Ph Kekal Kerjasama Hadapi Prn Sarawak



Meskipun di peringkat nasional keadaan Pakatan Harapan (PH) agak sedikit bergolak berikutan isu siapa bakal Perdana Menteri kerajaan PH Plus namun di Sarawak situasinya kekal tenang dan bekerjasama.
Malah PH Sarawak telah menggariskan beberapa isu utama dalam menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) Ke-12 Sarawak yang bakal diadakan bila-bila masa.
Menurut kenyataan bersama Pengerusi DAP Chong Chieng Jen, Pengerusi PKR, Larry Sng Wei Shien dan Pengerusi AMANAH, Abang Halil Abang Naili, antara isu yang dibincangkan ialah persiapan PH Sarawak untuk PRN12 di samping berusaha bagi mengekalkan hubungan kerjasama erat antara parti komponen.
“Kami akan mengekalkan hubungan dan kerjasama erat antara parti komponen kecuali Bersatu sehingga isu kepemimpinannya jelas.
“Manakala isu calon Perdana Menteri tidak akan mempengaruhi hubungan antara kami. Ini adalah masalah yang berbeza pendapat dan cara untuk mencapai tujuan akhir yang sama,” tegas kenyataan itu.
Seterusnya kenyataan itu mengecam dengan perbuatan melompat parti dan mengkhianati mandat rakyat di negara ini.
“Kami mengecam segala bentuk gerakan itu, kerana ia adalah tindakan mengkhianati mandat rakyat.
“Ini juga akan melemahkan semangat dan institusi demokrasi,” tambah kenyataan itu lagi.
Mengenai persiapan PRN12, kenyataan itu menjelaskan bahawa PH Sarawak akan memberi saingan kepada Gabungan Parti Sarawak serta bersedia bekerjasama dengan mana-mana parti politik yang boleh dipercayai serta mematuhi prinsip ketelusan, pemerintahan yang baik dan keadilan untuk semua.
“Secara terang kami tidak akan bekerjasama dengan parti oportunis atau ‘parti satu pilihan raya’ kerana parti-parti tersebut mempunyai kecenderungan tinggi untuk mengkhianati kepercayaan pengundi setelah memenangi beberapa kerusi nanti,” ujar kenyataan itu.
Berkaitan pengurusan kewangan Kerajaan Negeri Sarawak, PH Sarawak menyatakan keprihatinan terhadap pengurusan kewangan dan perbelanjaan kerajaan negeri yang boros.
“Dua bekas menteri kewangan iaitu Lim Guan Eng dan Wong Soon Koh telah menyatakan pandangan yang serupa.
“Harus ada asas yang kuat bagi kedua untuk menyatakan keprihatinan mendalam mereka terhadap keadaan kewangan kerajaan negeri.
“Selama bertahun-tahun, kerajaan negeri telah meminjam bon berjuta-juta dolar AS dan tidak telus mengenai penggunaan wang bon tersebut.
“Walaupun soalan berterusan Chong di Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak, kerajaan negeri tidak ada memberi jawapan,” kata kenyataan itu.
Justeru, jelas kenyataan itu lagi sekiranya tidak ada yang salah, mengapa begitu berahsia dan tidak telus.
“Satu perkara yang pasti, tidak mungkin kerajaan negeri dapat meneruskan beberapa projek bernilai berbilion-bilion yang diumumkan oleh pemerintah tanpa memaksa negara untuk melanjutkan hutang.
“Bahagian yang tidak pasti adalah bagaimana kita akan membayar hutang tersebut dan kami tidak mahu ada berulangnya kes 1MDB di Sarawak.
“Pada masa ini, walaupun terdapat banyak pengumuman pakej rangsangan oleh kerajaan negeri, sebilangan besar peniaga kecil dan orang biasa belum menerima apa yang dijanjikan.
“Adakah kerajaan negeri sudah terlalu kekurangan wang?. Maka, kita perlu perubahan sekali gus membersihkan kotoran yang terkumpul selama 57 tahun terakhir,” ujar kenyataan itu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28404

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Penting Kekal Bersatu Hadapi Pn Lawan Kerosakan Negara

Ph Penting Kekal Bersatu Hadapi Pn Lawan Kerosakan Negara

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 257 hits
Oleh Datuk Seri Ahmad Awang Negara dan Pakatan Harapan sedang berhadapan dengan suasana yang genting dan merisaukan Allah sedang menguji kita dengan satu ujian yang mencabar untuk melihat kejujuran dan kesabaran serta semangat setiakawan an...
Kerjasama Semakin Kukuh Pas Sedia Hadapi Pru Bersama Pn

Kerjasama Semakin Kukuh Pas Sedia Hadapi Pru Bersama Pn

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 291 hits
Takiyuddin Hassan KUALA LUMPUR Parti Islam Se Malaysia melihat kerjasama politik di antara Barisan Nasional dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia semakin mantap dan bersedia untuk menghadapi pilihan raya umum ke 15 Setiausaha Agungnya Datuk...
Meeting Gtp 2020 Hadapi Pandemik Dengan Kerjasama Guru

Meeting Gtp 2020 Hadapi Pandemik Dengan Kerjasama Guru

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 300 hits
MEETING GTP 2020Dua hari lepas buat pertama kalinya kumpulan Finalis Global Teacher Prize 2020 berkumpul untuk satu meeting online Selain dapat berkenalan dengan semua 50 orang guru hebat seluruh dunia nih secara lebih dekat kami juga dapat...
Atm 49 Lorong Tikus Baru Dikenal Pasti Di Sarawak

Atm 49 Lorong Tikus Baru Dikenal Pasti Di Sarawak

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 231 hits
Panglima ATM Jeneral Affendi Buang berkata pekan Biawak adalah antara kawasan yang mempunyai banyak lorong panas yang perlu dikawal ketat bagi mengekang kemasukan PATI serta aktiviti jenayah rentas sempadan selain menyekat penularan pandemi...
Saratok Resignations No Surprise Says Sarawak Pkr

Saratok Resignations No Surprise Says Sarawak Pkr

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 282 hits
Sarawak PKR chief Larry Sng says the party is still strong KUCHING Sarawak PKR chief Larry Sng says the resignation of 25 members of Saratok PKR was not surprising as they were followers of Saratok MP Ali Biju Saratok was previously led by ...
Kek Lapis Sarawak Selera Sakura

Kek Lapis Sarawak Selera Sakura

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 814 hits
Alhamdullillah Tokey Kek Lapis Selera Sakura sudi melapis untuk Mama Yan hari tu Dapatlah Mama Yan bawa balik kampung sebagai ole ole Walaupun made in Johor tapi resepinya original dari Sarawak Chefnya pun anak jati Sarawak tau Mama Yan ord...
Covid 19 Samarahan Now Green Zone No New Cases Reported In Sarawak

Covid 19 Samarahan Now Green Zone No New Cases Reported In Sarawak

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 277 hits
ATM and PDRM personnel seen stopping motorists at a road block along the Kota Samarahan Expressway at the height of the pandemic and MCO period File Photo KUCHING Samarahan District has been declared a green zone after no new positive Covid...
Chief Of Malaysia S Petronas Quit Over Payment To Sarawak Say Sources

Chief Of Malaysia S Petronas Quit Over Payment To Sarawak Say Sources

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 264 hits
The chief of Malaysian energy giant Petronas quit this month after disagreement with the prime minister over giving more oil money to one of the country s states run by a government ally sources close to the government and the company said ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran