Pm Ke 10 Wakil Bn Tarik Balik Sd Surat Ahmad Zahid Ditolak


bharian.com.my
Oleh Wartawan BH - November 23, 2022 @ 2:02pm
[email protected]
Bangunan Perdana Putra, Putrajaya. NSTP/MOHD FADLI HAMZAH
KUALA LUMPUR: Tindakan saat akhir 10 Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) menarik balik perakuan bersumpah (SD) sokongan mereka kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin, menyebabkan Pengerusi Perikatan Nasional (PN) itu hilang majoriti untuk dilantik sebagai Perdana Menteri ke-10 (PM10).

Mereka berbuat demikian selepas diarah kepemimpinan parti, susulan pertemuan di antara Pengerusi BN, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dengan Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Usaha membentuk Kerajaan Persekutuan pasca Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) bermula pada 20 November lalu, apabila Speaker atau Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Azhar Azizan Harun, menulis surat kepada ketua parti yang memenangi banyak kerusi susulan pengundian Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) pada 19 November.

Menerusi surat itu, semua ketua parti dijemput mengemukakan cadangan kepada Istana Negara untuk membentuk kerajaan gabungan dan menamakan calon masing-masing sebagai PM10 dengan tempoh diberikan sehingga 2 petang pada 21 November.

Pada hari sama juga, Azhar Azizan kemudian menghantar sepucuk lagi surat kepada semua ketua parti itu, meminta Ahli Parlimen masing-masing, menandatangani Perakuan Bersumpah (SD), menyatakan sokongan kepada calon PM10 yang dinamakan mereka.

Susulan surat speaker itu, PN yang mempunyai 73 Ahli Dewan Rakyat, mengemukakan surat sokongan daripada ketua parti GPS (23); GRS (6) dan KDM (1) berserta 10 wakil BN dan dua Bebas, kepada Istana Negara.

Langkah itu bagi membuktikan Muhyiddin mempunyai sokongan majoriti Ahli Dewan Rakyat untuk dilantik sebagai PM10, mengikut Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan. Malah, PN turut menambah satu lagi SD sebelum menjadikan kepada 115 sokongan SD sebelum dipanggil menghadap di Istana Negara.

Bagaimana pun susulan pertemuan di antara kepemimpinan BN dan PH pada pagi 21 November, seramai 10 Ahli Parlimen BN yang dikenal pasti memberi sokongan mereka kepada Muhyiddin diarah membatalkan SD sokongan itu.

Dewan Tertinggi BN dalam mesyuaratnya pada malam 21 November, kemudian memutuskan supaya semua wakil rakyat gabungan itu tidak memberi sokongan kepada mana-mana parti yang membentuk kerajaan, sebaliknya akan menjadi pembangkang.

Langkah 10 wakil BN menarik balik sokongan itu hanya diketahui Muhyiddin ketika beliau bersama Presiden PAS, Tan Sri Abdul Hadi Awang, dipanggil menghadap Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara kira-kira 4.15 petang semalam.

Tanpa SD mencukupi menyebabkan Muhyiddin terlepas peluang dilantik sebagai PM10.

Pada masa sama, Anwar mengemukakan 86 SD dipercayai merangkumi 82 daripada wakil PH, Warisan (3) dan PBM (1) serta surat sokongan daripada Ahmad Zahid, selaku Pengerusi BN yang mempunyai 30 Ahli Dewan Rakyat.

Bagaimanapun, tanpa 30 SD ditandatangani semua Ahli Dewan Rakyat BN itu seperti diarahkan dalam surat dihantar Speaker Dewan Rakyat kepada ketua parti, menyebabkan Anwar juga tidak berpeluang memanfaatkan sokongan disuarakan Ahmad Zahid untuk dilantik sebagai PM10 .

Dalam sidang media petang semalam, Muhyiddin mendedahkan bukti SD dimilikinya ketika dihantar menunjukkan beliau mempunyai sokongan lebih daripada 112 Ahli Parlimen terhadap pencalonannya sebagai PM10.

Pada masa sama, beliau menjelaskan, langkahnya menolak cadangan pembentukan Kerajaan Perpaduan dengan PH, kerana ia bertentangan prinsip PN sejak ditubuhkan BERSATU dan PAS, yang menolak sebarang kerjasama dengan PH terdiri daripada PKR, DAP dan AMANAH.

Susulan itu, kegagalan PN dan PH setakat ini, memperoleh sokongan mencukupi majoriti minimum 112 kerusi, menyebabkan tiada mana-mana parti berpeluang membentuk Kerajaan Persekutuan yang baharu.

PH dengan 82 kerusi yang dimilikinya, masih berpeluang memperoleh majoriti mudah (112 kerusi) jika dapat menarik sokongan GPS (23 kerusi), GRS (6), Warisan (3), BEBAS (2) dan PBM (1) serta KDM (1).

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/11/pm-ke-10-wakil-bn-tarik-balik-sd-surat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pru15 Dia Yang Minta Bertanding Di Sungai Buloh Ahmad Zahid

Pru15 Dia Yang Minta Bertanding Di Sungai Buloh Ahmad Zahid

papar berkaitan - pada 10/11/2022 - jumlah : 192 hits
Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menjelaskan keputusan untuk mencalonkan Khairy Jamaluddin Abu Bakar di Parlimen Sungai Buloh dibuat selepas Menteri Kesihatan itu membuat permintaan untuk bertanding di kerusi berkena...
Kerajaan Campuran Ph Bn Benarkah Zahid Telah Menghantar Surat Kepada Istana Negara

Kerajaan Campuran Ph Bn Benarkah Zahid Telah Menghantar Surat Kepada Istana Negara

papar berkaitan - pada 20/11/2022 - jumlah : 191 hits
Isyarat sejak 2008 tapi Umno angkuh bodoh KadirMalaysiakiniTokoh wartawan negara A Kadir Jasin berkata isyarat kepada Umno telah diberikan pengundi sejak pilihan raya umum pada 2008 namun menurutnya pemimpin Umno terlalu angkuh untuk meneri...
Ahmad Zahid Ulang Pendirian Ismail Sabri Kekal Pm

Ahmad Zahid Ulang Pendirian Ismail Sabri Kekal Pm

papar berkaitan - pada 11/11/2022 - jumlah : 215 hits
MELAKA Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengulangi pendirian bahawa Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob akan kekal sebagai calon Perdana Menteri BN apabila parti itu diberi mandat membentuk kerajaan ...
Cadangan Benarkan Pengeluaran Kwsp Kali Ketiga Hanya Untuk Tarik Undi Zahid Hamidi

Cadangan Benarkan Pengeluaran Kwsp Kali Ketiga Hanya Untuk Tarik Undi Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 14/11/2022 - jumlah : 380 hits
The ReporterPengerusi Barisan Nasional Ahmad Zahid Hamidi menegaskan pihaknya tidak akan menawarkan satu lagi pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja kerana enggan menggunakan taktik murahan itu tanpa disedari rakyat sedari bahawa wang m...
Wujud Persefahaman Ahmad Zahid Anwar Bentuk Kerajaan Selepas Pru 15 Muhyiddin

Wujud Persefahaman Ahmad Zahid Anwar Bentuk Kerajaan Selepas Pru 15 Muhyiddin

papar berkaitan - pada 11/11/2022 - jumlah : 178 hits
satuberita myBy November 11 2022WUJUD persefahaman antara Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi membentuk kerajaan selepas Pilihan Raya Umum Ke 15 kali ini Pengerusi Perik...
Presiden Mic Sahkan Surat Zahid Menipu Agong Yang Didedah Annuar Musa

Presiden Mic Sahkan Surat Zahid Menipu Agong Yang Didedah Annuar Musa

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 145 hits
agendaily com 23 11 2022Presiden MIC Tan Sri SA Vigneswaran Pendedahan surat yang dikongsi mantan Tan Sri Annuar Musa yang didakwanya menipu Yang di Pertuan Agong disahkan tulen oleh Presiden MIC Datuk Seri SA Vigneswaran hari ini Terdahulu...
Mesyuarat Bn Tegang Isu Surat Sokong Anwar Mca Gesa Zahid Berundur

Mesyuarat Bn Tegang Isu Surat Sokong Anwar Mca Gesa Zahid Berundur

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 215 hits
malaysiakini comDiterbitkan Nov 23 2022 4 46 PMPengerusi BN Ahmad Zahid Hamidi menjadi sasaran kecaman pada mesyuarat Majlis Tertinggi gabungan itu malam tadi berhubung surat yang dihantarnya ke Istana Negara menurut sumber Walaupun unit ko...
Zahid Menyorok Di Bagan Datuk Anwar Jelajah Merata Rata Muhyiddin Dah Balik Pagoh

Zahid Menyorok Di Bagan Datuk Anwar Jelajah Merata Rata Muhyiddin Dah Balik Pagoh

papar berkaitan - pada 18/11/2022 - jumlah : 177 hits
PENGERUSI Barisan Nasional Ahmad Zahid Hamidi memilih untuk berkubu di kawasannya dalam penghujung kempen malam ini manakala Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim dijadualkan aktif melawat pelbagai kawasan Ahmad
Ahli Umno Lapor Polis Surat Zahid Sokong Anwar Jadi Pm

Ahli Umno Lapor Polis Surat Zahid Sokong Anwar Jadi Pm

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 173 hits
Bekas timbalan ketua Umno Bahagian Putrajaya Tun Faisal Aziz berkata surat itu patut disiasat kerana cubaan menipu dan menghina Yang di Pertuan Agong PUTRAJAYA Bekas timbalan ketua Umno Bahagian Putrajaya Tun Faisal Ismail Aziz meminta piha...
Ini Pemikiran Lubang Biawak Mat Sabu Mana Telur

Ringgit Mengukuh Antara Mata Mata Wang Berprestasi Terbaik Peringkat Global

Trading Name That Aligns With Brand

Ouch Secures Rm5 Million Amid Extended Bnm Sandbox Approval

Madu Bermanfaat Pada Pesakit Diabetes

East Malaysian Mps Urged To Reject Cruel Citizenship Bill

Bursa Jyprx Meluncurkan Sistem Keuangan Digital Menciptakan Pengalaman Trading Yang Unik

Drama Andai Tiada Dia


echo '';
Info Dan Sinopsis Filem Telekinesis 2024 Arahan Syafiq Yusof Kini Di Astro First

Resepi Cheese Tart Paling Gebu dan Kemas Senang Dimakan Bila Separuh Montok

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Calar Cinta Slot Samarinda TV3

ABPBH 2024 Tarikh Kategori Calon Undian Hadiah Persembahan Penyampai Trofi Tiket Dan Segala Info Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36

Mr Hiiragi s Homeroom Info Dan Sinopsis Siri Jepun Kini Diadaptasi Sebagai Drama Berepisod Malaysia Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Di Astro Ria Sooka


Drama Calar Cinta Lakonan Harissa Adlynn Nafiz Muaz

Bolehkah Orang Kafir Menjual Masakan Babi

Resepi Ayam Goreng Mamak Yang Bikin Ketagih

Cara Efektif Untuk Menarik Banyak Siswa Bagi Lembaga Kursus Pendidikan

Data Pengguna Blogger Website Berbasis Blogger Masih Banyak

3a Pin U