Pertama Kali Nak Bersalin Memang Malu Cl Kongsi Keadaan Sebenar Dalam Wad


Bagi ibu yang pertama kali bakal melahirkan, pasti tertanya-tanya bagaimana proses bersalin akan berlaku? Malah ada juga yang terkejut dan teragak-agak apabila diarahkan untuk berbuat sesuatu. Bagi yang sudah ada pengalaman, sememangnya sudah bersedia dari segi mental.
Perkongsian yang dikongsi oleh confinement helper ini sedikit sebanyak boleh memberikan gambaran buat mama semasa proses melahirkan nanti. Ambil ilmu sebanyak mungkin supaya proses melahirkan si manja anda mudah dan lancar.

Sakitnya contraction….macam ni ke mak sakit melahirkan saya dulu?
Ya Allah, bila sakit ni bakal berakhir?
Selepas CTG dipasang, bacaan graf menunjukkan contraction kuat setiap sepuluh minit. Ibu hamil mengeliat atas katil setiap kali contraction menahan sakit.
Nurse datang dan pakai glove.

“Puan, buka seluar ya saya nak check bukaan berapa cm dah.”
Ya, jujur…malu nak londeh panties dan tak pakai apa di pinggang. Tapi kaklong dah pesan dalam kelas, pergi nak bersalin, pakai disposable panties. Sebab apa, kalau dah betul nak beranak kita kena tanggalkan seluar dalam. Korang tanggal dan buang terus. Tak perlu pikir lagi bab seluar dalam tu. Memang tak ada sesiapa pun yang masuk bilik bersalin dengan seluar dalam masih rapi di pinggang. Tak ada!

Nak beli disposable panties, beli yang material cotton, dan saiz besar. Korang akan selesa bila pakai lepas bersalin juga. Jangan pilih yang non woven material, sebab kalau dalam pantang kita kuat berpeluh so tak selesa. Lagipun nanti akan melecet celah kangkang.
Tapikan, kalau korang pergi hospital sebab air ketuban dah pecah atau leaking, pakai seksiap dari rumah overnight panties pad tu. Jangan dok pi hospital sambil air meleleh atas lantai k?
Selepas kita tanggalkan panties, dan check bukaan, diorang perlu prepare patient masuk ke bilik bersalin jika sudah bersedia untuk bersalin.
Antara ayat yang akan diorang cakap suruh tanggalkan baju dan pakai pakaian hospital. Jadi, bila nak ke hospital sentiasa pilih pakaian yang mudah ditanggalkan sendiri tanpa bantuan (jika perlu).

Ayat seterusnya, puan tanggalkan barang kemas jika ada atau mungkin contact lens (jika perlu masuk dewan bedah). Jadi kalau boleh tak perlu pakai barang kemas masa nak ke hospital agar hati tenang barang berharga tak hilang. Jika korang pakai contact lens, sila bawa spec mata atau contact lens extra (just in case).
Korang akan masuk bilik bersalin tanpa kasut, ok? So mudahkan tugasan suami dengan sediakan satu laundry net agar suami terus masukkan baju, tudung, bra yag dah kita pakai untuk dibawa balik. Kasut pulak, sediakan satu plastik untuk suami masukkan dan tinggal pada kita di katil wad nanti. Bagitau husband, “Kasut i jangan bawak balik pulak!”

Korang tahu tak, ada wanita yang terbuang air besar ketika bersalin?
Normal tak? Jangan malu, ia adalah normal kerana otot yang digunakan ketika melahirkan adalah sama dengan otot ketika membuang air besar.
Tahu tak masa permulaan contraction, kebanyakan wanita akan ulang alik ke tandas kerana terasa seperti nak membuang air besar. Semakin lama semakin kerap dan semakin kuat sehingga kan dah tak ada apa yang nak ditinjakan. Kenapa? Itu caranya Allah membersihkan dahulu saluran najis sebelum bayi keluar.

Namun kadang kadang ketika meneran ada juga terkeluar sedikit. inshaaAllah, jururawat dalam bilik bersalin dianugerahkan Allah tinggi kesabarannya. Mereka akan bersihkan dan ganti alas baru.
Semoga mommy pertama kali bakal bersalin dipermudahkan urusan. Dan semoga sedikit sebanyak perkongsian ini memberikan anda gambaran jelas tentang keadaan yang bakal berlaku di dalam bilik bersalin.
Kredit: eja_confinementhelper

Ramadan kali ini lebih istimewa bersama Pa&Ma Superb Huffaz. Nantikan bacaan doa dan surah pilihan dari anak-anak Genius Aulad bermula 3 April ini! Saksikan setiap hari jam 7.00 malam di Facebook Majalah Pa&Ma.
Jangan ketinggalan okay! Teruskan menyokong kami di @majalahpama #majalahpama #pamasuperbhuffaz

Buat pertama kalinya BINTANG KECIL membawa anda menyaksikan kisah magisnya ciptaan Allah di samping mendekati kehidupan para sahabat nabi dan tokoh ilmuwan di dalam siri Hikayat 1001 Malam yang disokong sepenuhnya dari TATEH. Saksikan setiap hari sepanjang bulan Ramadan ini istimewa bersama PU RIZ dan team BK Squad di Youtube Channel Bintang Kecil bermula 1 Ramadan pada jam 6.30 petang. Jangan ketinggalan! Follow @bintangkecil #bintangkecilmy #bintangkecil #1001Malam
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post “Pertama Kali Nak Bersalin Memang Malu” CL Kongsi Keadaan Sebenar Dalam Wad appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pertama-kali-nak-bersalin-memang-malu-cl-kongsi-keadaan-sebenar-dalam-wad/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nanti Nak Lalu Raya Pertama Kali Kekuatan Anak Luar Biasa Shuib Ulas Lalui Hari Istimewa Tanpa Isteri Di Sisi

Nanti Nak Lalu Raya Pertama Kali Kekuatan Anak Luar Biasa Shuib Ulas Lalui Hari Istimewa Tanpa Isteri Di Sisi

papar berkaitan - pada 10/4/2022 - jumlah : 288 hits
Usahawan dan pelawak Shuib menjelaskan keutamaan Ramadan kali ini adalah terhadap empat cahaya mata Suami kepada Allahy4rhamah Siti Sarah itu berkongsi mengenai perkara tersebut ketika diundang sebagai tetamu jemputan program MeleTOP Bulan ...
Badan G1gil Dem4m Pinggang Sampai Kaki Macam Hilang Rasa Nadya Syahera Kongsi Dugaan Bersalin Anak Ketiga

Badan G1gil Dem4m Pinggang Sampai Kaki Macam Hilang Rasa Nadya Syahera Kongsi Dugaan Bersalin Anak Ketiga

papar berkaitan - pada 28/3/2022 - jumlah : 176 hits
Pelakon Nadya Syahera selamat melahirkan anak ketiganya pada Jumaat 25 Mac lalu Bagaimanapun menerusi entri terbaharu di akaun Instagramnya Nadya berkongsi dug4an bersalin kali ini tidak mudah kerana pelbagai kejadian berlaku sebelum menyam...
Nadya Syahera Demam Lepas Bersalin Bayi Di Nicu Tapi Bersalin Kali Ni Mudah

Nadya Syahera Demam Lepas Bersalin Bayi Di Nicu Tapi Bersalin Kali Ni Mudah

papar berkaitan - pada 26/3/2022 - jumlah : 173 hits
Suami kepada pelakon Nadya Syahera Fizul Nawi mengucapkan rasa syukur ke hadrat Ilahi selepas isterinya telah selamat melahirkan cahaya mata ketiga mereka sekitar jam 6 30 pagi 25 Mac di Hospital Shah Alam Khabar gembira itu dikongsikan ole...
Ive Kongsi Teaser Comeback Pertama Love Dive

Ive Kongsi Teaser Comeback Pertama Love Dive

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 151 hits
Kumpulan rookie oleh Starship Entertainments IVE sememangnya berjaya menambat hati peminat sejak album pertama mereka dikeluarkan Namun mereka lagi sekali berjaya mencetuskan kegembiraan dan berhasil membuat peminat tertunggu tunggu dengan ...
Tampar Ni Bukan Nak Bagi Orang Cedera Nak Bagi Biar Rasa Malu Malu Kena Penampar Ni Sabri Yunus

Tampar Ni Bukan Nak Bagi Orang Cedera Nak Bagi Biar Rasa Malu Malu Kena Penampar Ni Sabri Yunus

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 128 hits
Pok Ya tapar Mamat Kertuk tapar Muda Perimula tapar Halim tapar Nasir Badak tapar Jebat tapar Will Smith pun tapar
Comelnya Dia Rasa Air Tu Masin Pertama Kali Main Pasir Pantai Gelagat Anak Zahirah Macwilson Curi Perhatian

Comelnya Dia Rasa Air Tu Masin Pertama Kali Main Pasir Pantai Gelagat Anak Zahirah Macwilson Curi Perhatian

papar berkaitan - pada 24/3/2022 - jumlah : 132 hits
Selepas sembuh dari dijangkititi virus berbahaya Covid 19 pasangan selebriti Zahirah Macwilson bersama suami dan anaknya kini dilihat bercuti bersama keluarga ke Selatan tanah air Bukan hanya perkongsian gambar gambar menarik pasangan ini y...
Tak Buat Majlis Baby Shower Mira Filzah Nak Bersalin Normal Nama Jantina Anak Akan Dimaklumkan Selepas Bersalin

Tak Buat Majlis Baby Shower Mira Filzah Nak Bersalin Normal Nama Jantina Anak Akan Dimaklumkan Selepas Bersalin

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 348 hits
Sama seperti wanita lain pelakon Mira Filzah berharap untuk bersalin secara normal bagi cahaya mata sulung ini Menurut Mira 29 dia sebolehnya ingin merasa sendiri pengalaman namun akur sekiranya terpaksa melalui proses pembed4han Dijangka b...
The Umbrella Academy Elliot Page Kongsi Gambar Pertama Vanya Bukan Viktor Hargreeves

The Umbrella Academy Elliot Page Kongsi Gambar Pertama Vanya Bukan Viktor Hargreeves

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 139 hits
Elliot Page bersedia untuk mengulangi peranan White Violin yang sangat berkuasa untuk musim ketiga siri hit Netflix The Umbrella Academy Namun peminat nampaknya akan melihat perubahan pada wataknya Menerusi Twitter Page telah memperkenalkan...
Kali Ke 2 Panggil Nama Dah Kali Ke 3 Dah Ada Ozlynn Kongsi Pengalaman Cab4ran Kejut Anak Sahur

Kali Ke 2 Panggil Nama Dah Kali Ke 3 Dah Ada Ozlynn Kongsi Pengalaman Cab4ran Kejut Anak Sahur

papar berkaitan - pada 3/4/2022 - jumlah : 151 hits
Setiap ibu bapa punya cara dan pendekatan tersendiri dalam mendidik dan membesarkan anak anak Yang pasti semua mahu anak anak menjadi orang lebih lebih lagi situasi sekarang yang cukup menc4bar pada zaman moden ini Sama seperti pasangan sel...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions