Ph Mencorot Menuju Tsunami Kebencian Rakyat



PH makin hanyut, hilang kepercayaan rakyat

DALAM kita menghadapi kekalutan dan ketidaktentuan politik dan ekonomi negara di tangan PH, angka-angka terus menunjukkan yang prestasi mereka semakin mencorot.

Mengikut kajian terkini badan bebas Merdeka Centre dalam laporan mereka: “Malaysia Political Developments and Trajectories Update – January 2020” Kerajaan PH sesungguhnya bermasalah dan bakal terus menanggung masalah.

Tempoh berbulan madu buat PH sebenarnya tamat awal 2019 lalu. Sejak itu rakyat dikesan mula mempertikaikan kemampuan sebenar kerajaan baru ini.

Janji-janji populis apabila gagal dan tidak ditepati telah mencetuskan kemarahan dan ketidakpuasanhati rakyat. Kesannya PH semakin dibenci.

Blok pembangkang pula dilihat bijak meraih sokongan dan simpati rakyat sehingga menjadi kukuh dan diikuti ramai.

Dua dapatan menarik dari kajian Merdeka Centre ini adalah pertama berkenaan arah tuju negara di bawah PH dan kedua kemampuan mereka menguruskan ekonomi negara.

Sejurus menang besar dalam PRU ke 14 pada bulan Mei 2018, 64 peratus rakyat yakin bahawa PH sedang memandu negara menuju arah tuju yang betul. Itu kepercayaan rakyat setelah memberi mandat yang besar pada PH ketika itu.

Sekarang bagaimana?

Merdeka Centre mendapati pada November 2019 iaitu 18 bulan kemudian rakyat sudah tidak lagi percaya pada PH setelah melihat sendiri pemerintahan mereka. Buktinya hanya 23 peratus percaya yang PH mampu memandu negara menuju arah tuju yang betul iaitu penurunan sebanyak 41 peratus!

Bermakna dalam tempoh 18 bulan sahaja ‘Tsunami kemenangan’ PH boleh berubah menjadi ‘Tsunami kebencian’ rakyat terhadap PH.

Keduanya berkenaan kemampuan Kerajaan PH menguruskan ekonomi negara. Apabila menang besar pada Mei 2018 dahulu rakyat cukup percaya PH diterajui Tun Dr Mahathir dan anggota Kabinet barunya punya kemampuan menguruskan ekonomi negara dan baik dan memberikan kesejahteraan pada rakyat.

Pada ketika itu 65 peratus rakyat berpuas hati dan yakin PH akan mampu merobah nasib mereka. Malangnya 18 bulan kemudian iaitu November 2019, kepuasan hati itu susut dan hilang.

Dari 65 peratus pada 2018 cuma tinggal 30 peratus sahaja pada hujung 2019  yang berpuas hati dengan PH iaitu penurunan drastik 35 peratus.

Dari 65 peratus yang berpuas hati ukuran terbaru menunjukkan ianya telah berubah ke 65 peratus tidak berpuas hati dengan cara PH menguruskan ekonomi negara.

Sejauh mana ketepatan kajian ini terpulanglah pada rakyat tetapi yang jelas melangkah masuk ke 2020 ini dengan rekod kekalahan 4 PRK berturut-turut di Semenanjung, ternyata PH semakin jauh  dari hati rakyat, rakyat terus rasa tertipu dan jika trend kebencian ini berkekalan datang PRU ke 15 kerajaan baru akan dinobatkan rakyat menggantikan PH yang tempang dan pincang ini.

ROSLAN SHAHIR MOHD SHAHIR – HARAKAHDAILY 9/1/2020

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2020/01/ph-mencorot-menuju-tsunami-kebencian.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Syria Yang Paling Kenal Siapa Syiah

Rakyat Syria Yang Paling Kenal Siapa Syiah

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 342 hits
Rakyat Syria yang paling kenal dengan penjenayah Qassim Sulaymani Jeneral Syiah Iran inilah yang telah membantu regim Syiah Basyar Asad membunuh rakyatnya sendiri terutamanya dikawasan Sunni Hari ini mereka yang pernah merasakan kejahatan a...
Calon Bn Azam Perkuatkan Suara Rakyat Sabah Di Parlimen

Calon Bn Azam Perkuatkan Suara Rakyat Sabah Di Parlimen

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 264 hits
HASPAIZI ZAIN KOW GAH CHIE PRK KIMANIS Calon BN bagi Pilihan Raya Kecil Kimanis Mohamad Alamin berazam untuk membawa dan memperkuatkan suara rakyat Sabah ke parlimen sekiranya dipilih sebagai anggota parlimen Kimanis 18 Jan nanti Beliau ber...
Rakyat Simpang Renggam Sambut Kepulangan Maszlee Malik

Rakyat Simpang Renggam Sambut Kepulangan Maszlee Malik

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 401 hits
Bekas Menteri Pelajaran Dr Maszlee Malik hari ini pulang ke tempat asalnya di Simpang Renggam Menerusi satu hantaran di media sosialnya Dr Maszlee mengucapkan terima kasih kepada rakyat Simpang Renggam kerana menyambut kepulangannya hari in...
Puluhan Pekerja Minyak Rakyat As Tinggalkan Iraq

Puluhan Pekerja Minyak Rakyat As Tinggalkan Iraq

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 175 hits
BASRA Rakyat AS yang bekerja dengan syarikat minyak asing di bandar Basra Iraq mula meninggalkan negara itu semalam selepas serangan udara Washington mengorbankan komander tertinggi Iran Beberapa jam selepas kematian komander Pasukan Pengaw...
Aksi Lucu Rakyat Thailand Kreatif Beli Belah Tanpa Beg Plastik

Aksi Lucu Rakyat Thailand Kreatif Beli Belah Tanpa Beg Plastik

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 494 hits
BANGKOK Pengumuman kerajaan Thailand mengenai larangan penggunaan beg plastik sekali guna di kedai utama di seluruh negara bermula tahun 2020 disambut baik oleh rakyatnya Malah rakyatnya juga dilihat tampil kreatif menggunakan apa sahaja be...
70 Peratus Rakyat Tidak Peduli Tarikh Peralihan Kuasa Perdana Menteri

70 Peratus Rakyat Tidak Peduli Tarikh Peralihan Kuasa Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 225 hits
Dr Afif Bahardin KUALA LUMPUR Sebanyak 70 peratus daripada rakyat di negara ini tidak memberi perhatian khusus kepada isu peralihan kuasa malah mereka tidak peduli bilakah tarikh akan berlakunya perubahan pucuk kepemimpinan negara Dapatan i...
Puluhan Rakyat Iraq Berarak Kongsi Rasa Sedih Kematian Qassem Muhandis

Puluhan Rakyat Iraq Berarak Kongsi Rasa Sedih Kematian Qassem Muhandis

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 173 hits
BAGHDAD Puluhan ribu orang berarak di Baghdad sebagai tanda berkabung susulan kematian pemimpin tertinggi tentera Iran Qassem Soleimani dan komander Abu Mahdi al Muhandis pemimpin tentera Iraq yang terbunuh dalam serangan udara Amerika Syar...
Prkkimanis Karim Bujang Hairan Rakyat Lagi Hairan

Prkkimanis Karim Bujang Hairan Rakyat Lagi Hairan

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 390 hits
oleh Ab Jalil Backer Calon Warisan bagi PRK Kimanis Karim Bujang menyatakan beliau hairan melihat Najib Razak disambut baik di Kimanis walaupun bekas Perdana Menteri itu berhadapan dengan puluhan tuduhan penyelewengan Jika Karim tahu budaya...
Prkkimanis Rakyat Harus Terjemahkan Kemarahan Melalui Peti Undi

Prkkimanis Rakyat Harus Terjemahkan Kemarahan Melalui Peti Undi

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 232 hits
Ketua Penerangan UMNO Malaysia Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah berkata pengundi di Pilihan Raya Kecil Kimanis harus menterjemahkan rasa tidak puas hati mereka kepada kerajaan negeri Sabah dengan mengundi Barisan Nasional sebagaimana yang dil...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis

Maaflah Biarlah Benak Ubi Tapi Betul Hafidz Roshdi Pertahan Tindakan Tak Hadir Mahkamah Bidas Balik Teguran Shuhada

Packing Barang Kucing Kesayangan