Petugas Kesihatan Rayu Jangan Selfish Walaupun Covid 19 Masih Ramai Degil Pergi Holiday


Disaat Koronavirus (Covid-19) di isytiharkan sebagai pandemik oleh Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO), masih ramai yang berdegil untuk tidak kuarantinkan diri sendiri malah ada yang mengambil kesempatan untuk bercuti ke luar negara. Ada yang sudah lama membeli tiket dan ada juga yang baru membeli tiket pernerbangan yang ditawarkan dengan harga yang sangat rendah ketika ini.
Tapi sedarkah anda, Covid-19 ini tidak seperti demam biasa. Covid-19 boleh membawa maut dan sangat mudah menjangkiti sesiapa sahaja. Lebih kerap anda terdedah di tempat yang berisiko lebih mudah untuk diri anda terkena jangkitan virus ini.
*Istilah pandemik merujuk kepada wabak yang menyerang dalam skop lebih besar dan tidak terhad kepada sesuatu komuniti atau daerah semata-mata.Wabak ini akan mengancam kawasan yang lebih luas seperti sebuah negeri, negara, benua atau mungkin juga seluruh dunia jika dibiarkan melarat.
Walaupun Kementerian Kesihatan (KKM) giat melaporkan perkembangan semasa penularan Covid-19 dalam negara dan Malaysia telah mencatat sebanyak 428 kes (setakat pagi ini 16/3/2020) namun masih ada segelintir yang berdegil. Pihak petugas kesihatan juga tidak berhenti memberikan peringatan agar orang ramai menangguhkan penerbangan ke luar negara khusunya lokasi berisiko tinggi.

Tatkala cuti pegawai kesihatan dibekukan kerana covid19, ada sekumpulan manusia yang masih berdegil nak bercuti ke luar negara padahal tahu di sana bnyk kes covid 19 dan penularannya lebih dasyat..
Kalau anda berfikir, “ala, balik dari sana, kalau ada batuk selsema pergi je lah hospital utk screening” Oh itu mmg ucapan yang sangat selfish
Ia tak semudah itu kawan. Contact screening memerlukan tenaga pegawai kesihatan yg banyak. Personal protective equipment (mask, gloves, baju pegi bulan) bukannya murah.
Kalau anda seorang kena, semua org yg pernah jumpa anda perlu dicari dan dicek seorang demi seorang.
Kalau ditakdirkan waktu anda mula2 dtg ke hospital tanpa beritahu sejarah perjalanan anda, anda mungkin mendedahkan pekerja2 di hospital kpd jangkitan itu. Apa kesannya? Kesemua pekerja itu perlu dicutikan.
Jadi apa jadi kpd para pekerja kesihatan yg terpaksa dicutikan? Perlu lah pegawai kesihatan dari department lain atau hospital lain dipanggil utk mengisi kekosongan itu..
Perkhidmatan elektif diberhentikan buat seketika waktu.
Kini, hospital yg menerima kes covid19 telah mula memberhentikan perkhidmatan elektif kerana nak memaksimakan sumber manusia dan wang utk menghadapi “serangan covid19”.
Doktor2 dari bidang lain dikerah bersama2 dgn frontliners di jabatan kecemasan.
Anda faham apa itu perkhidmatan elektif? Maksudnya pembedahan/ rawatan yang dikategorikan sebagai bukan “life threatening” semuanya akan diberhentikan. 
Saya bagi contoh rawatan elektif.
Kalau bidang Rehabilitation Medicine (perubatan pemulihan)
– pesakit stroke yang sepatutnya dimasukkan utk rawatan pemulihan intensif, utk pulihkan lemah separuh badannya, terpaksa ditangguhkan. Maka mereka mungkin terlepas masa keemasan utk pulihkan fungsi mereka..
– pesakit yang lumpuh akibat cedera saraf tunjang juga hadapi masalah yg sama. Mungkin sepatutnya kami admit utk ajar mereka guna kerusi roda, atau ajar uruskan sistem buang air besar/kecil mereka (yg terjejas akibat cedera saraf tunjang).. Semua perlu ditangguhkan..
Bila rawatan ini akan dikategorikan sebagai emergency?
—.> bila mereka ada komplikasi sbb kurang bergerak seperti pulmonary embolism (darah beku dlm peparu) atau pesakit stroke dapat aspiration pneumonia (jangkitan kuman paru paru kerana tersedak makanan), atau mereka dpt serangan stroke kedua sbb proses pemulihan terjejas..
Kenapa? Sebab anda nak pergi bercuti.
Kalau bidang kepakaran mata..
– pembedahan katarak mungkin perlu ditangguhkan. Maka terpaksa lah makcik pakcik yang matanya kabur bertahan saja dgn mata yg kurang nampak utk lbh lama lagi..
Kenapa? Sebab anda nak pergi bercuti..
Kalau bidang bedah saraf, mungkin pesakit yang ada arteriovenous malformation (gumpalan salur darah dlm otak yang tak normal) terpaksa menangguhkan pembedahan mereka.. Kalau ini bunyi nya mcm serius dikategorikan sebagai rawatan elektif, bila pula ia akan dikategorikan sebagai emergency?
—> tungga lah dia pecah dan menyebabkan pendarahan dalam kepala.. Haa time nj baru consider emergency dan akan buat pembedahan segera..
Kenapa? Sebab anda nak pergi bercuti.
Kalau bidang orthopedics pula.. Pembedahan seperti total knee replacement (ganti tempurung lutut) itu dikategorikan sebagai elektif.. Maka bertahan lah pakcik makcik dgn sakit lutut yg teruk sampai tak blh jalan dan tak blh tidur..
Kenapa? Sebab anda nak pergi bercuti.
Anda nampak hubungkaitnya sekarang?
Mari saya recap.
Anda berkeras utk pergi bercuti –> anda mungkin dapat covid 19–> anda sebarkan kpd org sekeliling–> pegawai kesihatan perlu buat contact tracing. –> ada pegawai yg perlu dicutikan–>disebabkan ramai yg terlibat maka perlu tarik doktor2 dari jabatan perubatan lain–. > maka jabatan perubatan lain terpaksa hentikan rawatan elektif–> maka berlakulah senario seperti di atas..
Saya blm cerita lagi ttg kawan2 saya di komuniti yang actively pergi buat screening dan contact tracing.. Tak sempat nak ke tandas. Tak smpat makan..
Mereka juga ada isteri/suami dan anak2 kecil..Bayangkan kalau mereka juga terjangkit.. Maafkan saya sekiranya bahasa saya ada sedikit nada kasar atau keras.
Bukan apa, keadaan skrg dh agak serius. Kami di fasiliti kesihatan semakin terasa keperitannya. Nak ambil mask pun dh kena catu tau tak? Sampai mcm tu sekali.
Isu covid19 dah jdi msalah sejagat. Masalah kita semua. Jadi kita semua kena ambil peranan masing2.. Tangguhkan lah seketika niat nak bercuti.. Atau perhimpunan/ perjumpaan yang melibatkan ramai org..
Kalau anda ada terdedah dgn kes covid19 jangan simpan info ini pd saat akhir. Beritahu awal2 supaya anda disaring oleh pegawai yg bersedia utk memeriksa anda.. Maksudnya, pegawai kesihatan itu bersedia dgn pemakaian PPE yang lengkap. Dan di tmpt saringan yg khas. Jangan duduk di sblh org yg mempunyai ketahanan badan yg lemah seperti ibu megandung/ org tua/ kanak2 /pesakit kronik..
Minta maaf terkasar bahasa.Akhir kata. Tangguhkan niat anda utk bercuti ke luar negara


Kredit: anie farhana & Liyanatul Najwa
Baca artikel Covid-19;
Cuti Sekolah Di Sabah Mungkin Disambung Lagi. Langkah Tangani Penularan COVID-19
Merokok Dan Menghisap Vape Boleh Terdedah Kepada Risiko Dijangkiti Covid-19
Bayi Baru Lahir Disahkan Terkena Wabak COVID-19, Pesakit Termuda Di Dunia
Kena Lebih Peka & Berjaga-Jaga, Kini COVID-19 Dikategorikan Sebagai Pandemik
KKM Buat Website Khas Untuk Periksa COVID-19 Secara “Online”. Boleh Periksa Tahap Risiko Terkena Jangkitan
The post Petugas Kesihatan Rayu Jangan ‘Selfish’. Walaupun Covid-19 Masih Ramai Degil Pergi ‘Holiday’! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/petugas-kesihatan-rayu-jangan-selfish-walaupun-covid-19-masih-ramai-degil-pergi-holiday/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
15 Petugas Kesihatan Dijangkiti Covid 19 Setakat Ini Seorang Dirawat Di Icu

15 Petugas Kesihatan Dijangkiti Covid 19 Setakat Ini Seorang Dirawat Di Icu

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 612 hits
Gambar HiasanKetua Pengarah Kesihatan Malaysia Datuk Dr Noor Hisham Abdullah telah mengesahkan bahawa sekurang kurangnya 15 petugas kesihatan barisan hadapan di Malaysia telah dijangkiti virus COVID 19 setakat ini Menurut satu perkongsian y...
Setakat Ini 24 Petugas Kesihatan Sah Positif Covid 19

Setakat Ini 24 Petugas Kesihatan Sah Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 285 hits
Menerusi persidangan media yang disampaikan oleh KP Kesihatan Dr Noorhisham mengatakan bahawa sehingga kini seramai 19 kakitangan KKM dan 5 petugas dari fasiliti kesihatan swasta disahkan positif Covid 19 Sehingga pukul 12 tengah hari tadi ...
Degil Masih Ramai Tak Sedar Bahaya Covid 19

Degil Masih Ramai Tak Sedar Bahaya Covid 19

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 224 hits
KPN kesal individu keluar tanpa sebab seolah olah tak hormat arahan 21 03 2020 Ketua Polis Negara Datuk Seri Abdul Hamid Bador KUALA LUMPUR 26 Rejab 1441H Sabtu Walaupun Perintah Kawalan Pergerakan bagi membendung penyebaran wabak COVID 19 ...
Salah Seorang Lelaki Yang Maut Akibat Covid 19 Masih Muda Tiada Masalah Kesihatan

Salah Seorang Lelaki Yang Maut Akibat Covid 19 Masih Muda Tiada Masalah Kesihatan

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 507 hits
Dua kematian COVID 19 pertama negara dilaporkan semalam di mana mangsa yang maut merupakan kes ke 178 dan kes ke 358 Difahamkan kes 178 merupakan lelaki warga Malaysia berusia 34 tahun dan tidak mengalami sebarang masalah kesihatan Manakala...
Covid 19 Pakar Jangan Balik Kampung Usah Pergi Bercuti

Covid 19 Pakar Jangan Balik Kampung Usah Pergi Bercuti

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 650 hits
Tindakan balik kampung atau bercuti dalam negeri untuk tempoh dua minggu ke depan hanya akan menggagalkan langkah kerajaan menguatkuasakan Perintah Kawalan Pergerakan bagi membendung penularan Covid 19 kata pakar Pakar kawalan penyakit berj...
Masih Degil Keluar Rumah Jangan Sampai Atm Pdrm Diberi Kuasa Guna Kekerasan

Masih Degil Keluar Rumah Jangan Sampai Atm Pdrm Diberi Kuasa Guna Kekerasan

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 412 hits
Jangan ambil mudah Perintah Kawalan Pergerakan yang dikeluarkan oleh Kerajaan Jangan fikir keadaan ini membenarkan anda bersuka ria berada di luar rumah mahupun pulang ke kampung Ramai yang mengikut arahan ini dengan baik tetapi masih ada y...
Foto Petugas Kesihatan Di Hubei Gembira Selepas Tiada Lagi Kes Covid 19 Dilaporkan

Foto Petugas Kesihatan Di Hubei Gembira Selepas Tiada Lagi Kes Covid 19 Dilaporkan

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 387 hits
Wuhan 18 Mac Selama dua hari berturut turut suruhanjaya kesihatan Hubei mengesahkan tiada kes suspek jangkitan baru COVID 19 dicatatkan di wilayah itu Menurut wilayah yang menjadi pusat permulaan penularan wabak itu juga bebas kes disyaki p...
Terkini Negara Catat Satu Lagi Kematian Covid 19 Petugas Kesihatan Pertama Yang Disahkan Maut

Terkini Negara Catat Satu Lagi Kematian Covid 19 Petugas Kesihatan Pertama Yang Disahkan Maut

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 242 hits
Negara mencatatkan satu lagi kes kematian akibat Covid 19 sekaligus menjadikan jumlah keseluruhan yang maut setakat Ahad sebanyak 9 kes Kementerian Kesihatan Malaysia berkata kes kematian kesembilan merupakan kes kematian pertama di kalanga...
Jangan Benarkan Sesiapa Masuk Rumah Untuk Imunisasi Covid 19 Mkn

Jangan Benarkan Sesiapa Masuk Rumah Untuk Imunisasi Covid 19 Mkn

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 435 hits
Sepanjang musim wabak jangkitan Covid 19 ini ramai pihak yang tidak bertanggungjawab akan mengambil kesempatan terhadap orang ramai untuk kepentingan mereka sendiri Sebagai orang awam bukan sahaja perlu menjaga kebersihan serta menghindari ...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Reaching Out

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag

Gejala Cerebral Palsy Pada Kanak Kanak Berumur 5 Tahun Dan Cara Diagnosis Awal