Perutusan Presiden Pas Dari Iran Tembok Anti Pas


 
1. Ke arah penyatuan umat Islam sedunia  
ALHAMDULILLAH, selesai Muktamar Tahunan PAS tempoh hari, saya berangkat ke Iran bagi menghadiri Muktamar Penyatuan Islam Sedunia Kali Ke-38 anjuran Majma’ Taqrib Mazahib yang berlangsung pada 19 – 21 September di Tehran.

Majlis perasmian Muktamar telah disempurnakan oleh Presiden Iran yang baharu, Masoud Pezeshkian yang menekankan perlunya umat Islam menghayati perjuangan Rasullullah yang membawa mesej perpaduan dan keamanan, khususnya dalam suasana umat Islam yang sangat mencabar hari ini.
Saya dan beberapa tetamu diberikan kesempatan untuk menyampaikan ucaptama dalam persidangan yang bertemakan ‘Kerjasama Islam Ke Arah Mencapai Nilai Kebersamaan Bagi Mempertahankan Al-Aqsa’, dan memberikan pandangan terhadap ketegasan dunia Islam dalam mempertahankan Palestin melangkaui perbezaan mazhab dan asabiyah perkauman, seterusnya menggembeling kerjasama dalam kalangan ulama’ untuk membangkitkan kesedaran umat Islam.
Seterusnya saya dijemput menghadiri Mesyuarat Majlis Tertinggi Majma’ Taqrib Mazahib di bawah kepimpinan Syeikh Dr. Abdul Hamid al-Shahriari, serta diberikan penghormatan menghadiri majlis bersama Pemimpin Tertinggi Revolusi Islam Iran Ayatollah Imam Khamenei. 
Dalam kesempatan sama, saya turut bertemu rakan-rakan pemimpin gerakan Islam dan ulama’ yang mewakili kelompok Sunni dan Syiah dari Palestin, Iran, Arab Saudi, Turkiye, Rusia, Lubnan, Pakistan, India dan Afghanistan, di samping memenuhi undangan temu ramah dengan beberapa agensi berita antarabangsa.
Semoga usaha penyatuan ini akan menatijahkan kejayaan yang lebih besar kepada dunia Islam dan perjuangan Palestin, berpaksikan kepada tonggak keadilan, keamanan dan perpaduan yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W sebagai jalan penyelesaian.
Insya-Allah destinasi seterusnya, Istanbul. Semoga Allah mengurniakan kesihatan untuk saya menjalankan misi ummah ini.
Abdul Hadi Awang, Tehran.


2. Merobohkan tembok ‘anti PAS’ bukan Melayu 

KUALA LUMPUR: Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-70 di Kompleks al Makmur, Kerdau, Pahang baru-baru ini telah melakar sejarah apabila ia meluluskan sebulat suara usul meminda Perlembagaan PAS dengan membuka keahliannya kepada rakyat Malaysia yang bukan Islam.
Yang Dipertua PAS Kawasan Subang, Roslan Shahir Mohd Shahir berkata, sebelum itu keahlian PAS hanyalah dibuka kepada yang beragama Islam sahaja. 
“Dengan pindaan ini bermakna rakyat Malaysia yang bukan Islam boleh menjadi ahli PAS berstatus bersekutu dan bergerak melalui Dewan Himpunan Pendukung PAS (DHPP) (yang telah ditubuh jauh sebelum usul ini dikemukakan) yang sama statusnya dengan sayap Dewan-dewan lain yang sedia ada. 
“DHPP kelak sebagaimana dewan-dewan lain akan berperanan di peringkat kawasan, negeri dan Pusat. Melaui pindaan ini kepimpinan DHPP sebaris dengan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Kawasan, ahli Perhubungan PAS negeri-negeri dan AJK PAS Pusat. 
(Ikuti selanjutnya 'Merobohkan tembok ‘anti PAS’ bukan Melayu' -HARAKAHDAILY 24/9/2024)


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah. Sudah menjadi lumrah dalam perjuangan, apabila Islam itu makin kuat ditekan dan ditindas, maka tandanya di situ Islam sedang bangkit. Makin kuat ditekan, akan makin cepat ledaknya meletus. 
Mari kita lihat suasananya masakini.
(i) Di KL, Persatuan Ulama’ Malaysia (PUM) mengiktiraf gerakan perjuangan Lubnan dalam  menyokong rakyat Palestin. 
Ianya sekaligus menjadi bukti bahawa Gaza tidak berjuang bersendirian. PUM mengutuk dan mengecam serangan rejim Zionis tersebut. PUM menyeru pemimpin antarabangsa dan organisasi hak asasi manusia agar segera bertindak dan memboikot haram jadah AS/Israel/kuncu itu.
(ii) Lucu! Pegawai JAIM dipecat kerana gambar Presiden PAS. 
Di KL, tindakan Kerajaan Negeri Melaka memecat dan menukar pegawai Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) kerana memaparkan wajah Presiden PAS dalam paparan slaid khutbah Jumaat adalah amat dikesali.  Tindakan tersebut menggambarkan ketakutan Kerajaan Negeri Melaka dengan kebangkitan PAS dan ianya dilihat tidak munasabah. 
Malahan ia bukanlah satu kesalahan besar jika diteliti, bila para pegawai itu memaparkan imej pemimpin politik yang tepat dan bersesuaian dengan ayat berbunyi: ‘Keamanan dan kemajuan negara hendaklah dipertahankan, dan memerlukan pemimpin yang adil dan jujur, masyarakat yang harmoni, rakyat yang berdisiplin dan berbudi mulia’.
Terdahulu, 4 pegawai Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) dikenakan tindakan tatatertib setelah insiden paparan gambar Presiden PAS, Tan Sri Abdul Hadi Awang, dalam slaid khutbah Jumaat. 
Gambar beliau muncul pada infografik khutbah di masjid, bersama dengan paparan wajah Yang di-Pertuan Agong ke-16, namun tidak ditukar dengan gambar Sultan Ibrahim sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-17. 
Tindakan disiplin diambil terhadap pegawai-pegawai tersebut, termasuk pertukaran tempat bertugas dan pemecatan, kerana kecuaian dalam tugas mereka.  Langkah itu dikritik oleh PAS Melaka, yang menyifatkan tindakan tersebut sebagai zalim dan melampaui batas terhadap pegawai yang terlibat.
Begitu kira-kira, perutusan Presiden PAS dari Iran. Bukan dari AS/Israel/kuncu-kuncu.. 
...


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2024/09/perutusan-presiden-pas-dari-iran-tembok.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Presiden Pas Pun Tidak Pernah Lagi Ditutup Mulutnya

Presiden Pas Pun Tidak Pernah Lagi Ditutup Mulutnya

papar berkaitan - pada 13/9/2024 - jumlah : 68 hits
HarapandailyTimbalan Ketua Angkatan Muda Keadilan Muhammad Kamil Abdul Munim meminta penjelasan Ketua Pemuda Pas Afnan Hamimi Taib Azamudden yang mendakwa kerajaan pada masa ini cuba menutup mulut pembangkang Kamil yang juga Setiausaha Poli...
Pas Anti Kritikan Mana Boleh Tegur Macam Parti Komeneh Jugak La

Pas Anti Kritikan Mana Boleh Tegur Macam Parti Komeneh Jugak La

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 64 hits
Memang ada yang minta aku ulas tentang ucapan dari dalam Tapi disebabkan aku banyak habiskan masa atas jalan sehari dua ni aku tak sempat Cuma bila aku tengok ucapannya aku teringat kepada peristiwa muktamar 2015 tak silap aku Masa tu ada s...
Presiden Pas Bimbang Gusar Islam Semakin Subur Di Bawah Kerajaan Perpaduan

Presiden Pas Bimbang Gusar Islam Semakin Subur Di Bawah Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 60 hits
UMNO ONLINE 1 Presiden PAS sebenarnya semakin gusar dan bimbang dengan kejayaan Kerajaan Perpaduan terus menyuburkan Islam di Malaysia sebagai kesinambungan kejayaan pentadbiran terdahulu kerana ia mengancam naratif Islam terancam yang dibi...
Tak Kaoke Tak Boleh Kot Pas Kata Apa Mesti Halai

Tak Kaoke Tak Boleh Kot Pas Kata Apa Mesti Halai

papar berkaitan - pada 16/9/2024 - jumlah : 85 hits
Dulu masa PMX karaoke semua penunggang agama menyalak macam nak runtuh Masjid Rusila Tapi hari ini dah jadi penyakit Tak ada karaoke tak nampak syarie pula Demikianlah Parti PAS Dulu masa DAP kata nak kerjasama dengan PAS tapi bukan dengan ...
Pas Won T Be Judged Based On Language Skills Say Analysts

Pas Won T Be Judged Based On Language Skills Say Analysts

papar berkaitan - pada 17/9/2024 - jumlah : 72 hits
They say learning to speak Mandarin or Tamil is not a sure way of wooing non Malay support A political analyst has poured cold water on a call for PAS Youth members to learn Mandarin and Tamil to help the party gain the support of non Musli...
Ezam Sertai Pas

Ezam Sertai Pas

papar berkaitan - pada 16/9/2024 - jumlah : 69 hits
Pas mengumumkan bekas pemimpin Parti Keadilan Rakyat Datuk Mohamad Ezam Mohd Nor menyertai parti itu secara rasmi Naib Presiden Pas Datuk Idris Ahmad berkata mereka merupakan sahabat lama dan sentiasa berhubung walaupun berbeza perjuangan d...
Baking Stir Frying And Beyond The Power Of Palm Oil In The Kitchen

Paynet Alr Galak Pemandu Menggunakan Mydebit Di Lebuhraya Kesas Ldp Smart Dan Sprint

Wanita 62 Tahun Ditahan Bantu Kes Kehilangan Sabari Jangan Kata Polis Tak Bertindak

No Legal Action By Petronas Against Sarawak Says Joint Statement

Tips For Naming Your Boutique

Pokok Markisa

Rumah Terbalik Sabah Harga Tiket Masuk Tarikan Utama Dan Tips Penting

Cara Berurusan Secara Online Dengan Bijak


echo '';
Info Dan Sinopsis Filem Lembayung 2024 Adaptasi Kisah Benar Lakonan Pelakon Malaysia Anna Jobling

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Ternyata Sebuah Bahagia Slot Tiara Astro Ria

Kenapa Huruf S Mewakili Skor Terbaik Antara Yang Terbaik

10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Pertunangan Mila Rizal

Potensi Herba Jenis Umbisi Mencegah Kanser

Perutusan Presiden Pas Dari Iran Tembok Anti Pas

Main Boling Di Gurney Bowl

Masih Menyayangi Fazura Tiada Lafaz Talak Hari Ini

Where S The Uproar Over Abused Children At Welfare Homes