Pilihan Raya Pbt Dap Mahu Apa Sebenarnya


MOHAMMAD RASHIDI ABDUL RAZAK   

PADA 8 Disember 2019, DAP mengulangi semula tuntutan untuk mengembalikan Pilihan Raya Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dengan menjadikannya antara lapan resolusi yang diluluskan pada Konvensyen Tahunan Negeri DAP Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 2019. DAP menuntut Pilihan Raya PBT itu dengan alasan mahu demokrasi diamalkan di peringkat akar umbi dan memastikan akauntabiliti PBT kepada rakyat.

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan mempersoalkan apa motif sebenar tuntutan DAP yang mahu Pilihan Raya PBT diadakan semula? Adakah DAP sudah terlupa atau buat-buat lupa berkenaan pendirian rasmi Kerajaan Persekutuan berkenaan isu ini?

Kami mahu mengingatkan semula DAP bahawa pada 10 Disember 2018, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sudah pun menegaskan “Tiada Pilihan Raya Kerajaan Tempatan kerana ia boleh mengeluarkan hasil yang salah.” Perdana Menteri juga menjelaskan Pilihan Raya PBT boleh mengundang konflik di antara kaum dan melebarkan jurang bandar dan luar bandar.

Kami mendukung pendirian tegas Perdana Menteri Malaysia yang juga seiring dengan pendirian Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang yang semenjak dahulu konsisten mempertahankan pendirian PAS menolak Pilihan Raya PBT. Pendirian tegas Presiden PAS ini ada dinyatakan dalam satu artikel yang bertarikh 21 Disember 2018.

Presiden PAS antara lainnya menyebut, “DAP yang mendukung kuat Pilihan Raya PBT hanya mengambil kira kaum Cina yang mengundinya sahaja, tanpa mengambil kira kaum dan pihak lain yang menjadi nadi dan urat saraf dalam menghidupkan bandar yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama yang wajib dijaga segala hubungan dan sensitivitinya.”

Atas tujuan apa DAP mahukan Pilihan Raya PBT ini dilaksanakan semula sedangkan ianya tidak pernah dilaksanakan semenjak Kerajaan Persekutuan menggantungkan pelaksanaannya melalui Undang-undang Darurat pada tahun 1965? Adakah DAP mahu menguasai PBT yang berkuasa besar dalam menentukan dasar, polisi, dan pengeluaran pelbagai jenis lesen termasuklah lesen penjualan arak, premis perjudian dan pusat hiburan?

Dalam keadaan hidup rakyat di bandar yang kian tertekan dengan kos sara hidup yang meningkat, sepatutnya DAP yang menjadi parti komponen kerajaan yang memerintah memikirkan solusi kepada bebanan hidup rakyat. Belum cukupkah lagi kuasa yang sudah dinikmati oleh DAP sekarang?

Pilihan Raya PBT juga akan menjurus kepada pembaziran wang rakyat kerana ia memerlukan kos wang perbelanjaan yang besar menelan jutaan Ringgit. Pemimpin ulung DAP, Lim Guan Eng sendiri yang siang-malam menyebut berkenaan hutang negara RM1 Trilion, jadi mengapa mahu membazirkan wang rakyat untuk tujuan menunaikan impian DAP ini?

Justeru, kami Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan dengan tegas mendesak agar DAP mematuhi dan menghormati pendirian yang sudah dibuat oleh Perdana Menteri.

Seandainya DAP terus berdegil enggan mematuhi pendirian Kerajaan yang mereka sendiri pimpin maka sebaiknya DAP berundur keluar daripada terus menjadi duri dalam daging dan musuh dalam selimut Kerajaan Pakatan Harapan.

*MOHAMMAD RASHIDI ABDUL RAZAK
Ketua Pemuda Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan
– HARAKAHDAILY

 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/12/pilihan-raya-pbt-dap-mahu-apa-sebenarnya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pilihan Raya Pbt Agenda Dap Memerintah Kl

Pilihan Raya Pbt Agenda Dap Memerintah Kl

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 217 hits
DR KAMARUL ZAMAN HJ YUSOFF HARAKAHDAILY TIADA yang mengejutkan pun dalam Resolusi Konvensyen DAP Kuala Lumpur pada 8 Disember 2019 yang menegaskan semula tuntutan untuk mengembalikan Pilihan Raya Kerajaan Tempatan Ingat balik apa yang diseb...
Ahli Politik Melayu Diam Bila Dap Mahu Laksana Pilihan Raya Pbt

Ahli Politik Melayu Diam Bila Dap Mahu Laksana Pilihan Raya Pbt

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 233 hits
Mereka sudah kuasai ekonomi sekarang mahu kaut duit PBT pulaBANGI Apakah ahli politik Melayu masih mahu berdiam diri apabila parti rasis dan cauvinis DAP menuntut untuk mengembalikan pilihan raya pihak berkuasa tempatan demikian keluh Presi...
Konvensyen Dap Kl Lulus Resolusi Tuntut Pilihan Raya Pbt

Konvensyen Dap Kl Lulus Resolusi Tuntut Pilihan Raya Pbt

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 172 hits
Perwakilan Konvensyen DAP Kuala Lumpur hari ini bergambar bersama sama setiausaha agung parti itu Lim Guan Eng KUALA LUMPUR DAP hari ini mengulangi tuntutan untuk mengembalikan pilihan raya Pihak Berkuasa Tempatan dengan menjadikannya antar...
Pilihan Raya Pbt Dap Mca Sepakat

Pilihan Raya Pbt Dap Mca Sepakat

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 486 hits
Aminuddin Yahaya Mereka akan perjuang agenda sama AminuddinDAP sudah sekian lama menuntut agar pilhanraya Pihak Berkuasa Tempatan dilaksanakan dan kini mereka sudah berjaya menjadi kerajaan Malah mereka telah ulangi semula hasrat tersebut d...
Tuntutan Pilihan Raya Pbt Dap Hakis Kuasa Melayu

Tuntutan Pilihan Raya Pbt Dap Hakis Kuasa Melayu

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 271 hits
Orang Melayu seolah olah rela kuasa hilang asalkan wang digenggamBANGI Semua Ahli Parlimen Melayu sejati mesti sedar dengan strategi parti tamak haloba DAP yang mahu mengecilkan kuasa Melayu dengan membuat tuntutan mengembalikan pilihan ray...
Muslihat Ultra Kiasu Di Sebalik Pilihan Raya Pbt

Muslihat Ultra Kiasu Di Sebalik Pilihan Raya Pbt

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 382 hits
Lambakan kelab malam pusat judi arak dan yang melalaikanKERAJAAN jangan sama sekali tunduk desakan ultra kiasu untuk mengadakan pilihan raya PBT Kawasan bandar akan terus membangun tidak kira sama ada ada pilihan raya PBT atau tidak Ultra k...
Tiada Poster Kempen Jalanan Dalam Pilihan Raya Uk

Tiada Poster Kempen Jalanan Dalam Pilihan Raya Uk

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 273 hits
Tiada poster kempen jalanan dalam pilihan raya UK Dikemas kini 4 minit yang lalu Diterbitkan pada 13 Dec 2019 1 57PM
Dolar As Susut Berbanding Pound Boris Johnson Menang Pilihan Raya

Dolar As Susut Berbanding Pound Boris Johnson Menang Pilihan Raya

papar berkaitan - pada 15/12/2019 - jumlah : 170 hits
NEW YORK 14 Dis Dolar AS susut berbanding pound Britain pada Jumaat selepas Perdana Menteri Boris Johnson secara rasmi diumum memenangi pilihan raya umum Britain Pemimpin Parti Konservatif itu berikrar merealisasikan Brexit dan membawa nega...
Jeremy Corbyn Mohon Maaf Kalah Pilihan Raya Uk

Jeremy Corbyn Mohon Maaf Kalah Pilihan Raya Uk

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 275 hits
Jeremy Corbyn mohon maaf kalah Pilihan Raya UK Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 15 Dec 2019 11 15PM
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta