Pertahankan Dasar Asal Matrikulasi Ini Masa Dr Maszlee Lebih Menyinar


SATU demi satu desakan muncul ketika bermulanya era yang dikatakan sebagai Malaysia Baharu pasca Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).
Pada mulanya, kedudukan istimewa Universiti Teknologi Mara (UiTM) cuba digugat dengan gerakan untuk mendesak kerajaan membuka kemasukan pelajar semua kaum ke universiti itu namun gerakan tersebut gagal.
Kini cubaan baharu muncul pula dengan desakan agar kajian semula terhadap sistem kemasukan program matrikulasi Kementerian Pendidikan dilakukan sehingga mencetuskan polemik dan menyaksikan pemimpin-pemimpin tertentu mula kononnya menjadi hero mempertahankan hak kaum masing-masing tanpa mempedulikan hati orang Melayu yang terus dicalar.
Timbul persoalan adakah kemenangan Pakatan Harapan 11 bulan yang lalu adalah lesen untuk pemimpin mereka melanggar apa sahaja yang telah dipersetujui sebagai kontrak sosial antara rakyat berbilang kaum di negara ini.
Perlu diingatkan penubuhan program matrikulasi bermula hasil daripada mesyuarat Jemaah Menteri pada 10 Mac 1999 sebagai persediaan pelajar bumiputera lulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah pertama di universiti awam (UA) dalam bidang sains, teknologi dan profesional.
Ketiga-tiga bidang ini iaitu sains, teknologi dan profesional amat kritikal untuk golongan bumiputera pada masa itu dan program matrikulasi yang memperuntukkan kuota 90 peratus untuk bumiputera dan kemudiannya dibuka 10 peratus untuk bukan bumiputera masih lagi relevan sehingga sekarang.
Sekarang ini, bagi menghalalkan desakan agar kuota program matrikulasi dikaji semula, program tersebut diasak bertubi-tubi sehingga ada kenyataan yang tidak sepatutnya daripada ahli Parlimen Pakatan Harapan yang menggambarkan seolah-olah mutu penggredan program matrikulasi itu lebih rendah daripada progran prauniversiti yang lain.
Jika benar kuota 90 peratus kepada golongan bumiputera membuatkan penanda aras lebih rendah bagi program matrikulasi dalam perkara penggredan mengapa pula Ketua Jawatankuasa Hal Ehwal Universiti Pemuda DAP, Leong Yu Sheng menggesa Putrajaya menghentikan amalan memberi keutamaan kepada pelajar bumiputera dalam program matrikulasi.
Apakah program matrikulasi yang pelajarnya sebelum ini turut diterima masuk ke universiti terkemuka luar negara antaranya King’s College London, University of Sheffield di United Kingdom (UK),Universiti Harvard di Amerika Syarikat (AS), University of Toronto di Kanada dan lain-lain universiti menyebabkan pelajarnya kurang berdaya saing sehingga pelajar yang berasal daripada program matrikulasi begitu lemah dan menderita di universiti.
Rendah sekali penilaian ahli-ahli Parlimen PH terhadap pelajar program matrikulasi yang dikelolakan oleh Kementerian Pendidikan itu, namun entah mengapa mereka juga yang bermati-matian mendesak kuota untuk pelajar bukan bumiputera di buka dengan lebih meluas.
Selain program matrikulasi Kementerian Pendidikan juga menawarkan program prauniversiti melalui kemasukan pelajar ke kolej dan tingkatan enam yang turut menyediakan peluang memasuki program ijazah sarjana muda di universiti awam namun mengapa hak istimewa bumiputera yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan itu juga yang mahu direbut.
Bukankah disebabkan bantuan dan keistimewaan yang diterima oleh orang Melayu dan bumiputera termasuk dalam bidang pendidikan menyebabkan orang Melayu sering kali dilabelkan sebagai bangsa yang malas sejak zaman penjajahan British hingga sekarang dan perlu ditongkat sepanjang masa.
Mustahil bangsa-bangsa lain yang disifatkan sebagai lebih rajin dan lebih bijak daripada orang Melayu mahu menjadi seperti Melayu yang memerlukan bantuan kerajaan sepanjang masa.
Kementerian Pendidikan perlu berpegang teguh kepada dasar asal penubuhan program matrikulasi iaitu 90 peratus tempat untuk pelajar bumiputera dan 10 peratus bagi bukan bumiputera dengan penambahbaikan dilakukan termasuk memberi peluang kepada 60 peratus pelajar daripada isi rumah berpendapatan rendah (B40).
Malah, sebagaimana pemimpin DAP bertegas mempertahankan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) sehingga ia diiktiraf secara diam-diam oleh kerajaan pada masa ini, maka pemimpin Melayu dalam Pakatan Harapan khususnya Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) mesti lebih bertegas dalam mempertahankan hak bumiputera dalam program matrikulasi.
Inilah masanya untuk pemimpin Bersatu seperti Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik lebih menyinar dan membuktikan Bersatu benar-benar membela hak Melayu dan bumiputera seperti yang dilaungkan sebelum ini. – UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/04/24/pertahankan-dasar-asal-matrikulasi-ini-masa-dr-maszlee-lebih-menyinar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Aplikasi Android Gratis Dan Penting Untuk Ibu Hamil Wajib Unduh Agar Masa Kehamilan Lebih Mulus

10 Aplikasi Android Gratis Dan Penting Untuk Ibu Hamil Wajib Unduh Agar Masa Kehamilan Lebih Mulus

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 235 hits
Yang sedang berencana hamil atau sedang hamil cus langsung unduh segera aplikasi rekomendasi Hipwee Young Mom ini Jangan lupa tag teman kamu yang butuh ya
2 200 Tempat Untuk Pelajar India Masuk Matrikulasi Hanya One Off Maszlee

2 200 Tempat Untuk Pelajar India Masuk Matrikulasi Hanya One Off Maszlee

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 289 hits
THE MALAYSIAN TIMES KUALA LUMPUR Kementerian Pendidikan hari ini berkata tawaran 2 200 dan 1 000 tempat kepada pelajar berketurunan India dan Cina dalam program matrikulasi adalah inisiatif one off bagi 2018 Menurut menterinya Dr Maszlee Ma...
Maszlee Apa Status Permohonan Pelajar India Ke Program Matrikulasi

Maszlee Apa Status Permohonan Pelajar India Ke Program Matrikulasi

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 535 hits
Ahli Parlimen Tapah Datuk M Saravanan KUALA LUMPUR Sejak minggu lepas kecoh tentang kegagalan pelajar cemerlang dalam kalangan masyarakat India yang gagal mendapat tempat ke program matrikulasi Malah pelajar ini bukan sahaja calang calang s...
Kajian Dalam Masa 50 Tahun Lagi Pengguna Facebook Yang Meninggal Dunia Akan Lebih Tinggi Berbanding Yang Masih Hidup

Kajian Dalam Masa 50 Tahun Lagi Pengguna Facebook Yang Meninggal Dunia Akan Lebih Tinggi Berbanding Yang Masih Hidup

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 302 hits
Dalam masa 50 tahun akan datang telah diramalkan jumlah pengguna Facebook yang sudah meninggal akan lebih tinggi berbanding pengguna yang masih hidup Jangkaan ini adalah berdasarkan kajian yang dibuat oleh University of Oxford dimana kadar ...
Tun M Akui Beban Kerja Sangat Berat Tiga Kali Ganda Lebih Banyak

Tun M Akui Beban Kerja Sangat Berat Tiga Kali Ganda Lebih Banyak

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 261 hits
Dr Mahathir Mohamad mengakui bahawa beliau dibebani dengan tugasan tiga kali ganda lebih banyak berbanding semasa menjadi perdana menteri pertama kali sebelum ini Kata perdana menteri keadaan itu berlaku kerana barisan anggota kabinetnya se...
Video Lebih 12 Ribu Perkongsian Di Twitter Ibu Ini Cemas Bila Anak Tunjuk Hantu Di Penjuru Katil

Video Lebih 12 Ribu Perkongsian Di Twitter Ibu Ini Cemas Bila Anak Tunjuk Hantu Di Penjuru Katil

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 486 hits
VIDEO Lebih 12 Ribu Perkongsian Di Twitter Ibu Ini Cemas Bila Anak Tunjuk Hantu Di Penjuru Katil Setiap kali bayi kecil atau kanak kanak meragam pasti ada yang mengaitkan dengan makhluk halus Tambahan lagi apabila kanak kanak itu sendiri me...
Harga Oneplus 7 Akan Lebih Mahal Berbanding Oneplus 6t

Harga Oneplus 7 Akan Lebih Mahal Berbanding Oneplus 6t

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 214 hits
Walaupun jenama OnePlus kini berada di dalam kategori peranti premium lima teratas OnePlus masih belum dapat menandingi iPhone lagi Walau bagaimanapun OnePlus dilihat tidak ingin mengalah dan ingin tawarkan peranti yang premium tetapi berba...
Rakyat Akan Sedar Ph Lebih Baik Berbanding Bn Kata Kok

Rakyat Akan Sedar Ph Lebih Baik Berbanding Bn Kata Kok

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 267 hits
KETIDAKPUASAN hati terhadap Pakatan Harapan yang semakin meningkat disebabkan harapan tidak realistik rakyat untuk melihat perubahan drastik kata Menteri Industri Utama Teresa Kok Dalam temu bual dengan portal berita Malaysiakini Kok berkat...
Ancaman Allah Untuk Orang Yang Meninggalkan Sholat Jum At Lebih Dari 3 Kali

Ancaman Allah Untuk Orang Yang Meninggalkan Sholat Jum At Lebih Dari 3 Kali

papar berkaitan - pada 22/4/2019 - jumlah : 209 hits
Shalat Jumat adalah sebuah kewajiban bagi setiap Muslim dalam jamaah Adapun yang berhak untuk tidak menunaikannya adalah seorang budak wanita anak kecil dan orang sakit Sehingga syariat salat Jumat ini diwajibkan atas setiap lelaki Muslim y...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


54 Suspected Call Girls Held In Jb Raid

Singapore Seizes 1 5 Tonnes Illegally Imported Food From Malaysia

Jana Wibawa Muhyiddin Halts Federal Court Appeal

Socks Issue Don T Take Matters Into Own Hands Igp Says

Hr Ministry Appoints 2 Women As Industrial Court Chairpersons

Sistem Padu Canggih Selamat Dan Terkini Dosm