Ph Setuju Meterai Mou Reformasi Dengan Kerajaan


 
FMT Reporters -September 11, 2021 Majlis Presiden Pakatan Harapan secara dasarnya bersetuju dengan memorandum persefahaman itu demi menyelamatkan nyawa dan mata pencarian rakyat.PETALING JAYA: Pakatan Harapan (PH) bersetuju memeterai memorandum persefahaman (MoU) dengan kerajaan, tetapi tertakluk kepada penambahbaikan yang perlu diperhalusi kedua-dua pihak sebelum dimuktamadkan.
Ini menyusul mesyuarat pemimpin pembangkang petang tadi untuk membincangkan pembaharuan dicadangkan Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob, yang antara lain mengehadkan jawatan Perdana Menteri kepada 10 tahun, memperkenalkan undang-undang antilompat parti dan wakil pembangkang turut menganggotai Majlis Pemulihan Negara.
Majlis Presiden PH berkata, ia secara dasarnya bersetuju dengan MoU itu demi menyelamatkan nyawa dan mata pencarian rakyat.
“Marilah kita menggembleng seluruh kekuatan untuk menangani pandemik Covid-19 dan mengatasi kemelesetan ekonomi yang melanda negara kita,” katanya dalam kenyataan bersama oleh Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, Presiden Amanah, Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.
PH berkata, satu siri pertemuan juga berlangsung antara wakil gabungan pembangkang itu dan wakil Perdana Menteri semalam yang membincangkan sejumlah perkara dasar serta program khusus, dengan penekanan diberikan kepada keperluan melakukan reformasi dalam bidang ekonomi dan kesihatan awam bagi menangani Covid-19.
“Isu urusan perjalanan Parlimen, soal pengabsahan dan perkara berkaitan penambahbaikan tatakelola kerajaan turut dibincangkan.”
Katanya, PH berpendirian suntikan fiskal tambahan sebanyak RM45 bilion perlu disalurkan kepada dana Covid-19 berjumlah RM65 bilion, yang kini hanya berbaki RM8.6 bilion untuk menangani pandemik itu dan membantu rakyat dari segi kewangan.
Gabungan itu turut mencadangkan pengecualian bayaran faedah ke atas moratorium pinjaman bank untuk golongan B40 dan M40.
Mereka turut membincangkan langkah reformasi politik yang perlu dimasukkan dalam MoU itu, antara lain termasuk memperkasakan pelaksanaan Undi18 sekarang, reformasi Parlimen dan kebebasan institusi kehakiman.
“Wakil-wakil turut membincangkan isu undi percaya serta mekanisme pemantauan pelaksanaan memorandum persefahaman ini.”
Pertemuan semalam disertai Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin, Menteri Tenaga dan Sumber Asli Takiyuddin Hassan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Menteri Komunikasi dan Multimedia Annuar Musa serta Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz yang mewakili Perdana Menteri.
PH pula diwakili Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail, Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub, Setiausaha Organisasi DAP Loke Siew Fook, Timbalan Pengerusi DAP Gobind Singh Deo, Ketua Penerangan PKR Shamsul Iskandar Mohd Akin dan Ketua Penerangan PKR Fahmi Fadzil.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/ph-setuju-meterai-mou-reformasi-dengan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Kerajaan Ismail Akan Meterai Mou Reformasi

Ph Kerajaan Ismail Akan Meterai Mou Reformasi

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 192 hits
PH kerajaan Ismail akan meterai MoU reformasi Pemimpin dari kerajaan pimpinan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dan Pakatan Harapan mencapai persetujuan untuk menjalin kerjasama politik antara kedua dua blok dan akan memeterai satu memora...
Dr Dzulkefly Cadang Bentuk Mou Kestabilan Reformasi Antara Ph Dan Kerajaan

Dr Dzulkefly Cadang Bentuk Mou Kestabilan Reformasi Antara Ph Dan Kerajaan

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 124 hits
MALAYSIA DATELINEAhli Parlimen Kuala Selangor Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad mencadangkan agar Parlimen menstrukturkan semula Jawatankuasa Pilihan Khas dengan keahlian yang seimbang antara kerajaan dan pembangkang Katanya bagi memperkukuhkan...
Mou Ph Dan Kerajaan Demi Nyawa Dan Mata Pencarian Rakyat

Mou Ph Dan Kerajaan Demi Nyawa Dan Mata Pencarian Rakyat

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 192 hits
MALAYSIA DATELINEMajlis Presiden Pakatan Harapan telah mengadakan mesyuarat pada hari ini untuk membincangkan sebuah memorandum persefahaman di antara Pakatan Harapan dan pihak Kerajaan di mana Pakatan Harapan telah memberi pandangan dan ca...
Ph Kerajaan Pimpinan Ismail Sabri Tandatangan Mou Esok

Ph Kerajaan Pimpinan Ismail Sabri Tandatangan Mou Esok

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 252 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 12 2021 9 48 PMDikemaskini 10 02 PMPakatan Harapan dan kerajaan persekutuan pimpinan Ismail Sabri Yaakob telah bersetuju untuk menandatangani memorandum persefahaman esok Dalam satu kenyataan bersama wakil wa...
6 Bidang Utama Mou Kerajaan Ph

6 Bidang Utama Mou Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 322 hits
September 13 2021 Pemimpin kerajaan dan Pakatan Harapan menandatangani memorandum persefahaman yang merangkumi enam bidang utama PETALING JAYA Memorandum Persefahaman Transformasi dan Kestabilan Politik antara kerajaan persekutuan dan Pakat...
Mou Kerajaan Ph Bukan Kerajaan Campuran

Mou Kerajaan Ph Bukan Kerajaan Campuran

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 192 hits
Terdapat beberapa kekeliruan penyokong Pakatan Harapan berhubung memorandum persefahaman antara Kerajaan Perikatan Nasional dan PH yang akan ditandatangani pada petang ini Menurut Pengarah Komunikasi PH Fahmi Fadzil tidak banyak berubah dal...
Pelantikan Abang Pm Undang Kebimbangan Komitmen Kerajaan Laksana Reformasi Institusi Kata Guan Eng

Pelantikan Abang Pm Undang Kebimbangan Komitmen Kerajaan Laksana Reformasi Institusi Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 246 hits
September 18 2021 3 40 PMSetiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata pelantikan abang Perdana Menteri Zamri Yaakob sebagai Pengerusi NAFAS menimbulkan perasaan skeptikal terhadap kerajaan dalam usahanya melakukan reformasi institusi PETALING ...
Mou Kerajaan Pembangkang Akan Neutralkan Kluster Mahkamah Kata Penganalisis

Mou Kerajaan Pembangkang Akan Neutralkan Kluster Mahkamah Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 331 hits
A Pemerhati politik berkata sukar untuk golongan kleptokrat sabotaj kerajaan sedia ada sekiranya kerjasama dengan PH diteruskan dengan lancar Wakil dari blok kerajaan dan pembangkang menandatangani MoU persefahaman Isnin lalu dalam usaha tr...
Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol

Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau

Anda Diintai Tanpa Sedar Di Internet

Miniatur Bis Kalebas Legacy Sr3

Filem Tentang Sisi Gelap Suatu Entiti Bakal Melambak

Lasserhaus Where Contemporary Art Meets Hospitality By Vudafieri Saverino Partners In South Tyrol