Persiapan Baby 2020 Dah Boleh Cari Kelengkapan Baby


Persiapan Baby 2020 |  Sekejap sahaja waktu berlalu. Hari berganti hari, tup-tup sudah ke penghujung 2019. Ini bermakna tak lama lagi Ina dah nak bersalin. Tetapi due date pada bulan March 2020. Persiapan baby pun masih belum neli lagi.


Selepas menyelesaikan kerja-kerja memasak untuk makan tengahari semalam. Terdetik di hati ni nak check baju-baju baby boy Furqan lama dulu. Hampir kebanyakan sudah tidak boleh digunakan lagi. Bermakna kena lah keluarkan modal sikit bagi menyambut baby boy ke-4 ini pula. Yup, kali ni betul-betul confirm kandungan ke- 4  adalah baby boy. Details scan pun sudah dibuat sememangnya jelas nampak pistol dan telur.Hahaha. Alhamdulillah, cukuplah mempunyai anak 4 orang ( 2 lelaki dan 2 perempuan ). 


Bila diperiksa barangan keperluan baby dan mama nak bersalin nanti. Banyak lah juga nak kena topup barang ni nanti. Antaranya barut baby, bengkung Ina, set mandian baby , minyak angin mama dan baby, set bersalin serta towel baby. 










Bila di geledah almari pakaian baby, banyak romper baby perempuan. Yang ni je sehelai baju baby boy. Sebab tak sangka nak dapat baby boy dulu masa kandungan ke - 3. 


Bengkung Ibu Bersalin 

Yup, bengkung ibu bersalin ni sangat penting tau. Ina bersalin dari anak pertama sehingga ke -3 memang gunakan bengkung. Dan bersalin ke- 4 pula memang nak kena cari satu. Sebabnya bengkung dahulu sudah ada, cuma kualiti kain pula tak best. Jadinya ketika berbengkung, dia lari. Haihhh~ akibat dari insiden tersebut. Rasa kecewa sangat tau. Bengkung yang digunakan itu tidak kemas. Jadinya perut dah jadi sedikit menggeleber. 


Kali ini, Ina akan cari bengkung lilit jawa lah. Yang mana ia sangat kemas lilitan. Sebab anak pertama sehingga ke -3 gunakan bengkung lilit jawa. Sedap betul masa tu perut kemas diikat.Sangat selesa. Jadinya perut jadi kempis. Boleh kembali ke saiz pinggang yang asal. Saiz pinggang dari bujang sampai sebelum mengandung  tetap tidak berubah iaitu 27. Alhamdulillah.. Bagi Ina yang part ni paling penting tau. Bengkung tu boleh cover part perut dan pinggul. Itulah yang kaum wanita mahukan. Betul tak?




Barut Baby 

Kali ini, barut baby pula bakal di jahit oleh mak. Barut yang lama sudah ada. Tetapi kecil pula. Hmm, nanti guna beberapa hari dah tak boleh gunakan lagi. Cadangnya nak beli secara online sahaja.Tetapi mak pula dah offer nak jahitkan, jadinya terima sahaja.Kang merajuk pula mak Ina tu. Excited betul mak Ina tu tau, macam lah nak sambut cucu pertama. Adehhh.. sabar jerlah. 


Barut baby kali ini, nak minta mak jahitkan sedikit besar. Biarlah sampai boleh digunakan sehingga baby berumur 4 bulan. Anak pertama dulu guna sekejap je barut hanya beberapa minggu dalam pantang,lastnya baby jadi perut buncit. Kesian pula tengok.. 


Set Mandian Baby 

Yang ni kebiasaannya beli masa dah hampir  nak bersalin. Tetapi kelam kabut lah. Dengan tak larat nak berjalan lagi tu. Biasa beli brand di pasaraya sahaja. Tetapi kali ini nak cari secara online sahaja. Banyak brand yang menarik perhatian. Tetapi kalau boleh nak yang organik dan mesra guna oleh baby.

Minyak Sapu
Minyak sapu ni pun penting tau bagi ibu dan baby. Minyak sapu untuk ibu bersalin sangat perlu. Kiranya item penting. Tapi tak boleh bawa ke hospital pun. Paling best sapu pada betis dan tapak kaki. Dulu kenal brand Afiat je. Afiat minyak panas. Semasa bersalin kali ke -3 hampir bentan. Menggigil satu badan.Mujurlah cepat sapu minyak panas tu dan urut. Kalau tak, habis bisa- bisa badan ni.


Minyak baby ni Ina gunakan balm sahaja. Sapu pada belakang badan baby dan sekitar tapak kaki baby supaya baby tidur nyenyak. Lakukan urutan manja sahaja pada baby tu.

Batu Bertungku
Bertungku bagi Ina sangat penting bagi ibu selepas bersalin. Banyak angin dapat di keluarkan dari badan. Badan pun ringan selepas bertungku. 3 tahun yang lepas, silap pula beli batu bertungku di kedai. Adehh, tak tahu lah berap berapa,agaknya 1.5kg kot. Berat tau besi tu. Sudahnya jadi malas nak bertungku. Berdasarkan pengalaman bersalin anak no 1 dan 2 dahulu, batu sungai menjadi pilihan. Hmm, okay. Kali ini Ina nak cari dalam online sahaja. Batu sungai memang puashati. Panas pun lama batu tu dapat bertahan. 
Set Bersalin 
Set bersalin masih lagi tercari untuk bersalin kali ini. Hmm, sebabnya setiap kali bersalin tak makan set lengkap bersalin. Baby jaundice. Paling lama baby ke-3 dahulu. Sebulan juga kuning, habis berpantang pun masih kuning lagi.Tetapi nasiblah tiada masalah baby tu.
Hari tu pun hanya minum air simpang kederam, dan air kunyit bagi masalah dalaman tu. 


Sekarang ni pula asyik terfikirkan nak cari tukang urut bersalin. Tok Ina sudah tak larat nak mengurut. Jadinya nak kena cari bidan bersalin nanti. Jika ada yang pakej sekali mandian, bertungku kan sedap. Ehehehe..

Baiklah, sampai sini jelah antara list keperluan persiapan barangan ibu dan baby yang masih perlu di beli.Ikutkan banyak lagi nak kena beli ni tau. Hahaha~ macam lah nak sambut baby first. 

Psst : Kalau ada yang nak bagi review product di alukan. Boleh emel Ina di [email protected]



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ehbelogaku.com/2019/11/persiapan-baby-2020-dah-boleh-cari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Carseat Baby Kena Curi Penyangak Dah Mula Buat Kerja Sejak Carseat Wajib 2020 Ini

Carseat Baby Kena Curi Penyangak Dah Mula Buat Kerja Sejak Carseat Wajib 2020 Ini

papar berkaitan - pada 25/11/2019 - jumlah : 289 hits
Sejak kes kemalangan jalan raya yang melibatkan kanak kanak semakin tinggi ramai yang mula mempersoalkan penggunaan carseat baby Atas sebab ini pihak berkuasa mula merancang penguatkuasaan undang undang baru bagi mengurangkan risiko kematia...
Nak Cari Bedung Baby Yang Cantik Amp Selesa Tengok 6 Pilihan Ini Mesti Berkenan

Nak Cari Bedung Baby Yang Cantik Amp Selesa Tengok 6 Pilihan Ini Mesti Berkenan

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 244 hits
Mencari kain bedung yang cantik dan selesa untuk si manja Jom survey pilihan kain bedung baby yang menarik di sini dan klik saja untuk mendapatkannya Bedung baby merupakan salah satu kelengkapan bersalin yang penting bagi menyambut kelahira...
Ikut Suka Je Nak Gomol Baby Orang Banyak Virus Yang Boleh Datang Dari Kita Jangkit Pada Dia

Ikut Suka Je Nak Gomol Baby Orang Banyak Virus Yang Boleh Datang Dari Kita Jangkit Pada Dia

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 373 hits
Sudah menjadi kebiasaan untuk kita melawat ibu baru bersalin dan bayinya sebaik mereka keluar dari hospital Bau bayi sangat harum dan boleh buat kita hilang rasa stres Tapi sebenarnya tak elok kalau kita terlalu menggomol dan menicum bayi b...
Gigi Baru Nak Tumbuh Kadang Kadang Boleh Demam Anak Mak Ayah Diingatkan Supaya Rajin Angkat Bibir Baby

Gigi Baru Nak Tumbuh Kadang Kadang Boleh Demam Anak Mak Ayah Diingatkan Supaya Rajin Angkat Bibir Baby

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 1003 hits
Setiap daripada pasangan yang baru sahaja dikurniakan dengan cahaya mata pastinya akan mula tertanya tanya pada umur berapakah gigi bayi mereka akan tumbuh Ini kerana ada diantara ibu bapa ini yang tiada pengalaman serta kepakaran untuk men...
Cekodok Lobak Merah Plus Baby Shrimp Pun Boleh

Cekodok Lobak Merah Plus Baby Shrimp Pun Boleh

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 444 hits
Cekodok Lobak Merah Plus Baby Shrimp Pun Boleh Assalamualaikum hai Pagi ni korang sarapan apa Fiza pulak Buat cekodok lobak merah je Hujan di luar so malasla nak keluar cari kuih muih Masak je apa yang terlintas di fikiran Janji suami dan a...
Ahli Parlimen Boleh Didenda Digantung Jika Gagal Isytihar Harta

Ahli Parlimen Boleh Didenda Digantung Jika Gagal Isytihar Harta

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 275 hits
Putrajaya Ahli Parlimen yang masih enggan mengikan harta mereka pada 5 Dis ini boleh dianggap menghina Dewan kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk liew Vui Keong Liew yang bertanggungjawab dalam hal ehwal undang undang berkata di ba...
Karies Gigi Tak Semestinya Pada Anak Yang Hisap Botol Yang Tak Hisap Botol Pun Boleh Terkena

Karies Gigi Tak Semestinya Pada Anak Yang Hisap Botol Yang Tak Hisap Botol Pun Boleh Terkena

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 337 hits
Karies botol susu hanya pada nama kerana anak yang tak guna botol pun masih boleh dijangkiti Kenapa boleh berlaku Ikuti perkongsian daripada juruterapi pergigian KARIES BOTOL SUSU hanya pada nama Kalau tak hisap botol pun still boleh jadi J...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor