Pilihan Raya Cara Terbaik Selesai Kebuntuan Di Sabah Kata Penganalisis


Robin Augustin dan Nicholas Chung
PETALING JAYA: Tiga penganalisis menyambut baik Yang di-Pertua Sabah bersetuju membubarkan Dewan Undangan Negeri, langkah yang boleh membuka laluan kepada pilihan raya kilat di negeri itu.
Awang Azman Awang Pawi, Azmi Hassan, dan James Chin berkata ia cara terbaik untuk selesaikan kebuntuan politik antara Ketua Menteri Shafie Apdal dan Musa Aman.
Bagaimanapun, Lee Kuok Tiung di Universiti Malaysia Sabah tidak gemar krisis politik di Sabah diselesaikan melalui pilihan raya kilat kerana peningkatan kes Covid-19.
Lee beritahu soal siapa memimpin kerajaan negeri harus diselesaikan seperti di peringkat persekutuan, yang mana Agong menemubual setiap seorang wakil rakyat bagi menentukan siapa yang benar-benar menikmati sokongan majoriti.
“Sekiranya betul Shafie hilang sokongan majoriti, beliau perlu melepaskan jawatan ketua menteri. Sekarang bukan masanya untuk pilihan raya,” katanya.
“Satu perkara yang bagus adalah Dewan Undangan Negeri Sabah ketika ini ada 73 kerusi dan bukan lagi 60 seperti pada pilihan raya umum lepas. Ini bermakna akan ada pemenang yang nyata,” katanya.
Buat masa sekarang, Perikatan Nasional ada kelebihan berbanding Pakatan Harapan kerana Warisan dan PKR berselisih tentang pilihan perdana menteri pembangkang, katanya.
Bagaimanapun, Azmi dari Universiti Teknologi Malaysia bersetuju dengan pilihan raya baru.
“Sekarang ini, Shafie atau Musa tiada majoriti yang jelas. Siapa pun yang jadi ketua menteri, akan sentiasa ada kemungkinan penghijrahan boleh berlaku,” katanya.
“Ketidakstabilan di Sabah mungkin sekali berterusan dan sebab itu pilihan raya baru pilihan terbaik, terutama bagi Shafie sekiranya beliau hilang sokongan majoriti.”
Awang Azman berkata perkembangan di Sabah harus membuka mata Shafie untuk tumpu kepada negeri dan bukannya jawatan perdana menteri.
“Penghijrahan wakil rakyat bukan perkara baru dan saya percaya ia diperkatakan sejak Musa dibersihkan daripada pertuduhan rasuah,” katanya.
“Saya fikir Shafie sudah memperkecilkan Musa dan Perikatan Nasional di Sabah dan barangkali tak menjangkakan langkah itu.”
Beliau berkata pilihan raya cara terbaik untuk selesaikan kebuntuan itum tetapi ia membebankan dan berisiko kepada orang ramai kerana pandemik Covid-19, terutama ketika ekonomi masih sedang bergelut.
Chin dari Institut Asia di Universiti Tasmania pula berkata Yang di-Pertua Sabah membuat keputusan yang betul apabila bersetuju untuk membubarkan DUN kerana penting untuk menyerahkan pilihan kepada rakyat.
“Sebelum ini gabenor menerima angkat sumpah seseorang selepas berpuas hati dengan akuan berkanun, sedangkan ia sepatutnya menerusi pilihan raya,” katanya.
Beliau menambah masih terlalu awal untuk mengatakan siapa akan menang pilihan raya kerana ada kemungkinan wakil rakyat yang menyokong Musa semalam akan berpatah balik menyokong Shafie.
“Apa yang jelas adalah Musa akan jadi isu utama. Hakikat bahawa pertuduhan rasuah tiba-tiba digugurkan, saya fikir Shafie akan gunakan perkara itu.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/07/pilihan-raya-cara-terbaik-selesai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hajiji Bung Kombinasi Terbaik Lawan Warisan Kata Pemuda Ppbm Sabah

Hajiji Bung Kombinasi Terbaik Lawan Warisan Kata Pemuda Ppbm Sabah

papar berkaitan - pada 6/8/2020 - jumlah : 433 hits
Ketua Pemuda PPBM Sabah Khairul Firdaus Akbar berkata gandingan Hajiji Noor dan Bung Moktar Radin yang masing masing mengetuai PPBM serta Umno negeri ialah kombinasi terbaik untuk menentang Warisan dan sekutunya pada Pilihan Raya Negeri aka...
Kpkt Akur Jika Putrajaya Putus Tidak Laksana Pilihan Raya Pbt Kata Zuraida

Kpkt Akur Jika Putrajaya Putus Tidak Laksana Pilihan Raya Pbt Kata Zuraida

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 266 hits
PETALING JAYA Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin berkata kementeriannya akan akur jika kerajaan Perikatan Nasional memutuskan untuk tidak melaksanakan pilihan raya kerajaan tempatan Saya akur sekiranya kerajaan buat ...
Pilihan Raya Negeri Shafie Menghadap Ydp Sabah Sidang Media 10 Pagi

Pilihan Raya Negeri Shafie Menghadap Ydp Sabah Sidang Media 10 Pagi

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 231 hits
Hariz Mohd Perhatian kini tertumpu kepada ketua menteri Sabah Shafie Apdal yang dijadual mengadakan sidang akhbar jam 10 pagi dipercayai berkaitan pertemuan dengan Yang di Pertua Negeri Juhar Mahiruddin malam tadi Menurut sumber dari kem pr...
Suruhanjaya Pilihan Raya Telah Terima Pemakluman Rasmi Pembubaran Dun Sabah

Suruhanjaya Pilihan Raya Telah Terima Pemakluman Rasmi Pembubaran Dun Sabah

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 288 hits
PUTRAJAYA Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia telah menerima pemakluman rasmi dari Dewan Undangan Negeri Sabah semalam berhubung pembubaran DUN Sabah penggal ke 15 kata Setiausaha SPR Ikmalrudin Ishak Beliau berkata berdasarkan Perkara 21 Per...
Anwar Tak Setuju Cadangan Pilihan Raya Di Sabah

Anwar Tak Setuju Cadangan Pilihan Raya Di Sabah

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 212 hits
PETALING JAYA Presiden PKR Anwar Ibrahim tidak bersetuju dengan cadangan mengadakan pilihan raya negeri di Sabah susulan dakwaan bekas ketua menteri Musa Aman mempunyai majoriti mudah untuk membentuk kerajaan negeri baru Pengerusi Pakatan H...
Rentasan 721 Bn Dan Sekutunya Bakal Bertanding Kesemua Kerusi Di Pilihan Raya Negeri Sabah

Rentasan 721 Bn Dan Sekutunya Bakal Bertanding Kesemua Kerusi Di Pilihan Raya Negeri Sabah

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 223 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 721 1 PULAU PINANG TOLAK POLITIK DENDAM PERIBADI 2 PERIKATAN NASIONAL BEREBUT KERUSI DI SABAH 3 AKHIRNYA RUU355 TERKAPAR DI LAUTAN ALASAN 4 KLEPTOKRASI MANA BUKTI NAJIB DIZALIMI
Jasa Jangan Main Politik Atau Kaji Cara Lain Kata Penganalisis

Jasa Jangan Main Politik Atau Kaji Cara Lain Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 293 hits
Penganalisis politik Syed Arabi Idid dan bekas ketua Jasa Puad Zarkashi memberikan pandangan berbeza tentang isu ini PETALING JAYA Seorang penganalisis politik berkata kerajaan harus pertimbangkan alternatif lebih baik daripada menghidupkan...
Pru15 Diadakan Serentak Dengan Prn Sabah Sarawak Kata Sumber

Pru15 Diadakan Serentak Dengan Prn Sabah Sarawak Kata Sumber

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 380 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dijangka akan mengumumkan Pilihan Raya Umum ke 15 dalam masa terdekat Menurut sumber terdekat dengan UMNO yang dihubungi SuaraTV sebentar tadi ia bagi membolehkan PRU15 di jalankan serentak dengan pi...
Sabah Perlu Gubal Dasar Jelas Untuk Jadi Kuasa Pertanian Kata Ahli Ekonomi

Sabah Perlu Gubal Dasar Jelas Untuk Jadi Kuasa Pertanian Kata Ahli Ekonomi

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 259 hits
Ketua Menteri Sabah Shafie Apdal mahu negeri itu mengeksploitasi potensinya dalam bidang pertanian KINABALU Seorang ahli ekonomi mendesak kerajaan Sabah menggubal dasar yang jelas untuk memacu negeri itu ke arah merealisasikan hasrat untuk ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Asan Lembu The Movie

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air