Pertama Kali Jadi Ibu Paniknya Bila Bayi Menangis Tanpa Henti Pakar Kongsikan Switch Off Nya


Pengalaman pertama kali menjadi ibu sememangnya indah. Namun bila mana berdepan dengan masalah bayi yang sentiasa menangis tanpa henti membuatkan ibu rasa cemas. Lebih-lebih lagi bila tiada sebarang bantuan daripada ibu bapa kita.
Bayi menangis sebenarnya ada sebabnya. Salah satu sebabnya adalah kerana dia seolah-olah masih lagi berada di dunianya sendiri dan cuba membiasakan diri dengan persekitaran kita. Inilah penyebab bayi mudah menangis. Jika tidak diselesakan dengan dunianya bayi mudah rasa tidak selesa dan menangis. Apa ibu boleh lakukan?
Menurut Puan Uswatun Hasanah Mohd Habib, Konsultan Tangisan Bayi Malaysia, terdapat lima kaedah utama dalam menenangkan bayi.

Menurut beliau, teknik Cuddle Cure adalah merupakan teknik berkesan dalam menenangkan bayi dan ia diinspirasi dari sensasi-sensasi menenangkan alam rahim yang terdiri dari 5 langkah. Lima langkah ini terdiri daripada:
1. BEDUNG
Semasa di dalam perut, bayi berada dalam posisi fetal di mana kepalanya tunduk, belakang badan berbentuk C dan kaki/lutut rapat ke dada. Dinding rahim pula membalut dan memastikan bayi kekal di posisi ini.

Maka, bayi telah selama ini merasa bagai berpeluk dan mendakap. Pengganti rasa berpeluk dan berdakap yang pertamanya, selepas bayi di lahirkan semestinya pelukan dan dakapan ibu. Namun, pada bila-bila masa ibu perlu berlepas diri, maka gantilah dengan bedung supaya bayi kekal rasa bagai di dakap.
2. PEGANG BAYI PADA KEDUDUKAN SISI ATAU PERUTNYA
Semasa di dalam perut, bayi hanya terapung samada secara mengiring pada sisi atau terlangkup (pada perutnya). Bayi tidak pernah berbaring rata pada tulang belakangnya. Maka, ketika anda memegang bayi dalam cubaan menenangkannya, pastikan anda pilih salah satu dari posisi tepat iaitu memegang bayi pada sisi atau perutnya.

3. BUNYI SSSHHH
Alam rahim amat bising dan tidak akan berhenti, iaitu sekuat 70db. Kehilangan drastik bunyi ini membuat bayi resah dan cemas. Maka, semasa memegang bayi yang telah berbedung secara sisi atau pada perutnya, rapatkan mulut anda ke telinga bayi dan keluarkan bunyi ssshhh sekuat mungkin cukup untuk mengatasi atau sekurang-kurangnya menyamai jeritan bayi.

4. HAYUNAN
Berikan sebarang sensasi hayunan yang sesuai dengan keadaan semasa anda memegang bayi. Anda boleh menghayun kaki ke kanan dan kiri atau angkat dan naik turun kaki. Malah boleh juga menepuk bayi, menari bersama bayi atau ‘bouncing’ bersama bayi di atas bouncing ball. Pastikan kepala dan badan bayi sentiasa disokong setiap masa.

5. HISAPAN
Beri bayi sesuatu untuk di hisap. Anda boleh menggunakan puting tiruan atau susukan bayi ( payudara ibu) atau juga menggunakan jari yang bersih atau botol. Ini kerana ‘bayi telah menghisap jarinya seawal 6 bulan di dalam kandungan sebagai latihan persediaan menyusu. Namun, ‘kesan sampingannya’ ialah, bayi menuntut sensasi hisapan untuk sentiasa merasa tenang.
4 Tip Perlu Tahu
1. Teknik Cuddle Cure ini wajib dibuat mengikut TURUTAN yang tepat seperti di atas. Jika ibu menggunakan langkahnya secara berlawan, hasilnya kurang efektif kepada bayi.
2. Setiap langkah mesti dibuat dengan TEPAT. Bedung mestilah kemas, posisi pegang mestilah selesa, bunyi ssshhh juga mestilah kuat dan sudahkan hayunan yang bertenaga dan padu.

3. Namun semua langkah ini bergantung kepada personaliti bayi itu sendiri. Ada yang terus bertenang hanya selepas 1-2 langkah dilakukan. Manakala ada bayi yang memerlukan kesemua 5 langkah. Aplikasi satu persatu langkah mengikut turutan dan tambah satu persatu hingga nampak bayi berpuas hati dan bertenang.

4. Bergantung kepada personality bayi, ada bayi yang memerlukan beberapa cubaan dan tempoh lebih lama sekitar 10-15 minit sebelum benar-benar bertenang. Usah risau, lebih kerap anda mengaplikasi teknik ini, kenali bayi dan lebih mudah anda melakukannya.
The post Pertama Kali Jadi Ibu, Paniknya Bila Bayi Menangis Tanpa Henti, Pakar Kongsikan Switch Off Nya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pertama-kali-jadi-ibu-paniknya-bila-bayi-menangis-tanpa-henti-pakar-kongsikan-switch-off-nya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Putih Pada Lidah Bayi Bersihkan Tiap Kali Mandi Hati Hati Ibu Pun Boleh Berjangkit

Putih Pada Lidah Bayi Bersihkan Tiap Kali Mandi Hati Hati Ibu Pun Boleh Berjangkit

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 52 hits
Kesan atau lapisan putih pada lidah bayi kerap kali timbul Adakah ia berbahaya Bimbang kalau ia boleh menyakitkan bayi berjangkit kepada ibu yang menyusu BAYI MENYUSU SUSU IBU FORMULA BOLEH ALAMINYA Kerap kali mama dan papa mendapati kesan ...
Bayi Di Jember Peluk Jenazah Ayah Sang Ibu Menangis Tidak Bisa Pulang

Bayi Di Jember Peluk Jenazah Ayah Sang Ibu Menangis Tidak Bisa Pulang

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 27 hits
Sulastri ibu kandung balita N di Jember yang sempat terkurung tiga hari bersama jenazah sang ayah Fauzi terus meratapi kesedihan Ini karena dia yang sedang bekerja sebagai TKW di Taiwan belum bisa pulang ke Jember Tangisan itu terjadi saat ...
Ditinggal Ibu Jadi Tkw Bayi Di Jember Menangis Sampai Lemas Akibat Terkurung Dalam Rumah Sama Mayat Ayahnya

Ditinggal Ibu Jadi Tkw Bayi Di Jember Menangis Sampai Lemas Akibat Terkurung Dalam Rumah Sama Mayat Ayahnya

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 26 hits
Warga Jember dikagetkan dengan penemuan jasad seorang lelaki yang terkurung di dalam rumah pada Rabu Mirisnya lagi di samping jasad pria itu terlihat seorang bayi berumur 14 bulan yang menangis dan tampak lemas Bayi itu menunggui jasad ayah...
Jodi Baru Pertama Kali Makan Daging Ayam Terungkap Saat Disuapi Ibu Guru Bu Guru Ini Apa Enak

Jodi Baru Pertama Kali Makan Daging Ayam Terungkap Saat Disuapi Ibu Guru Bu Guru Ini Apa Enak

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 74 hits
Jodi bocah 7 tahun kini telah masuk kelas 1 di SDN Margabakti Kecamatan Kadugede Kabupaten Kuningan Sebelumnya warga Dusun Pahing Desa Margabakti Kecamatan Kadugede Kabupaten Kuningan itu tidak sekolah karena berasal dari keluarga tidak mam...
Kali Pertama Tampil Beri Ucapan Ibu Sebak Pasukan Penyelamat Sanggup Korban Cuti Raya Demi Cari Nora Anne

Kali Pertama Tampil Beri Ucapan Ibu Sebak Pasukan Penyelamat Sanggup Korban Cuti Raya Demi Cari Nora Anne

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 91 hits
Kuala Lumpur 10 Ogos Ibu kepada remaja Ireland yang hilang Meabh Jaseprine Quoirin bersama suaminya Sebastian Marie Philipe hari ini telah menyuarakan rasa syukur dan terima kasih kepada setiap orang yang terlibat membantu mencari dan mendo...
Ekspektasi Vs Realita Saat Pertama Kali Jadi Ibu Menyusui Gimana Sih Sensasinya

Ekspektasi Vs Realita Saat Pertama Kali Jadi Ibu Menyusui Gimana Sih Sensasinya

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 30 hits
Seperti apa sih rasanya menyusui bayi pertama kali Jangan mikir yang saru saru yuk cari tahu cerita pengalaman Editor Young Mom dan Wedding di sini
Puting Tak Gerenti Diamkan Bayi Kuat Menangis Susah Tidur Ini Ramai Silap

Puting Tak Gerenti Diamkan Bayi Kuat Menangis Susah Tidur Ini Ramai Silap

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 31 hits
Babysitter anak minta belikan puting sebab anak saya kuat menangis dan susah tidur Patut ke saya beli Ini antara luahan ibu terutama yang baru pertama kali bergelar ibu dan belum ada apa apa pengalaman membesarkan anak Menurut Konsultan Tan...
Dia Menangis Kerana Risau Dan Takut Ibu Pemandu

Dia Menangis Kerana Risau Dan Takut Ibu Pemandu

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 45 hits
Dalam perkembangan terkini pemandu Perodua Myvi yang terbabit dalam kemalangan di Thailand sehingga menyebabkan lima maut ibunya Nik Rosnani Nik Li 50 berkata anaknya berada dalam keadaan risau dan takut Dalam kejadian Selasa lalu Melinda S...
Jangan Bagi Orang Dukung Bayi Suka Hati Ibu Kongsi Pengalaman Bayi Bengkak Muka Sebab Bakteria

Jangan Bagi Orang Dukung Bayi Suka Hati Ibu Kongsi Pengalaman Bayi Bengkak Muka Sebab Bakteria

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 80 hits
Bayi amat mudah terkena jangkitan sekiranya terdedah pada kuman dan bakteria kerana sistem imuniti yang masih lemah Sebagai ibu bapa kita hendaklah menjaga amanah ini dengan baik dan bertanggungjawab dengan memberi perlindungan kepada bayi ...
Kau Berahi Sorang Sorang Apahal

Dalam Ramai Ramai Kawan Mesti Ada Sorang Jadi Palaotaologist

15 Magical Diy Fall Decor Ideas You Should Be Already Crafting

Setelah 11 Tahun Tulang Besi Benar Ulama2 Pas Penipu

Aidan 3 Bulan 10 Hari Di Kenduri Makcik Hukiza

Tokki Berpindah Ke Felda Bukit Rokan Utara Kali Kedua

Mata Tengok Mana Tu Netizen Tanya Mata Jaa Suzuran Tengok Melissa Th Ng Bahagian Mana

Sedekah Dalam Beli Nanti Allah Bagi Lebih Lagi Kat Kita



8 Makanan Yang Boleh Membunuh Secara Perlahan Lahan

Biodata Dan Latar Belakang Pelakon Zul Huzaimy

Ini Sebab Wasabi Sebenar Tersangat Mahal Dan Sukar Didapati

Pelari Olimpik Ini Menang Pingat Emas Selepas Disahkan Mati

Biodata Elvina Mohamad Pelakon Drama Demi Rindumu


Walau Perlu Jalan Seorang

Roszen Beauty Mytown Fasting Skin Dan Merawat Dari Dalam Kulit

Ketahui 6 Ciri Wanita Yang Miliki Nafsu Seks Besar

Macam Suara D4p Jer

Ramai Tak Tahu Cara Yang Betul Guna Tandas Dalam Pesawat

Kerajaan Campuran Umno Pas