Pilih Makanan Sumber Halal



Mencari dan memilih sumber yang halal adalah kewajipan bagi setiap Muslim. Perbuatan itu sebahagian daripada ibadah yang mendapat ganjaran pahala yang besar untuk kebahagiaan hidup di hari akhirat.


Firman Allah bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepada-Nya.” (Surah al-Baqarah, ayat 172).


Peri pentingnya mendapatkan sumber makanan daripada sumber yang halal ditegaskan dalam banyak ayat al-Quran dan hadis. Perintah itu dirangkaikan bersama-sama dengan perintah membuat kebaikan lain.  


Firman Allah bermaksud: “Makanlah olehmu makanan yang baik-baik (halal) dan kerjakan amal soleh.” (Surah al-Muminun, ayat 51).


Segala jenis makanan yang membahayakan diri orang yang memakannya, baik secara langsung atau tidak langsung adalah diharamkan dimakan oleh orang Islam. Kepatuhan memberi kebaikan kepada fizikal manusia, dan menjadi lambang keimanan dan ketakwaan.    


Firman-Nya dalam surah al-Araf ayat 157 yang bermaksud: “Allah menghalalkan mereka segala benda yang baik dan mengharamkan mereka segala benda yang kotor.”


Menjauhkan apa yang dilarang dengan niat mematuhi perintah Allah adalah pahala. Ini satu bonus pahala. Sedangkan untuk mendapat pahala biasanya perlu melakukan, seperti perlu mengerjakan sembahyang, zakat, sedekah dan puasa.


Dalam usaha melahirkan peribadi soleh, keturunan yang bertakwa serta masyarakat yang mendapat rahmat dan keampunan Allah, kita perlu berhati-hati dan berusaha memastikan setiap apa yang kita makan mestilah bersih dan halal.


Dengan kata lain, dalam aspek pematuhan soal halal dan haram amalan pemakanan juga dianggap sebagai ibadat. Jadi, jangan persia-siakan amalan pahala yang dijanjikan melalui ‘ibadat makan’.


Setelah dipastikan makanan halal, tidak pula bermakna boleh makan sesuka hati. Kita perlu makan sekadar yang diperlukan oleh badan untuk sihat dan melaksanakan tugas yang diamanahkan.


Rasulullah memberi garis panduan dalam soal makan, iaitu makan apabila lapar dan berhenti sebelum kenyang. Aturan itu dapat mengelak keburukan akibat mengisi perut dengan berlebih-lebihan.


Pemakanan sihat dan seimbang dari segi kualiti dan kuantitinya mampu melahirkan masyarakat yang bukan saja cemerlang kesihatannya bahkan cemerlang akhlak sahsiah, berperibadi mulia dan mengamalkan ajaran Islam secara lengkap serta menyeluruh. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/02/vdc_10.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Haiwan Sembelihan Sebagai Sumber Makanan Halal Dengan Memakan Bangkai 9122

Haiwan Sembelihan Sebagai Sumber Makanan Halal Dengan Memakan Bangkai 9122

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 287 hits
Disebalik haram makan bangkai dan hikmahnyaPertama kali haramnya makanan yang disebut oleh ayat al Quran ialah bangkai iaitu binatang yang mati dengan sendirinya tanpa ada suatu usaha manusia yang memang sengaja disembelih atau dengan berbu...
5 Tips Pilih Sumber Protein Yang Betul

5 Tips Pilih Sumber Protein Yang Betul

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 310 hits
Ramai yang mengetahui mengenai kebaikan protein terhadap tubuh badan Protein memberikan nutrient dan manfaat kepada kesihatan tubuh badan samada terhadap kanak kanak atau dewasa Protein merupakan nutrient yang melaksanakan pelbagai fungsi d...
Apakah Hukum Menggunakan Kuali Yang Pernah Dimasak Makanan Tidak Halal

Apakah Hukum Menggunakan Kuali Yang Pernah Dimasak Makanan Tidak Halal

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 470 hits
Koleksi Soal Jawab AgamaApakah Hukum Menggunakan Kuali Yang Pernah Dimasak Makanan Tidak HalalCredit pic Apakah Hukum Menggunakan Kuali Yang Pernah Dimasak Makanan Tidak HalalSoalan Apakah hukum menggunakan kuali dan periuk yang pernah digu...
Makanan Halal Di Bali Yang Boleh Anda Cuba

Makanan Halal Di Bali Yang Boleh Anda Cuba

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 581 hits
Bali adalah salah satu destinasi percutian menarik yang sangat popular di kalangan pelancong Pulau ini kaya dengan budaya lama rekaan kuil dan istana yang eksotik yang berlatarbelakangkan alam semula jadi yang menakjubkan Bali juga menawark...
Kontrak Makanan Sekolah Asrama Penuh Murah Sebab Tender Terbuka

Kontrak Makanan Sekolah Asrama Penuh Murah Sebab Tender Terbuka

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 504 hits
Kementerian Pendidikan menolak dakwaan kerajaan memotong belanja untuk katering makanan pelajar
Santapan Makanan Khas Imlek

Santapan Makanan Khas Imlek

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 231 hits
Warga Cina beserta orang Tiongkok di seluruh belahan dunia tentunya tidak sabar untuk merayakan momen tahun baru Imlek Ada berbagai macam persiapan yang diperlukan untuk merayakan tahun baru orang Cina tersebut Selain dari pernak pernik dek...
Masa Sesuai Perkenalkan Garam Dan Gula Dalam Makanan Anak Jangan Bagi Ikut Selera Kita

Masa Sesuai Perkenalkan Garam Dan Gula Dalam Makanan Anak Jangan Bagi Ikut Selera Kita

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 411 hits
Tidak ada keperluan untuk menambah garam ke dalam makanan bayi kerana buah pinggang bayi di usia ini masih tidak matang untuk memproses sebarang garam tambahan Bayi juga tidak memerlukan gula dalam diet Pengambilan gula yang tinggi boleh me...
Cerewet Bab Makanan

Cerewet Bab Makanan

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 518 hits
AssalamualaikumPengalaman makan burger prosperity McDonalds Bagi Ina sendiri tak sedap Tak tahu lah kan masing masing punya tekak Tetapi bagi Ina memang out terus rasa prosperity burger tu Maaf yea McDonalds Konon masa tu on the way nak bal...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup

Beli Hadiah Untuk Ibu Tanpa Rasa Terbeban Siap Dapat Diskaun Boleh Bayar Kemudian Guna Je Aplikasi Best Ni