Petanda Tiga Penyakit Ini Jika Kuku Berubah Menjadi Warna Biru


Petanda Tiga Penyakit Jika Kuku Berubah Menjadi Warna Biru!!! || Yaaa, pernah nampak kuku berubah menjadi biru? Errr, bukan pasal pewarna kuku la..Aku ada sebab lebam setelah tersepit pintu atau tersepit di mana-mana. 
Hm, kebiasaannya, kuku pada hujung jari kita adalah berwarna seakan merah jambu. Namun apa pula maksudnya jika kuku warna biru? Adakah ia petanda yang berbahaya?
Ya, anda mungkin tidak perlu terlalu hairan kerana ia merupakan antara keadaan kesihatan yang boleh terjadi akibat kondisi yang dinamakan sebagai cyanosis.
Untuk mengetahui mengenai kondisi yang melibatkan perubahan drastik warna kuku ini dengan lebih mendalam lagi, jom bersama teruskan membaca artikel ini.
Cyanosis, kondisi apabila kuku warna biru!Untuk pengetahuan anda, kondisi ini mungkin boleh berlaku apabila membran di bawah kulit terjejas akibat kurangnya kadar oksigen di dalam sel darah merah anda.
Selain itu, perubahan pada warna kuku juga mungkin bermaksud bahawa terdapat kandungan hemoglobin abnormal yang sangat tinggi di dalam tubuh badan anda.
Dalam pada itu, cuaca yang terlalu sejuk juga boleh jadi punca kuku warna biru kerana ia akan memaksa salur darah mengecut lantas menyekat oksigen daripada masuk.
3 situasi ini merupakan antara punca biasa yang menyebabkan cyanosis dan ia mungkin akan pulih dengan sendiri seiring waktu berserta mengambil ubatan atau rawatan.

Pun begitu, kuku warna biru pada jangka masa yang lebih panjang mungkin bermakna ada sesuatu yang tidak kena pada tubuh badan anda. Ia petanda kondisi berbahaya?
Kuku warna biru juga petanda beberapa penyakit?Selain 3 punca biasa di atas tadi, anda juga perlu tahu bahawa mungkin ada beberapa keadaan kesihatan pada tubuh badan jika mengalami kuku warna biru.
#1. Penyakit organ paru-paruTerdapat beberapa jenis penyakit berkaitan organ paru-paru yang mungkin boleh menyebabkan perubahan warna kuku menjadi biru, termasuklah:
Penyakit pulmonari obstruktif kronik (COPD) – Ia adalah terma umum bagi penyakit seperti emfisema dan bronkitis yang akan menjejaskan sistem pernafasan individuSindrom distres pernafasan akut (ARDS) – Individu dengan kondisi ini cenderung alami kadar nafas dan degup jantung yang lebih laju lantas kurang kadar oksigenEmbolisme paru-paru (PE) – Jika salah satu arteri paru-paru tersumbat akibat gumpalan darah, ia akan menghalang pengaliran darah ke paru-paru dan boleh membawa mautAsma – Kondisi ini akan menyebabkan ruang udara sempit dan bengkak lantas menyebabkan mukus terkumpul serta menyukarkan individu untuk bernafas dengan normalPneumonia – Kondisi yang disebabkan jangkitan bakteria, virus dan kulat ini boleh menyebabkan radang paru-paru namun boleh sembuh jika anda segera dapatkan rawatan#2. Penyakit organ jantungTerdapat beberapa jenis penyakit berkaitan organ jantung yang mungkin boleh menyebabkan perubahan warna kuku menjadi warna biru termasuklah:
Penyakit jantung kongenital (CHD) – Ada individu yang lahir dengan jantung serta salur darah abnormal yang meningkatkan risiko alami CHD dan boleh membawa mautKegagalan jantung kongestif (CHF) – Kegagalan jantung untuk mengepam darah boleh menyebabkan sesak nafas, badan penat, badan bengkak serta maut jika tidak dirawatSindrom Eisenmenger – Kondisi yang jarang berlaku ini boleh menyebabkan tekanan darah tinggi dan aliran darah abnormal pada jantung yang sangat berbahaya#3. Ketidaknormalan pada sel dan salur darahSelain itu, kuku warna biru juga mungkin merupakan petanda anda ada masalah pada sel dan salur darah dalam tubuh badan, yang merangkumi:
Keracunan karbon monoksida – Jika berlaku, karbon monoksida akan menjejaskan kemampuan hemoglobin untuk mendapatkan oksigen diperlukan oleh tubuh badanMethemoglobinemia – Kondisi ini akan meningkatkan kadar methemoglobin di mana ia berbeza dengan hemoglobin yang tidak mampu untuk merembeskan oksigenPolisitemia Vera – Kondisi yang berkaitan dengan kanser darah ini boleh menyebabkan tulang sumsum menghasilkan terlalu banyak sel darah dalam tubuh badanFenomena Raynaud – Individu dengan kondisi ini mengalami penurunan aliran darah ke anggota kaki dan tangan akibat saluran darah yang terhimpit atau tersumbatKecederaan juga adalah punca kuku warna biru?Selain kondisi-kondisi yang telah kami nyatakan di atas tadi, ada satu lagi punca tidak berbahaya yang mungkin boleh menyebabkan kuku warna biru iaitu kecederaan.
Kecederaan ini merangkumi sebarang bentuk pukulan, hentakan, hirisan, tekanan atau lain-lain yang boleh menyebabkan luka atau lebam pada kulit di dalam kuku.
Namun, perubahan pada kuku ini selalunya bersifat misteri dan anda sendiri mungkin tidak tahu apa punca ia berlaku. Jadi, segera berjumpa doktor untuk berbincang!




Hello Health Group tidak menawarkan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.
SENYUM SAJA

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.nonasani.com/2021/10/petanda-tiga-penyakit-ini-jika-kuku.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Didikan Yang Membuat Anak Tumbuh Menjadi Pribadi Yang Keras Kepala

5 Didikan Yang Membuat Anak Tumbuh Menjadi Pribadi Yang Keras Kepala

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 267 hits
Jangan sampai hanya gara gara salah didik anak menjadi pribadi yang susah diatur dan keras kepala
Buat Kek Guna Resipi Dari Buku Bm Darjah 2 Sedap Memang Menjadi

Buat Kek Guna Resipi Dari Buku Bm Darjah 2 Sedap Memang Menjadi

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 271 hits
Baru baru ini viral mengenai resipi Kek Hari Jadi dari buku teks Bahasa Melayu darjah 2 Ramai yang telah mencubanya dan ternyata menjadi dengan sempurna Wow Anda dah cuba Resipi ini adalah resipi asas kek sahaja dan bebas untuk menambah bah...
Buat Peach Buttercake Tanpa Serbuk Penaik Tetap Menjadi

Buat Peach Buttercake Tanpa Serbuk Penaik Tetap Menjadi

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 152 hits
Kalau tercari cari menu untuk minum petang boleh cuba buat resipi ini Resipi tanpa serbuk penaik perkongsian daripada seorang chef namun diolah oleh Dani J Tang Sangat sesuai untuk orang yang tak simpan penaik sebab jarang baking Tapi kalau...
Kisah Durian Crepe Bertukar Menjadi Tempoyak Crepe

Kisah Durian Crepe Bertukar Menjadi Tempoyak Crepe

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 246 hits
Kisah Durian Crepe Bertukar Menjadi Tempoyak Crepe Macam sedih aje kan baca tajuk tu Mama ni kan memang hantu durian dan sekarang ni nampaknya dah tak nampak dah durian Dah habis musim kot Maka bila dah takde ni mulalah teringin nak memakan...
Apabila Sang Tewas Menjadi Kerajaan

Apabila Sang Tewas Menjadi Kerajaan

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 158 hits
Ismail Sabri juga memberitahu pejabat Menteri dan Timbalan Menteri telah membelanjakan RM145 977 untuk pengubahsuaian manakala RM254 733 pula dibelanjakan untuk pembelian perabot baharu Tambahnya sebanyak RM192 870 pula telah dibelanjakan u...
Kpk Soal Novel Cs Mereka Tak Miliki Hubungan Kepegawaian Lagi Menjadi Orang Bebas

Kpk Soal Novel Cs Mereka Tak Miliki Hubungan Kepegawaian Lagi Menjadi Orang Bebas

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 167 hits
Biar bagaimanapun kontribusi mereka selama di KPK juga harus kami hormati kami hargai kata Alex
Adakah Guru Yang Divaksin Tidak Menjadi Pembawa Virus Adakah Murid Tidak Dijangkiti

Adakah Guru Yang Divaksin Tidak Menjadi Pembawa Virus Adakah Murid Tidak Dijangkiti

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 137 hits
RAJA GELAPKalau nak kira keboleh jangkitan yang dah divaksin pun masih boleh jadi pembawa sama seperti yang belum divaksin Maja itu melarang guru yang tidak divaksin tidak akan memberi kesan kerana pelajar masih boleh dijangkiti dari guru y...
Hiburan Anak Sukar Dapat Kewarganegaraan Malaysia Loca B Kesal Wanita Sering Menjadi Mangsa Diskriminasi

Hiburan Anak Sukar Dapat Kewarganegaraan Malaysia Loca B Kesal Wanita Sering Menjadi Mangsa Diskriminasi

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 283 hits
Penyanyi rap terkenal Loca B meluahkan rasa kesal apabila usahanya untuk mendapat taraf kerakyatan anaknya Yusuf seolah olah telah menemui jalan buntu ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementDia berkongsi perasaan kecewanya itu menerusi sebuah hanta...
Malaysia Disasar Menjadi Negara 2 Teratas Di Asean Dalam Perlumbaan 5g Dalam Tempoh 3 Tahun

Malaysia Disasar Menjadi Negara 2 Teratas Di Asean Dalam Perlumbaan 5g Dalam Tempoh 3 Tahun

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 270 hits
Malaysia Boleh Tan Sri Annuar Musa kini mengatakan yang mana salah satu tumpuan yang kini diberikan adalah dalam menawarkan perkhidmatan rangkaian 5G untuk penggunaan komersil di Malaysia Menurut beliau Malaysia kini perlu mempercepatkan pe...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ