Pm Bersyukur Trend Kemasukan Pelabur Asing Terus Meningkat


AGENDA DAILY
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengadakan mesyuarat secara maya dengan Presiden Syarikat Risen Energy Co. Ltd, Xie Jian yang turut disertai Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Ketua Pegawai Eksekutif, Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), Arham Abdul Rahman. - Gambar FB PM
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bersyukur walaupun negara terus berdepan pandemik Covid-19, tetapi syarikat asing kekal yakin terhadap masa depan ekonomi Malaysia susulan beberapa langkah yang diambil, termasuk pelaksanaan Pelan Pemulihan Negara (PPN).
“Alhamdulillah, trend kemasukan berterusan pelaburan asing berimpak tinggi ini tentunya menyuntik lebih keyakinan dalam kalangan komuniti pelabur luar terhadap prospek pemulihan ekonomi Malaysia selari dengan aspirasi Pelan Pemulihan Negara.
“Ini pastinya akan membawa manfaat besar kepada masyarakat dari segi peluang pekerjaan dan penjanaan pendapatan,” katanya dalam kenyataan di Facebook rasmi beliau hari ini.
Terdahulu beliau mengadakan mesyuarat secara maya dengan Presiden Syarikat Risen Energy Co. Ltd, Xie Jian yang turut disertai Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Ketua Pegawai Eksekutif, Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), Arham Abdul Rahman.
“Pagi ini, saya telah mengadakan mesyuarat secara maya bersama Encik Xie Jian, iaitu Pengerusi dan Presiden Syarikat Risen Energy Co. Ltd, sebuah syarikat pengeluar kelima terbesar dunia bagi penghasilan solar module,” katanya.
Perdana Menteri berkata syarikat berpangkalan di China itu bersetuju untuk melabur RM42.2 bilion di Malaysia bagi tempoh lima tahun, bermula tahun ini.
Katanya syarikat berkenaan melalui Risen Solar Technology Sdn Bhd mendapat kelulusan Lesen Pengilang dan Galakan Insentif di bawah Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA) bagi aktiviti reka bentuk, pembangunan dan pengilangan sel serta modul solar.
Beliau memaklumkan, pelaburan itu dijangka menyediakan 3,000 peluang pekerjaan kepada rakyat negara ini, selain menjalinkan kerjasama dengan universiti dan institusi tempatan dalam menjalankan aktiviti penyelidikan dan pembangunan (R&D), termasuk pengambilan pelajar secara ‘internship’.
“Pelaburan daripada syarikat Risen Energy Co Ltd ini adalah satu kejayaan besar buat negara, sekali gus menunjukkan keupayaan pengurusan ekonomi Malaysia ketika dunia sedang bergelut dengan cabaran pandemik Covid-19.
“Saya juga yakin kehadiran Risen Solar Technology Sdn Bhd akan menjadikan Malaysia sebagai hab pengeluaran berintegrasi bagi produk solar,” kata Perdana Menteri.
Perdana Menteri berkata ketika ini, terdapat beberapa syarikat pengeluar global solar yang sedang beroperasi di Malaysia seperti Jinko Solar, Longi Solar, JA Solar, Hanwha Q Cell, First Solar dan Sun Power.
Pada mesyuarat itu, Perdana Menteri turut memaklumkan kepada Xie Jian bahawa Malaysia sentiasa mengamalkan prinsip mesra pelaburan dan mengalu-alukan kemasukan pelaburan baharu serta berkualiti ke negara ini.
“Pelbagai galakan dan insentif disediakan kepada pelabur dan bakal pelabur, dan saya menegaskan akan memastikan pelaksanaan projek yang dirancang syarikat itu berjalan lancar,” katanya.
Beliau berkata, trend kemasukan berterusan pelaburan asing berimpak tinggi seumpama itu akan menyuntik lebih keyakinan dalam kalangan komuniti pelabur luar terhadap prospek pemulihan ekonomi Malaysia, selari dengan aspirasi Pelan Pemulihan Negara.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/pm-bersyukur-trend-kemasukan-pelabur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Harga Minyak Terus Meningkat Hasil Pilihan Raya Iran Juga Meningkatkan Minyak

Harga Minyak Terus Meningkat Hasil Pilihan Raya Iran Juga Meningkatkan Minyak

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 225 hits
On Monday oil prices advanced for the fifth session in a row Brent futures for August delivery added 0 07 to trade at 73 56 per barrel At the same time WTI futures for July delivery increased by 0 52 to 72 04 Harga minyak utama didorong ole...
Rumah Sakit Penuh Kasus Covid 19 Di Tangerang Terus Meningkat

Rumah Sakit Penuh Kasus Covid 19 Di Tangerang Terus Meningkat

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 201 hits
Kasus aktif 535 kasus kemarin ada penambahan kalau tidak salah 83 kasus Kita berharap masyarakat terus disiplin karena masih terjadi peningkatan kasus ungkap Arief Wismansyah di pelaksanaan Vaksinasi di Mal Balekota Tangerang Sabtu
Wagub Dki Kami Ingin Di 2021 Jakarta Bangkit Dengan Perekonomian Terus Meningkat

Wagub Dki Kami Ingin Di 2021 Jakarta Bangkit Dengan Perekonomian Terus Meningkat

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 173 hits
Ia menuturkan PDRB DKI Jakarta ditopang oleh konsumsi rumah tangga dan ekspor Namun saat ini konsumsi pemerintah justru yang mengalami peningkatan
Ecb Terus Merangsang Ekonomi Zon Euro

Ecb Terus Merangsang Ekonomi Zon Euro

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 186 hits
Bank Pusat Eropah melaporkan kenaikan inflasi yang lebih besar pada hari Khamis tetapi mengatakan akan terus merangsang ekonomi kerana kebimbangan bahawa pelonggaran program bantuan dapat menghentikan pemulihan Presiden ECB Christine Lagard...
Terpaksa W4rded Terus Siti Jamumall Diduga Lagi Selepas Isv Bayi Tertukar Kini Datang Sak T Lain Pula

Terpaksa W4rded Terus Siti Jamumall Diduga Lagi Selepas Isv Bayi Tertukar Kini Datang Sak T Lain Pula

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 207 hits
Usahawan dalam talian Siti Suriani Wahiddin atau lebih dikenali sebagai Siti Jamumall berdepan dug4an lagi apabila anaknya pula mengh1dap peny4kit dem4m kuning Siti menerusi hantaran di laman sosial Facebook miliknya meluahkan kebimb4ngan k...
Dah Rasa Lain Sebab Mata Anak Tak Sama Hospital Call Terus Cari Tag Dalam Sampah

Dah Rasa Lain Sebab Mata Anak Tak Sama Hospital Call Terus Cari Tag Dalam Sampah

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 265 hits
Hati ibu bapa mana yang tak risau dan sedih saat dapat tahu anak yang dibawa pulang ke rumah selepas dilahirkan adalah anak orang lain Tambah lagi ia kelahiran pertama selepas mendirikan rumah tangga Julai tahun lalu Tahu bukan anak sendiri...
Minyak Terus Mengukuh Didorong Oleh Berita Positif Dari Amerika Syarikat Dan Eropah

Minyak Terus Mengukuh Didorong Oleh Berita Positif Dari Amerika Syarikat Dan Eropah

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 190 hits
Hari ini pasaran minyak dunia menunjukkan pertumbuhan yang stabil berikutan kenaikan yang luar biasa pada minggu lalu dan kenaikan tiga minggu secara umumnya dengan berlatar belakangkan peningkatan dalam keadaan global Faktor kenaikan utama...
Emas Dijangka Meningkat Tidak Lama Lagi

Emas Dijangka Meningkat Tidak Lama Lagi

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 167 hits
Emas terperangkap dalam saluran bawah kecil Mendaftar penembusan kenaikan di atas garis aliran menurun dan melepasi tahap tinggi 1785 48 dapat menunjukkan pergerakan ke atas yang berpotensi Ini boleh menurun lagi hanya jika ia berada di baw...
Kes Kematian Covid 19 Meningkat 6 3 Peratus Dalam Seminggu

Kes Kematian Covid 19 Meningkat 6 3 Peratus Dalam Seminggu

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 179 hits
Minggu epidemik ke 25 yang berakhir pada 26 Jun lalu menunjukkan peningkatan sebanyak 6 3 peratus kes kematian dengan purata 77 berbanding sebelumnya Gambar hiasan KUALA LUMPUR Minggu epidemik ke 25 yang berakhir pada 26 Jun lalu menunjukka...
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


Lunch Merangkap Dinner Di Nefa Station Ipoh Perak

Dapatkan Ganjaran Besar Apabila Anda Prapesanan Samsung Ai Tv 2024 Hari Ini

Sprm Tahan Menteri Besar Perlis

Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape

M A Due Diligence Don T Settle For Smoke And Mirrors Get A Quality Of Earnings Assessment

Tiada Petanda Salah Tinggalkan Anfield