Persoal Sumbangan Orang Lain Ramadan Berlalu Dengan Dosa




Persoal sumbangan orang lain, Ramadan berlalu dengan dosa?Oleh: Redzuan RF8 MediaApril 29, 2021ShareOleh: Mohamad Saja
Bulan Ramadan, bulan barakah. Orang Islam berlumba-lumba mengerjakan kebajikan seperti sedekah dan membantu orang yang sangat memerlukan.
Tapi jikalau wujud insan di dunia yang berlumba mencari maklumat bagi menentukan status keikhlasan orang yang berbuat kebajikan. Kegilaan apakah insan seperti ini?
Apakah yang cuba dibuktikan. Lagi galak membuktikan keikhlasan orang lain, maka tambah terhakis nilai diri dan rasa hormat orang kepada dirinya, status ilmu dan institusi yang diwakili.
Rasa ikhlas hanya tuhan yang tahu. Ia bukan diukur dengan kuantiti tapi kualiti. Jika kita nilai pada kuantiti, maka sumbangan Omar lebih tinggi dari Abu Bakr dalam perlumbaan antara mereka ke jalan jihad menegak kalimah Allah.
Rasullallah tidak pernah mengajar umatnya menilai sumbangan tangan di atas kepada tangan yang di bawah. Malah untuk memarahkan peminta sedekah juga sangat dilarang.
Tidak ada kerja lainkah?
Adegan kejar mengejar dalam isu mempersoalkan sumbangan kepada seorang penerima bantuan oleh kalangan umat Islam ke atas umat bukan Islam adalah satu peristiwa yang sangat jijik bagi saya kerana seperti sudah tiada kerja untuk dilakukan.
Dari sisi lain ia seolah-olah memperlihatkan sikap suka mencari salah ke atas lain. Juga sikap sombong lebih terselah ketika tawaran wang diberikan kepada pemberi maklumat.
Lebih memalukan kita mempersoalkan sikap bukan Islam yang berlomba-lomba memberi sumbangan dalam bulan Ramadan.
Ketika umat Islam yang sepatutnya berlumba-lumba memberi bantuan. Sebaliknya kita pula berlumba-lumba mempersoalkan sumbangan bukan Islam dan keikhlasan mereka member derma kepada orang lain.
Lebih jijik lagi macam najis sifatnya mempersoalkan tingkah laku bukan Islam memberi bantuan kepada umat Islam dalam bulan Ramadan yang mulia.
Sifat itu hina dan indirectly menghina kesucian Islam. Pariah dan biadap tanpa akhlak islamiah sungguh corak sifatnya. Manusia jenis apakah yang suka mempersoalkan sumbangan orang.
Saya kenal orang yang memberi sumbangan tu. Sebenarnya, sumbangan yang baik adalah sumbangan yang tangan kiri tidak tahu apa yang dilakukan oleh tangan kanan.
Bertaubatlah kembali kepada fitrah
Bertaubatlah ketika masuk fasa kedua, fasa keampunan. Semoga kerja kebajikan kita dinilai dengan jannah ketika berada di akhirat kelak. Berlomba-lombalah membuat kebajikan ketika masih ada masa. Takut mungkin ramadhan kali ini adalah terakhir bagi kita.
Tapi Islam tidak pernah menghalang untuk tangan kanan menunjukkan pemberian kepada tangan kiri, kerana pada pemberian itu mungkin menjadi asbab kepada orang ramai berlumba-lumba memberi sumbangan.
Mungkin juga satu keperluan kerana sumbangan yang diwar-warkan adalah satu SOP ketelusan kepada pemberi sumbangan.
Saya banyak menerima sumbangan orang ramai kerana saya juga merupakan usahawan sosial (social entreprenuers) yang bertindak mengagihkan sumbangan orang lain kepada masyarakat yang memerlukan.
Kerana pada setiap rantaian sumbangan itu ada yang suka ditonjolkan kebaikan mereka dan ada yang tidak.
Kefahaman rendah terhadap Islam
Perilaku mempersoalkan tindakan orang lain yang gemar memberi sumbangan menunjukkan tahap kefahaman tahap sangat rendah serta pariah seseorang.
Mempersoalkan sumbangan orang lain adalah satu hak mutlak individu. Tetapi, menjadikan ia satu kisah awam adalah sangat tidak bertanggungjawab.
Di Barat dan negara bukan Islam. Adalah satu usaha baik jika sumbangan diwar-warkan dan menjadi satu norma dan juga satu kebiasaan.
Mungkin juga bagi tujuan percukaian, kempen mengajak orang ramai menderma dan mungkin juga cara mencucikan hati. Kerana derma dan sadaqah adalah satu kaedah paling efektif menyucikan hati yang penuh dengan dendam kesumat waja.
Penutup kisah derma adalah sepotong ayat yang cukup memberi makna:
Marilah kita baca hadis Rasulullah SAW; “Sesungguhnya Allah swt itu Maha Memberi , Ia mencintai pemurah serta akhlak yang mulia, Ia membenci akhlak yang buruk.” (HR. al-Baihaqi).
Perkara itu juga dinyatakan dalam satu hadis yang bermaksud: “Tidak akan berkurang rezeki orang yang bersedekah kecuali bertambah, bertambah dan bertambah.”
Allah SWT berfirman dalam Surah Saba’, ayat 39 yang bermaksud: Katakanlah (wahai Muhammad):
“Sesungguhnya, Tuhanku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan Dia juga yang menyempitkan baginya. Dan apa saja yang kamu dermakan, maka Allah akan menggantikannya dan Dialah juga sebaik-baik pemberi rezeki.”
Ayat di atas semua bercakap tentang kelebihan bersedeqah. Tidak pula bercakap tentang kebaikan mempersoalkan keikhlasan orang. Kerana keikhlasan hati seseorang itu adalah urusan Allah. Kerugianlah manusia dalam kegelapan kerana disebabkan hari dan amarah mereka. Mereka tengelam dalam lautan dendam.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/04/persoal-sumbangan-orang-lain-ramadan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aneka Jenis Minuman F N Yang Boleh Dibuat Di Bulan Ramadan Raya Kongsi Kegembiraan Fn Life Dengan Yang Lain

Aneka Jenis Minuman F N Yang Boleh Dibuat Di Bulan Ramadan Raya Kongsi Kegembiraan Fn Life Dengan Yang Lain

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 539 hits
hai assalammualaikum Aneka Jenis Minuman F N Yang Boleh Dibuat Di Bulan Ramadan Raya Kongsi Kegembirann FN Life Dengan Yang Lain Air bikarbonat F N ni tak kira puasa atau raya mesti beli Kalau sebelum ni pergi pasaraya beli sekarang tak sus...
Teringin Berbuka Ala Shell Out Di Bulan Ramadan Ombak Kitchen Kan Ada

Teringin Berbuka Ala Shell Out Di Bulan Ramadan Ombak Kitchen Kan Ada

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 355 hits
Hi Korang Siapa disini yang teringin nak berbuka berkonsepkan ala Shell out so korang boleh lah try untuk berkunjung ke Korang boleh masukkan Ombak Kitchen ni di dalam list berbuka puasa nanti Kerana disini Ombak Kitchen juga turut sama men...
Kepadatan Krl Saat Ramadan

Kepadatan Krl Saat Ramadan

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 263 hits
Kepadatan KRL Saat Ramadan Menurut keterangan petugas KRL setempat antrean panjang tersebut terjadi hampir setiap hari selama bulan suci Ramadan
Santapan Ramadan 7 Resepi Ayam Percik Segera Sedap Dan Mantap Beb

Santapan Ramadan 7 Resepi Ayam Percik Segera Sedap Dan Mantap Beb

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 267 hits
Tiap kali menjelangnya Ramadhan ayam percik adalah antara hidangan yang menjadi tumpuan dan popular dalam kalangan masyarakat Malaysia Ada je antara kita bila bulan puasa je jadi hantu ayam percik Tapi memandang sekarang musim hujan ditamba...
Ayam Masak Lemak Cili Padi Aiskrim Goreng Menu Mengimbau Nostalgia Ramadan Ain Edruce

Ayam Masak Lemak Cili Padi Aiskrim Goreng Menu Mengimbau Nostalgia Ramadan Ain Edruce

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 362 hits
Minggu kedua Rasa Nostalgia Ramadan diserikan dengan kehadiran Ain Edruce bersama suaminya Amirul Memang lucu episod kali ini kerana ada sahaja idea Ain untuk mengusik suaminya sekaligus menceriakan suasana sebelum berbuka puasa Berbicara t...
Ramadan Kampunglicious Dan Bazaar Di Palm Garden Hotel Ioi Resort City

Ramadan Kampunglicious Dan Bazaar Di Palm Garden Hotel Ioi Resort City

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 535 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga tidak dilupa rakan rakan yang dikasihi sekalian Ramadan masih panjang lagi dan juga bufet buka puasa juga masih rancak sekarang ini Kali ini Maha nak bawakan kepada kor...
Bebas Hukuman Penjara Seumur Hidup Che Sabri Terharu Sambut Ramadan Bersama Ibu

Bebas Hukuman Penjara Seumur Hidup Che Sabri Terharu Sambut Ramadan Bersama Ibu

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 237 hits
Rasa terharu dan teruja tersemat di dalam hati seorang bekas banduan selama 20 tahun ini Che Sabri Che Jaafar pernah ditangkap dan dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup pada tahun 2000 Kes ini tertakluk di bawah Seksyen 121 Kanun Keseksaa...
Awani Ringkas Lagi Lokaliti Di Kelantan Dikenakan Pkpd Sop Bazar Ramadan Batu Buruk Dipantau

Awani Ringkas Lagi Lokaliti Di Kelantan Dikenakan Pkpd Sop Bazar Ramadan Batu Buruk Dipantau

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 233 hits
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini S...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih