Pilih Calon Berintegriti Kata Pemimpin Rasuah Busters


agendaily.com15/10/2022
Timbalan Pengerusi Rasuah Busters Kedah, Prof Madya Dr Ummu Atiyah Ahmad Zakuan.
Pengundi perlu memilih calon dan pemimpin yang berintegriti pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) akan datang sekiranya benar-benar ingin membuktikan mereka menentang dan mahu menghapuskan budaya rasuah.

Timbalan Pengerusi Rasuah Busters Kedah, Prof Madya Dr Ummu Atiyah Ahmad Zakuan pemimpin berintegrasi akan menjadi teras kekuatan negara, sekali gus berupaya memperkukuhkan sistem tadbir urus, elemen semak dan imbang, serta sistem pentadbiran negara yang responsif.

Beliau melihat PRU-15 yang bakal berlangsung tidak lama lagi sebagai medan menguji keyakinan dan kesungguhan masyarakat untuk mendepani isu rasuah.

“Pengundi harus bijak memilih pemimpin dan jangan memilih secara semberono, sebaliknya mengundi calon yang mempunyai prestasi bagus, latar belakang baik serta paling penting memilih pemimpin berintegriti.

“Bukan sahaja golongan pemimpin atau calon bertanding yang bakal diuji untuk tidak melakukan perbuatan berunsur rasuah tetapi kumpulan pengundi juga bakal berhadapan ujian menolak imbuhan sebagai gula-gula pilihan raya,” katanya menurut laporan Sinar.

Dr Ummu Atiyah yang juga Pensyarah Kanan Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa (COLGIS) Universiti Utara Malaysia (UUM) berkata situasi tersebut bakal menguji sejauh mana kekuatan individu melawan amalan rasuah, termasuk sekecil-kecil pemberian sumbangan menjelang PRU-15.

Katanya, amalan pemberian barangan dan sumbangan wang tunai daripada calon bertanding sepanjang tempoh berkempen dilihat sebagai satu kebiasaan yang telah berlaku sekian lama, sedangkan perkara tersebut adalah satu bentuk rasuah atau umpan undi secara tersirat.

“Jika kita betul-betul hendak membanteras rasuah, kita perlu membuktikannya. Kesungguhan kita memerangi budaya rasuah boleh diterjemahkan pada PRU-15 ini.

“Semuanya bermula daripada diri kita sendiri. Bulatkan tekad dengan menyatakan kita benci rasuah dan mereka yang menawarkan apa juga bentuk rasuah.

“Buktikan kita adalah masyarakat Malaysia yang benci budaya rasuah dan kita mahu memutuskan rantaian rasuah di negara ini,” katanya kepada kru Rasuah Busters pada Jumaat.

Sehubungan itu, Dr Ummu Atiyah berkata jika dalam kempen PRU-15 nanti ada calon bertanding memberi sumbangan berbentuk barangan atau wang kepada pengundi, jika menerima pemberian tersebut ia adalah satu kesalahan.

Menurutnya, jika merujuk kepada Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 (Akta SPRM 2009) (Akta 694), kesalahan rasuah adalah meminta atau menerima rasuah, menawar atau memberi suapan, mengemukakan tuntutan palsu, menggunakan jawatan atau kedudukan untuk suapan penjawat awam.

Oleh sebab itu katanya, walaupun pemberian tersirat sepanjang pilihan raya mungkin melibatkan satu jumlah kecil, tetapi masyarakat membenarkan ia subur menjadi budaya hidup, maka sebenarnya ia telah menghancurkan negara dan membunuh generasi masa depan.

“Apabila kita membiarkan perbuatan rasuah berlaku biar sekecil mana sekalipun, sebenarnya kita telah membenarkan negara kita dihancurkan dan ia hampir sukar untuk dihentikan.

“Cuba fikirkan kesan seterusnya, jika calon tersebut menang dan menjadi orang yang akan membuat keputusan dan polisi negara, maka adakah terjamin akan kejayaan polisi tersebut?

“Akhirnya rakyat juga yang rugi. Rakyat akan rugi kerana berlaku ketirisan belanjawan yang sepatutnya dibelanjakan untuk rakyat. Malah tidak dinafikan ia juga boleh beri kesan kepada keselamatan negara,” katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/10/pilih-calon-berintegriti-kata-pemimpin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pru 15 Barisan Nasional Pahang Pilih Calon Rekod Bersih Bebas Rasuah

Pru 15 Barisan Nasional Pahang Pilih Calon Rekod Bersih Bebas Rasuah

papar berkaitan - pada 18/10/2022 - jumlah : 135 hits
KUANTAN Barisan Nasional Pahang akan memastikan calonnya yang bertanding pada Pilihan Raya Umum ke 15 mempunyai rekod yang bersih dan bebas daripada gejala rasuah Pengerusi BN Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata tapisan calon aka...
Saya Bebas Serang Pemimpin Umno Rasuah Kata Zaharin Selepas Dipecat Parti

Saya Bebas Serang Pemimpin Umno Rasuah Kata Zaharin Selepas Dipecat Parti

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 141 hits
FMT ReportersZaharin Mohd Yasin dipecat sebagai ahli Umno kerana melanggar etika ahli di bawah Fasal 20 9 perlembagaan parti PETALING JAYA Ketua Cawangan Umno Projek Perumahan Awam Sri Labuan Zaharin Mohd Yasin yang dipecat sebagai ahli par...
Pilih Kami Atau Pn Umno Beri Kata Dua Kepada Pas

Pilih Kami Atau Pn Umno Beri Kata Dua Kepada Pas

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 128 hits
freemalaysiatoday com October 4 2022 4 50 PMAhmad Zahid Hamidi berkata Umno masih terbuka untuk bekerjasama dengan PAS dengan syarat parti itu memutuskan hubungan dengan PN KUALA LUMPUR Umno memberi kata dua kepada PAS sama ada memilih mere...
Ismail Sabri Kekal Poster Boy Bn Calon Pm Kata Zahid

Ismail Sabri Kekal Poster Boy Bn Calon Pm Kata Zahid

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 134 hits
Ismail Sabri kekal poster boy BN calon PM kata Zahid Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 16 Oct 2022 6 06PM
Penglibatan Wanita Sebagai Pelaku Rasuah Membimbangkan Kata Azam Baki

Penglibatan Wanita Sebagai Pelaku Rasuah Membimbangkan Kata Azam Baki

papar berkaitan - pada 3/10/2022 - jumlah : 106 hits
Penglibatan wanita sebagai pelaku rasuah membimbangkan kata Azam Baki nbsp Dikemas kini 50 minit yang lalu Diterbitkan pada
Umno Perlis Tak Gentar Berdepan Calon Mesin Padi Kata Shahidan

Umno Perlis Tak Gentar Berdepan Calon Mesin Padi Kata Shahidan

papar berkaitan - pada 2/10/2022 - jumlah : 133 hits
Menteri Wilayah Persekutuan Shahidan Kassim merujuk calon pilihan raya yang tampil apabila dekat pilihan raya seperti Radzi Syeikh Ahmad dan Azmi Khalid sebagai calon mesin padi PETALING JAYA Ahli Parlimen Arau Shahidan Kassim tidak gentar ...
Anak Bossku Nizar Diramal Jadi Calon Di Pekan Kata Penganalisis

Anak Bossku Nizar Diramal Jadi Calon Di Pekan Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 114 hits
freemalaysiatoday com October 11 2022 9 00 AMAnak lelaki Najib Razak Nizar yang bertanding di kerusi Pekan akan mengekalkan legasi bekas perdana menteri itu kata seorang penganalisis PETALING JAYA Najib Razak kesuntukan masa untuk bertandin...
Sengaja Sebar Gambar Asyraf Wajdi Hilang Integriti Tidak Layak Jadi Calon Pru15 Kata Pemuda Pas Kelantan

Sengaja Sebar Gambar Asyraf Wajdi Hilang Integriti Tidak Layak Jadi Calon Pru15 Kata Pemuda Pas Kelantan

papar berkaitan - pada 15/10/2022 - jumlah : 156 hits
Sengaja menyebarkan gambar pertemuan mata antara pimpinan Pas dan Umno Asyraf Wajdi sudah hlilang integriti dan tidak layak untuk dicalonkan pada PRU15 nanti Dalam satu kenyataan Ketua Pemuda Pas Kelantan Mohamad Kamal Mohamed berkata belia...
Tak Perlu Lagi Ragu Utk Pilih Calon Dari Umno

Tak Perlu Lagi Ragu Utk Pilih Calon Dari Umno

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 195 hits
Semua taraf wali lebih suci dari calon PAS Ini bukan cakap dari lokman Adam atau Isham jalil ini cakap dari Presiden umno
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges