Philly S Portal Media Sosial Jadi Kenyataan




Sekarang, tarikan utama di Love Park di Philadelphia bukan lagi seni ikonik yang memberi nama plaza itu. Walaupun ada beberapa pelancong yang datang untuk bergambar dengan patung “love,” perhatian utama minggu ini adalah Portal, yang menarik perhatian sekitar 50 orang ketika ia dilancarkan pada hari Selasa.
Portal ini setinggi hampir 12 kaki dan berat 3.5 tan, dan berfungsi sebagai umpan video langsung yang sentiasa aktif. Ia menghubungkan dua bandar dari seluruh dunia dalam satu bulatan futuristik. Diadakan oleh usahawan Lithuania, Benediktas Gylys, Portal ini mencuri perhatian dunia ketika seseorang di Portal di New York menunjukkan gambar bandar Dublin, Ireland. Akibatnya, Portal ditutup sementara dan dipindahkan pada bulan September.
Ketika Projek Portal mengumumkan pemasangan terbaru di Philadelphia, penduduk setempat merasa risau. Bandar ini terkenal dengan keunikan dan kelakuan penghuninya – seperti menyapu tiang lampu ketika pasukan sukan mereka berada dalam playoff untuk mengelakkan orang memanjatnya. Philadelphia juga dikenal dengan Gritty, maskot rasmi pasukan NHL, dan Phillie Phanatic, maskot yang paling banyak disaman dalam sukan. Jadi, jika midtown Manhattan terlalu berani untuk Portal, apakah yang boleh dilakukan penduduk Philadelphia – yang pernah melemparkan bola salji kepada Santa Claus?
Sebelum Portal diaktifkan, skrin sudah pecah, tetapi itu bukan hasil vandalisme; ia adalah kecacatan pemasangan. Namun, ketika dibuka, suasana di sekeliling Portal pada hari pertama terasa terlalu baik. Saya berada di Portal ketika sekolah berhampiran tamat sesi, dan bahkan remaja-remaja itu tidak membuat bising. Hanya satu orang yang melanggar norma sosial ketika dia memberi isyarat jari tengah kepada seorang lelaki di Dublin dan dia dikerumuni oleh orang ramai yang boo dan beredar.
Portal itu ibarat internet jadi nyata – kita dapat berhubung dengan orang dari seluruh dunia dan juga orang asing di bandar kita sendiri. Tetapi, seperti di dunia maya, ada juga segelintir orang yang merusak pengalaman untuk semua orang. Namun, di dunia nyata, orang lebih cenderung untuk mengawal diri mereka. Seperti lelaki yang memberi jari tengah itu; dia segera disedari dan pergi selepas dikecam oleh orang lain.
Image Credits:Amanda Silberling/TechCrunch Gylys, pencipta Portal, memulakan projek ini setelah menyedari kejayaan dalam dunia startup Lithuania tidak memberikan makna dalam hidupnya. “Setelah membangunkan beberapa usaha dalam talian, saya mempunyai simbol kejayaan tetapi merasa kekurangan makna,” ujarnya. Lalu, pengalaman mistiknya yang memberinya kesedaran tentang hubungan antara semua makhluk di bumi membuatkan beliau bertekad untuk mencipta Portal ini.
Walaupun ada keraguan mengenai “pengalaman mistik” itu, tujuan Gylys adalah jelas: ia mahu menyatukan orang agar kita sedar tidak begitu berbeza antara satu sama lain.
Dengan latar belakang kerja dalam aplikasi pengguna di Lithuania, olahan teknologi Portal ini juga hebat. Perisian di sebalik Portal dibangunkan oleh Video Window, yang menggunakan umpan video selalu aktif untuk menghubungkan pekerja jarak jauh agar mereka merasa seperti berada di pejabat.
Video Window memastikan aliran video berfungsi tanpa masalah teknikal. Ketika saya ada di Portal, aliran video berpindah setiap beberapa minit menampilkan pemandangan dari Ireland, Poland, dan Lithuania tanpa gangguan teknikal.
Sekitar jam 3 petang di Philadelphia, Portal menunjukkan orang yang berjalan pulang setelah penat bekerja di Eropah. Di Dublin, beberapa orang berhenti – dengan botol bir di tangan – dan menari di depan kamera. Seorang lelaki tua malahan berpura-pura melakukan tarian seksi, tetapi hanya mengeluarkan jaketnya. Di Lithuania, cuaca bersalji pada 10 malam dan tiada siapa yang berhenti untuk berbual. Ketika kami terpaksa berpindah dari Ireland ke Lithuania, ramai yang merungut kerana kehilangan hiburan sekejap.
Kita boleh lihat melalui Portal, tetapi tidak boleh mendengar, jadi kami berkomunikasi melalui isyarat. Mungkin rasa keterujaan sudah pudar di bandar lain; Portal ini sudah wujud beberapa tahun, tetapi dengan penambahan bandar baru, pengalaman ini jadi lebih menarik. Seorang lelaki di Poland menunjukkan gerakan tarian, dan orang Philadelphia yang teruja akan meniru semula. Bagi lelaki itu, mesti dia rasa terperanjat melihat 50 orang begitu gembira melayannya.
Ada ketegangan antara matlamat Gylys dan apa yang sebenarnya dicapai. Dia mahu kita bersatu, tetapi Portal tidak semestinya mengeratkan persahabatan baru. Meskipun saya mengucapkan selamat tinggal kepada orang asing di Ireland, Lithuania, dan Poland, saya juga teringat betapa sedikitnya kita tahu tentang mereka – mungkin penari Poland itu memiliki pandangan politik yang teruk? Mungkin lelaki yang membuatkan saya ketawa juga terlibat dalam kegiatan perjudian haram?
Image Credits:Amanda Silberling/TechCrunch Philadelphia tidak mempunyai konflik yang jelas dengan ketiga-tiga negara ini, tetapi bagaimana jika suatu ketika AS dan Ireland terlibat dalam perselisihan antarabangsa? Adakah kita masih akan bersemangat untuk melambai dari seberang lautan, atau adakah Portal akan mendorong persaingan dan ketegangan? Ada yang bergurau di Portal bahawa akan ada masalah jika kami dapat melihat Dallas, Texas, tempat ahli sukan terbesar kami bersaing. (Keesokan harinya, seseorang muncul dengan tanda “Dallas Sucks.”)
Sehari kemudian, Portal masih berjalan dengan baik. Seorang lelaki dalam kostum Elmo muncul, memperkenalkan penduduk Lithuania yang bingung kepada aksi-aksinya. Seorang lelaki di Dublin bahkan memakai baju Philadelphia Eagles yang membuatkan orang ramai bersorak di sisi yang lain.
Portal bukan hanya mencerminkan bandar lain, tetapi ia juga mencerminkan diri kita. Walaupun ada segelintir yang berusaha untuk bersikap kasar, kebanyakan pengunjung tampak seronok mendapatkan momen singkat berhubungan dengan orang asing di seberang lautan. Mungkin manusia tidak begitu buruk setelah semua – kecuali mereka penyokong Cowboys.


Source link
The post Philly’s Portal: Media Sosial Jadi Kenyataan! appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/phillys-portal-media-sosial-jadi-kenyataan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kod Tatalaku Pelesenan Media Sosial Diumum Hujung Bulan Ini

Kod Tatalaku Pelesenan Media Sosial Diumum Hujung Bulan Ini

papar berkaitan - pada 11/10/2024 - jumlah : 96 hits
SKMM sedang menyediakan draf kod tatalaku untuk rujukan platform media sosial bagi pelesenan kata Fahmi Fadzil KUALA LUMPUR Kod tatalaku pelesenan penyedia platform media sosial akan diumumkan selewat lewatnya hujung bulan ini kata Menteri ...
Orang Ramai Di Minta Tidak Terpedaya Akaun Media Sosial Palsu Babitkan Kerabat Diraja Pahang

Orang Ramai Di Minta Tidak Terpedaya Akaun Media Sosial Palsu Babitkan Kerabat Diraja Pahang

papar berkaitan - pada 18/10/2024 - jumlah : 66 hits
KUANTAN Orang ramai diminta tidak terpedaya dengan kewujudan akaun palsu di pelbagai platform media sosial menggunakan nama Sultan Pahang Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Kesultanan Pahang menerusi hantaran di laman Fa...
Tidak Ada Keperluan Pindaan Ruu 342 Ppim Kenyataan Media Ppim 12 10 2024

Tidak Ada Keperluan Pindaan Ruu 342 Ppim Kenyataan Media Ppim 12 10 2024

papar berkaitan - pada 12/10/2024 - jumlah : 140 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia mewakili pengguna tidak menyokong pindaan Rang Undang Undang Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 2024 Bantahan ini berasaskan kebimbangan terhadap hak asasi dan potensi penyalahgunaan...
Waspada Akaun Akaun Palsu Yang Menyamar Sebagai Kerabat Diraja Pahang Di Pelbagai Platform Media Sosial

Waspada Akaun Akaun Palsu Yang Menyamar Sebagai Kerabat Diraja Pahang Di Pelbagai Platform Media Sosial

papar berkaitan - pada 22/10/2024 - jumlah : 60 hits
Menurut Kesultanan Pahang Orang ramai diminta tidak terpedaya dengan kewujudan akaun akaun palsu yang muncul di pelbagai platform media dengan menggunakan nama Kebawah Duli Paduka Baginda Sultan Pahang Al Sultan Abdullah Ri ayatud
Kenyataan Media Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa

Kenyataan Media Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa

papar berkaitan - pada 19/10/2024 - jumlah : 63 hits
1 AMANAH menyambut baik pembentangan Belanjawan Madani 2025 yang dibentangkan di Dewan Rakyat hari ini Walaupun pengurangan defisit berjaya dikurangkan 3 8 dari sasaran 3 3 namun ia sesuatu yang realistik sekaligus membuktikan komitmen Kera...
Sebaran Kenyataan Palsu Konon Dibuat Menteri Berkait Arak Tak Pasti Jangan Kong

Sebaran Kenyataan Palsu Konon Dibuat Menteri Berkait Arak Tak Pasti Jangan Kong

papar berkaitan - pada 24/10/2024 - jumlah : 47 hits
Sebaran kenyataan palsu konon dibuat menteri berkait arak Tak pasti jangan kongsi biarbetul The post appeared first on
Kelakar Lah Nafi Buat Akaun Ig Kutuk Hyeri Netizen Sangsi Baca Kenyataan Agensi Han Sohee

Kelakar Lah Nafi Buat Akaun Ig Kutuk Hyeri Netizen Sangsi Baca Kenyataan Agensi Han Sohee

papar berkaitan - pada 17/10/2024 - jumlah : 60 hits
Siapa sangka isu Han So hee melibatkan Hyeri dan Ryu Jun yeol kembali hangat diperkatakan Artikel Berkaitan Baru baru ini Han So hee telah dituduh membuka akaun Instagram palsu dan meninggalkan komen jahat di akaun Hye ri Walau bagaimanapun...
Viral Kenyataan Azam Baki Ahli Politik Akandi Panggil Untuk Disiasat

Viral Kenyataan Azam Baki Ahli Politik Akandi Panggil Untuk Disiasat

papar berkaitan - pada 15/10/2024 - jumlah : 57 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menyerbu dua lagi lokasi yang digunakan untuk menyimpan wang susulan siasatan terhadap dakwaan skandal konsesi perlombongan pasir di Selangor Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki mendedahkan wang Singapura...
Scientists Reveal The Untapped Potential Of Palm Oil

No Plans To Reactivate National Petroleum Advisory Council Says Azalina

Sbdj Siri 215 Lembaga Hitam Tanpa Kaki

Hikmah Demam

Untuk Pengetahuan Wan Saiful Kluster Jana Wibawa Adalah Golongan Maha Kaya

Plan Boarding Outing

Oh My Pet Bazaar Oct 2024

Pembentangan Resolusi Task Force Rakyat Sidang Media Ppim 23 10 2024


echo '';
5 Kelemahan Utama Pakai Kereta EV Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu

Biodata Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Bakal Suami Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Perkahwinan Diraja

5 Pekerjaan Yang Akan Membuatkan Kita Kenal Sifat Sebenar Manusia

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Andai Tiada Dia Slot Megadrama Astro Ria

Famili Duo 2024 Senarai Peserta Keputusan Markah Lagu Tugasan Cara Undi Format Penjurian Hadiah Dan Segala Info Musim 4


Why Pelican Delivers Is The Best Cannabis Delivery Service In The Industry

Kontraktor Bangladesh Didakwa Terima Rasuah Atur Kemasukan Warga Asing Disenarai Hitam Imigresen

Dapat Juga Hannah Delisha Nora Danish

Pemandu E Scooter Selamba Masuk Laluan Kereta Di Jalan Kl

Snoring Loudly It Might Be Time To Investigate Sleep Apnea

Video Gelagat Rossa Bersembang Dengan Fattah Amin Undang Perhatian Macam Sesuai Je Dua Ni