Ph Perlu Tolak Atok Dan Umno Demi Masa Depan



Oleh: Mohamad Saja
Pada saya elok tinggal saja Atok dan Umno tu. Ada Atok ditolak PKR, bergantung harap Umno umpama tunggu durian yang tak gugur. Nak gugur macam mana, keputusan ditentukan MT Umno. Dalam tu ada tiga puak, satu puak takda jawatan menteri, satu puak tunggu keputusan mahkamah, satu puak lagi jadi menteri.
Kalau ramai orang tahu apa yang berlaku di dalam pejabat Tropicana dan Country Heights. Pasti tiada Grand Coalition dan Tiada Lagi Atok. Berharap pada Umno, terpaksa menunggu mesyuarat MT Umno. Berharap Atok berdepan dengan pecahbelah gabungan PH.
Macam madu tiga
Masalah, Atok dan Umno macam berbini tiga. Bini pertama PH, bini kedua Atok dan bini ketiga Umno. Memang la kalau kekal semua sedap. Tapi bini pertama tinggal kita, bini kedua tendang bini ketiga. Bini ketiga dok cucuk bini pertama. Elok cerai bini dua dan tiga. Sambil tu usha bini MUDA.
Elok move on dan fokus PRU14. Pada saya la, kalau pun ada lagi saki baki penyokong Atok, ia tidak sampai pada tahap PRU14. Gabungan dua puak itu tidak mungkin memberi kemenangan kerana perseteruan terlalu tinggi disebabkan pengkhianatan.
Tetapi, jika digabung keduanya pada saya la akan memberi laluan sokongan golongan muda pada MUDA. Memang MUDA tak kuat tapi jika sentimen MUDA untuk orang muda dan kempen kenapa perlu kuasa diberi kepada orang tua untuk menjaga masa depan mereka boleh meningkatkan sokongan parti MUDA.
Komponen utama pembangkang
Jika dibentuk dan dibimbing parti MUDA dengan baik, mereka boleh menjadi komponen utama pembangkang. Cuma dengan pengalaman yang kurang pergantungan harap kepada kepimpinan parti MUDA boleh membunuh pembangunan negara jika pengalaman Syed Saddiq dijadikan sandaran.
Golongan muda membentuk 30 peratus pengundi PRU15. Jika dibimbing dengan baik PH boleh mengantikan blok melayu Pas-Umno dan minoriti undi protes penyokong Atok saka.
Saya lebih suka bekerjasama dengan golongan MUDA berbanding bergantung harap dengan pengkhianat. Kerana saya nampak potensi mereka dengan sifat golongan muda ketika ni. Mereka kalangan generasi melinium bersifat confident serta yakin di atas perkara yang mereka buat.
Mereka melakukan dengan harapan mencapai sesuatu yang mereka impikan kerana mereka tiada apa yang boleh dimiliki dengan warisan yang mereka dapat dari pemimpin generasi lama, dengan hutang dan harga rumah yang tinggi.
Mereka juga sangat bercita-cita tinggi. Jika mereka minda mereka ditanam dengan cita-cita tinggi untuk membina negara yang bebas rasuah dan penuh integriti tak mustahil MUDA mempunyai harapan dengan undi golongan muda.
Semangat suka dijangka
Pada PRU 1993, SRC UIA saya pernah berkempen mengalahkan kumpulan lawan yang menyokong parti PAS. Tahun sebelumnya mereka menang 16/18.
Tapi pada tahun tersebut, kemenangan parti pro-kerajaan berubah menang menjadi 16/18 apabila mahasiswa yang tidak pernah turun mengundi dan percaya kepada satu kerajaan baru SRC perlu diwujudkan.
Begitulah orang muda. Semangat mereka sukar dijangka. Mereka tiada liabiliti untuk ditanggung. Harta mereka hanyalah harapan. Seperti hartanah, jika harapan dapat dibentuk dan dibina dengan baik, tidak mustahil kemenangan menjadi harta yang mereka impikan.
Kerana berkawan dengan MUDA boleh membentuk pemimpin baru yang tiada sifat khianat seperti pemimpin tua. Maka, ayuh kita tinggal yang tua, kita bimbing muda.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/31067

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berhati Hati Dengan Dreamlend Demi Masa Depan Anda

Berhati Hati Dengan Dreamlend Demi Masa Depan Anda

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 361 hits
SalamHari ni nak cakap sikit pasal Dreamlend Jabatan Perlindungan Data Peribadi dah buka kertas siasatan berkenaan dengan beberapa syarikat pemberi pinjaman online dan tidak mempunyai lesen sah telah menyalah guna data peribadi pengguna So ...
Tolak Tepi Fahaman Politik Muhyiddin Yassin Amp Anwar Ibrahim Luang Masa Ziarah Ibu Najib Razak Di Hospital

Tolak Tepi Fahaman Politik Muhyiddin Yassin Amp Anwar Ibrahim Luang Masa Ziarah Ibu Najib Razak Di Hospital

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 229 hits
If you re seeing this message that means JavaScript has been disabled on your browser please enable JS to make this app work this is a dummy content
Kian Ramai Pelajar Melayu Islam Teroka Bidang Baru Bernilai Tinggi Ekonomi Pada Masa Depan

Kian Ramai Pelajar Melayu Islam Teroka Bidang Baru Bernilai Tinggi Ekonomi Pada Masa Depan

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 246 hits
SINGAPURA Jumlah penerima dermasiswa Lembaga Biasiswa Kenangan Maulud tahun ini yang melanjutkan pengajian dalam bidang bidang yang kurang diwakili anak anak Melayu Islam naik dua kali ganda berbanding tahun lalu Bidang bidang yang dimaksud...
2020 Masa 039 Rehat 039 Bola Sepak Jana Semangat Musim Depan

2020 Masa 039 Rehat 039 Bola Sepak Jana Semangat Musim Depan

papar berkaitan - pada 26/12/2020 - jumlah : 204 hits
Sukan bola sepak menjadi mangsa pandemik Covid 19 apabila Malaysia terpaksa menguatkuasakan PKP Foto AFPKUALA LUMPUR 26 Dis Tanggal 18 Mac 2020 akan terpahat buat selamanya dalam ingatan peminat bola sepak tempatan sebagai permulaan masa re...
Umno Rela Sokong Anwar Demi Kuasa

Umno Rela Sokong Anwar Demi Kuasa

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 284 hits
freemalaysiatoday combyAssistant Editor December 30 2020Selepas 10 bulan Perikatan Nasional memerintah negara sejak kejatuhan kerajaan PH yang lepas politik negara masih lagi goyah apabila jumlah majoriti yang dimiliki kerajaan hanya dibeza...
Ku Li Dakwa Mampu Tarik Sokongan Mp Umno Tolak Belanjawan Muhyiddin

Ku Li Dakwa Mampu Tarik Sokongan Mp Umno Tolak Belanjawan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 248 hits
Pengerusi Jemaah Penasihat Umno Tengku Razaleigh Hamzah tidak menolak kemungkinan dia mampu menarik sokongan ahli parlimen parti itu bagi menyokong kerjasamanya dengan Dr Mahathir Mohamad Mungkin katanya ringkas pada sidang media khas mengu...
Strategi Pening Umno Vs Perang Saraf Ku Li X Atok

Strategi Pening Umno Vs Perang Saraf Ku Li X Atok

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 278 hits
Anwar kata nak jadi Piieem dah lama Buat sidang media situ sini menyatakan sokongan dan cukup SD Tiba tiba atok bersuara seolah menjadi benteng kerajaan PN Atok lancarkan polemik menolak kerajaan pintu belakang dan secara serentak tidak ber...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Percutian Ke Taiwan Semasa Musim Sejuk

Makan Laksa Di Kedai Makan Laksa Pokok Limau Kuala Kangsar Perak

The Benefits Of Wearing Feelingirl S Bodysuits

Sepuluh Perkara Tetap Mengalir Pahalanya Setelah Mati

Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana