Petisyen Isu Majlis Khatam Quran Sekolah Dibatalkan Di Sarawak


Tular di media sosial mengenai Majlis Khatam Quran Sekolah dibatalkan, menjadi bualan hangat para netizen Malaysia. Merujuk pada tarikh 21 Disember 2023, sebuah surat bertajuk “Majlis Khatam Al-Quran Peringkat Sekolah Kebangsaan 2023/2024” dari Pejabat Tadbir Urus di Kuching, Sarawak ditujukan kepada Guru Besar Sekolah di Kuching.
Surat tersebut nyata mengatakan ketidakselesaan dan ketidaksetujuan terhadap program yang bakal diadakan berkaitan dengan Majlis Al-Quran untuk murid Tahun 6 sekolah tersebut yang dijadualkan pada 3 Februari 2024. Di dalam Surat tersebut menyatakan bahawa acara tersebut tidak dibenarkan. Perkara ini menjadikan bualan hangat kerana tindakan yang tidak patut.
Majlis Khatam Quran Sekolah Dibatalkan Di SK St Thomas, Kuching Surat Majlis Khatam Quran Sekolah Dibatalkan Isu Majlis Khatam Quran Sekolah Dibatalkan Tular sepucuk surat mengenai “Majlis Khatam Al-Quran Peringkat SK ST THOMAS 2023/2024” yang bertarikh 11 Disember 2023 yang menyatakan bahawa kekecewaan dari pihak sekolah tersebut kerana tidak menyangka program seperti itu dirancang dan diadakan di dan ia melanggar misi sekolah terbabit.
Oleh itu, majlis terbabit tidak dibenarkan. Isu Majlis Khatam Quran dibatalkan mengundang seribu persoalan mengapa dan bagaimana ia boleh terjadi dalam sebuah negara yang mempunyai toleransi pelbagai kaum dan agama.
Mengenai Sekolah Kebangsaan ST THOMAS SK St Thomas (M) ialah Sekolah Kebangsaan St. Thomas (M) adalah sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di D/A Pej.Pel.Gab.Kch,Diplomatik,Off Jln Bako.
Menurut rekod tahun 2009, Sekolah Kebangsaan St. Thomas (M) memiliki 554 pelajar lelaki dan 0 pelajar perempuan dan mempunyai seramai 33 orang guru. Berikut adalah alamat sekolah:
Sekolah Kebangsaan St. Thomas (M) D/A Pej.Pel.Gab.Kch,Diplomatik,Off Jln Bako 93050, Kuching Sarawak, Malaysia Telefon = 6082243457 Fax = 6082243457 Petisyen Tuntut Pihak Sekolah Beri Penjelasan petisyen untuk Isu Majlis Khatam Quran Sekolah Dibatalkan Pelbagai desakan daripada pelbagai pihak dibuat untuk mendapat maklum balas daripada pihak sekolah tersebut. Perkara ini menimbulkan isu besar kerana seolah-olah menolak kebebasan beragama di negara Malaysia.
Oleh itu, Mohd Nazib Hj Mohd Zain yang bersama-sama umat islam di Sarawak terutama ibu bapa yang menghantar anak ke sekolah menengah St Thomas ingin penjelasan yang lebih jelas mengapa program khatam Al Quran di sekolah tersebut dibatalkan.
Di dalam collum petisyen tersebut mengatakan, Adakah Pembatalan dibuat secara peribadi ataupun telah dibincangkan secara rasmi bersama tenaga2 pengajar di sekolah tersebut? Beliau juga mengatakan bahawa alasan ‘Uncomfortable and beyond our expectations’ ada lah penjelasan tidak diversiti terhadap amalan kepelbagaian kaum dan agama sdinegeri Sarawak. 
Orang ramai boleh menyalurkan sokongan masing-masing melalui petisyen baru sahaja dibuka melalui pautan dibawah:
Petisyen memohon penjelasan rasmi tentang Pembatalan program khatam Al Quran Respon Mengenai Majlis Khatam Quran Sekolah Dibatalkan Respon Dari Majlis Ulamak Isma (MUIS) Petisyen Isu Majlis Khatam Quran Sekolah Dibatalkan di Sarawak 5 Perkara ini telah menimbulkan pelbagai isu dan pihak MUIS hadir untuk memberi respon terhadap isu kini.
Berikut adalah beberapa respon mengenai isu tular sekolah di Sarawak batalkan Majlis Khata Quran peringkat sekolah:
Pihak MUIS mengatakan bahawa majlis khatam  Al-Quran secara mudahnya difahami sebagai satu majlis membaca Al-Quran yang khususnya surah-surah di juzuk terakhir di dalam Al-Quran, serta diiringi dengan bacaan doa sebagai tanda kesyukuran kerana berjaya menghabiskan bacaan 30 juzuk al Quran.
Ia hanya melibatkan orang Islam sahaja dan seandainya ia melibatkan murid-murid sekolah, aktiviti jenis ini adalah selaras dan mengikut piawaian KPM.
Kepada orang bukan Islam, tidak perlu bimbang dan prejudis dengan program Majlis Khatam Quran kerana ia tidak mengandungi apa-apa unsur permusuhan kaum mahupun provokasi, bahkan di dalam program itu, peserta akan membaca satu surah yang bernama surah ” Al-Kaafiruun ”.

Maksud dari surah orang kafir yang mengandungi pernyataan tegas berkenaan menjaga hal ehwal agama masing-masing tanpa perlu campur tangan urusan agama orang lain. Boleh rujuk ayat ke 6 surah 109 di dalam Al-Quran ( Surah Al-Kafirun).
Pihak MUIS juga tegaskan bahawa orang-orang Islam tidak memusuhi orang bukan Islam tanpa alasan yang kukuh ini kerana arahan dari al Quran sendiri. Maka apakah alasan untuk menghalang majlis khatam Al-Quran daripada diadakan? Menurut pihak MUIS, ia menafikan toleransi kaum di negara ini. Pandangan daripada pihak MUIS ini adalah jelas dan disediakan oleh Pengerusi Majlis Ulama Isma, Dato’ Haji Zamri bin Hashim.
KPM Perlu Siasat Kenapa Sekolah Tidak Memberi Kebenaran Pihak KPM perlu bertindak pantas menyelesaikan isu Majlis Khatam Quran Sekolah Dibatalkan. Perkara ini boleh mewujudkan pelbagai persepsi yang melibatkan kaum dan agama. Sekolah adalah tempat belajar dan bukannya tempat menyemai benih kebencian.
Diharapkan perkara ini mendapat pandangan serius daripada KPM.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/01/petisyen-majlis-khatam-quran-sekolah-dibatalkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dhia Batrisya Khatam Quran

Dhia Batrisya Khatam Quran

papar berkaitan - pada 9/1/2024 - jumlah : 63 hits
Alhamdulillah akhirnya Dhia Batrisya telah khatam Quran pada tahun 2023 Kisah mengaji anak anak kami ni agak mencabar juga Dengan zaman PKP PKPB daddy pindah ke Johor guru mengajar mengaji tak sihat dan bertukar mengaji dengan guru kelas di...
15 Siswa Siswi Usia 11 12 Tahun Jadi Korban Pelecehan Guru Di Sekolah Swasta Yogyakarta

15 Siswa Siswi Usia 11 12 Tahun Jadi Korban Pelecehan Guru Di Sekolah Swasta Yogyakarta

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 102 hits
Kuasa hukum korban Elna Febiastuti mengatakan pihaknya melaporkan kasus dugaan pelecehan seksual ini ke Polresta Yogyakarta pada Senin
Sekolah Memang Buang Masa

Sekolah Memang Buang Masa

papar berkaitan - pada 9/1/2024 - jumlah : 150 hits
1 Sekolah buang masa kata seorang influencer muda lepas mendapat 300K Followers IG kerana merasakan apa yang dia buat sekarang ini tiada kaitan dengan apa yang dia belajar dulu di sekolah 2 Betul Boleh kata lebih separuh dari apa yang kita ...
Persediaan Melangkah Ke Sekolah Menengah Bersediakah Anak Anak Kita

Persediaan Melangkah Ke Sekolah Menengah Bersediakah Anak Anak Kita

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 247 hits
Persediaan Melangkah Ke Sekolah Menengah Bersediakah Anak Anak KitaTidak lama lagi anak anak kita yang berada di Tahun 6 akan meninggalkan alam sekolah rendah dan bakal memasuki alam sekolah menengah Sekolah menengah adalah fasa di mana ana...
Rangkumi Pelbagai Aspek Korea Selatan Bakal Buka Sekolah Menengah K Pop Tak Lama Lagi

Rangkumi Pelbagai Aspek Korea Selatan Bakal Buka Sekolah Menengah K Pop Tak Lama Lagi

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 117 hits
Sebuah bandar di Korea Selatan iaitu Busan merancang untuk menukar sekolah yang telah ditutup menjadi sekolah menengah khusus yang berpusat pada K Pop ARTIKEL BERKAITAN Pejabat Pendidikan Bandaraya Metropolitan Busan telah mendedahkan pelan...
Abaro Shoes For You Hopes For Them Sumbang 200 000 Pasang Kasut Sekolah Kepada Pelajar Kurang Bernasib Baik

Abaro Shoes For You Hopes For Them Sumbang 200 000 Pasang Kasut Sekolah Kepada Pelajar Kurang Bernasib Baik

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 125 hits
Nak buat orang lain bahagia tak susah cukup sekadar berbuat baik Senyuman manis yang terukir di wajah pelajar sekolah menjadi memori terindah buat ABARO Shoes For You Hopes For Them merupakan inisiatif tanggungjawab sosial korporat jangka p...
Checklist Senarai Keperluan Sekolah Sesi 2024 2025

Checklist Senarai Keperluan Sekolah Sesi 2024 2025

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 133 hits
Assalamualaikum lama rasanya Ayue tak update blog ni Last update blog tahun lepas kot Punya lah lama sampai rasa kekok nak menulis Jadi maafkan Ayue kalau ayat untuk posting ni carca marba sikit ye Ayue sebenarnya nak update blog dari zaman...
Sekolah Menengah K Pop Dibuka Di Busan Pada 2028

Sekolah Menengah K Pop Dibuka Di Busan Pada 2028

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 100 hits
SEBUAH sekolah menengah yang khusus dalam mendidik pelajar mengenai K pop dan persembahan berkaitan akan dibuka di Busan lapor Agensi Berita Yonhap memetik pihak berkuasa pendidikan tempatan pada Ahad Pejabat Pendidikan Bandaraya Metropolit...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges