Beriku...
Ini Apa Yang Dijangka Bakal Berlaku Dalam Rombakan Kabinet

Ini Apa Yang Dijangka Bakal Berlaku Dalam Rombakan Kabinet

papar berkaitan - pada 12/12/2023 - jumlah : 131 hits
HarapanDaily comRombakan Kabinet hari ini dijangka tampil lima muka baharuPerdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dijangka mengumumkan rombakan Kabinet hari ini Istiadat Mengangkat Sumpah Jawatan dan Setia Sumpah Simpan Rahsia oleh Menteri...
Pm Anwar Ibrahim Umum Rombakan Kabinet Jam 11 Pagi

Pm Anwar Ibrahim Umum Rombakan Kabinet Jam 11 Pagi

papar berkaitan - pada 12/12/2023 - jumlah : 136 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengesahkan yang pengumuman rombakan kabinet akan diumumkan beliau jam 11 pagi ini Pengumuman tersebut akan dibuat di pejabatnya sebelum ke Istana Negara bagi menghadiri Istiadat Pengurniaan Surat Ca...
Ura Ura Rombakan Kabinet Timbul Kembali Zaliha Digugurkan

Ura Ura Rombakan Kabinet Timbul Kembali Zaliha Digugurkan

papar berkaitan - pada 1/12/2023 - jumlah : 83 hits
HarapanDaily comIsu rombakan kabinet timbul kembali dan kali ini ia melibatkan nama para pimpinan PKR FMT memetik dua sumber termasuk dari PKR yang berkata menteri kesihatan akan ditukarkan Portfolio tersebut kini dipegang oleh Dr Zaliha Mu...
Rombakan Kabinet Rombakan Polisi

Rombakan Kabinet Rombakan Polisi

papar berkaitan - pada 7/12/2023 - jumlah : 91 hits
Wai TeeTahniah kepada kerajaan perpaduan kerana memiliki iltizam politik dalam membuat beberapa perubahan yang signifikan Harga Ayam dikawal sejak 1 November 2021 dan berakhir pada 31 Oktober 2023 Genap dua tahun Sejak pelaksanaan kawalan h...
Harga Sawit Terkini Semakan Harga Semasa

Contingency Plans For Tourist Accidents And Incidents

Scaffold House By Ant Nio Costa Lima Arquitectos In Lisbon Portugal

Sg Bakap Sanusi Pkr S Akmal Laud Mature Politics In Football Friendly

Bela Talapia Depan Rumah Selesai Masalah Rakyat

Tetap Bertegas Pertahan Kuota Bumiputera Pm

Bersatu 6 Now Independent Mps Bukit Gantang Rep Claims

Panamanian Court Acquits 28 Defendants In Panama Papers Trial



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga


Sup Kambing Korban Yang Sedap

Kuey Teow Sup Daging Mek Na

Lumping Putih

Waduh Kejahatan 82 Persen Dapat Suntikan Dana Dari Cukong

Makluman Jawatan Kpm Julai 2024 Lepasan Diploma Dan Ijazah

Kata Dasar Maksud Contoh Perkataan