Ph Gagal Jiwai Aspirasi Falsafah Pendidikan Negara


DR. AHMAD FAKHRUDDIN SHEIKH FAKHRURAZI  

MEWUJUDKAN suasana harmoni serta sikap saling hormat menghormati antara satu sama lain menjadi tanggung semua pihak.

Rakyat Malaysia secara umumnya dapat menerima adat resam dan budaya kaum lain selagi mana sempadan tatasusila difahami serta diamalkan dengan penuh toleransi.

PAS berpandangan, kemajmukan berbilang kaum merupakan anugerah serta pembuktian keagungan Allah S.W.T yang Maha Pencipta, menjadikan manusia pelbagai warna kulit, berbeza ras serta bahasa pertuturan mengikut kaum masing-masing.

Namun mutakhir ini, suasana harmoni itu kian menipis apabila ada segelintir pihak yang cuba meniup bara perkauman malah banyak siri desakan berbaur  provokasi yang menjurus ke arah ketegangan, kebencian, seterusnya meruntuhkan kemesraan di kalangan masyarakat majmuk khususnya dalam perkara pendidikan semakin menjadi-jadi.

Antaranya, diperdebatkan oleh rakyat kini termasuklah hal seni penulisan khat Jawi (tiga muka surat sahaja) sehingga memaksa Perdana Menteri menegur keras ke atas tindakan pihak tertentu yang dilihat berpotensi mencetus perbalahan serius.

Selain itu, kedengaran juga desakan kuat agar UniMAP disiasat kerana melulus kertas soalan peperiksaan yang tertera nama pendakwah terkenal, Dr Zakir Naik di dalam Kertas Hubungan Etnik sebagai ikon dunia Islam.

Kedua-dua isu ini secara tersirat merupakan satu percubaan mewujudkan rasa kebimbangan, keresahan dan ketakutan di kalangan rakyat bukan Islam terhadap Islam atau dengan istilah lain perkataan Islamphobia.

Sama ada ia adalah satu kebetulan atau tidak, DAPlah yang paling menonjol menunjukkan reaksi negatif terhadap apa yang berlaku pada sejak kebelakangan ini.

Sementara itu rakyat masih ternanti-nanti hasil keputusan laporan kajian oleh Pasukan Petugas Dasar Sijil Peperiksaan Bersepadu (PPDUEC) mengenai kontroversi isu pensijilan UEC, di mana laporan berkenaan perlu dibentang kepada Kementerian Pendidikan tanpa lengah lagi.

PAS membangkitkan perkara ini kerana ia melibatkan kepentingan awam dan perundangan pendidikan negara. Persoalannya, apakah perbuatan melengah-lengahkan pembentangan syor tersebut mempunyai agenda tersirat?

Pada penilaian rakyat, Kerajaan Pakatan Harapan (PH) gagal menjiwai aspirasi yang termaktub di dalam Falsafah Pendidikan Negara dan mereka terbawa-bawa dengan perangai sewaktu menjadi pembangkang. Barangkali mereka lupa bahawa sekarang mereka sudah menjadi kerajaan.

Hal sedemikian berlaku kerana PH tidak serius menanam semangat cintakan negara dan hidup berkasih sayang dalam membina perpaduan nasional dalam sektor pendidikan.

Kedua, PH dilihat seakan  mewujudkan tembok pemisah antara kaum dengan menafikan kepentingan mempelajari resam silang budaya seperti bahasa dan tulisan Jawi, sedangkan mempelajari tulisan kaligraf Cina pula dijulang setingginya sebagai simbul perpaduan kaum.

Ketiga, PH bersikap double standard dan pilih kasih dalam soal pemberian agihan pendidikan apabila nisbah yang diberikan antara sekolah persendirian Cina dan sekolah aliran Kebangsaan amat ketara.

Keempat, mengiktiraf produk yang tidak mengikuti arus kehendak dan peraturan pendidikan yang tertulis di dalam Akta Pendidikan; dan yang paling ketara ialah apabila sebahagian hal pendidikan seolah-olah mesti mendapat restu dari DAP termasuklah cadangan pelantikan Menteri Pendidikan yang baru ini.

Justeru, pembinaan kesatuan dan perpaduan kaum bermula di laman pendidikan. Tidak dinafikan, kestabilan sosial kemasyarakatan berputik di petak ini. Terserahlah kepada PH bagaimana mengaturnya sesuai dengan cogan kata ‘Malaysia Baru’. Rakyat tak sabar ingin mengetahui, apakah resepi pendidikan ala Malaysia Baru itu dalam membina perpaduan nasional ?

*DR. AHMAD FAKHRUDDIN SHEIKH FAKHRURAZI
Timbalan Pengerusi Lajnah Pendidikan PAS Pusat – HARAKAHDAILY



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/01/ph-gagal-jiwai-aspirasi-falsafah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jual Negara Kepada China Ph Gagal Lihat Kepentingan Negara

Jual Negara Kepada China Ph Gagal Lihat Kepentingan Negara

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 186 hits
Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Mohd Razlan Rafii mengesa agar Kerajaan memantau keluar masuk pelancong China ke negara ini dan memastikan mereka semua keluar dari Malaysia seperti yang putuskan tidak lebih 15 hari Katanya satu dokum...
Saya Sudah Ada Idea Perbaiki Sistem Pendidikan Negara Dr Mahathir

Saya Sudah Ada Idea Perbaiki Sistem Pendidikan Negara Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 166 hits
KUALA LUMPUR 14 Jan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau telah mendapat idea mengenai apa yang perlu dilakukan untuk memperbaiki sistem pendidikan di Malaysia Dr Mahathir yang juga pemangku Menteri Pendidikan berkata belia...
Apa Yg Pm Lakukan Setakat Ini 100 Betul Untuk Melayu Islam Dan Negara

Apa Yg Pm Lakukan Setakat Ini 100 Betul Untuk Melayu Islam Dan Negara

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 368 hits
Termasuklah keputusan yang betul untuk memangku sementara jawatan Menteri Pendidikan Sekaligus yang mempersenda dan memfitnah Tun sebagai tunduk kepada DAP akhirnya jilat lendir sendiri Kepercayaan ini lebih sihat untuk netizen fokus membin...
Peguam Negara Kaji Cadangan Naik Had Umur Kahwin Kepada 18 Tahun

Peguam Negara Kaji Cadangan Naik Had Umur Kahwin Kepada 18 Tahun

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 236 hits
Peguam negara kaji cadangan naik had umur kahwin kepada 18 tahun Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 10 Jan 2020 1
Hidangan Lazat Tahun Baru Cina Gabungan Dari Negara Jepun Dan Peru Rugi Kalau Tak Cuba

Hidangan Lazat Tahun Baru Cina Gabungan Dari Negara Jepun Dan Peru Rugi Kalau Tak Cuba

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 479 hits
Hidangan Lazat Tahun Baru Cina Gabungan Dari Negara Jepun Dan Peru Rugi Kalau Tak CubaMencari juadah enak untuk dinikmati bersama keluarga sempena perayaan atau hari istimewa kini bukan lagi tugasan yang sukar kerana Nobu Kuala Lumpur telah...
Praktik Goreng Saham Jiwasraya Anggota Dpr Sebut Bisa Dipidana Jika Rugikan Negara

Praktik Goreng Saham Jiwasraya Anggota Dpr Sebut Bisa Dipidana Jika Rugikan Negara

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 183 hits
Anggota Komisi III DPR Asrul Sani mengatakan praktik goreng menggoreng saham bisa diseret ke hukum pidana jika menyebabkan kerugian negara Hal ini merupakan tanggapan atas kasus gagal bayar polis asuransi Jiwasraya
Adek Chini Perosak Negara Chord

Adek Chini Perosak Negara Chord

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 564 hits
Am G AmSatu hari ku langkahkan kakiAm DmMenuju port ku sendiriDm AmDatang polis dan juga CIDF G AmKu ditangkap tanganku digariAm G AmAku dibawa ke dalam mahkamahAm DmBadan lesu dan lemahDm AmTuan hakim dah naik menyampahF G AmBuka rekodku b...
Walau Hilang Sebelah Kaki Terus Mengembara Ke Pelbagai Negara

Walau Hilang Sebelah Kaki Terus Mengembara Ke Pelbagai Negara

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 236 hits
Tongkat jejak benuaHILANG sebelah kaki akibat kemalangan sembilan tahun lalu bukan halangan buat Mahathir Alkhobiri 31 untuk mengembara ke pelbagai negara seluruh dunia walaupun perlu bertongkat untuk bergerak Malah bukan sekadar mengembara...
Virus Influenza Kembali Serang Negara Menteri Kata Tiada Kaitan Dengan China

Virus Influenza Kembali Serang Negara Menteri Kata Tiada Kaitan Dengan China

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 310 hits
Kita semua sedia maklum yang kini virus influenza telah kembali menyerang negara di mana beberapa negeri telah menunjukkan peningkatan jangkitan Bagaimanapun Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad menegaskan yang jangkitan virus ini tiada kai...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu