Perutusan Awal Tahun Pengarah Pendidikan Negeri Johor 2019



PERUTUSAN AWAL TAHUN PENGARAH PENDIDIKAN NEGERI JOHOR 2019

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera. Tuan-tuan, puan-puan dan warga pendidikan negeri Johor yang dikasihi sekalian.

Tahun 2018, akan melabuhkan tirainya dalam beberapa hari sahaja lagi. Pelbagai peristiwa suka duka, pahit manis dengan pelbagai catatan kejayaan, menjadi warna warni lanskap pendidikan negeri Johor. Tahniah dan terima kasih kepada warga pendidikan Johor yang telah melaksanakan tugas dengan cemerlang. Sesungguhnya pengorbanan dan komitmen yang amat tinggi dalam melaksanakan semua aktiviti pendidikan berjaya menjadikan pendidikan Johor dikagumi bukan sekadar di peringkat nasional malah juga di peringkat antarabangsa.

Mengimbas pencapaian tahun 2018, kita berjaya meletakkan negeri Johor dalam kedudukan yang teratas dalam pelbagai bidang sama ada dalam bidang kurikulum, kokurikulum, kepimpinan mahupun pencapaian murid secara berpasukan dan individu di peringkat nasional dan antarabangsa. Namun, di sebalik lakaran kejayaan yang dicapai, kita juga berdepan dengan banyak cabaran untuk terus meningkatkan pencapaian terutama dalam aspek kemenjadian murid sama ada dalam pentaksiran dan penilaian, enrolmen, disiplin, sahsiah dan lain-lain. Kita juga masih perlu mendepani cabaran kepimpinan khususnya dalam pengurusan organisasi, aduan dan lain-lain untuk terus melonjak ke tahap yang terbaik. 

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian.

Sepanjang enam yang tahun lalu, kita telah berjaya melalui fasa transformasi yang mencabar dalam pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.  Justeru, bagi memastikan momentum Gelombang 2, 2016 - 2020 terus dapat memacu peningkatan sistem, kita perlu menerima hakikat bahawa Aspirasi Sistem dan Aspirasi Murid perlu sentiasa dibugarkan bagi memastikan keberhasilan utama dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia iaitu kualiti sekolah dan kemenjadian murid dapat dicapai. Untuk itu, mulai tahun 2019, Yang Berhormat Menteri Pendidikan telah menggariskan 12 inisiatif baharu bagi menyokong dan memacu peningkatan sistem pendidikan.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian.

Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia juga melalui fokus gerak kerja Melangkah Ke Hadapan turut menggariskan empat dimensi utama yang perlu diberi perhatian sama ada melalui dimensi pendekatan, sasaran mikro, bidang tumpuan dan program strategik agar ia berlaku sederap di setiap peringkat. Semua ini bukan sekadar suatu senario lanskap perubahan dalam pendidikan semata-mata tetapi ia perlu dijadikan asas bagi gerak kerja pada 2019 yang lebih berfokus, konsisten dan jitu agar lebih banyak lagi perkara positif yang boleh dicapai seperti yang terkandung dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia. Oleh itu, dalam pengurusan organisasi, keberhasilan ini perlu diletakkan dalam hierarki yang tertinggi. Selari dengan matlamat ini penstrukturan semula kementerian, JPN dan PPD diselaraskan dengan perubahan fungsi JPN dan PPD  yang direncanakan menerusi Gelombang 2 untuk mempercepatkan keberkesanan perubahan.

Penjajaran semula gerak kerja sedia ada perlu dilakukan agar ia lebih berstruktur dan berimpak tinggi agar kejayaan yang lebih besar dapat dicapai. Apabila kita mensasarkan suatu peningkatan besar dalam kemenjadian murid, kita perlu memastikan gerak kerja transformasi bilik darjah kerana bilik darjah merupakan jantung dan nadi bagi transformasi pendidikan negara. Sewajarnya pembelajaran dan pemudahcaraan dalam bilik darjah diurus dengan berkesan agar potensi anak-anak dapat dibangunkan mengikut kecenderungan mereka. Transformasi bilik darjah diyakini berupaya membawa gelombang (ripple effect) atau sinergi  dalam perubahan bermakna secara keseluruhan.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian.

Selaras dengan usaha membangunkan murid secara holistik, Kementerian Pendidikan Malaysia telah membuat perubahan dalam pentaksiran. Pembelajaran berorientasikan pertumbuhan yang menjadi salah satu bidang tumpuan dalam gerak kerja bagi mengoptimum kemenjadian murid dalam 9 tahun pertama persekolahan perlu diperkukuh. Pada masa ini, sewajarnya guru-guru perlu memberikan lebih tumpuan terhadap perkembangan potensi murid-murid untuk sekurang-kurangnya melepasi tahap minimum dan bukan kecemerlangan peperiksaan.

Pemerkasaan transformasi bilik darjah melalui Pentaksiran Berasaskan Sekolah khususnya Pentaksiran Bilik Darjah, psikometrik dan PAJSK perlu diletakkan pada perspektif yang betul dan reliable agar ia menjadi kayu pengukur yang tepat bagi melahirkan generasi untuk keperluan masa hadapan. Kita tidak lagi boleh menyediakan murid-murid seperti mana kita disediakan pada masa lepas, atau menyediakan murid-murid untuk masa kini, sebaliknya kita perlu menyediakan murid-murid untuk masa hadapan. Oleh sebab itu, mulai tahun 2019 tiada lagi sebarang bentuk peperiksaan atau ujian setara bagi murid-murid tahap 1 sementara konsep pembelajaran didik hibur (fun learning) dan amalan nilai menjadi rutin harian diterapkan secara konsisten.

Guru-guru pastinya memikul tanggungjawab yang berat bukan sekadar pencapaian peperiksaan semata-mata sebaliknya turut mengambil tanggungjawab dalam pembinaan karekter murid-murid dengan nilai manusiawi yang tinggi. Oleh sebab itu, usaha-usaha untuk terus memperkasa speaker corner dan memartabatkan guru sebagai hero teachers perlu diperkukuh. Mereka perlu memperlihatkan bagaimana mereka mempelbagaikan pedagogi bagi menterjemahkan dan menyahut cabaran Revolusi Industri 4.0 kerana kita menyediakan murid untuk masa hadapan.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian.

Untuk memastikan kelangsungan pendidikan berimpak tinggi, kepimpinan pendidikan di semua peringkat perlu diperkasa. Program-program strategik yang digariskan khususnya dalam Program Transformasi Daerah (DTP), Program Transformasi Sekolah 2025 (TS25) dan Komuniti Pembelajaran Profesional (PLC) mesti dilaksana dan dimanfaatkan secara optimum.

Akhir kata, teruskan usaha dengan memperkukuh organisasi dan pasukan dengan visi yang jelas. Kita tidak lagi boleh melaksana tindakan sepertimana biasa (business as usual) sebaliknya dengan tekad dan iltizam tinggi untuk mengubah lanskap pendidikan demi kepentingan anak-anak pada masa hadapan.

Guru-guru sekalian. 

Biar siapa pun anda, di mana pun anda berada, walau apa pun  alasan anda menjadi guru, di bahu andalah masa hadapan negara. Anda adalah arkitek sekaligus pembina legasi negara bangsa. Oleh itu, bersedialah menghadapi dan menerajui perubahan dengan tekad menjadikan murid-murid sebagai aset kebanggaan negara kelak. Di tangan andalah, kanvas putih terbentang. Lakarlah, lukislah, warnailah dan manfaatkanlah apa jua sumber yang ada untuk menghasilkan corak terbaik buat bekalan kehidupan anak-anak kita di dunia dan akhirat.

Selamat datang 2019. Selamat tahun baharu, dengan azam baharu dan iltizam yang baharu, kita akan melakar kejayaan lebih gemilang. Insya’ Allah.

Wabillahitaufik Walhidayah. Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Terima kasih.

HAJI SHAHARUDIN BIN SHARIF
Pengarah Pendidikan Negeri Johor
Jabatan Pendidikan Negeri Johor
24 Disember 2019

Muat turun dokumen perutusan awal tahun di sini :
http://jpnjohor.moe.gov.my/jpnjohor/v6/index2.php?BHS=&UT=4&MN=40&JN=&W=3065


---
#terbaeekkk ‎#kipidap #‎mknaceunlimited‬ #‎mknace‬ ‎#blogger‬ #‎photography‬ #‎photoblog‬ ‎#‎SJCAM‬ ‎#SJ4000‬ #J3‬ ‎#Samsung‬ ‎#GalaxyCamera ‎#altek ‬#‎cubic‬ #love‬ ‎#followme‬ #‎beautiful‬ #‎blogoftheday‬ #fun‬ #like‬‎ #life‬ #colorful‬‎ #photooftheday‬ #‎MyExperience #‎mknaceunlimited,‬ #‎mknace‬, ‎#blogger,‬ #‎photography,‬ #‎photoblog,‬ #‎MyExperience‬,

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://mknaceunlimited.blogspot.com/2018/12/perutusan-awal-tahun-pengarah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bengkel Penyediaan Takwim Jabatan Pendidikan Negeri Johor Bagi Tahun 2019 Menerusi Mygovuc

Bengkel Penyediaan Takwim Jabatan Pendidikan Negeri Johor Bagi Tahun 2019 Menerusi Mygovuc

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 385 hits
Bengkel Penyediaan Takwim Jabatan Pendidikan Negeri Johor bagi tahun 2019 menerusi MyGovUC Terima kasih pada semua tenaga pengajar fasilitator sektor dan contributor yang dilantik untuk pengurusan kalendar jabatan yang telah berjaya menyele...
Senario Politik Awal Tahun 2019

Senario Politik Awal Tahun 2019

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 522 hits
Pasca Perhimpunan Agung PPBM Tun M menunjukkan wajah sebenar PPBM yang selama ini didiamkan iaitu sebagai pengganti UMNO bagi bangsa Melayu Laungan klasik survival Melayu Islam kembali digemakan Sudah pasti aspirasi nasionalis Melayu PPBM y...
Jabatan Pendidikan Negeri Johor 20181212 Latihan Kebakaran

Jabatan Pendidikan Negeri Johor 20181212 Latihan Kebakaran

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 389 hits
Jabatan Pendidikan Negeri Johor 20181212 Latihan Kebakaran Actually Benda sepatutnya dah ada hanky panky Siren terbunyi awal Semua pakat dah turun Bila diarah naik kebanyakan duduk kat area bawah sahaja sampai bunyi siren sebenar kedengaran...
Awal Tahun 2019 Jokowi Jk Dapat Karangan Bunga Di Istana

Awal Tahun 2019 Jokowi Jk Dapat Karangan Bunga Di Istana

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 243 hits
Hariyadi mengungkapkan komunitas ini awalnya diinisiasi oleh alumni SMA 3 Malang tapi berkembang dan meluas ke berbagai sekolah dan universitas yang ada di Malang yang saat ini tinggal di berbagai daerah di Indonesia maupun di luar negeri
Ramalan Baba Vanga Tahun 2019 Donald Trump Diramal Pekak Dan Tsunami Besar Di Asia

Ramalan Baba Vanga Tahun 2019 Donald Trump Diramal Pekak Dan Tsunami Besar Di Asia

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 285 hits
Seorang wanita buta Baba Vanga berasal dari Bulgaria terkenal kerana ramalan ramalannya yang kebanyakannya menakutkan dunia pernah membuat ramalan tentang Brexit serangan menara berkembar WTC dan kebangkitan ISIS sekali lagi menjadi perhati...
Selamat Tahun Baru 2019 Pada Blogger Dan Readers

Selamat Tahun Baru 2019 Pada Blogger Dan Readers

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 389 hits
Hi Blogger Readers Hi cepat nya masa berlalu ini dah Tahun 2019 projek animasi pun belum siap siap lagi dari tahun 2013 Hari ini saya nak ucapkan selamat tahun baru 2019 semoga apa yang di hajati pada tahun baru ini akan tercapai dan segala...
Pasca Tsunami Keterisian Hotel Di Banten Anjlok Di Malam Tahun Baru 2019

Pasca Tsunami Keterisian Hotel Di Banten Anjlok Di Malam Tahun Baru 2019

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 379 hits
Ketua Harian Perhimpunan Hotel dan Restoran Indonesia Banten Ashok Kumar mengatakan bencana tsunami Selat Sunda berdampak besar pada bisnis perhotelan di wilayah pesisir barat Banten Pada tahun baru ini okupansi hotel hanya mencapai 10 pers...
Rpt Kssr Semua Subjek Tahun 1 Hingga 6 2019

Rpt Kssr Semua Subjek Tahun 1 Hingga 6 2019

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 2769 hits
RPT KSSR Semua Subjek Tahun 1 hingga 6 2019 Dikongsikan RPT Terbaru 2019 bagi Semua Subjek KSSR untuk Setiap Tahun dari portal TAHUN 1 Bahasa Inggeris Pendidikan Seni Visual Dunia Muzik Bahasa Tamil Bahasa Cina TAHUN 2 Bahasa Melayu Matemat...
Fokus Ke Kualitas Pendidikan Vokasi Astra Honda Hanya Incar 10 Smk Di 2019

Fokus Ke Kualitas Pendidikan Vokasi Astra Honda Hanya Incar 10 Smk Di 2019

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 162 hits
PT Astra Honda Motor akan bekerja sama dengan 10 sekolah menengah kejuruan untuk implementasi kurikulum Teknik dan Bisnis Sepeda Motor Astra Honda pada 2019 Jumlah ini lebih kecil dari realisasi tahun ini yang mencapai 23 SMK
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil